Forum: TomTom » TomTom Juni 2019 - in de aanloop naar Q2 » Pagina: 3 | Belegger.nl

TomTom Juni 2019 - in de aanloop naar Q2

1.563 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 75 76 77 78 79 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Hoop....
0
quote:

pwijsneus schreef op 3 jun 2019 om 12:58:


[...]

Als de koers stijgt is een overname op handen, als de koers zakt is het vuil spel van de founders en wordt er een dirty-delisting voorbereid.

Pff....

VOLATIEL.....DOWNTREND....

Met meer dan de helft van de aandelen in vaste handen en het gegeven dat de free float voor het grootste gedeelte bestaat uit opportunisten is het niet vreemd dat dit aandeel zich enorm volatiel gedraagd.
tatje
0
DNB Asset management AS.

Morningstar 6,4% DNB in Fondsen.

AFM 3,1% DNB Management Assets As.

Ik denk dat je die 6,4% en 3,01% los moet zien.

Dus 6,4% en 3,01% ( kan inmiddels al 4,99% ) dus 11,4% DNB.

Wie gaat eerder, groeit die 6,4% of komt die 3,01% boven de 5%.

Boven de 5% dan is de beer los !

pwijsneus
0
quote:

tatje schreef op 3 jun 2019 om 13:20:


DNB Asset management AS.

Morningstar 6,4% DNB in Fondsen.

AFM 3,1% DNB Management Assets As.

Ik denk dat je die 6,4% en 3,01% los moet zien.

Dus 6,4% en 3,01% ( kan inmiddels al 4,99% ) dus 11,4% DNB.

Wie gaat eerder, groeit die 6,4% of komt die 3,01% boven de 5%.

Boven de 5% dan is de beer los !



Waar gaat dit over? Als een partij uitbreid krijgen we toch gewoon een AFM melding.

Wat wil je hiermee zeggen??
tatje
0
quote:

pwijsneus schreef op 3 jun 2019 om 13:23:


[...]

Waar gaat dit over? Als een partij uitbreid krijgen we toch gewoon een AFM melding.

Wat wil je hiermee zeggen??


Ga je huiswerk maar overmaken.

Wel eens van drempels gehoord bij de AFM.
tatje
0
Waarom hebben we dan geen melding gehad bij de AFM, toen DNB met de fondsen van in de 4% naar boven de 5% ging.

5% is namelijk een drempel ;-)
Makita
0
Positie van DNB (tabblad institutions) staat nu op 14,8mln aandelen per datum 31-5-2019 op 11,39%

Dat kan dan niet verklaard worden door een free-float...

investors.morningstar.com/ownership/s...

Uitstaande aandelen nu 132.366.672 na share consolidatie corporate.tomtom.com/investors/shareh...


vCalker
1
quote:

pwijsneus schreef op 3 jun 2019 om 11:44:


[...]

Ik durf de stelling aan dat meer dan 80% van de particuliere aandeelhouders in dit aandeel zit uit pure speculatie op een overname/exit.


Of deelname. Ik zit er voor 2 van de 3 scenarios in:

1- geen marktaandeel HDmaps
2- significant marktaandeel HDmaps
3- deelname/overname/dirty

Sinds de nieuwe situatie is TomTom dusdanig in shape dat als scenario 3 ooit realistisch was, het de komende tijd het meest in de buurt komt. Ik kan mij best voorstellen dat de meeste mensen er niet meer in geloven, omdat het de laatste jaren steeds een gerucht is gebleken.

Bij TomTom is het nooit tot een deelname gekomen, maar als je naar Here kijkt hoeveel interesse zij hebben gehad. Dan kan het niet anders dat deze partijen ook bij TomTom langs zijn geweest. De vele strategische deals en het orderboek van de laatste jaren laat in ieder geval zien dat er aan aandacht geen gebrek is (pilots met HDmaps zorgen voor extra interesse in SDmaps-> stijging orderboek).

Over de negatieve kanten van Goddijn wordt hier vaak geschreven, maar ik denk dat hij heeft aangetoond dat hij strategische beslissingen neemt wanneer dat nodig is. Stoppen van Sports is daar een voorbeeld van, maar ook Telematics.

Goddijn weet uiteraard van de hoed en de rand en verkoopt Telematics niet als TomTom de cashcow niet kan missen en keert al helemaal geen 750 miljoen uit als de toekomstige cashflow niet in orde is. Het gaat tenslotte ook om hun eigen vermogen. Telematics verkoop je mijns inziens alleen als er sprake is van 1 van de volgende situaties:

1- vertrouwen in (toekomstige) cashflow en marktaandeel HDmaps
2- interesse voor deelname
3- dirty

Zelf noemen ze het focus, maar dat is echt flauwekul.
pwijsneus
0
quote:

Makita schreef op 3 jun 2019 om 14:21:


Positie van DNB (tabblad institutions) staat nu op 14,8mln aandelen per datum 31-5-2019 op 11,39%

Dat kan dan niet verklaard worden door een free-float...

investors.morningstar.com/ownership/s...

Uitstaande aandelen nu 132.366.672 na share consolidatie corporate.tomtom.com/investors/shareh...



Makita en Tatje, zou het niet gewoon kunnen zijn dat de data op Morningstar niet klopt?

@Tatje, De drempelwaarden zijn: 3%, 5%, 10%, 15%, 20%, 25%, 30%, 40%, 50%, 60%, 75% en 95%.

Dus boven de 5% zou er een melding moeten volgen. Allemaal niet zo heel ingewikkeld.
Makita
0
Bij de AFM slapen ze rustig verder, want geen melding ontvangen. Een kleine boete voor niet tijdig melden (als die al volgt) op de koop toenemen is in het geval van een bieding natuurlijk klein bier.
pwijsneus
0
quote:

vCalker schreef op 3 jun 2019 om 14:28:


[...]

Of deelname. Ik zit er voor 2 van de 3 scenarios in:

1- geen marktaandeel HDmaps
2- significant marktaandeel HDmaps
3- deelname/overname/dirty

Sinds de nieuwe situatie is TomTom dusdanig in shape dat als scenario 3 ooit realistisch was, het de komende tijd het meest in de buurt komt. Ik kan mij best voorstellen dat de meeste mensen er niet meer in geloven, omdat het de laatste jaren steeds een gerucht is gebleken.

Bij TomTom is het nooit tot een deelname gekomen, maar als je naar Here kijkt hoeveel interesse zij hebben gehad. Dan kan het niet anders dat deze partijen ook bij TomTom langs zijn geweest. De vele strategische deals en het orderboek van de laatste jaren laat in ieder geval zien dat er aan aandacht geen gebrek is (pilots met HDmaps zorgen voor extra interesse in SDmaps-> stijging orderboek).

Over de negatieve kanten van Goddijn wordt hier vaak geschreven, maar ik denk dat hij heeft aangetoond dat hij strategische beslissingen neemt wanneer dat nodig is. Stoppen van Sports is daar een voorbeeld van, maar ook Telematics.

Goddijn weet uiteraard van de hoed en de rand en verkoopt Telematics niet als TomTom de cashcow niet kan missen en keert al helemaal geen 750 miljoen uit als de toekomstige cashflow niet in orde is. Het gaat tenslotte ook om hun eigen vermogen. Telematics verkoop je mijns inziens alleen als er sprake is van 1 van de volgende situaties:

1- vertrouwen in (toekomstige) cashflow en marktaandeel HDmaps
2- interesse voor deelname
3- dirty

Zelf noemen ze het focus, maar dat is echt flauwekul.


Bedankt voor de inhoudelijke post.

Mijn speculatie is dat de founders het oprecht eerst zelf willen proberen. Daarbij moet de timing meezitten voor de volgende zaken;

- Relevant blijven voor huidige automotive omzet(sd-maps). Daarmee bedoel ik dat Google zich koest moet houden, en geen verdere rol van betekenis gaat spelen wat Tomtom de komende jaren omzet gaat kosten. Dat zou namelijk snoeihard het huidige businessmodel van TT onderuit halen.
- Significante omzetgroei HD-maps. De 2 deals die nu zijn binnengehaald, gaan pas over 1 of 2 jaar meetellen bij de omzet. Ook nog maar voor een klein gedeelte. Als het eerste punt hierboven op gaat spelen, kan dit een enorm probleem voor Tomtom zijn.

Als laatste heb je nog de vraag hoe de markt er nu precies uit komt te zien. Dan heb ik het over infotainment, en zelfsturende functies.

Wordt dat een winner-takes-all markt? Denk het niet. Maar het zullen wel platformen zijn waar je aangehaakt moet zijn, bijvoorbeeld het Microsoft Connected Vehicle platform.

Maar voor TomTom, of Microsoft, is het op dit moment geen urgentie om de samenwerking naar een hoger niveau te trekken.

- Microsoft heeft met het CVP een groot voordeel ten opzichte van Google's oplossing, dat het een open platform is welk met verschillende partijen kan samenwerken. Bijvoorbeeld met HERE of TomTom.
- Voor TomTom is het een voordeel dat het met alle andere partijen kan samenwerken, en niet exclusief onderdeel is van Microsofts CVP.

Indien TT businessmodel in gevaar komt, kan het verstandig zijn om de zelfstandige route op te geven. Tot die tijd zullen de aandeelhouders van TomTom weinig plezier beleven aan deze belegging, en blijft TT het "Zwitserland" van de mappingindustrie.....
Makita
0
Party pooper zouden ze je in de VS noemen ;-)

Waarom zo druk hier als je er geen geloof in hebt?

Orderbook is al getekend voor de komende 3-4 jaar, dus je betoog is ook nog eens feitelijk onjuist.
tatje
0
quote:

Makita schreef op 3 jun 2019 om 14:33:


Bij de AFM slapen ze rustig verder, want geen melding ontvangen. Een kleine boete voor niet tijdig melden (als die al volgt) op de koop toenemen is in het geval van een bieding natuurlijk klein bier.


Makita, het is al behandeld, ik dacht het rekendraadje.

Het aantal aandelen van DNB is niet verminderd door de share consolidation.

Aandelen Tom Tom wel.

Dus 11,39% delen door 16 maal 9 is 6,399% of te wel 6,4%.
Makita
0
quote:

tatje schreef op 3 jun 2019 om 14:53:


[...]

Makita, het is al behandeld, ik dacht het rekendraadje.

Het aantal aandelen van DNB is niet verminderd door de share consolidation.

Aandelen Tom Tom wel.

Dus 11,39% delen door 16 maal 9 is 6,399% of te wel 6,4%.

Maar per vandaag staat de datum aangepast naar 31-5 i.p.v. 30-4 de laatste keer. De datum is dus van na de shareconsolidatie
pwijsneus
0
quote:

Makita schreef op 3 jun 2019 om 14:48:


Party pooper zouden ze je in de VS noemen ;-)

Waarom zo druk hier als je er geen geloof in hebt?

Orderbook is al getekend voor de komende 3-4 jaar, dus je betoog is ook nog eens feitelijk onjuist.


Niet meteen zo oordelen. Bovendien moet je je afvragen of het orderboek groeit, of krimpt.

Het gaat best goed met automotive, maar je moet niet blind zijn voor wat er om TomTom heen gebeurd, en dat is een hoop.

Weet je nog hoe het contract met Volvo is afgelopen? Volvo was al overgestapt naar Google voordat het contract met TT uberhaupt was ingegaan. Hiermee wil ik niet zeggen dat alle deals voor TT zo zullen aflopen, zeker niet. Maar het is wel iets wat we goed in de gaten moeten houden. Dit verdient meer aandacht wat mij betreft dan wat achterhaalde data op Morningstar....
Makita
0
quote:

pwijsneus schreef op 3 jun 2019 om 14:57:


[...]

Niet meteen zo oordelen. Bovendien moet je je afvragen of het orderboek groeit, of krimpt.

Het gaat best goed met automotive, maar je moet niet blind zijn voor wat er om TomTom heen gebeurd, en dat is een hoop.

Weet je nog hoe het contract met Volvo is afgelopen? Volvo was al overgestapt naar Google voordat het contract met TT uberhaupt was ingegaan. Hiermee wil ik niet zeggen dat alle deals voor TT zo zullen aflopen, zeker niet. Maar het is wel iets wat we goed in de gaten moeten houden. Dit verdient meer aandacht wat mij betreft dan wat achterhaalde data op Morningstar....

Ik zal je posts goed in de gaten houden...

Ik wil niet zeggen dat jij bij een dirty exit betrokken bent, zeker niet. Maar je zal tegelijkertijd niet de eerste hier op een forum zijn met andere bedoelingen ;-)

Dus wat mij betreft houden we ons aan de feiten en gaan we die hier niet afkraken omdat dat beter in je betoog past.
tatje
0
quote:

Makita schreef op 3 jun 2019 om 14:56:


[...]
Maar per vandaag staat de datum aangepast naar 31-5 i.p.v. 30-4 de laatste keer. De datum is dus van na de shareconsolidatie


Geef even de link morningstar per 31-5, aub.
Makita
0
quote:

tatje schreef op 3 jun 2019 om 15:14:


[...]

Geef even de link morningstar per 31-5, aub.

Klik op tabblad institutions investors.morningstar.com/ownership/s...
tatje
0
quote:

Makita schreef op 3 jun 2019 om 15:16:


[...]
Klik op tabblad institutions investors.morningstar.com/ownership/s...



Kijk even naar :

EValuation Capital Management BV 675000 aandelen 0,52%.

Was eerst 675000 met 0,29%.

Dus Morningstar heeft wel het totaal aantal aandelen Tom Tom verminderd, maar heeft deze vermindering niet doorgevoerd bij de deelnemers.

Maar Morningstar heeft de share consolidation bij Evaluation nog niet aangepast.

0,52% dus delen door 16 maal 9 is 0,29%

Bij DNB dus aantal aandelen delen door 16 maal 9 is nieuwe aantal aandelen.

oude aantal 14.815.238 wordt dus del door 16 maal 9 is 8.333.571 is 6,40%.

Had liever 11,39% gehad :-)
1.563 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 75 76 77 78 79 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23-sep-19 17:35
Koers 11,000
Verschil +0,148 (+1,36%)
Hoog 11,020
Laag 10,728
Volume 420.625
Volume gemiddeld 460.639
Volume gisteren 358.333