TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM Januari 2023 Shit Happens 18+

231 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 » | Laatste
sniklaas
5
Een hilarisch beursspel Shit Happens 18+!

Benoem de ongewenste situaties welke TT sinds haar beursintroductie is overkomen en rangschik deze naar de mate van impact in het worstverahngen.

Shit Happens is een hilarisch en weerzinwekkend, maar levensecht beursspel met echte pegels .Je komt allerlei ongewenste situaties tegen die je moet rangschikken op jouw lane of pain. Die loopt van 1 tot 100. Wat is erger? Harold die eigen aandelen koopt of Corinne die haar ontslag neemt of weer een OEM die afscheid neemt?

Verzamel 10 ellendige situaties en win het spel en wordt de supporter-topper!
pwijsneus
1
We kunnen ook meteen een poll houden over wat voor jaar 2023 gaat worden, de keuzes zijn:

1. Transitiejaar
2. Scharnierjaar
3. Overgangsjaar
4. Kanteljaar
5. Pivotal-year
6. Klotejaar
7. Omslagjaar
8. Adaptatiejaar
9. Transmutatiejaar
10. Wachtkamerjaar

Jullie inzendingen dienen uiterlijk voor 31 december klokslag 11.00 uur ingeleverd te worden.
NewKidInTown
0
Worstverhangjaar

"Jullie inzendingen dienen uiterlijk voor 31 december klokslag 11.00 uur ingeleverd te worden."

Er staat helaas niet bij in welk jaar die 31 dec is, 2023 of later. En ook niet die 11.00 uur, is dat AM of PM
NewKidInTown
0
quote:

Alrob2 schreef op 31 december 2022 08:53:
NewKidInTown:
Aandelen en afgeleide producten zoals voornamelijk call-opties en zeer beperkt turbo's. Dalen de koersen gematigd, dan kom ik nog positief uit, dalen de koersen van de onderliggende aandelen fors, dan ben ik deels beschermd en lijd dan een kleiner verlies dan het gemiddelde van de markten.
End quote NKIT

Ik las dit net, en ik vraag me af hoe dat kan. Je belegt in long assets, waaronder zelfs hefboomprodukten, en toch presteer je beter dan de markt bij dalende koersen, boek je zelfs winst.
Heb jij het ei van Columbus ontdekt?

******************************************

Ik zit helemaal hutje mutje vol met:
O'Hare spread - Een buitenproportionele gok nemen met opties en/of futures en dit afdekken (hedgen) met een vliegtuigticket om het land uit te raken. Aan het einde van de dag is men financieel binnen of bankroet en dan is het zaak het land uit te zijn voordat de clearing bank in de gaten heeft wat er gebeurd is. Dit is vernoemd naar Chicago's vliegveld O'Hare International Airport.


GEINTJE natuurlijk, serieus nu.

KOPEN: x calls lange looptijd, lage uitoefenprijs
VERKOPEN: x calls korte looptijd, hogere uitoefenprijs

(Een spread is een optiepositie waarbij tegelijkertijd (meestal in gelijke aantallen) opties worden gekocht en verkocht. Dat kunnen opties zijn met verschillende looptijden (een time spread of een calendar spread), met verschillende uitoefenprijzen (zoals een call spread) of met zowel verschillende uitoefenprijzen als looptijden (diagonal calendar spread). )

Voorbeeld TomTom calls, niet exact wat ik heb openstaan, maar wel het zelfde principe.

KOOP 100 calls TT dec 2023 4,00 a 2,75
VERKOOP 100 calls TT feb 2023 7,00 a 0,32

Je bent dan LONG in de dec calls en kunt ZES maal per jaar 2-maands calls verkopen a 0,32 en zou dan 6 x 0,32 is totaal 1,92 ontvangen. En hebt dan in dec nog steeds de TT call 4,00 die je uiteindelijk 2,75 minus 1,92 is totaal 0,83 heeft gekost. Alles even afgezien van kosten die verschillen per bank/broker.
Scenario 1: - Mocht TT dec 2023 boven de 4,00 plus 0,83 noteren, dan heb je winst. Stel even de koers verandert het gehele jaar niet meer en blijft 6,485 heb je 2,485 bij een totale investering van 0,83. Die 0,83 is ook je maximale verlies als TT in 2023 op of ONDER de 4,00 duikt en blijft.
Scenario 2: - Sterke stijging op enig moment in 2023 naar zeg eens 15 euro. Daar profiteer je maar heel beperkt van, even afhankelijk van wanneer die enorme stijging zich zal voor doen.
Stel even halverwege 2023 dan heb waarschijnlijk circa 4 maal 0,32 ontvangen wegens 2 maands calls verkopen van feb, apr, jun en aug 2023 wordt totaal 1,28 ontvangen call premies.
Ofwel investering 2,75 minus 1,28 wordt 1,47. Je gaat niet de hoofdprijs ontvangen op basis van die 15 euro (overname???) maar uiteindelijk slechts 7,00 minus 4,00 wordt 3,00 bij een investering van 1,47
Scenario 3: - Sterke daling naar een 3,00 of in ieder geval lager dan 4,00
Je bent dan de gehele investering van uiteindelijk 0,83 kwijt. Wel aanzienlijk lager dan wanneer je de aandelen had gekocht voor gisteren 6,485

Er kunnen zich gedurende een jaar nog meer onverwachte dingen voor doen, bijvoorbeeld TT stijgt boven de 7,00 uitoefenprijs, je kunt dan vlak voor expiratiedatum de lopende short/verkochte calls terugkopen en voor de volgende periode van 2 maanden met een hogere uitoefenprijs gaan verkopen (doorrollen).

Mijns inziens wil ik het kort samenvatten met:
- aanzienlijk LAGERE investering dan met de aandelen zelf, dus ook aanzienlijk lager risico.
- aanzienlijk HOGER rendement dan met de aandelen
- je zult NOOIT de hoofdprijs ontvangen bij bijvoorbeeld een overname. Dat is logisch, de KANS op een overname VERKOOP je namelijk elke 2 maanden.

Ik doe dit bij verschillende onderliggende waarden of aandelen.
Meestal neem ik een combinatie van lage, lange calls plus ook nog de aandelen erbij voor een gedeelte. Bij TT geen aandelen, uitsluitend lange, lage calls samen met korte hoge calls, zoals hier beschreven.

Uitstaande opties TT:

beurs.fd.nl/derivaten/opties/?call=AE...

Optiestrategieën:

nl.wikipedia.org/wiki/Optiestrategie%...
Spoorstudent
0
NewKidInTown
0
quote:

Spoorstudent schreef op 31 december 2022 13:30:

Mooie strategie nkit. Voor de student ook behapbaar in het Gehaktballenjaar.
Kijk ook vooral naar andere aandelen met een meer stabiel verleden en toekomst, potentie zeg maar.
Strategie is in principe voor veel meer aandelen toepasbaar. Heb zelf slechts circa 4% in tomtom.
[verwijderd]
2
quote:

pwijsneus schreef op 31 december 2022 10:45:

We kunnen ook meteen een poll houden over wat voor jaar 2023 gaat worden, de keuzes zijn:

1. Transitiejaar
2. Scharnierjaar
3. Overgangsjaar
4. Kanteljaar
5. Pivotal-year
6. Klotejaar
7. Omslagjaar
8. Adaptatiejaar
9. Transmutatiejaar
10. Wachtkamerjaar

Jullie inzendingen dienen uiterlijk voor 31 december klokslag 11.00 uur ingeleverd te worden.
10 en Goddijn zal ons vast en zeker weer bedanken voor ons geduld op de AvA 2023 waarvan hij ongetwijfeld weer een ongeïnspireerde schertsvertoning van zal maken en hem wederom vette bonussen voor zijn wanbeleid beloofd zullen worden.
NewKidInTown
1
quote:

Spoorstudent schreef op 31 december 2022 06:44:

Een geit met een camera op z’n hoofd. The GOAT Goddijn.
Groot MISVERSTAND, NIET Goddijn MAAR TOMTOM is the GOAT = "a domestic animal kept TO BE MILKED"
NewKidInTown
0
Zappen tussen VI en in reclametijd naar Guido, gelijk mn onderbroek drijfnat van het lachen, direct door naar Sticky Fingers.
Leefde Claudia nog maar....
NewKidInTown
0
Ik wens iedereen een

prachtige en zonnige dag, relax and back to normal, voor zover mogelijk, waar ter wereld u zich ook mag bevinden.
NewKidInTown
0
Raadpleeg even marketscreener.com voor de ontwikkelingen en verwachtingen voor TT.

P/E ratio (Koers/Winst verhouding)
2019 2020 2021 2022 2023 2024
2,57x -4,28x -12,3x -7,75x -15,3x -47,6

Trek uw eigen conclusies.
[verwijderd]
2
quote:

NewKidInTown schreef op 1 januari 2023 11:13:

Raadpleeg even marketscreener.com voor de ontwikkelingen en verwachtingen voor TT.

P/E ratio (Koers/Winst verhouding)
2019 2020 2021 2022 2023 2024
2,57x -4,28x -12,3x -7,75x -15,3x -47,6

Trek uw eigen conclusies.
En toch is het een prachtbedrijf hoor!
Wereldbelegger
0
Terugblik 2022: Chinese EV verovert eerste plek

Aiways, XPeng, Honqqi, Lynk & Co, Nio… De lijst Chinese merken die met elektrische auto’s de Europese markt willen veroveren, wordt almaar langer. Lastig in deze is de kadering van de term ‘Chinees’, immers Lynk & Co is net als Polestar een zus van Volvo binnen het Geely-conglomeraat. Aan die discussie waagde Jato Dynamics zich niet toen ze eerder dit jaar de opkomst van de Chinese EV’s voor de korte termijn een bedreiging noemde voor de bestaande Europese auto-industrie.

aftersalesmagazine.nl/retail/terugbli...
Wereldbelegger
0
EV-subsidie VS toch deels voor Europese auto's
Wel zakelijk, niet particulier

De Europese Commissie gunt de Amerikaanse overheid een gereserveerd lachje nu blijkt dat Europese auto’s die in de VS commercieel worden aangeschaft, wél in aanmerking komen voor Amerikaanse aanschafsubsidie. Dat dit niet voor particulier gekochte EV’s geldt, blijft volgens ‘Europa’ echter een probleem.

De subsidies in kwestie zijn onderdeel van de Amerikaanse ‘Inflation Reduction Act’. Dat is een pakket maatregelen om de inflatie te dempen, al wordt van de gelegenheid gebruikgemaakt om ‘groene’ oplossingen een duwtje in de rug te geven. Voor de auto-industrie zijn twee onderdelen van dit pakket belangrijk: de ‘New Clean Vehicle Credit’ voor particuliere autokopers, en de ‘Commercial Clean Vehicle Credit’ voor zakelijke autokopers.

Het ‘probleem’ met deze maatregelen, voor niet-Amerikanen althans, is dat ze gemaakt zijn om de Amerikaanse markt te beschermen. Zo komen autokopers alleen in aanmerking voor de ‘New Clean Vehicle Credit’ als de (geheel of gedeeltelijk) elektrische auto in de Verenigde Staten wordt gebouwd. Europese merken worden dus niet als zodanig geweerd, maar profiteren alleen als ze hun producten in een Amerikaanse fabriek in elkaar laten schroeven. De onder president Biden ingevoerde maatregelen rieken zo wel heel erg naar de stappen waar die andere president zo om werd beschimpt.

De ‘Gebouwd-in-Amerika-eis’ is de EU al vanaf het begineen doorn in het oog. Nu is er echter een lichtpuntje, want de voorwaarde blijkt niet te gelden voor de commerciële categorie. De Amerikaanse overheid noemt bij de ‘Commercial Clean Vehicle Credit’ alleen dat het voertuig in kwestie moet zijn gebouwd door ‘een gekwalificeerde producent’, maar stelt geen eisen aan het land van herkomst.

www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ev...
Wereldbelegger
0
Waarom 2022 in veel opzichten een slecht autojaar was

Niet alleen hypercars komen later
Te veel andere auto’s zijn echter vertraagd, in ontwikkeling of productie, door chipageddon. Het mondiale tekort aan halfgeleiders klinkt als een saai detail, maar het heeft de hele automarkt doen ontsporen. Nieuwe auto’s zijn er maar mondjesmaat, en dus zijn bijna-nieuwe (en niet-zo-heel-nieuwe) enorm in prijs gestegen.

Het is het ergst bij goedkope nieuwe auto’s, omdat fabrikanten de paar chips die ze hebben liever in hun duurdere en lucratievere modellen zetten. En dat alles in een jaar waarin benzine-, diesel- en elektriciteitsprijzen de lucht in schoten, net als de rentepercentages op auto-leningen.

topgear.nl/autonieuws/waarom-2022-een...
Wereldbelegger
0
'Autoverkoop bereikt dieptepunt in 2022'

Automarktanalist Aumacon verwacht dat de verkoop van nieuwe auto's dit jaar uitkomt op het laagste aantal sinds 1967. 'Een dieptepunt, veel lager dan dit kan het eigenlijk niet meer', zegt directeur Clem Dickmann op BNR.

Met nog een dag te gaan denkt Dickmann dat de autoverkoop in Nederland niet boven de 310.000 stuks eindigt. 'Dat is heel weinig', zegt hij. 'Het valt al met al nog wel mee. Deze maand gaat het goed. Er wordt veel geregistreerd, maar tot en met november was het erg weinig.'

De autosector heeft al langer last van leveringsproblemen. Daar bovenop komt ook nog eens de hoge inflatie. Daardoor is het consumentenvertrouwen in de loop van het jaar naar een historisch dieptepunt gedaald. 'Er is weinig trek om een auto te kopen', zegt Dickmann.

Hij verwacht dat de autoverkoop in 2023 een beetje zal aantrekken naar 350.000 stuks. 'Dat is nog steeds heel weinig als je het afzet tegen het langjarig gemiddelde.' Dealers hebben volgens hem weinig te klagen. De auto's die ze verkopen zijn duurder en leveren dus meer op.

www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10499434...
[verwijderd]
2
Zolang TT niet duidelijk maakt hoe er geld valt te verdienen met Goddijns constante inschattingsfouten zal geen enkel persbericht tijdens de CES een omslag veroorzaken. De man kan in de Telegraaf stoer vertellen dat hij wil concurreren met Google, maar in Sillicon Valley lachen ze waarschijnlijk alleen maar om deze hautaine omhooggevallen navigatiedwerg.
sniklaas
8
quote:

Riet v. Milt schreef op 1 januari 2023 18:08:

Zolang TT niet duidelijk maakt hoe er geld valt te verdienen met Goddijns constante inschattingsfouten zal geen enkel persbericht tijdens de CES een omslag veroorzaken. De man kan in de Telegraaf stoer vertellen dat hij wil concurreren met Google, maar in Sillicon Valley lachen ze waarschijnlijk alleen maar om deze hautaine omhooggevallen navigatiedwerg.
Het Overture proposal moet überhaupt nog zien te landen in Sillicon Valley, tenminste ik heb nog geen persbericht vanuit de partners; Microsoft, Amazon of Meta gezien…

Wellicht de hoofdreden dat JustMe een 2e maanddraadje is beginnen om Overture onder de aandacht te houden, de vorige tot dusver mislukte TT initiatieven zijn in de vergetelheid geraakt…

Tja je moet wat als spindokter van de founders en friends om jaknikkers en meelopers om je heen te verzamelen, likes te krijgen en de realiteit te vermijden…

Tip voor de lezers en schrijvers van het andere maanddraadje, deze maand niet naar de koers kijken deze wijkt gezien de positieve strekking in de verhalen in sterke mate af van de realiteit…

Desalniettemin allen de beste wensen voor 2023…
NewKidInTown
2
quote:

Riet v. Milt schreef op 1 januari 2023 18:08:

..... deze hautaine omhooggevallen navigatiedwerg.
Die had ik nog niet gehoord/gelezen. Die houden we erin, eerst boven de 12,50 euro gooi ik hem weg. Zal vast wel snel gebeuren, als ik de positivo's van het tweede draadje zo lees.
231 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront