China is de grootste olieconsument ter wereld. De vraag is of dat zo zal blijven, en dat is zorgwekkend voor de grote olieproducenten.
In de afgelopen twee decennia was China goed voor ongeveer eenderde van de groei van de vraag naar olie. De verwachting is dat het land ook in de toekomst de oliemarkt zal stuwen.
Prioriteiten veranderd
Maar Barron’s wijst erop dat corona, de handelsoorlog met de VS en inspanningen om de luchtvervuiling te verminderen, de prioriteiten van het land hebben veranderd. En dat kan slecht nieuws zijn voor de olieproducenten en misschien ook voor de raffinaderijen.
Het Oxford Institute for Energy Studies, een onafhankelijke onderzoeksgroep, heeft gekeken naar de stappen die China heeft gezet sinds het begin van de pandemie. Het komt in het rapport tot de conclusie dat de Chinese vraag naar olie aan de onderkant van de verwachtingen zal uitkomen.
14,1 miljoen vaten per dag
De vraag naar olie van China is in de afgelopen twee jaar van 4,7 miljoen vaten per dag naar 14,1 miljoen vaten gegroeid. Analisten verwachten dat de vraag in de komende twee decennia met 3 tot 4 miljoen vaten zal toenemen.
Het verschil tussen een stijging van 3 miljoen vaten of een toename van 4 miljoen vaten is significant, stelt Barron's. Op dit moment ziet het Oxford Instituut de balans verschuiven naar de onderkant van dat bereik.
China haalt VS in
“China zal ook de toekomstige groei domineren, omdat het de VS zal inhalen als 's werelds grootste economie,” aldus het Oxford Institute. “Maar het tempo van de olieconsumptie van het land vertraagt, terwijl de samenstelling van het product verschuift, in lijn met de herstructurering van de Chinese economie en de beleidsinspanningen om de lokale luchtvervuiling te beteugelen.”
In tegenstelling tot de VS produceert China niet genoeg olie om aan de binnenlandse vraag te voldoen, dus moet het land steeds meer importeren.
Tijdens de eerste besmettingsgolf heeft China dankzij de lage olieprijzen een grote voorraad ruwe olie aangelegd en meer opslagcapaciteit opgebouwd. Daardoor kan het nu wat strategischer zijn met olieinkopen, en is het niet meer zo afhankelijk van de markt.
De Chinese economie is inmiddels bezig met een herstel. Zo groeide het bruto binnenlands product in het tweede kwartaal met 3,2% op jaarbasis. Het Oxford Instituut schat dat de economische productie van het land terug is op 80% tot 90% van het niveau van vóór de crisis.
Minder in de auto
Hoewel China meer ruwe olie importeert (de invoer bereikte tijdens de maand juni zelf een recordhoogte van 13 miljoen vaten per dag) is de vraag niet gestegen. Dat komt omdat de Chinezen veel minder in de auto stappen in hun vrije tijd vergeleken met de periode voor de uitbraak.
“De vooruitzichten voor de binnenlandse vraag zijn geenszins bearish,” aldus het Oxford Institute. Maar hoewel de vraag naar benzine, diesel, vliegtuigbrandstof en stookolie toeneemt, is dat in minder spectaculaire mate dan de aankoop van ruwe olie suggereert.
'Technologische zelfredzaamheid'
Verder richt de regering in Beijing zich steeds meer op de 'technologische zelfredzaamheid' van het land. Op het gebied van vervoer ligt de focus nu sterk op de ontwikkeling van spoorwegnetwerken en elektrische voertuigen, wat een probleem is voor de vraag naar olie.
Raffinage-industrie
Ook steunt China de toenemende groei van zijn raffinage-industrie, die ruwe olie afneemt en deze omzet in producten zoals benzine. Zo is Sinopec, China's grootste raffinaderij, vooral gericht op de productie van ruwe producten met een hoge marge, zoals chemicaliën.
Hoewel het rapport niet ingaat op de concurrentiesituatie in de raffinagesector, zou de groei in dat deel van de Chinese oliesector - dat al een overcapaciteit heeft - gevolgen kunnen hebben voor Europese en Amerikaanse bedrijven.
Als de Chinese raffinage-industrie blijft groeien en meer producten blijft exporteren, zou die marktaandeel kunnen afsnoepen van Amerikaanse raffinaderijen als Valero Energy en Marathon Petroleum, en van Europese bedrijven als Shell.
Lees ook: China herstelt van coronacrisis
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Hoewel elke politieker van de hoogste toren schreeuwt dat we moeten stoppen met olie te verbruiken, komt het er in de echte wereld op aan toch maar zo veel mogelijk olie te verbruiken om de ganse boel 'gesmeerd' te houden.