Bitcoin en andere cryptocurrencies « Terug naar discussie overzicht

Crypto doemscenario's

108 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Longcat schreef op 28 december 2017 16:34:

Het is misschien goed om te benadrukken dat dit draadje er NIET toe dient om op Bitcoin/crypto's te bashen. Enige doel is om goed na te denken over waar er gevaren liggen voor crypto's en hoe mogelijk een crash tot stand kan komen. Bij dezen ook het verzoek om zoveel mogelijk on-topic te blijven.

Degenen die long zitten kunnen deze scenario's in de gaten houden om evt. op tijd uit te stappen als het uit de hand loopt en wie aan het afwachten is kan juist paraat staan om in te slaan.
Dat is een hele lastige, zo niet onmogelijke.
Er zijn namelijk geen voorbeelden van "iets" zonder onderliggende waarde.

Je hebt .com voorbeelden, je hebt voorbeelden van commodities (de precious metals in het bijzonder) en zelfs het voorbeeld van de tulpenbollen (bedoel ik niet flauw).
Maar altijd was/is er een onderliggende waarde, waarvan je iets kon zeggen ... zelfs van tulpenbollen.

Zo'n hypermarkt gaat na de 5e of 6e versnelling meestal corrigeren en soms heel fors (zoals in bovenstaande voorbeelden), en igv .com is er zelfs heel wat finaal ter ziele gegaan.

Zoals het er thans met de crypto's uitziet, nemen BTC en ETH zo'n beetje de lead en als die fors neergaan (you ain't seen nothing yet) dan zullen een boel crypto's erom heen verpletteren .... tenminste, dat verwacht ik.

De 1e vraag is en blijft ->: wat is de toegevoegde waarde van bv BTC en ETH in de reële economie ?
--Bij aandelen e/o obli's is dat de toegevoegde waarde van het bedrijf + divident cq coupon (-/- de overdreven verwachtingswaarde)
--Bij commodities zijn het de te verwachten tekorten en igv goud .... de safe heaven functie, die het altijd naast de sieraden functie heeft gehad ... en het bijkomend voordeel dat het btw vrij fysiek te maken is en iedereen het overal kan verstoppen.

Ik vermoed zelf dan ook dat BTC het meest met goud te vergelijken is.
Was het niet zo, dat de eerste digitale crypto zelfs een goldcoin was ... of vergis ik me ?

Zolang de belastingdiensten van de crypto's afblijven, kan het goed blijven gaan, maar zodra die eraan gaan peuremeuren (en overheden bezit naar de USD oid draaien, gaan verbieden) ... dan is het over- en sluiten maar.

Zolang dat niet gebeurt en de mensen het als een safe heaven blijven zien, dan kan het de weg volgen die goud sinds de millenniumwisseling heeft gevolgd. Dan denk ik dus niet dat we de low in BTC al gezien hebben en het dus lager kan.

vb .... goudgrafiek, alleen met andere u$ getallen ... simpelweg omdat het niet zoveel aandacht had als de crypto's nu wel hebben.
www.mining.com/wp-content/uploads/201...

De 2e vraag die je zou kunnen stellen ->: waar ligt de bodem na de correctie van bv BTC en ETH ?
Ik vermoed voor BTC ergens tussen de $1000 en $2000 en voor ETH tussen de $100 en $200 ... t'is een beetje mijn marktgevoel, als ik dit soort zaken zeker wist, zat ik niet op IEX, maar ergens tussen de andere multimiljardairs ;-)
efreddy
0
quote:

Longcat schreef op 28 december 2017 16:34:

H
Het is me trouwens opgevallen dat veel mensen nog totaal niet door hebben dat BitConnect een enorme ponzi-scheme is! Op Youtube e.d. zijn er veel mensen die het aanprijzen en referral links rondsturen. De dag dat er te weinig nieuwe leden binnenkomen en/of men stapt massaal uit en converteert BCC terug naar BTC wordt een heel interessant dag.
Ik heb Bitconnect nog niet eens bekeken,ik heb wel al opgevangen dat het een enorme ponzi shema is maar zelf ken ik Bitconnect enkel van naam BCC.

Er zijn ook allerlei soorten oplichting met Bitcoin generators in de stijl van waarvan iedereen wel eens een mail zal hebben gehad dat zijn suikeroom waarvan hij nog nooit heeft gehoord overleden is en hem enkele miljoenen heeft achtergelaten maar waarvoor je eerst 1000 € moet storten alvorens men je kan uitbetalen.

Dat men daar ook maar kan intrappen bewijst dat Einstein gelijk had toen hij zei dat er maar 2 dingen oneindig waren het heelal en de domheid van de mensen maar dat hij enkel van het laatste absoluut zeker was.

Rider
0
efreddy
0
[quote alias=hetisooknooitgoed® id=10520525 date=201712281741]
[...]

Dat is een hele lastige, zo niet onmogelijke.
Er zijn namelijk geen voorbeelden van "iets" zonder onderliggende waarde.


Het eerste klopt,het tweede niet.
$,€ zijn voorbeelden van iets zonder onderliggende waarde.
Zelfs toen de $ officieel aan goud was gekoppeld was het nog zonder onderliggende waarde met als gevolg dat deze koppeling dan ook niet standhield.
Het woord dollar is afkomstig van een soort oud gewicht (zoals el,voet bij lengtematen) en was iets minder dan 1/20 van 1 OZ goud.
Waar 1 kg gewoon 1 kg is gebleven kunnen we dat niet van dollar zeggen.
[verwijderd]
0
quote:

Daxwatcher schreef op 28 december 2017 17:10:

medium.com/@dennyk/why-and-how-the-cr...

Leeswaardig.
Goeie site, dat medium.
Heb ik ook onderbouwing vandaan dat BitConnect een ponzi is.
[verwijderd]
0
quote:

efreddy schreef op 28 december 2017 19:25:

[quote alias=hetisooknooitgoed® id=10520525 date=201712281741]
[...]

Dat is een hele lastige, zo niet onmogelijke.
Er zijn namelijk geen voorbeelden van "iets" zonder onderliggende waarde.


Het eerste klopt,het tweede niet.

1) $,€ zijn voorbeelden van iets zonder onderliggende waarde.

2) Zelfs toen de $ officieel aan goud was gekoppeld was het nog zonder onderliggende waarde met als gevolg dat deze koppeling dan ook niet standhield.
Het woord dollar is afkomstig van een soort oud gewicht (zoals el,voet bij lengtematen) en was iets minder dan 1/20 van 1 OZ goud.

3) Waar 1 kg gewoon 1 kg is gebleven kunnen we dat niet van dollar zeggen.
Ik heb ze ff genummerd.

1) onderliggende waarde, een land, een economie.
Doet het land het goed, dan gaat de muntwaarde omhoog, doet een land het slecht (Venezuela/Zimbabwe) dan gaat de muntwaarde naar beneden of door het putje.
Heeft niks met cryptovaluta te maken en op de dollar kom ik in punt 3) terug

2) Het woord Dollar, komt van het Duitse Tahler. Toen de V.S. officieel nog geen unie waren, werd daar met van alles betaald, met peso's, met afgeleiden van de toenmalige Spaanse real, met Tahlers etc. Simpelweg omdat er tekorten aan geld waren tov de toenmalige economie. Later is Tahler verbasterd in dollar ....
Het gewicht van goud (troy ounce) komt vanuit de oude (destijds zeer belangrijke) Franse handelsstad Troyes. Waarom ze deze gewichtsvoering nog steeds voor de precious metals gebruiken .... ik weet het niet. Einstein:"ik weet niet wat er oneindiger is, het heelal of de menselijke domheid"
Als Einstein het al niet weet, dan weet ik het zeker niet ;-)

3) De Dollar is (nog steeds) Wereld Handels Valuta EN Wereld Reserve Valuta.
Als alle munten ter wereld door de put gaan, gaat de Dollar als laatste.!
Alle crypto verhalen die de crypto sterken omdat de dollar zo zwak is, zijn een eindeloze MANTRA. Immers, al die verhalen werden 10 jaar geleden ook allemaal.! verteld om goud te ondersteunen op weg naar een nieuwe ATH. En ... heeft goud het gered? Nee. :-)
Idem dito met crypto .... als die het gaan redden, is dat NIET vanwege de zwakte van de dollar ;-)
efreddy
0
Dat Goud het niet gered heeft?
Goud noteert zowel in $ als in € wel hoger dan 10 jaar geleden .
Dat tijdens de stijging nadien enkele idioten als Middelkoop die je ervoor niet hoorde en zeker niet in 1999 allerlei onzin verkondigden doet niets af van het feit dat goud altijd een waarde zal blijven hebben en op termijn zal die waarde altijd hoger liggen dan de waarde van de $.
Dat het tijdens bepaalde ogenblikken te fors geprijsd is en het wel eens een behoorlijke tijd kan duren (zoals periode 1980 tot 1999) vooraleer dit hoger ligt dan vorig niveau doet daar niets van af.
[verwijderd]
0
quote:

efreddy schreef op 28 december 2017 20:16:

Dat Goud het niet gered heeft?
Goud noteert zowel in $ als in € wel hoger dan 10 jaar geleden .
Dat tijdens de stijging nadien enkele idioten als Middelkoop die je ervoor niet hoorde en zeker niet in 1999 allerlei onzin verkondigden doet niets af van het feit dat goud altijd een waarde zal blijven hebben en op termijn zal die waarde altijd hoger liggen dan de waarde van de $.
Dat het tijdens bepaalde ogenblikken te fors geprijsd is en het wel eens een behoorlijke tijd kan duren (zoals periode 1980 tot 1999) vooraleer dit hoger ligt dan vorig niveau doet daar niets van af.
Ik probeer goud niet af te kraken, net zo min als crypto's
Probeer alleen een antwoord te geven op de prijs die de belangrijke crypto's zoals BTC en ETH kunnen gaan doen en zoek daarom vergelijkingsmateriaal.
Goud ging van $200 naar $1900 en daarna terug naar bijna $1000
Maar goud gaat al zoooo lang mee en crypto's zijn er pas net.

De enige keiharde vergelijking die ik tot nu toe tussen BTC en Goud gevonden heb ... is dat er van Goud (TIJDENS de stijging naar de 1.9K) gezegd werd dat het (om een heleboel redenen) naar de 40K en mss wel naar de 100K zou gaan.
Dat lees ik nu over BTC ook en DAT is een regelrechte HOAX die de wereld in gebracht wordt door investeerders die er persoonlijk belang bij hebben ;-)

Van de goudrally heb ik fors geprofiteerd .... de crypto rally (nog) niet.
Heb pas een wallet geopend en heb er nog geen .... maar dat gaat eerdaags wel gebeuren denk ik .... toch anders dan destijds met goud omdat ik daar al vanaf het begin in zat en dan is het makkelijk praten :-)
efreddy
0
quote:

hetisooknooitgoed® schreef op 28 december 2017 20:55:

[...]
Ik probeer goud niet af te kraken, net zo min als crypto's
Probeer alleen een antwoord te geven op de prijs die de belangrijke crypto's zoals BTC en ETH kunnen gaan doen en zoek daarom vergelijkingsmateriaal.
Goud ging van $200 naar $1900 en daarna terug naar bijna $1000
Maar goud gaat al zoooo lang mee en crypto's zijn er pas net.

De enige keiharde vergelijking die ik tot nu toe tussen BTC en Goud gevonden heb ... is dat er van Goud (TIJDENS de stijging naar de 1.9K) gezegd werd dat het (om een heleboel redenen) naar de 40K en mss wel naar de 100K zou gaan.
Dat lees ik nu over BTC ook en DAT is een regelrechte HOAX die de wereld in gebracht wordt door investeerders die er persoonlijk belang bij hebben ;-)

Van de goudrally heb ik fors geprofiteerd .... de crypto rally (nog) niet.
Heb pas een wallet geopend en heb er nog geen .... maar dat gaat eerdaags wel gebeuren denk ik .... toch anders dan destijds met goud omdat ik daar al vanaf het begin in zat en dan is het makkelijk praten :-)
Klopt,crypto's zijn nieuw en dat maakt het behoorlijk moeilijk om vergelijkingen te maken en er echt iets zinnigs over te vertellen.
Goud heb ik daarentegen zelf vanaf 1999 niet op maar wel zeer dicht bij de toenmalige bodem.
In augustus 2011 1,25 % van verkocht,de rest heb ik nog steeds en ik zie
voor mij totaal geen reden om aan huidige koersen uit te breidden of af te bouwen.


Natuurlijk heb je altijd wel wat vergelijkingen zoals bij stijgingen waar degene die ze gemist hebben roepen dat het een bubbel is terwijl hoe verder de stijging gaat je ook allerlei andere onzin hoort dat het helemaal door het dak gaat etc ...
In september 2009 werd ook geroepen dat de AEX een bubbel was louter omdat die 50 % was gestegen tegenover maart 2009.
De AEX noteerde toen 300 punten,nu 547.
Vele hadden echter de stijging vanaf maart 2009 gemist omwille van de vele doemberichten toen.

Crypto's zijn ook helemaal niet zo eenvoudig en behoorlijk omslachtig met wallet.
Ik ben totaal geen computerexpert en had het daar behoorlijk moeilijk mee.
De vele verhalen dat het een bubbel is en je berooid achterblijft zoals tijdens
de tulpenbolhistorie als men zijn geld erin stopt is echter totale nonsens dat zelfs een blinde nog kan zien.
Wie een klein aandeel van zijn vermogen in Bitcoin (of crypto in het algemeen) stopt zal er nooit berooid uitkomen.
Zelfs niet wanneer men naar 0 gaat wat ik wel niet verwacht.
Een degelijke voorlichting dat men best niet teveel in dit nog zeer nieuwe product stopt zou veel juister,eerlijker zijn dan de bewering dat het helemaal niets is ,piramidespel,tulpenbol, dat enkel criminelen erin beleggen etc ...

Dat Bitcoin geen onderliggende waarde heeft klopt maar net zoveel als dat de € en $ geen onderliggende waarde heeft.
Het is wel een feit dat € en $ een veel grotere gemeenschap heeft die de munt aanvaard dan dat bij de Bitcoin gemeenschap het geval is maar juist daar zit bij Bitcoin (en andere crypto's) zowel de kansen als de gevaren.



[verwijderd]
1
quote:

efreddy schreef op 28 december 2017 21:31:

[...]Dat Bitcoin geen onderliggende waarde heeft klopt maar net zoveel als dat de € en $ geen onderliggende waarde heeft.
Het is wel een feit dat € en $ een veel grotere gemeenschap heeft die de munt aanvaard dan dat bij de Bitcoin gemeenschap het geval is maar juist daar zit bij Bitcoin (en andere crypto's) zowel de kansen als de gevaren.
De dollar, de euro ... hebben 3 functies: Medium of Exchange (MoE), Unit of Account (UoA) en Store of Value (SoV) -cfr. Duisenberg 2002-

BTC is als MoE en UoA ontworpen .... NIET als SoV

De eerste twee blijken voor BTC in de reële economie voor geen meter te werken en de munt wordt juist wél als de laatste (SoV) gebruikt.
Daarin zit hem nu juist de crux ... het ontwerp (via blockchain) voldoet niet aan het gebruik.
We moeten daarom maar afwachten wat het gaat worden met crypto's ....;-)
efreddy
0
Het gebeurt wel meer dat iets wat meerdere functies heeft of kan hebben vooral maar word gebruikt in de functie waarvoor het niet is ontworpen.
En natuurlijk is het afwachten en moeilijk te voorzien waartoe het leid.
Bij de opkomst van de computer was ook niet verwacht en voorzien dat zoveel mensen er zouden gebruik van maken voor allerlei nuttige en nutteloze zaken.
[verwijderd]
0
quote:

efreddy schreef op 29 december 2017 13:18:

Het gebeurt wel meer dat iets wat meerdere functies heeft of kan hebben vooral maar word gebruikt in de functie waarvoor het niet is ontworpen.
En natuurlijk is het afwachten en moeilijk te voorzien waartoe het leid.
Bij de opkomst van de computer was ook niet verwacht en voorzien dat zoveel mensen er zouden gebruik van maken voor allerlei nuttige en nutteloze zaken.
Daarom denk ik ook dat blockchain toekomst heeft, maar of de huidige sterke crypto's dat ook hebben en zo ja, in hoeverre dat zich in de prijs gaat uiten ... no lo se ;-)
[verwijderd]
0
Blockchain vs Tangle
Tangle wint in alle opzichten.

zoek eens op afbeeldingen Tangle vs Blockchain
1 afbeelding spreekt al 1000 woorden

blockchain is ouderwets, geen toekomst dus
efreddy
0
quote:

hetisooknooitgoed® schreef op 29 december 2017 14:32:

[...]
maar of de huidige sterke crypto's dat ook hebben en zo ja, in hoeverre dat zich in de prijs gaat uiten ... no lo se ;-)
Dit is natuurlijk onzeker ,net zoals dit onzeker was toen Bitcoin 50 €,100€,200€,1000€,2000€,5000€ en 10000 € noteerde.

Ik heb geen glazen bol zoals onze financiële experts die al die tijd (toch minstens van voor een Bitcoin 200€ noteerde) al wisten dat het een bubbel was.

Men spreekt van bubbels en rampen die ermee gaan gebeuren terwijl de hele marketcap van alle crypto's tezamen zelfs nu nog maar een peulschil is van bedragen die op aandelenmarkten en obligatiemarkten rondgaat.

Als er iets is waarbij een systeemrisico en rampen kunnen optreden zal het in deze fase zeker nog niet de crypto's zijn.
[verwijderd]
0
@ efreddy

Ja dat vind ik ook zo'n kul dat de zogenaamde experts het vergelijken met de tulpenmanie en dat je er vooral niet in beleggen.

Een aantal maanden terug riepen ze bij BTC 4k euro ook dat het een bubbel was en dat je er niet in moest beleggen. BTC was toen 4k en nu 12k in euro.

Maar goed ik snap wel dat ze mensen willen behoeden voor financiele rampen. En denk dat ze daarom maar roepen dat het een bubbel is. Maar het kan naturlijk ook komen omdat ze er gewoon geen verstand van hebben.
[verwijderd]
0
Maar goed er zal vast een moment gaan komen dat de koersen hard kunnen gaan zakken in een jaar.

Het belangrijkste is dat je spreidt en in de juiste munten zit en niet in allemaal van die vage coins die geen hond heeft.
[verwijderd]
0
Ik zou toch maar oppassen met het kopen van willekeurige cryptomunten. Voor de ontwikkelaar lucratief, maar een bom die wel eens moet barsten voor de koper. beurskrant.com/2018/01/05/als-lachert...
efreddy
0
Altijd zijn er believers, maar de munt heeft geen meerwaarde zoals bijvoorbeeld Ripple wel heeft.

Ieder zijn mening maar ik heb zelf heel veel meer aan Doge dan aan ripple en het mag dan wel als grap begonnen zijn, de coin heeft zeker potentieel.
Natuurlijk moet je niet al je spaarcenten erin stoppen maar 1 miljard € marketcap is ook maar amper 0,15 € gemiddeld per persoon.
(Ik heb een 100000 Doge wat aan huidige koers rond de 900 € is tegenover amper 30 ripple ongeveer 60 €.)
De transactiekost van 1 Doge (momenteel bijna 0,01 €) om coins te versturen ligt bovendien een heel pak lager dan bij Bitcoin en tal van andere coins.
108 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 27 apr 2024 02:59
Koers 63.101,97
Verschil -877,90 (-1,37%)
Hoog 63.101,97
Laag 63.101,97
Volume 0
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 0

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront