TomTom « Terug naar discussie overzicht

IEX Presents: the TOMTOM TRACKER

27 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
pwijsneus
3
IEX Presents: the TOMTOM TRACKER. Hoe werkt het?

De TomTom tracker is een speciale generator waarmee je het koersverloop van TomTom kunt vergelijken met andere aandelen of indexen over een willekeurige periode. Met de TomTom tracker kun je in perspectief zetten hoe het aandeel TomTom zich heeft verhouden tegenover andere fondsen of indexen. Wil jij weten hoe TomTom nu werkelijk heeft gepresteerd? Laat de founders niet langer eindeloze beloftes maken, maar meet hun prestaties af aan de performance van het aandeel. Dit is tenslotte een beleggersforum.

Het enige wat je hoeft te doen, is een verzoekje plaatsen in dit topic, met de volgende informatie:

  • De naam van het aandeel of de index waarmee je TomTom wilt vergelijken
  • De periode waarover je de grafiek wilt zien (bijvoorbeeld: laatste 10 jaar, laatste 5 jaar, laatste 3 jaar, etc.)

Ik zal dan zo snel mogelijk een plaatje van de grafiek posten in dit topic, zodat iedereen kan meekijken en reageren of TomTom nu goed of minder goed is voorgesorteerd op het creëren van aandeelhouderswaarde.

Dit is een beleggersforum, laten we TomTom langs de meetlat van het aandeel leggen, dat is het enige wat telt. In plaats van telkens vage beloftes te doen, laat ze eens duidelijk zijn wat TomTom nu precies voorheeft met de toekomst van het aandeel TomTom. En graag iets meer SMART onderbouwing, als gratis bier beloftes in de CMD en conference calls van afgelopen jaren.

GLMF’s!
Bijlage:
pwijsneus
0
quote:

NewKidInTown schreef op 13 oktober 2023 21:31:

Garmin
Laatste 15 of 18 jaar.
Garmin heeft aandeelhouderswaarde gecreëerd door innovatieve producten te verkopen voor diverse markten, en door zijn omzet en winst te vergroten. Garmin heeft ook een stijgend dividend uitgekeerd, dat jaarlijks vanaf 2021 $2.92 per aandeel per jaar bedroeg.

De TOMTOM Tracker laat hier zien hoe het aandeel TomTom zich heeft verhouden tot Garmin.

Wil je ook een aandeel of index door IEX TOMTOM Tracker wilt laten trackkken?! Laat het weten!

(plaatje)
Bijlage:
pwijsneus
0
Google heeft de afgelopen 10 jaar aandeelhouderswaarde gecreëerd door zijn leidende positie in online advertenties, zoekmachines, cloud computing, kunstmatige intelligentie en andere technologieën te versterken. Het bedrijf heeft zijn omzet en winst jaar na jaar laten groeien, en heeft ook regelmatig aandelen teruggekocht en gesplitst om de waarde voor de aandeelhouders te verhogen. Google heeft ook een superieure mappingdienst aangeboden aan haar gebruikers, Google Maps, die een marktaandeel van ongeveer 86,5% heeft in online diensten. Google Maps biedt gebruikers hoogwaardige satellietbeelden, streetview, 360° panoramische uitzichten, realtime verkeersinformatie en routeplanning voor verschillende vervoerswijzen. Google Maps is een van de meest gebruikte en gewaardeerde producten van Google, die miljoenen mensen en bedrijven over de hele wereld helpt om hun weg te vinden.

Wil je ook een fonds door de IEX TOMTOM Tracker halen??! Stuur een bericht op dit draadje, en kijk hoe je investering heeft gepresteerd ten opzichte van TomTom.
Bijlage:
marique
0
NewKidInTown
1
quote:

marique schreef op 13 oktober 2023 22:32:

Philips.
Doe maar 10 jaar, dus vanaf '13.

NB
Neem je ook dividend in de koersgrafiek mee?
Ja, dat vroeg ik me ook af, zeker bij Garmin.

Klasse van wijsneus, dank voor je verniewende en creatieve initiatief. Daar hebben we wat aan, 1000 maal beter dan jarenlang wensdenkend roeptoeteren.
pwijsneus
0
quote:

marique schreef op 13 oktober 2023 22:32:

Philips.
Doe maar 10 jaar, dus vanaf '13.

NB
Neem je ook dividend in de koersgrafiek mee?
De TOMTOM Tracker heeft gedetecteerd dat je Philips hebt gekozen om te vergelijken met TomTom. Dat is een interessante keuze, want Philips is een leidende speler op bepaalde gebieden van medische apperatuur en aanverwante gezondheidstechnologie. Philips heeft de afgelopen 10 jaar aandeelhouderswaarde gecreëerd door zich te richten op innovatieve producten, omzet- en winstgroei, en een stijgend dividend. Hoe heeft TomTom het daartegen gedaan? Laten we het zien met de TOMTOM Tracker!

Het dividend is niet meegenomen in de grafiek, het geeft dus slecht een indicatie, zodat je kunt zien hoeveel je minimaal verdiend zou hebben als je aandelen TomTom, of Philips had gekocht. Dit is puur het koersverloop.

(plaatje)
Bijlage:
marique
0
Philips heeft de afgelopen 10 jaar aandeelhouderswaarde gecreëerd door zich te richten op innovatieve producten, omzet- en winstgroei, en een stijgend dividend

Nou, dat stijgend dividend is lichtelijk overdreven: vanaf '11 € 0,75 vanaf '14 € 0,80 en vanaf '19 € 0,85.

Verder erg bedankt voor de presentatie van de grafiek.
Prima initiatief om diverse aandelen tegen TT af te zetten.
pwijsneus
2
quote:

pwijsneus schreef op 15 oktober 2022 10:32:

De aandeelhoudersstructuur van TomTom is uniek, grofweg de helft van de stukken zijn in handen van de 4 oprichters. Daarmee hebben de grootaandeelhouders praktisch de totale controle over de onderneming.

Als de oprichters slim zijn, kunnen ze maximaal rendement halen uit deze situatie. De beurs- en assetwaarde ligt namelijk best ver uit elkaar. Ook hebben ze een voordeel ten opzichte van de minderheidsaandeelhouder; ze hebben invloed op de beurswaarde, en kennis over de assetwaarde. Ze zijn op de hoogte van eventuele inbound calls die er in het verleden zijn geweest, en kunnen tegelijkertijd sturen door de toon en manier waarop hun cijfers worden gepresenteerd, en hoe de outlook wordt geformuleerd. Dit is niet verboden, en kan effect hebben op het koersverloop van het aandeel TomTom.
Je zou kunnen stellen dat de founders met hun meerderheidsbelang fungeren als private equity én ook nog eens de onderneming runnen, ze hebben 2 petten op.

Bij een huidige koers van EUR 6,50, vertegenwoordigd de waarde van de free float ongeveer EUR 450 miljoen euro. TomTom heeft een net cash positie van grofweg EUR 300 miljoen. Goed om te weten is dat TomTom in 2019 bedrijfsonderdeel Telematics heeft verkocht aan Bridgestone, en van deze opbrengst is EUR 750 miljoen belastingvrij teruggevloeid naar de aandeelhouders. Hiervan is dus ongeveer EUR 330 miljoen belastingvrij uitgekeerd aan de 4 oprichters van TomTom.

In potentie ligt er dus een cashpile van ~EUR 630 miljoen om de free float uit te kopen. Met de huidige koers zijn de founders dus in staat een royale premie van 40% neer te leggen om de free float uit te kopen. De vraag is echter wanneer hiervoor het ideale moment is.

Mij lijkt het ideale moment om bovenstaand scenario uit te voeren, op het moment wanneer TomTom geen cashburner meer is, en dat is dit jaar nog niet het geval. Naar alle waarschijnlijkheid is pas eind volgend jaar het moment dat de FCF stabiel is en op of boven de 0 uitkomt.

Een belangrijk instrument wat de founders in handen hebben zijn de cijferpresentaties. Ideaal gezien zou je vanuit het oogpunt van de founders 2 doelen willen realiseren hiermee;
- Het veiligstellen van de bonus
- De appetite uit het aandeel halen om bovenstaand scenario actief te houden

Een voorzichtige outlook geeft een hogere kans op het behalen van de doelstellingen, en tegelijkertijd heeft dit een negatief effect op het aandeel.

In de tussentijd zullen er een aantal verplichte nummers afgewerkt moeten worden, nog een aantal cijferpresentaties. Ook komt er nog een capital markets day. TomTom lijkt wel in een eeuwigdurende transitie te zitten. Het is een zichzelf herhalend verhaal vol beloftes. Zelfs nu nog wordt er op dit forum te pas en te onpas gerefereerd aan de CMD van 2019, terwijl de realiteit deze voorstelling van zaken al lang heeft ingehaald.

Maargoed, de bekende posters kunnen zich vanaf 2 november weer gaan laven aan stapels nieuwe powerpoints waar ze nog jaren op kunnen teren. Verzorgd door de lip-service van een aantal PR-medewerkers wordt de aandacht afgeleid van bovenstaand scenario.

Een delisting op deze manier gaat wel ten koste van de minderheidsaandeelhouders, maargoed, in het leven heb je nu eenmaal winnaars en verliezers.

Als het algemene beurssentiment meezit zal iedereen begrijpen wanneer TomTom aangeeft dat een delisting het beste is voor alle partijen. Ze komen de aandeelhouders tegemoet met een bepaalde premie. Het aandeel is immers al jaren niet vooruit te branden. Het is ook nog steeds een lange transitie die TomTom voor de boeg heeft, een beursnotering is ook niet meer nodig vwb financiering. Eigenlijk is een delisting het beste voor alle partijen. Zelfs Goddijn hoeft zijn boot er niet voor te verkopen.

De assetwaarde van TomTom is vermoedelijk wel wat verdampt afgelopen jaren, maar in stukken zou dit toch een mooi rendement moeten kunnen opleveren voor de oprichters. Een kers op de taart.

Ik ben helemaal voor!

Hoe lager de founders het aandeel laten afzinken, hoe aantrekkelijker dit hele verhaal wordt. Dan kun je je afvragen welke belangen het zwaarst wegen, die van de founders in de rol van PE, of in de rol als bestuurder van TomTom?
Dit schreef ik een jaar geleden. Op welk niveau vinden jullie TomTom koopwaardig?

(plaatje)
Bijlage:
pwijsneus
0
Nu is de koers van TomTom verder gezakt, naar 6,25 euro per aandeel. Dat is 8% lager dan een jaar geleden. Wat betekent dit voor de scenario’s die ik schetste? Zijn de oprichters nog steeds van plan om het bedrijf van de beurs te halen? Of hebben ze andere plannen?

Er zijn drie mogelijke scenario’s voor de afloop van het aandeel TomTom:

  • Scenario 1: De oprichters halen het bedrijf van de beurs. Dit is goed mogelijk, en misschien wel slim. Een lagere koers betekent dat ze minder geld hoeven te betalen om de free float uit te kopen, en dat ze meer winst kunnen maken als ze het bedrijf later verkopen. Ze hebben nog steeds genoeg geld om dat te doen, ondanks dat ze wat aandelen hebben verkocht. Ze moeten wel snel zijn, voordat het aandeel weer stijgt.

  • Scenario 2: De oprichters verkopen het bedrijf aan een andere partij of consortium. Dit kan ook, maar is minder aantrekkelijk. Een lagere koers betekent dat ze minder geld kunnen vragen voor hun aandelen, en dat ze minder controle hebben over de verkoop. Er zijn wel partijen die TomTom willen hebben, zoals autofabrikanten, techbedrijven of private equity fondsen. Een voorbeeld is HERE Technologies , een concurrent van TomTom. Als er een overnamebod komt, kunnen de oprichters een premie vangen voor hun aandelen, en zo ook nog wat waarde creëren voor de minderheidsaandeelhouders.

  • Scenario 3: De oprichters houden het bedrijf op de beurs. Dit is het zelfstandige aanmoddermodel, en dat is het minst gunstige. Het betekent dat de oprichters geen grote winst maken op hun aandelen, en dat ze moeten blijven knokken met andere spelers in de markt. Het betekent ook dat ze moeten blijven investeren in innovatie en groei. Dit model kan alleen werken als TomTom zijn doelen voor 2025 haalt, of als er goed nieuws komt. Maar zelfs dan is het onwaarschijnlijk dat het aandeel veel zal stijgen. Welke koers past er nu bij de lange termijn doelen van TomTom? Boven de 6,50 euro per aandeel? Boven de 7,00 euro per aandeel? Zelfs de analisten geloven nu al niet dat de 600 miljoen euro omzet in Location Technology gehaald gaat worden. Als je kijkt naar het koersverloop van TomTom in de afgelopen jaren, zie je dat het aandeel al jaren niet boven de 8 euro is gekomen, en dat het steeds verder is gedaald.

Wat denk jij? Welk scenario zie jij gebeuren? Laat het me weten in de reacties.
Bijlage:
pwijsneus
0
quote:

Spoorstudent schreef op 15 oktober 2023 16:10:

Zou je de vergelijking willen maken met Aalberts Industries?
Aalberts is actief in vier eindmarkten: duurzame gebouwen, semiconductor efficiency, duurzaam transport en industriële niches.

(plaatje)
Bijlage:
Spoorstudent
0
Dank hiervoor. Ondanks het feit dat Aalberts niet een heel spectaculair koersverloop kent is het met afstand een betere belegging geweest dan TomTom.
Aalbers geeft dividend. Is weliswaar uit de Aex gevallen maar houdt stand in de midkap met een assetwaarde van 3,5 miljard.
Spoorstudent
1
Ik denk scenario 1. Volgens mij hebben ze een ideale situatie nu om dat te realiseren. De koers is laag. Een mark up van 50% op 6€ klinkt als een bijzonder welkom geschenk voor alle betrokkenen.
9€ mooi in de knip van de koersdoelen.
En dan kunnen ze verder ongestoord knutselen aan hun levenswerk.
Waarom was Goddijn er niet bij de CC?
Een lulverhaal over de marathon.
En wat is dat een zwakke broeder die Titulaar.
Mijn god wat een balletje.

Dus: van de beurs bij Q4 23 presentatie.
hvasd2
0
“Boven de 6,50 euro per aandeel? Boven de 7,00 euro per aandeel? Zelfs de analisten geloven nu al niet dat de 600 miljoen euro omzet in Location Technology gehaald gaat worden. Als je kijkt naar het koersverloop van TomTom in de afgelopen jaren, zie je dat het aandeel al jaren niet boven de 8 euro is gekomen, en dat het steeds verder is gedaald.”

Het afgelopen jaar is het al twee keer voorgekomen dat tt op 1 dag zomaar meer dan een Euro hoger stond. Het kan blijkbaar snel gaan met de tt koers.
pwijsneus
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 17 oktober 2023 13:46:

Vergelijk eens met Geojunxion.
Ook zo'n perpetual trading range.
Helaas, het eerste elftal van Feyenoord bestaat uit meer mensen dan het volledige personeelsbestand van Geojunxtion. Ook is de selectie van Feyenoord meer waard dan de market cap van geojunxtion. Dit is een pennystock, of wil je daar misschien iets mee zeggen?
Beperktedijkbewaking
0
quote:

pwijsneus schreef op 17 oktober 2023 17:27:

[...]
Helaas, het eerste elftal van Feyenoord bestaat uit meer mensen dan het volledige personeelsbestand van Geojunxtion. Ook is de selectie van Feyenoord meer waard dan de market cap van geojunxtion. Dit is een pennystock, of wil je daar misschien iets mee zeggen?
Vertel mij wat.
Het ging mij om de perpetual trading range. Geojunxion, het vroegere AND, is nooit meer waard geweest dan een redelijke koopwoning. Zelfs de 4de reservekeeper van Feyenoord verdient per jaar meer.

Ik kwam er al in 1990 een keer over de vloer, had een leuke opdracht in de aanbieding, maar ben huiverend weggelopen. Het leek wel of ze niet wilden groeien. Volgens mij doen ze nog steeds niet veel meer dan een beetje hobbyen met postcodes en zo.
pwijsneus
0
Het aandeel TomTom heeft altijd een beetje voortbewogen tussen een bepaalde range. Vooral in vergelijking met andere technologieaandelen en indexen bleeft de koersontwikkeling van TT achter. Onlangs bereikte het aandeel een dieptepunt na een vrije val - zonder duidelijk aanwijsbare reden - na de publicatie van de Q3 cijfers.

TomTom heeft onlangs een aandeleninkoopprogramma aangekondigd. Dit kwam het bedrijf goed uit, vooral gezien de recente daling van het aandeel. Toeval? We zullen het nooit weten. Het is in ieder geval een stap in de goede richting, en het heeft de vrije val van het aandeel een halt toegeroepen.

Dankzij de aandeleninkoop heeft TomTom weer wat kleur op de wangen gekregen. De komende weken zullen uitwijzen of het aandeel dit momentum kan vasthouden. Laten we hopen dat TomTom zijn weg naar boven kan vinden. Bestemming onbekend.

(plaatje)
Bijlage:
JustRevisited
0
Donderdagavond deed de voorzitter van de FED een uitspraak die eigenlijk niet zo verrassend was: de rente blijft nog even op dit niveau (ze zien positieve signalen, maar willen meer bevestiging).

Er is nogal een sterk verband tussen rente en mid/smal cap aandelen. AEX sloot een klein stapje lager, maar de AMX daalde 4x harder. Dat laat ook de relatie rente & mid/smallcap zien.

Op de beurs daalden als hardst: Just Eat, Basic Fit, Air France, Pharming. En TT.... dat viel uiteindelijk nog mee.

Inmiddels is het alweer risk on in Amerika en sloot de Nasdaq op +2,3%.

Goed weekend en volgende week nieuwe ronde, nieuwe kansen*

•••••

* Met dinsdag ook een presentatie door Microsoft + TomTom. Ik verwacht geen persberichten daaromtrent, maar kan wel interessant zijn wat ze daar vertellen over hoe Microsoft en TomTom kunstmatige intelligentie (generative AI) in de digital cockpit integreren.
27 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront