Bron FD:
Ahold Delhaize wint opnieuw marktaandeel in de VS
Ahold Delhaize AD€16,18-- heeft naar eigen zeggen opnieuw marktaandeel gewonnen in de Verenigde Staten. Ondanks de groeiende concurrentie van prijsvechters als Lidl en Aldi wist het Nederlands-Belgische supermarktbedrijf zijn positie in het derde kwartaal te verstevigen.
De Verenigde Staten vormen de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize. Het bedrijf heeft er ruim 2200 filialen. Die zijn goed voor bijna twee derde van de omzet.
'We hebben met onze verschillende merken marktaandeel gewonnen in een concurrerende markt met nieuwkomers', zegt topman Dick Boer over de prestaties in Amerika. 'Food Lion heeft opnieuw fors meer verkocht, gesteund door de Easy, Fresh & Affordable-strategie en Stop & Shop New England profiteerde van een sterk vakantieseizoen.'
Discounters
Na een korte proefperiode is Lidl dit jaar in de VS van start gegaan. De Duitse discounter heeft inmiddels zo'n veertig filialen, precies in het gebied waar Delhaize America actief is. Ook Aldi breidt flink uit in de VS. 'We hebben ze zien komen', zegt Boer. 'Maar de groei van Food Lion zegt wel wat, namelijk dat we hier een goed antwoord op hebben.'
Ook de entree van Amazon in de Amerikaanse supermarktwereld heeft volgens Boer vooralsnog weinig gevolgen voor Ahold Delhaize. Amazon kocht deze zomer de keten Whole Foods, in de volksmond Whole Paycheck genoemd vanwege de hoge prijzen. De webgigant voerde al vrij snel een ronde prijsverlagingen door, maar Boer was daar niet van onder de indruk. 'Het ging om een beperkt aantal artikelen en bovendien waren die prijzen altijd al hoog', zegt hij.
Ahold USA
De pro forma netto omzet (waarbij wordt vergeleken alsof de fusie van Ahold en Delhaize vorig jaar het hele derde kwartaal al een feit was) van Ahold USA kwam 4,2% lager uit, op € 5,4 mrd. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten was sprake van een stijging van 0,8%. De vergelijkbare omzet groeide met 0,7%
Bij Delhaize America daalde de pro forma omzet met 2,8%. Zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet met 2,2% en de vergelijkbare omzet groeide met 2,3%. Dat betekent dat zowel Ahold USA als Delhaize America in het derde kwartaal een hogere vergelijkbare omzetgroei hebben geboekt dan een jaar geleden.
Op groepsniveau daalde de pro forma omzet met 1,1% naar € 15,1 mrd. De onder IFRS gerapporteerde omzet steeg met 7,4% en het operationeel resultaat kwam uit op € 545 mln. Onder de streep bleef een nettowinst van € 362 mln over, een stijging van 54%.
Aandelen inkopen
Ahold Delhaize kondigde woensdag ook aan komend jaar voor € 2 mrd aan eigen aandelen in te kopen. Het inkoopprogramma begint in januari 2018.
ad by streamads