Ook ik ben met open ogen in de val gelopen en heb een klein jaar geleden aandelen KPN gekocht, niet omdat ik zo in het berijf geloofde, maar meer omdat ik vond dat de koer wel erg gezakt was, dat kon alleen nog maar hoger dacht ik. Nee dus... Het vertrouwen dat de meesten op dit forum nog steeds hebben in KPN deel ik niet. KPN komt er met de huidige strategie niet meer boven op. Dat vertrouwen op dit forum reken ik toe aan aan 'cognitieve dissonantie': de roze bril waarmee particuliere beleggers hun favoriete aandelen bekijken en elk negatief nieuws positief weten uit te leggen en vaak de boodschapper van slecht nieuws pogen af te schieten. Nu de feiten rondom KPN. 1. Hoge investeringen voor UMTS. Het is natuurlijk een strategische blunder van jewelste om mee te willen doen en dus mee te bieden met de grote telecombedrijven van Europa. Zeker als je ontdekt dat de afspraken met die financieel krachige partner zo vrijblijvend zijn geweest dat die zomaar op het allerlaatste moment kon uitstappen. 2. Links en rechts verkoopt KPN wat deelnemingen om de schuldenlast terug te brengen: dit is echter een druppel op een gloeiende plaat. 3. Taal noch teken van het management van KPN hoe men de problemen wil aanpakken, nieuwe koers/strategie?. Onbegrijpelijk, beleggers houden niet van deze stilte en dus onduidelijkeheid, met als gevolg dat de koers steeds verder wegzakt (niet alleen door het slechte sentiment van nu!!). Met een koers tussen de € 2 en € 3 houd ik zeker rekening. 4. Nieuwe investeringen zijn nodig om UMTS operationeel te krijgen. Het verkrijgen van de benodigde middelen wordt voor KPN een probleem. En zo ja, dan tegen hoge rentelasten. Samenwerking met anderen is al iets, maar niet voldoende. 5. Het vaste net, nu nog het monopolie van KPN zal binnen niet al te lange termijn meer dan nu het geval is ook vrijgegeven moeten worden voor de concurrenten. Gevolg: omzet onder druk. Nu bel ik interlokaal al met OneTel, omdat dit goedkoper is. 6. De belmarkt is verzadigd. Extra omzet is alleen mogelijk door extra diensten (ook via UMTS), de vraag is of de consument hierop zit te wachten. 7. De Postbank heeft 500.000 mobieltjes uitgereikt. Bellen via Telfort. Zelf heb ik er één. Ik heb mijn abonnement met KPN ervoor opgezegd. Mijn partner idem dito. Voor hoeveel meer van de 500.000 geldt dat ook, gezien het hoge marktaandeel van KPN t.a.v. mobiel bellen? Ik verwacht dat dit gevolgen heeft voor de omzetontwikkeling in het 3e en 4e kwartaal van KPN. 8. Internet is over z'n hoogtepunt heen. In mijn omgeving is iedereen fors minder gaan internetten, omdat het nieuwe eraf is. Van 1 uur per dag, zit ik nu op hooguit 1 uur per twee weken. 9. Het is zeer de vraag of alle diensten die KPN via UMTS wil aanbieden aanslaan. Uiteraad is de indruk gewekt dat 'we' niet meer zonder kunnen, maar dat is gedaan door personen die er direct belang bij hebben. Als het nieuwe eraf is, kan de investering weleens een flop blijken te zijn. Met mijn Postbankmobieltje kan ik mijn financien regelen en internetten, maar op zo'n klein displaytje wordt je daar niet vrolijk van. Voor mij blijft dat beperkt tot noodgevallen. 10. Van de overheid hoef je weinig te verwachten. Dan krijgt ze de EU over zich heen. 11. Veel overname kandidaten zijn er niet. Niemand zit te springen om dergelijke schulden over te nemen. En als ze er zijn, dan stellen ze hun eisen, waaraan KPN niet tegemoet wil komen (Belgacom). Oplossing: het enige dat KPN nog in leven kan houden is zo snel mogelijk E-plus verkopen (incl. UMTS-licentie), vermoedelijk met verlies, en zich weer richten op haar thuismarkt de Benelux. Doet KPN dat niet, dan ontkomt ze niet aan het sterfhuisscenario (failliet gaan en via een andere constructie een doorstart, de beleggers zijn dan de dupe)