Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Info

3.576 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 ... 175 176 177 178 179 » | Laatste
voda
0
Air France-KLM boekte operationele winst in vierde kwartaal - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM heeft in het vierde kwartaal van 2015 waarschijnlijk een operationele winst geboekt van EUR35 miljoen, zegt Barclays, versus een operationeel verlies van EUR169 miljoen in diezelfde periode een jaar eerder. Ook al lagen de boekingen lager in november en december, het concern profiteerde van lagere brandstofprijzen, zegt Barclays. Over 2015 boekte het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern een operationele winst van EUR701 miljoen, maar een nettoverlies van EUR389 miljoen, schat Barclays in. Air France-KLM rapporteert donderdag de cijfers. Het aandeel Air France-KLM noteert maandag omstreeks 13.00 uur 1,2% hoger op EUR7,04.


Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

Starbuck
0
Air France-KLM blijft achter qua koersontwikkeling, maar ik kan niet achterhalen wat dit veroorzaakt? mogelijke slechte cijfers donderdag a.s. of toch kans op mogelijkheid stijgende olieprijzen? Ik hoor graag reacties om ook te bepalen of de positie wil behouden of niet.
voda
0
Air France-KLM boekt nettoverlies - Preview

AMSTERDAM (Dow Jones)--De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air France-KLM (AF.FR) rapporteert donderdag voorbeurs een nettoverlies over 2015, is de gemiddelde verwachting van 20 analisten, zoals samengesteld door de luchtvaartgroep.

De luchtvaartmaatschappij is met het intreden van de financiele crisis in 2008 nauwelijks winstgevend geweest. In de afgelopen zeven jaren werd zes maal een verlies gerapporteerd.

Nadat de resultaten in 2014 gedrukt werden door een kostbare pilotenstaking, die het terugkeren naar winstgevendheid onmogelijk maakte, oefenden terroristische aanslagen in 2015 druk uit.

De terroristische aanslagen in Parijs op 13 november, die aan 130 mensen het leven kostte, drukte de omzet met EUR120 miljoen, liet Air France-KLM bij het publiceren van vervoerscijfers reeds weten. Eerder had het neerstorten van een Russisch passagiersvlieguig al impact op Europese luchtvaartmaatschappijen, aangezien reizigers vreesden voor terreurdreigingen. Naast minder boekingen, had Air France-KLM ook met een aantal vluchtonderbrekingen te maken. 2015 begon met de aanslag op het weekblad Charlie Hebdo in Parijs.

Ook in 2015 bleven conflicten niet uit. Inspanningen om kostenbesparingen door te voeren leidde in het najaar tot een clash tussen werknemers en Air France-topmannen. Uiteindelijk kwamen Franse vakbonden niet tot een akkoord met het management van de Franse tak voor de noodzakelijke bezuinigingen, om investeringen en groei voor de langere termijn veilig te stellen.

De winstverwachtingen voor 2015 zijn breed verdeeld. Zo lopen de verwachtingen voor het nettoresultaat uiteen van een nettowinst van EUR592 miljoen tot een verlies van EUR389 miljoen, wat gemiddeld op een verlies van EUR36 miljoen uitkomt. In 2014 bedroeg het nettoverlies EUR198 miljoen.

De omzet stijgt tot gemiddeld EUR25,8 miljard, is de verwachting van analisten, versus EUR24,9 miljard over 2014.

De lagere brandstofprijzen, door historisch lage olieprijzen, stimuleert Air France-KLM's resultaten, wat de operationele winst opstuwt naar een geraamde EUR631 miljoen, versus een operationeel verlies in 2014 van EUR129 miljoen.

Brandstof, dat verantwoordelijk is voor zo'n 30% van de kosten van een luchtvaartmaatschappij, bood ademruimte voor Air France-KLM in 2015 met een daling van de olieprijs in 2015 van zo'n 40%, maar de vraag is in hoeverre arbeidskosten, die in 2014 met EUR7,3 miljard de grootste kostenpost waren, teruggedrongen gaan worden.

Air France-KLM voorziet naar verluidt besparingen van zo'n $2 miljard op de brandstofkosten, als de olieprijs rond de $30 per vat blijft noteren in 2016.

Felle concurrentie en een in waarde gestegen euro doen het voordeel van lage olieprijzen verder gedeeltelijk teniet, aangezien dit leidt tot druk op de vliegtickets en brandstof daarnaast in dollars wordt opgekocht.


(ellen.proper@wsj.com)


Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


voda
0
'Air France snijdt in grondpersoneel'

Gepubliceerd op 17 feb 2016 om 13:27 | Views: 1.499

PARIJS (AFN) - Air France kondigt volgende week plannen aan om zo'n 1400 banen te schrappen via natuurlijk verloop. Dat meldde persbureau Reuters woensdag op basis van ingewijden bij twee vakbonden.

De reorganisatie zal voornamelijk gelden voor grondpersoneel, aldus de bronnen. Air France sprak eerder met de bonden die het grondpersoneel vertegenwoordigen af dat er daar de komende tweeënhalf jaar geen gedwongen ontslagen vallen. Door op vrijwillige basis een stap te zetten, denkt het luchtvaartbedrijf bepaalde besparingen toch te kunnen behalen.
Knillis
0
Het personeelbestand is te duur om te kunnen concurreren met andere maatschappijen, deze vliegen tegen bodem prijzen en AF/KLM kan hier niet in mee. vandaar dat zij gaan snijden in het personeelbestand en dat maakt hen op het lange termijn sterker om ook tegen lagere kosten tickets aan te kunnen bieden met namen op korte afstanden.
Wilbar
0
Eerste winst in jaren voor Air France-KLM

Gepubliceerd op 18 feb 2016 om 07:19

PARIJS (AFN) - Air France-KLM heeft voor het eerst sinds 2010 een kalenderjaar met winst afgesloten. Het luchtvaartconcern hield onder de streep 118 miljoen euro over, na een verlies van 225 miljoen euro een jaar eerder. Daarbij werd het bedrijf flink geholpen door de lagere brandstofprijs en de goedkope euro, die de omzet vooruit hielp.

De operationele winst bedroeg 816 miljoen euro. Dat is hoger dan analisten gemiddeld hadden voorspeld. In 2014 leed Air France-KLM nog een operationeel verlies van 129 miljoen euro. Voor dit jaar wordt opnieuw op een operationele winst gerekend, zeiden bestuurders van de groep in een toelichting.

Air France-KLM vervoerde afgelopen jaar 89.821 passagiers, 2,8 procent meer dan in 2014. De omzet nam met 4,6 procent toe tot 26,1 miljard euro. Maar zonder hulp van de zwakke euro, en gecorrigeerd voor het effect van een grote pilotenstaking in september 2014, zou sprake zijn geweest van een afname met 3,2 procent. Dat komt door felle concurrentie die het hele jaar door de ticketprijzen drukte.

Brandstofrekening

De brandstofrekening viel bijna een half miljard euro lager uit dan een jaar eerder. De dure dollar dempte de prijsdaling flink, net als de gewoonte van Air France-KLM om de prijzen van brandstof voor een langere periode vast te leggen. Voor dit jaar kan het voordeel op basis van de huidige situatie oplopen tot ruim anderhalf miljard, maar dat is geen harde voorspelling.

De luchtvaartgroep houdt er namelijk opnieuw ernstig rekening mee dat prijsdruk ook dit jaar een aanzienlijk deel van het brandstofvoordeel teniet doet. Daarom, en omdat de ontwikkeling van de brandstofprijzen en het wereldwijde economische klimaat zich moeilijk laten voorspellen, dringt Air France-KLM bij het personeel aan op verdere besparingsmaatregelen.

Doel

Bij KLM is al een forse stap gezet, maar bij Air France stuiten plannen om de productiviteit en efficiëntie te vergroten nog op veel weerstand. Het voor de hele groep gestelde besparingsdoel is daardoor vorig jaar niet gehaald. Het bedrijf wil nog altijd in drie jaar tijd de beheersbare kosten met gemiddeld 1,5 procent per jaar omlaag brengen, maar schuift de periode waarin dat moet gebeuren nu een jaar op, naar 2016-2018. Voor dit jaar wordt gemikt op een besparing tussen de 0,8 en 1,2 procent.

Het doel om de schuld terug te dringen tot onder de 4,5 miljard euro is vorig jaar wel gehaald, mede dankzij de verkoop van sommige bezittingen. Voor 2016 is een verdere ,,significante'' verlaging voorzien.
Wilbar
0
'KLM plukt eerste vruchten van besparingen'

Gepubliceerd op 18 feb 2016 om 07:20

PARIJS (AFN) - KLM begint de vruchten te plukken van de maatregelen die tot nu toe zijn genomen om de kosten te verlagen. Dat zei topman Pieter Elbers donderdag tegen het ANP in een toelichting op de jaarcijfers.

KLM wist de operationele winst vorig jaar ruimschoots te verdubbelen tot 384 miljoen euro. Daarbij hielpen ook de flink goedkopere brandstof en de zwakke euro een handje. ,,Maar de verbetering is ook voor een derde te danken aan kostenverbeteringen'', zei Elbers.

Volgens de in oktober 2014 aangetreden topman voelen alle KLM'ers inmiddels de noodzaak om harder en efficiënter te gaan werken. Uit het bedrijf zelf zijn initiatieven gekomen waarmee al zeker 10 miljoen euro aan onnodige kosten zijn bespaard.

Meer productiviteit

Daarnaast is in cao's afgesproken dat het personeel voor hetzelfde geld meer productiviteit levert. Ook is voortgang geboekt bij het efficiënter inrichten van de organisatie. Per saldo werkten er eind vorig jaar 500 mensen minder bij KLM dan een jaar eerder. ,,in 2014 groeiden we nog'', benadrukte Elbers.

In de eerste jaarhelft verliep het herstructureringsproces nog moeizaam en werden nauwelijks besparingen gerealiseerd. ,,Maar je zag in de tweede jaarhelft dat de tanker begon te draaien'', aldus Elbers. Daardoor is over heel 2015 alsnog een kostenreductie van 0,9 procent behaald.

Marktaandeel terugwinnen

Dankzij de behaalde resultaten heeft KLM inmiddels weer ruimte om te groeien en marktaandeel terug te winnen, in tegenstelling tot zusterbedrijf Air France. ,,De eerste grote stap is gezet'', zei Elbers. ,,Maar er is meer nodig om KLM weer gezond te maken, zodat er geld is om te investeren.''

De komende tijd wordt opnieuw met sommige vakbonden onderhandeld over nieuwe cao's. Ook de efficiëntieslag op het hoofdkantoor wordt voortgezet. Dat betekent dat meer mensen Het bedrijf zullen verlaten. ,,Dat gebeurt op een manier die past bij KLM, in overleg'', zei Elbers. Aantallen noemde hij niet.
Wilbar
0
'Air France-KLM beter dan voorzien'

Gepubliceerd op 18 feb 2016 om 09:28

AMSTERDAM (AFN) - De resultaten van Air France-KLM waren door de bank genomen beter dan verwacht, maar de marges blijven zwak. Dat concludeerden analisten van Liberum donderdag.

De marktkenners wezen daarbij op de operationele marge van 3,1 procent en de nettomarge van 0,5 procent. Liberum denkt wel dat analisten hun prognoses wat gaan verhogen door de prestaties in 2015. Ook de waarschijnlijk lagere brandstofkosten in het huidige jaar zullen daar een invloed op hebben. Liberum hanteert een sell-advies op Air France-KLM.

Commerzbank (sell) gaf aan dat de resultaten op het eerste oog sterk lijken. Nomura (neutral) stelde dat het resultaat beter is dan gedacht.

Air France-KLM noteerde donderdag omstreeks 11.10 uur 9,5 procent hoger op 8,16 euro in de MidKap. Daarmee was het aandeel lijstaanvoerder bij de middelgrote fondsen in Amsterdam.

voda
0
Air France-KLM boekt eerste nettowinst in jaren - Update

(Update van eerder gepubliceerd artikel 'Air France-KLM boekt eerste nettowinst in jaren' om aanvullende informatie toe te voegen.)


Door Ellen Proper

Van DOW JONES NIEUWSDIENST


PARIJS (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) heeft in 2015 de eerste nettowinst in jaren geboekt, maar de luchtvaartgroep benadrukt dat verdere kostenbesparingen essentieel blijven met geopolitieke spanningen en een hoge capaciteit in de markt, die het voordeel van lagere brandstofprijzen naar verwachting aanzienlijk zullen inperken.

Het aandeel Air France-KLM steeg 8,6% na publicatie van de resultaten.

De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij rapporteerde donderdag over 2015 een nettowinst van EUR118 miljoen, versus een nettoverlies van EUR225 miljoen in 2014.

Terroristische aanslagen drukten op de winstgevendheid, waarbij de aanslagen in Parijs van november het concern EUR120 miljoen kostte.

"Ondanks lagere brandstofprijzen, houden we vast aan onze ambitie om onze concurrentiepositie te versterken, terwijl economische en geopolitieke onzekerheden hoog blijven", zei Air France-KLM CEO Alexandre de Juniac.

Air France-KLM stelt geen dividend voor bij de aankomende jaarvergadering.

De luchtvaartgroep worstelde jarenlang met het terugkeren naar winstgevendheid toen de financiele crisis insloeg, terwijl het concern geconfronteerd werd met felle concurrentie, waaronder van sommige Europese luchtvaartmaatschappijen die lagere kosten hanteren.

In 2015 drong Air France-KLM de kosten per eenheid met 0,6% terug, grofweg de helft minder dan wat aanvankelijk voor 2015 werd nagestreven. Voor 2016 wordt een verdere reductie met 0,8% tot 1,2% beoogd.

De nettoschuld was eind 2015 meer dan beoogd teruggedrongen naar EUR4,3 miljard, versus EUR5,4 miljard eind 2014. Air France-KLM zegt naar "een verdere aanzienlijke verlaging van de nettoschuld" te streven in 2016.

Het reduceren van de schuld en het terugkeren naar een winst werd ondersteund door de lagere brandstofrekening met historisch lage olieprijzen, die sinds de zomer van 2014 steeds verder dalen.

In 2015 bedroeg de brandstofrekening EUR6,2 miljard, een daling van 6,7% op jaarbasis, terwijl Air France-KLM voor 2016 een rekening voorziet van EUR4,5 miljard op basis van een wisselkoers van $1,10 en een gemiddelde Brent-prijs van $37.

Een groot deel van de winst op de brandstofrekening wordt echter teniet gedaan door hedges. Ook de lagere euro doet het voordeel gedeeltelijk teniet, aangezien brandstof in dollars wordt uitgedrukt.

Ook de economische situatie wereldwijd helpt de luchtvaartgroep niet. "De economische groei in Japan stagneert, vertraagt in China, terwijl Brazilie in recessie is, en in Europa sprake is van een lage groei", aldus CEO Alexandre de Juniac. "Hoge capaciteit in de markt dwingt ons waarschijnlijk om prijzen op vliegtickets terug te dringen".

De Air France-KLM bestuurders willen verdere winstverbetering halen uit de arbeidskosten, de grootste kostenpost van de luchtvaartgroep.

"We zitten niet op het punt dat je kunt zeggen, 'we zijn klaar'", zegt KLM CEO Pieter Elbers. "Er is nog best een lange weg te gaan".

De Juniac heeft nog de taak op zich om onderhandelingen met vakbonden voor versoberde arbeidsvoorwaarden tot een goed einde te brengen. De gesprekken zullen in maart weer aanvangen. De Juniac noemt de snelheid waarmee de onderhandelingen gepaard gaan "absoluut normaal". Maar de topman zegt tegelijkertijd ook; "Herstructureringen in Europa zijn langdurig geweest, en pijnlijk. En Air France-KLM is veel trager dan zijn concurrenten".

Per individuele maatschappij gekeken boekte Air France over 2015 een winst voor rente, belasting, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) van EUR1,5 miljard, versus EUR1,3 miljard een jaar eerder, aangepast voor de pilotenstaking, die het concern destijds EUR425 miljoen aan operationele winst kostte.

KLM rapporteerde een EBITDA van EUR911 miljoen, versus EUR722 miljoen een jaar eerder. Op groepsniveau bedroeg de EBITDA, een belangrijke maatstaf van de operationele prestatie van de luchtvaartmaatschappij, EUR2,4 miljard, versus EUR1,6 miljard een jaar eerder. De omzet kwam over het volledige jaar uit op EUR26,1 miljard, versus EUR24,9 miljard.

"Het beeld dat er in Nederland heerst dat er niets gebeurd in Frankrijk, is niet helemaal eerlijk", zegt Elbers.

"KLM heeft beter gekeken naar operationele marges, maar Air France boekte een hogere operationele winst", zei Air France-KLM's CFO Pierre-Francois Riolacci, gedurende de toelichting op de jaarresultaten. "Beide luchtvaartmaatschappijen zijn sterker geworden." De operationele marge bij KLM was 3,9%, bij Air France 2,8%. Air France droeg daarbij operationeel meer bij met een operationele winst over 2015 van EUR462 miljoen, versus EUR384 miljoen bij KLM.

De luchtvaartgroep rekent in 2016 op een operationele winst. "Het is moeilijk voor te stellen dat dit niet het geval zal zijn", zei Air France-KLM CEO Alexandre de Juniac.


Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

voda
0
Air France en KLM sterker geworden, zegt CFO - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--"KLM deed het beter, als je kijkt naar de operationele marge, maar Air France boekte een hogere operationele winst", zei CFO Pierre-Francois Riolacci van Air France-KLM (AF.FR) bij de toelichting op de jaarresultaten. "Beide luchtvaartmaatschappijen zijn sterker geworden." De operationele marge bij KLM was 3,9%, bij Air France 2,8%. Air France droeg met operationeel meer bij met een operationele resultaat over 2015 van EUR462 miljoen, versus EUR384 miljoen bij KLM. In 2015 werd voor het eerst in jaren een nettowinst geboekt, tegen de verwachting van analisten in. Analisten gepeild door Factset hadden een nettoverlies van EUR171 miljoen voorzien. De nettowinst bedroeg echter EUR118 miljoen. (ellen.proper@wsj.com)


Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

voda
0
Air France-KLM euro-obligaties in de lift - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) schuldpapieren in euro's zitten in de lift, nadat de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep sterk beter dan verwachte resultaten over 2015 rapporteerde. De obligaties van 6,75% (2016), 6,25% (2018), 3,875% (2021) en 6,25% (2020) perpetuele leningen stijgen allemaal op donderdagmorgen. Kepler Cheuvreux verwacht dat de resultaten en schuldreductie een positief effect zullen hebben op de kredietwaardering van Air France-KLM. De nettoschuld van Air France-KLM daalde op jaarbasis met 20,3%. Niettemin wordt het hold-advies op de schuldpositie van Air France-KLM gehandhaafd. Omstreeks 10.55 uur noteert het aandeel Air France-KLM 9,7% hoger op EUR8,17, terwijl de Midkap met 1% stijgt. (tasos.vossos@dowjones.com)


Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

voda
0
Air France-KLM naar omstandigheden goed gepresteerd - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) heeft gezien de moeilijke marktomstandigheden behoorlijk goed gepresteerd in het vierde kwartaal. Dit stelden analisten van Rabobank donderdag nadat de luchtvaartmaatschappij voorbeurs de kwartaalcijfers publiceerde.

In het afgelopen kwartaal behaalde Air France-KLM een bedrijfsresultaat (EBITDA) van EUR551 miljoen. Rabobank rekende op EUR447 miljoen en de consensus lag zelfs op EUR420 miljoen. Daarbij kampte de luchtvaartmaatschappij ook nog eens met de negatieve gevolgen van de aanslagen in Parijs, van naar schatting EUR120 miljoen, aldus de analisten. Het operationele resultaat van EUR150 miljoen was daarmee liefst tien keer meer dan waarop Rabobank had gerekend.

Een minpunt was de schuldontwikkeling van Air France-KLM. De nettoschuld van EUR4,3 miljard was wat hoger dan de EUR4,2 miljard waarop Rabobank rekende, "ondanks de verkoop van de slots op Heathrow aan Delta voor $276 miljoen in het vierde kwartaal van 2015".

Conform verwachting gaf Air France-KLM een weinig concrete outlook voor 2016 af. Evenwel noemde Rabobank de uitspraken door de luchtvaartmaatschappij voor dit jaar "erg behoedzaam en voorzichtig". Volgens de analisten zei Air France-KLM feitelijk dat een groot deel van de meevaller op het vlak van brandstofkosten zal worden weggenomen door druk op de omzet per eenheid als gevolg van de hevige concurrentie en overcapaciteit op sommige routes en door tegenzittende valutamarkten. Dit was evenwel grofweg in lijn met wat Rabobank ook verwachtte.

De significante schuldverlaging die Air France-KLM voor dit jaar nastreeft, noemde Rabobank een positieve noot.

Rabobank handhaafde het Houden advies op Air France-KLM, maar nam de taxaties en het koersdoel van EUR7,00 wel onder herziening. Omstreeks 9.35 uur noteert het aandeel 6,5% hoger op EUR7,93.


Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


voda
0
Opvallende stijger II: Air France-KLM

Air France-KLM maakte het eerste positieve nettoresultaat sinds 2010 bekend. Beleggers beloonden het aandeel met een koersstijging van 22,3%.

2015 werd gekenmerkt door terroristische aanslagen. Hierdoor liep de luchtvaartmaatschappij inkomsten mis. Dat Air France-KLM desondanks is teruggekeerd naar winst, is een teken dat de jarenlange kostenbesparingen effect beginnen te sorteren, terwijl de historisch lage olieprijzen een forse besparing op brandstofkosten opleverden.

Van verlies naar winst
De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij rapporteerde over 2015 een nettowinst van 118 miljoen euro, versus een nettoverlies van 225 miljoen euro in 2014. Dit was tegen de verwachting van analisten, die gemiddeld rekenden op een nettoverlies van 171 miljoen euro.

De ommekeer werd tot stand gebracht door beide luchtvaartmaatschappijen. "KLM was beter op het gebied van operationele marges, maar Air France boekte een hogere operationele winst", zei Pierre-François Riolacci, financieel topman van Air France-KLM.

Valuta-effecten
De omzet van het concern steeg met 4,6%. Deze werd opgestuwd door een waardevermeerdering van de dollar. Voor Air France-KLM is dat positief, aangezien veel inkomsten in dollars worden binnengehaald.

Tegelijkertijd heeft een waardevermindering van de euro een negatieve impact op de winst, aangezien een groot deel van de kosten in euro's zijn.

'Uit gevarenzone'
Volgens topman Alexandre de Juniac is Air France-KLM na het succes van 2015 uit de gevarenzone. Hij voorziet voor 2016 een operationele winst.

Daarnaast verwacht het concern dit jaar na hedging een verdere besparing op de brandstofprijs van 1,7 miljard euro. Maar De Juniac waarschuwde wel dat dit voordeel aanzienlijk ingeperkt kan worden door geopolitieke onzekerheid.

Hoge capaciteit
Verder wees de topman er op dat een hoge capaciteit in de markt de omzet per eenheid onder druk kan zetten en dat ook de onzekere economische situatie wereldwijd de luchtvaartgroep niet helpt.
Verdere kostenbesparingen blijven volgens hem dan ook essentieel om de concurrentiestrijd met Europese, Amerikaanse en Golfluchtvaartmaatschappijen voort te zetten.

Pittige onderhandelingen
De Juniac heeft nog wel de taak om de onderhandelingen met Franse vakbonden over versoberde arbeidsvoorwaarden tot een goed einde te brengen. Dit blijft volgens analisten als een donkere wolk boven het concern hangen en vormt een van de grootste onzekerheden voor Air France-KLM.
voda
0
Protest Franse pilotenbond tegen meer herstructureringen - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--Een zorgpunt voor marktkenners die Air France-KLM (AF.FR) volgen, is dat de sterke financiele resultaten over 2015 ervoor zorgen dat vakbonden protesteren tegen verdere herstructureringen die volgens analisten essentieel zijn. Dat is precies wat nu gebeurt. De Franse pilotenvakbond SNPL maakte vandaag bekend tegen het verschuiven van vluchten naar low-cost dochter Transavia te zijn en verwierp de focus op schuldreductie boven prioriteit voor groei. Het aandeel Air France noteert maandag omstreeks 16.15 uur 5,6% lager op EUR8,03, terwijl de Midkap met 1,3% stijgt. (robert.wall@esj.com)


Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

voda
0


'Air France presenteert saneringsplannen'

Gepubliceerd op 26 feb 2016 om 13:27 | Views: 1.062

PARIJS (AFN) - Air France heeft vrijdag plannen gepresenteerd om via een vrijwillige vertrekregeling ruim 1400 banen op de grond te schrappen. Bij het cabinepersoneel staan tweehonderd arbeidsplaatsen op de tocht. Dat meldden Franse media op gezag van vakbondsvertegenwoordigers bij de centrale ondernemingsraad van de luchtvaartmaatschappij.

De genoemde getallen circuleerden vorige week al. De ingreep hangt samen met een verlaging van de capaciteit bij de Franse zustermaatschappij van KLM. Daar wordt op bezuinigd omdat een groot deel van het personeel tot dusver niet heeft willen instemmen met maatregelen om de productiviteit te verhogen.

Als het de komende tijd lukt daar alsnog afspraken over te maken, ziet Air France vanaf volgend jaar weer ruimte voor groei. Bij KLM is die er dit jaar al, omdat daar afgelopen nieuwe cao's zijn afgesloten waardoor met hetzelfde aantal mensen meer werk kan worden verzet.

Verder werd bekend dat Air France in de rechtszaal opnieuw een overwinning heeft behaald op de pilotenvakbond SNPL. Die blokkeerde tot dusver de uitvoering van sommige maatregelen in het kader van een eerder kostenbesparingsprogramma, dat in 2015 afliep. De rechter bepaalde in oktober dat het bedrijf gerechtigd is die productiviteitsmaatregelen af te dwingen. Die uitspraak is in hoger beroep bekrachtigd.
voda
0
Bestuurder Bram Gräber weg bij Air France-KLM

Gepubliceerd op 1 mrt 2016 om 14:40 | Views: 1.074

PARIJS (AFN) - De Nederlandse bestuurder Bram Gräber vertrekt per 1 juni bij Air France-KLM. Hij gaat aan de slag bij baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis. Dat maakte de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep dinsdag bekend.

Gräber had de vrachtdivisie onder zijn hoede sinds het vertrek vorig jaar van de eveneens Nederlandse topman Erik Varwijk. Daarnaast was hij binnen het hoofdbestuur verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van Transavia. Toen Air France-KLM anderhalf jaar geleden aankondigde een Europese tak van de prijsvechter op te zetten, was hij de beoogde topman. Die plannen strandden evenwel op fel verzet bij de Franse vakbonden.

Voordat Gräber toetrad tot het holdingbestuur in Parijs was hij onder meer directeur van KLM Nederland en van de Nederlandse tak van Transavia. Hij was sinds 1995 in dienst bij de luchtvaartmaatschappij. ,,Wij zijn Bram zeer erkentelijk voor zijn inzet en resultaten bij KLM in deze verschillende posities, en wensen hem alle succes in zijn toekomstige functie'', aldus huidig KLM-topman Pieter Elbers in een interne mededeling.

Persoonlijke keuze

De overstap van Gräber is ,,zijn persoonlijke keuze'', zei een woordvoerster van Air France-KLM. Wie hem opvolgt is nog niet bekend. Wel gaf de woordvoerster aan dat het de bedoeling is de verhouding tussen Franse en Nederlandse bestuurders in het uitvoerend comité te houden zoals die nu is, tien om vier.

Bij Boskalis krijgt Gräber de leiding over de maritieme dienstverlening binnen de offshoredivisie. Daaronder valt onder meer het overzees transport van zware ladingen.
voda
0
Air France-KLM passagiersvervoer 6,3% hoger in februari

AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) heeft in februari 6,3% meer passagiers vervoerd dan een jaar eerder, een versnelling ten opzichte van een maand eerder, en gestuwd door low-cost dochter Transavia.

Air France-KLM, met dochtermaatschappijen Hop! en Transavia, vervoerde in februari 6,3 miljoen passagiers, blijkt uit de dinsdag vrijgegeven vervoerscijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep.

In januari werden 6,4 miljoen passagiers vervoerd, maar bedroeg de stijging ten opzichte van diezelfde maand een jaar eerder 3%.

De budgetdochter Transavia vervoerde 592.000 passagiers, een toename van 10,7%, terwijl de luchtvaartgroep de low-cost dochter uitbreidt. De capaciteit werd met 5,3% vergroot.

Ondertussen voert de moedermaatschappij een strikt capaciteitsdiscipline beleid, om de prijzen van vliegtickets niet te ondermijnen, met zware concurrentie in het veld.

De cargo-activiteit werd ondertussen verder afgebouwd bij zowel Air France als KLM, de capaciteitsdaling bedroeg 6,5%.

De luchtvaartmaatschappij splitst sinds 2016 de data voor KLM en Air France, waaruit blijkt dat KLM 12% meer passagiers vervoerde op jaarbasis tot 2,1 miljoen, en Air France 2,6% meer dan de Franse tak een jaar eerder deed op 3,6 miljoen.


Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

voda
0
KLM voegt Alicante aan netwerk toe

AMSTERDAM (Dow Jones)--KLM gaat deze zomer Alicante als zesde bestemming in Spanje aan het netwerk toevoegen, maakt het Nederlandse onderdeel van Air France-KLM (AF.FR) dinsdag bekend.

Na toevoeging van Alicante en de al eerder geplande nieuwe bestemmingen Valencia en Ibiza zal KLM dagelijks 16 vluchten naar en vanuit Spanje aanbieden, waaronder ook naar de bestaande bestemmingen Madrid, Barcelona en Bilbao.

Met de toevoeging van Alicante vliegt KLM deze zomer naar negen nieuwe bestemmingen, waaronder Dresden, Inverness, Southampton en Genua in Europa. Daarnaast heeft KLM twee intercontinentale bestemmingen toegevoegd, te weten Salt Lake City in de Verenigde Staten en Astana, de hoofdstad van Kazachstan.


Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com
voda
0
Air France-KLM zomercapaciteit +1,5% in 2016 - Market Talk

AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) vergroot zijn capaciteit in het zomerseizoen van 2016 met 1,5% versus het zomerseizoen van 2015. De capaciteitsgroei in die periode van 27 maart tot 29 oktober wordt voornamelijk aangewakkerd door vluchten van low-cost dochter Transavia uit Frankrijk, Nederland en het recent geopende station op Munchen, waar de capaciteitsgroei 14,8% bedraagt. Bij de lange afstandsvluchten zal sprake zijn van een 0,1% toename in capaciteit en op de middellange afstandsvluchten wordt 0,7% meer capaciteit ingezet. (ellen.proper@wsj.com)


Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

voda
0
'Transavia wil snel vervolg op basis München'

Gepubliceerd op 10 mrt 2016 om 13:20 | Views: 1.245

BERLIJN (AFN) - Transavia wil vaart zetten achter zijn expansieplannen buiten de thuismarkten Nederland en Frankrijk. Nog deze zomer wil de prijsvechter van Air France-KLM een tweede basis openen in het buitenland, na München waar de eerste vluchten deze maand zullen vertrekken.

Dat zegt commercieel directeur Roy Scheerder van Transavia Holland in een donderdag gepubliceerd interview met persbureau Bloomberg. Waar het bedrijf vliegtuigen gaat stationeren, is afhankelijk van de beschikbaarheid van geschikte start- en landingstijden en van de vraag naar tickets.

Eind november werd al bekend dat München vanaf dit voorjaar fungeert als thuisbasis voor vier toestellen van Transavia. Toen al liet het bedrijf weten dat het zint op verdere uitbreiding in Europa. Behalve aan Duitsland wordt daarbij gedacht aan Italië, Spanje en Portugal.
3.576 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 ... 175 176 177 178 179 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 13 mei 2024 17:35
Koers 10,940
Verschil +0,420 (+3,99%)
Hoog 10,940
Laag 10,590
Volume 2.023.094
Volume gemiddeld 1.969.584
Volume gisteren 1.918.018

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront