Mediahuis evenaart John de Mols bod op Telegraaf Media Groep
De jacht op De Telegraaf is een nieuwe fase ingegaan nu het Vlaamse Mediahuis en VP Exploitatie hun gezamenlijke bod op de Telegraaf Media Groep (TMG) hebben verhoogd. Hun nieuwe bod evenaart het eerdere bod van concurrent John de Mol: 5,90 euro per aandeel. Ook hebben Mediahuis en VP Exploitatie samen inmiddels 60 procent van de aandelen in TMG weten te verwerven.
Dit hebben de twee organisaties zondag bekendgemaakt. Mediahuis, eigenaar van onder meer NRC en De Standaard, en VP Exploitatie, de investeringsmaatschappij van de textielfamilie Van Puijenbroek, kondigden op 13 december al aan een bod op TMG voor te bereiden van 5,25 euro per aandeel. Het doel: met de combinatie van Mediahuis en TMG een 'toonaangevend multimediabedrijf' in Nederland en België creëren. Het bod van 5,25 euro per aandeel lag op dat moment 50 procent hoger dan wat TMG op de beurs noteerde.
Maar John de Mol vond het bod 'aan de voorzichtige kant', zoals hij dit weekend in een interview met De Telegraaf zei, en deed een tegenbod van 5,90 euro per aandeel. De televisiemaker, in het bezit van 20 procent van de aandelen, zei het 'gerespecteerde mediabedrijf voor Nederland te willen behouden en verder uit te bouwen'. De Talpa-eigenaar bezit al eenderde van de aandelen in SBS Nederland, en heeft ook belangen in Talpa Radio, een joint venture met TMG waar Radio 538, Sky Radio, Veronica en Radio 10 toe behoren.
De beste kaarten lijken echter in handen van Mediahuis en VP Exploitatie. Zonder medewerking van de familie van Van Puijenbroek, in bezit van ruim 41 procent van de aandelen, kan De Mol de overname van TMG vergeten. En de Van Puijenbroeks zeggen nu 'definitief' de voorkeur te geven aan Mediahuis, omdat het Vlaamse bedrijf in de ogen van de Brabantse textielfamilie beter in staat zou zijn de neergang van De Telegraaf te kenteren. De betaalde oplage van de krant is gedaald van ruim 800 duizend in 2001 naar onder de 400 duizend vorig jaar.
Een nog hoger bod dan 5,90 euro per aandeel zullen Mediahuis en VP Exploitatie niet doen. 'Het boekenonderzoek dat wij de afgelopen periode hebben gedaan rechtvaardigt onze nieuwe indicatieve prijs, maar geen hogere', zegt Mediahuis-ceo Gert Ysebaert. Hij wil snel om de tafel met De Mol, en sluit niet uit dat Talpa een belang in TMG zou kunnen behouden.
De Mol heeft al aangekondigd de boel niet op de spits te willen drijven, mocht hij er niet uitkomen met de aandeelhouders. 'Als er een patstelling ontstaat op aandeelhoudersniveau, dan zou ik na een tijdje mijn conclusies trekken', zei hij tegen De Telegraaf. 'Voornamelijk omdat het voor TMG een slechte zaak zou zijn. Je zou het bedrijf echt lamleggen voor een bepaalde periode.'