Aftakeling AF-KLM gaat wel erg hard.
Maar waarom zou dit bedrijf met al 5 miljard schuld een andere weg gaan, dan Sabena, Iberia en feitelijk óók Alitalia al gegaan zijn?
Meer passagiers - minder inkomsten: met man en macht worden met blijkbaar reeds verliesgevende tarieven de vliegtuigen nog vol geladen - da's meestal de laatste fase voor de ineenstorting.
Het ligt natuurlijk allemaal veel ruimer.
Noord-Europa is op weg naar lagere lonen, alleen staan de overheidstarieven dat nog niet toe (want ingeval van loonsverlaging valt er helemáál geen cent meer vrij te besteden!), vandaar de politieke roep om verlaging van loonbelasting: far too little, far too late, vrees ik.
Alternatieven?
Woonprijzen omlaag - huur, huizenprijs? Denk 't niet...
Verbruiksbelasting omhoog, bij een BTW van al 21%?
Accijnzen verder omhoog - nóg grotere actieradius voor inkopen in Duitsland en België, wellicht zelfs Luxemburg?
Energiebelasting omhoog - nu al zo'n 75% van iedere kilowattprijs?
Vennootschapsbelasting omhoog, terwijl de landen elkaar al de tent uitconcurreren, op zoek naar werkgelegenheid voor hun onderdanen?
De Nederlandse overheid, met in de nek reeds 450 miljard schuld, bijt zich in eigen staart, en hard óók.
De teloorgang van KLM is is één in een lange, lange reeks: na textielindustrie, scheepsbouw, mijnbouw, veeteelt, landbouw en de bloemenindustrie is nu de luchtvaart aan de beurt.
Doen we dan tóch iets niet goed in politiek, onderwijs...???