Vodafone stopt met eigen clouddienst
maandag 10 augustus 2015
Vodafone stopt per 1 november a.s. met zijn eigen online opslagdienst Vodafone Cloud. Sinds 15 juli is het voor nieuwe klanten niet langer mogelijk om zich te registreren voor een Cloud-account. Na 1 november worden alle huidige gebruikersaccounts opgeheven en wordt toegang tot de Cloud geblokkeerd, zo valt te lezen op de productpagina.
Actieve klanten kunnen tot 8 september gebruik blijven maken van Vodafone Cloud, Na die datum kunnen alleen nog bestanden uit Cloud worden gedownload. Vodafone neemt sinds 15 juli van dit jaar geen nieuwe klanten voor Cloud meer aan.
Vodafone zegt te komen met een nieuwe dienst, maar de provider geeft daarover geen details. Vodafone lanceerde Vodafone Cloud eind 2012.
Vodafone Cloud biedt gebruikers de mogelijkheid om een account aan te maken waarmee zij een backup kunnen maken van hun content. Deze kan vanaf meerdere apparaten kunnen openen. Het account omvat 5GB opslagcapaciteit terwijl extra opslagruimte kan worden bijgekocht.
KPN CloudOpslag, T-Mobile Cloud
Enkele maanden voor de introductie van Vodafone Cloud lanceerde KPN zijn eigen online opslagdienst, KPN CloudOpslag. Deze dienst werd eind september door KPN opgeheven. Het goedkoopste abonnement kostte 2,50 euro voor 5GB aan opslag.
T-Mobile kwam in augustus 2013 met een eigen clouddienst genaamd T-Mobile Cloud. Behalve als gratis basisversie met 5GB opslagruimte is T-Mobile Cloud beschikbaar als 25GB, 50GB en 100GB opslag-variant. Deze kosten respectievelijk 2,99 euro, 5,99 euro of 8,99 euro per maand. Met deze betaalde versies kunnen klanten tot tien apparaten aansluiten.