KPN « Terug naar discussie overzicht

KPN 15 nov tot 22 nov - Wat zal KPN ons het laatste kwartaal brengen, deel VII

41 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
SpecKlaas
0
Ondanks de verschrikkelijke gebeurtenissen in Parijs gaan morgen de beurzen in Europa weer gewoon open. Moet ook. We moeten ons niet laten beïnvloeden en indien nodig hard terugslaan.

We zullen wel even terugvallen. Echter,de afgelopen week hebben we een goede weg ingeslagen met een kleine zes procent erbij. En negen procent beter dan de AEX.

We gaan door. Verrijkt met de TA-informatie van SNSN en de Telecom-info van G Roet gaan we binnenkort de 3,60 weer zien. Op naar de 4+.
Dit is en blijft een goed draadje over KPN en Telecom. En geen andere zaken.
[verwijderd]
0
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, een aantal berichten is bij dezen verwijderd.]
IEX - Forummoderator
0
SpecKlaas
0
Na de commotie van de afgelopen dagen heeft Moderator Henk besloten om dit draadje, dat slechts bedoeld is voor KPN en Telecom, weer open te stellen.

Henk, mijn dank daarvoor.
SpecKlaas
0
quote:

IEX - Forummoderator schreef op 18 november 2015 16:43:

Geen dank, ik heb genoten.

Groet Henk
Excuses daarvoor. Dit wilde niemand. En jij kreeg het allemaal over je heen.
[verwijderd]
0
Variant op eerder geplaatst bericht andere draad:

Belgische staat doet klein stapje terug bij Proximus
woensdag 18 november 2015 | 14:13 CET |
Een mogelijke privatisering van Proximus en Bpost is een stap dichterbij gekomen, meldt Het Laatste Nieuws. Beide voormalige staatsmonopolies zijn omgevormd tot beursgenoteerd bedrijf, maar de Belgische overheid heeft nog altijd een meerderheidsbelang. De kamercommissie voor Infrastructuur heeft ingestemd met een wetswijziging die de verplichting schrapt dat de staat een meerderheidsbelang heeft. Ook krijgt de staat minder invloed op de dagelijkse leiding. Zo krijgen ze bijvoorbeeld meer vrijheid om participaties te nemen in een ander bedrijf en mogen ze meer tijdelijk personeel aannemen. Ook laat de overheid de invloed varen op het benoemingsbeleid in de raad van bestuur en de salarissen en bonussen. Volgens minister de Croo zijn er geen plannen om aandelen te verkopen.
[verwijderd]
0
quote:

IEX - Forummoderator schreef op 18 november 2015 16:18:

Dit draadje is op veler verzoek weer geopend.

Groet Henk
Klasse.

PS: Geef a.u.b. Jager ook z'n account weer terug (mits die alleen op draad 1 post -> grapje).
[verwijderd]
0
Franse veiling 700MHz-spectrum levert 2,8 miljard euro op
woensdag 18 november 2015
De Franse veiling van het 700MHz-spectrum heeft in totaal 2,8 miljard euro opgebracht. Na elf biedingsrondes wisten Orange en Iliad's Free Mobile het gros van het spectrum in de wacht te slepen. De providers kochten elke twee blokken van 5MHz terwijl Numericable-SFR en Bouygues er elk één verkregen.
Orange beschikt nu over meer dan 90 MHz aan hoog spectrum en over 30MHz aan laag spectrum. Voor de twee blokken voor 5MHz legde Orange in totaal 932 miljoen euro op tafel. De nieuw verkregen ruimte zal de provider inzetten om zijn LTE-dekking te verbeteren, met name voor in-door en voor afgelegen gebieden. Free Mobile betaalde in totaal 932 miljoen euro voor zijn twee blokken.

Tot dusver gebruikte Free Mobile alleen de 900MHz- en de 1800MHz-frequenties. Bouygues Telecom en Numericable-SFR betaalden elk 466 miljoen euro.
[verwijderd]
0

wo 18 nov 2015, 13:05
Gebruik open wifi hotspot riskant

door Rolf Venema
Een wifi-hotspot is voor veel mensen een oase in de woestijn. Vooral in het buitenland kan even de mail checken en een appje sturen naar het thuisfront handig zijn. Maar er is een groot gevaar dat kleeft aan gebruik van deze wifi-punten: kwaadwillenden kunnen ze kinderlijk eenvoudig kapen en belangrijke data onderscheppen. Dat bleek maar eens tijdens een live demonstratie van zo'n hack op dinsdagavond, door Janne Pirttilahti van beveiligingsbedrijf F-Secure.

Pirttilahti toonde twee manieren waarop kwaadwillenden gegevens kunnen verkrijgen. De eerste is vrij simpel: met een goedkope wifi-zender is het mogelijk om al het verkeer op een open netwerk in de gaten te houden. Deze zender kan letterlijk gemaakt worden van een USB-wifi-stick van grofweg een tientje. "Hoe goedkoper hoe beter," stelde Pirttilahti nog. "De duurdere zijn wat beter beveiligd en daar kun je zelf minder aan veranderen."
Ongecodeerd data-verkeer, bijvoorbeeld een zoekopdracht via Bing, kan via deze methode simpel bekeken worden. De beveiligingsexpert toonde dit aan door op een Android-tablet te zoeken naar foto's van auto's. Deze verschenen vervolgens direct ook op de laptop die gebruikt werd om het dataverkeer af te luisteren.
Man-in-the-middle
Gevaarlijker nog zijn de zogeheten 'man-in-the-middle'-aanvallen. Hierbij wordt een eigen wifi-netwerk opgezet met dezelfde naam en eigenschappen als een ander openbaar netwerk. De kans bestaat dan al dat mensen verbonden raken met dit valse netwerk, maar om er zeker van te zijn dat ook alle gebruikers van de originele hotspot ook op het nepnetwerk terechtkomen, kan een aanval worden uitgevoerd hierop. Pirttilahti demonstreert dit door deze te overspoelen met data, waardoor de hotspot zichzelf reset. Het nep-contactpunt is echter nog steeds online en dus springen alle verbonden apparaten automatisch hierop over.
"Als ik controle heb over het netwerk, kan ik ook dingen manipuleren. Ik kan mensen naar eigen sites sturen, zoals een nepversie van Gmail. Vervolgens vullen ze hierop hun inloggegevens in, waarna ik die dus ook heb," legt de expert uit.
Oplossing
Gelukkig kunnen consumenten zich op een vrij simpele manier wapenen tegen deze gevaren. "De eenvoudigste manier is het gebruiken van een VPN, of Virtual Private Network," zo stelt Pirttilahti. "Hiermee maak je een soort van datatunnel naar je bestemming die volledig gecodeerd is. Al je data wordt hiermee beschermd."
Er zijn verschillende VPN-diensten, zoals F-Secure's eigen Freedome, maar hiervoor moet wel per maand betaald worden.
[verwijderd]
0
EZ werkt aan TV-veiling voor medio 2016
woensdag 18 november 2015
De vergunningen voor digitale tv via de ether kunnen medio 2016 worden geveild. Minister Kamp van Economische Zaken spreekt die verwachting uit tegen de Tweede Kamer. Het leek er enige tijd op dat KPN de enige partij was die belangstelling had, maar er heeft zich een tweede serieus te nemen aanbieder gemeld. Daarom ligt een veiling nu meer voor de hand dan een verlenging van de huidige Digitenne frequenties, die op 31 januari 2017 verlopen. Het idee om ze te verlengen is weer van tafel. De beschikbare ruimte in de ether wordt wel kleiner, omdat het gebied boven 690 MHz eraf gaat voor mobiel internet. Daarom is een overstap op DVB-T2 en H.265 noodzakelijk, en daarvoor overlegt Nederland met zijn buurlanden.

EZ bewaakt de voortgang van de voorbereidingen en zal de Kamer daarover begin 2016 informeren. Hij zegt ook toe dat de positie van gebruikers van microfoons de nodige aandacht krijgt. Een van de mogelijke scenario’s is dat Digitenne kort verlengd wordt met het oog op een soepele transitie naar de nieuwe situatie, maar dat staat nog niet vast. Er zijn nog ongeveer 300.000 abonnees voor de dienst.
[verwijderd]
0
(inside)KPN-artikel:

Yvonne van Everdingen, KPN: ‘Breng marketeers en data-analisten bij elkaar’

KPN is samen met Emté, Sanoma en V&D genomineerd voor de Customer Data Award 2015, die jaarlijks wordt uitgereikt door branche-organisatie DDMA. Yvonne van Everdingen, Customer Intelligence Analyst bij KPN, spreekt op de DDMA Data Dag over de switch naar data die de telecomgigant maakte. ‘Data is een voorwaarde voor elke marketingactie.’

Welke rol speelt data bij KPN?
“Twee jaar geleden is KPN begonnen met een omslag van een productgestuurde naar een klantgerichte organisatie. Data is daarbij enorm belangrijk. We hadden natuurlijk wel veel contact met de klant, via nieuwsbrieven, commercials en dialoogmarketing, maar nu zetten we overal data in om campagnes te personaliseren en relevante boodschappen te sturen.

“We maken daarbij gebruik van meer dan dertig verschillende bronnen die we aan elkaar koppelen. Daarbij moet je denken aan standaard product- en klantdata, maar ook gegevens over hardware zoals modems, het contact met de klantenservice, het bezoek aan de website en de kwaliteit van je verbinding. Op dit moment gebruiken we deze informatie al voor marketing en het aanbieden van nieuwe producten en het doel is om onze hele dienstverlening data-driven te maken.”

Wat hebben jullie klanten precies aan die data-driven aanpak?
“De behoefte van onze klanten verschilt enorm per kanaal en per moment. Daar moeten we op in kunnen spelen door ze altijd persoonlijk en relevant te kunnen benaderen. Zo hebben we nu een pilot lopen in onze callcenters. Een medewerker die een klant aan de lijn heeft, ziet in zijn scherm direct de drie producten of tips die het beste bij de betreffende klant passen.

“Die selectie wordt automatisch gegenereerd op basis van de gegevens die we van deze klant hebben. En als het abonnement van een klant bijna afloopt, sturen we een e-mail met een zo relevant mogelijke selectie nieuwe abonnementen. Daarbij houden we onder meer rekening met welke telefoons hij op de website bekeken heeft en welke telefoons hij in het verleden heeft gehad.

“In totaal hebben we 1.800 combinaties van toestellen en abonnementen die we aan kunnen, maar de klant ziet alleen de combinaties die het best bij hem passen. Hoewel we nog veel stappen kunnen maken, zijn de eerste resultaten positief: bij outbound mails en telefoontjes is de marge met 28 procent gestegen en zien we een daling van 20 procent qua opt-outs. Ook de klanttevredenheidsmetingen (NPS) laten goede resultaten zien.”

Kun je iets meer vertellen over het veranderingsproces naar een data-driven organisatie?
“We zijn met een team van zes man begonnen met een kleine pilot. Door resultaten te delen raakten steeds meer collega’s overtuigd van de data-driven aanpak. Ze zagen zelf ook de uitschrijvingen voor nieuwsbrieven dalen en conversie stijgen. Steun vanuit het management is ook cruciaal in zo’n veranderingsproces.

“Data en analytics is nu een aparte poot binnen KPN. Dat helpt enorm bij het overwinnen van angst en draagt bij aan een positieve bedrijfscultuur rondom data. Nu, twee jaar verder, ligt aan 80 procent van alle commerciële klantcontacten data-analyse ten grondslag en is data een voorwaarde voor elke marketingactie. Het is nu zaak om dit verder uit te breiden naar de hele organisatie, dus is het ook nodig dat onze team van analisten flink gaat groeien.”

Je hebt het over angst. Wat voor angst was er bij KPN?
“Er leefden veel twijfels of we blind op wiskundige modellen konden vertrouwen. Het is daarom belangrijk voor analisten dat ze aan marketeers laten zien wat de mogelijkheden van modellen en analyses zijn. Marketeers hoeven namelijk geen wiskundige te worden, maar ze moeten het wel begrijpen. Dat doen we bijvoorbeeld met heldere dashboards of datavisualisaties, om datagebruik tastbaar en levendiger te maken.

“Het gaat erom dat marketeers en data-analisten dezelfde taal spreken. Het gevolg bij KPN is dat marketeers nu ook meedenken bij het ontsluiten van nieuwe databronnen. Sterker nog: de bal ligt in principe bij hen, zij zien namelijk de kansen op de markt. Tegelijkertijd zie je dat data-analisten ook verder kijken dan alleen productcodes en bij het hele proces betrokken zijn.”

Hoe kijk je naar de situatie van het Nederlandse bedrijfsleven in het algemeen? Onder meer vanuit DDMA wordt geroepen dat de economische kansen van data niet benut worden, door een gebrek aan kennis bij marketeers. Maar ook door de angst, die jij eveneens zag binnen KPN.
“Ik denk dat dat wel klopt. Ik merk bij andere bedrijven om me heen dat er wordt gepraat over data, maar dat er nog vrij weinig gebeurt, zeker op marketinggebied. Zonde, want er is technisch zoveel mogelijk en er is veel waarde uit te halen.

“Organisaties moeten ervoor zorgen dat de werelden van marketing en data bij elkaar komen en ze hebben enthousiaste marketeers nodig, die het voortouw nemen. Externe initiatieven als de Data Academie kunnen daarbij een grote rol spelen: het geeft marketeers concrete handvatten als het gaat om data en brengt ze tegelijkertijd dichter bij de wereld van analisten.”

Wat is de volgende stap voor KPN als het gaat om data? Hoe kijk je naar de toekomst?
“Zoals ik eerder aangaf zie ik naast marketing vooral op het vlak van dienstverlening veel nieuwe ontwikkelingen ontstaan. Een concreet voorbeeld daarvan is speech analytics: bij KPN hebben we wekelijks tienduizenden telefonische klantcontacten en hieruit kunnen we nog veel leren over klanten. Of neem locatie-analyse: we kunnen precies zien wie op welke mast is ingelogd. Als er op één mast standaard te veel mensen zijn ingelogd en het internet langzamer wordt, kunnen we daarop onze dienstverlening aanpassen.

“Als ik breder kijk naar dienstverlening, zie ik dat de consument steeds meer in de lead komt qua commercieel contact, terwijl hij van ons meer pro-activiteit verwacht als het gaat om service. In plaats van dat wij de klant bellen met een aanbieding, komt het initiatief op dat vlak veel vaker bij de klant te liggen. Maar een berichtje over roamingtarieven op het moment dat je Frankrijk binnenrijdt wordt waarschijnlijk wel gewaardeerd.

“Internet of Things gaat er daarnaast voor zorgen dat het productportfolio van KPN sterk gaat uitbreiden. Met nieuwe partnerships en ons netwerk dat de communicatie tussen apparaten mogelijk maakt, verwacht ik dat binnen 5 jaar de meeste Nederlanders data gebruiken om hun leven efficiënter en leuker te maken.”
SpecKlaas
0
Live tv kijken via mobiele telefoon verdubbeld sinds 2012
donderdag 19 november 2015 | 07:59 CET | Nieuws


Het mobieltje wordt steeds vaker gebruikt voor andere functies dan communicatie. In de afgelopen drie jaar was er een duidelijk stijgende lijn te zien in het gebruik van mobiele toestellen als afstandsbediening voor tv, voor navigatie en om live tv mee te kijken. Het aantal mensen dat live tv kijkt via hun mobieltje is zelfs verdubbeld. Dat blijkt uit een studie van Telecompaper onder zijn Consumer Panel in oktober 2015.

Mobiele toestellen worden steeds vaker gebruikt voor andere functies dan bellen of sms'en. Voorbeelden zijn het gebruik als afstandsbediening voor een tv of mediabox (zoals Apple TV, Google Chromecast), om bankzaken te regelen, als persoonlijke hotspot of voor navigatie), maar ook een wekkerfunctie of als horloge. Bij het onderzoek is gekeken naar zowel smartphones als eenvoudigere feature phones.

Mobiele toestellen worden het vaakst gebruikt voor hun wekkerfunctie: zes op de tien eigenaren gebruikt hun mobieltje minstens eenmaal per maand als wekker. Ook de functie agenda/kalender (vijf op de tien) en horloge (46%) wordt vaak gebruikt. Voor bankzaken gebruikt 44 procent van de Nederlanders hun mobieltje.

Het minst vaak wordt een mobiel toestel gebruikt voor het bedienen van de kachel/CV-installatie en als afstandsbediening voor een harddisk-recorder. Voor de eerste categorie is er ook specifieke smart home-apparatuur zoals een slimme thermostaat nodig. De adoptiegraad van dergelijke devices ligt pas op enkele procenten in Nederlandse huishoudens.

Mobieltje vaker gebruikt voor live tv

In vergelijking met voorgaande metingen van het Consumer Panel blijkt dat een mobieltje steeds vaker wordt ingezet als afstandsbediening, voor navigatie of om live tv te kijken. In vergelijking met drie jaar geleden is het gebruik van een mobiel toestel als afstandsbediening voor tv of mediabox meer dan verdubbeld, van 2 naar 5 procent.

Bij live tv kijken is er sprake van een verdubbeling in het gebruik: van 5 procent in 2012 naar 10 procent in oktober 2015. Dat kan te maken hebben met het groeiende aandeel van smartphones : van 56 procent in Q3 2012 naar 84 procent in Q3 dit jaar, aldus het recent verschenen Dutch Smartphone Users-rapport. Wel daalt de frequentie in het gebruik van mobieltjes voor live tv kijken.
[verwijderd]
0
Snel, sneller, snelst!

Tele2 Groep werkt aan LTE++

Tele2 Litouwen heeft 290 Mbps down en 45 Mbps up bereikt in een test met een nieuwere versie van 4G. De test is gedaan met één base station in Vilnius met een bereik van 2 km. De dienst wordt weliswaar over enkele maanden commercieel gelanceerd, maar er zijn nog geen plannen om het netwerk groter te maken. Dat kan pas zodra er meer smartphones beschikbaar zijn dan de Samsung Galaxy S6 Edge+ die in de test gebruikt is. Tele2 Litouwen gebruikt een combinatie van frequenties, waaronder 1800 Mhz.
[verwijderd]
0
SpecKlaas
0
quote:

SNSN schreef op 19 november 2015 09:48:

For today: PP=3.535
Resistance: R1=3.554; R2=3.574
Support: S1=3.515; S2=3.496
S1, PP, en R1 zo dicht bij elkaar vandaag. Terwijl de verwachtingen toch redelijk positief waren.
Waar ligt R3?
[verwijderd]
0
quote:

SpecKlaas schreef op 19 november 2015 10:07:

[...]
S1, PP, en R1 zo dicht bij elkaar vandaag. Terwijl de verwachtingen toch redelijk positief waren.
Waar ligt R3?

not far away: R3=3.59
41 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 3,356
Verschil -0,017 (-0,50%)
Hoog 3,377
Laag 3,350
Volume 12.119.120
Volume gemiddeld 12.102.394
Volume gisteren 12.113.629

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront