HERE draadje

71 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
*JustMe*
3
Ik merkte dat wat nieuws over HERE ondergesneeuwd raakte in andere discussies over bijvoorbeeld handelstechniek. Niks verkeerds mee, maar ik dacht misschien handig om het hier te bundelen.

Nieuws over HERE vind je dus... nou ja, here dus.
*JustMe*
0
To The Spark - de Duitse digitale speciale prijs van Handelsblatt Online
AUTONOOM RIJDEN

Na miljarden verliezen voor Daimler en BMW: hier belooft kaartenservice voor het eerst winst
Het verlieslatende bedrijf Here zou het tekort aan autonoom rijden van de Duitse autofabrikant moeten inhalen. Nu komt het keerpunt - met een aanpak die Tesla-baas Musk minacht.

De auteur is een redacteur in de bedrijfssectie. Franz Hubik


Crises in München hebben vaak een reinigende werking. De auto-industrie is daar een goed voorbeeld van. Daimler, BMW en Volkswagen waren jarenlang opgetogen over hun transformatie tot mobiliteitsdienstverleners. Nu is er geen sprake meer van deze strategie in het hoofdkantoor. “Focus op de core business” is het nieuwe mantra in een industrie die met de coronapandemie en het verlaten van de verbrandingstechnologie voor twee gigantische taken staat.

Vroegere hoopvolle ontwikkelingen zoals autodelen en parkeerapps worden in deze nieuwe situatie als remblokjes gezien. Als je kunt, gooi je ballast weg. Met name onrendabele perifere bedrijven staan ??onder de loep. Dit geldt ook voor Here Technologies. Een consortium van vijf Duitse autobedrijven heeft de meerderheid in de kaartenservice. Daimler, BMW, Audi, Bosch en Continental willen met Here eigenlijk maatstaven zetten in autonoom rijden en daarmee opkomen tegen Google en Tesla.

Het probleem: sinds de overname van 2,6 miljard euro eind 2015 heeft de voormalige Nokia-dochter haar Duitse aandeelhouders voortdurend verlies geleden. Het gecumuleerde verlies over vier jaar bedraagt ??ruim 1,1 miljard euro. De verkoop stagneert. Door de corona moesten de eigenaren van het technologiebedrijf zelfs een lening verstrekken van maximaal 150 miljoen euro. Dus wordt hier een graf van een miljard dollar voor de binnenlandse autoreuzen?


Helemaal niet, zegt Edzard Overbeek. In plaats daarvan kondigt de Here-baas in een gesprek met het Handelsblatt de op handen zijnde omslag in de inkomsten aan. “We zijn heel dicht bij het maken van duurzame winsten”, stelt Overbeek. “Onze platformactiviteiten winnen enorm aan kracht. Afhankelijk van de Covid-situatie zijn we duurzaam winstgevend in 2021 of 2022. "

Dit moet lukken door Here minder afhankelijk te maken van de auto-industrie. Het bedrijf heeft altijd zijn geld verdiend met geografische data, die voornamelijk worden gebruikt in autonavigatiesystemen. Tot op heden hebben acht op de tien auto's op Europese of Amerikaanse wegen Here-technologie aan boord.

Het zou zo moeten blijven. Maar Overbeek werkt parallel aan het creëren van honderden andere use-cases rond locatiegebaseerde data. "Dankzij het gebruik van kunstmatige intelligentie en computervisie kunnen we nu niet alleen straten en hun omgeving digitaal meten, maar ook het interieur van luchthavens, supermarkten, ziekenhuizen, kantoorgebouwen, fabrieken en magazijnen", legt de 53-jarige uit. Nederlander. Zijn groep kan nu hele steden in 3D-kaarten visualiseren.

Hier ontvangt u de gegevens van steden, auto's, smartphones of transportautoriteiten. De groep heeft meer dan 100.000 contracten ondertekend met openbare instellingen en privébedrijven. Het overkoepelende doel is duidelijk: “We creëren een digitaal beeld van de fysieke wereld”, zegt Overbeek.

Wegen, planten, gebouwen en watermassa's worden in realtime in kaart gebracht, evenals voertuigen, mensen en goederen. Dankzij de millimeter nauwkeurige meting van de hele wereldbol moeten robots probleemloos de schappen van supermarkten kunnen vullen, bezorgen drones elke dag pakjes bij onze voordeuren en rijden autonome auto's passagiers zonder ongelukken door onze steden. En hier verdient volgens het plan geld met elke beweging.

Hoewel veel dingen nog steeds erg visionair klinken, heeft de herschikking van het bedrijf, weg van de pure kaartlicentiegever, al een effect. Sinds het begin van het jaar biedt Here voor het eerst geodata aan klanten uit alle branches aan via een open softwareplatform.

Na jaren van investeren moet de visionaire cloudprofessional langzaam presteren. “De vraag is enorm. We hebben al ruim 70 contracten afgesloten met bedrijven die ons platform actief gebruiken ”, legt Overbeek uit. “Bovendien overwegen momenteel meer dan 180 bedrijven om toegang tot onze marktplaats te kopen
*JustMe*
0
Wat de aandeelhoudersstructuur betreft. De autofabrikanten BMW, Audi en Daimler hadden bij aanvang 100% van de HERE aandelen en nu nog maar eenderde. Dus waarschijnlijk elk 11%. Zie quote CEO Overbeek:

“This completes our vision that I had earlier spoken about – one third in automotive, one third in technologies and rest in industries like telecommunications, heavy industries, retail etc. That way we have a shareholder representation that in total represents the multi-industry approach that we have on top of our location platform.”

Nu willen die autofabrikanten hun belang nog verder terugbrengen of wellicht helemaal van HERE af, omdat het geld weglekt. Dit verklaart ook dat HERE zich minder richt op Automotive, want ze zijn dan meer gericht op het pleasen van de andere twee categorieën die Overbeek noemt: technologies en telecom + heavy industries.
*JustMe*
0
Wat cijfers.

TomTom omzet uit Licensing en Automotive 2015 249 miljoen
TomTom omzet uit Licensing en Automotive 2020 390 miljoen
TomTom outlook uit Licensing en Automotive 2021 435 miljoen
TomTom outlook uit Licensing en Automotive 2023 550 miljoen

HERE omzet uit Licensing en Automotive 2015: 970 miljoen
HERE omzet uit Licensing en Automotive 2020 "onder de miljard", ?dus niet gegroeid


HERE was altijd groter dan TomTom (als je het hele consumenten gebeuren van TomTom niet meerekent en het inmiddels verkochte Telematics niet meerekent, dus als je puur naar kaarten, verkeersinformatie en software kijkt. Je ziet echter wel dat die verhoudingen slinken. Dit suggereert dat HERE vooral probeert klanten vast te houden, maar geen new business wint, in tegenstelling tot TomTom. Ik denk dat dit komt door de voorsprong van TT's mapmaking platform en in traffic.

Als HERE echt helemaal Automotive de rug toekeert (volgens Overbeek investeert HERE er geen innovatiegeld meer in) dan valt er nog heel wat leeg te vreten. Ik denk niet dat er veel klanten zijn die het leuk vinden om te horen dat HERE er nul euro in innovatie investeert)
tatje
0
Ik zag dit draadje waar mijn post beter thuis hoort.
Met dank aan * JustMe *

Deferred revenu wordt bij TT heel anders behandeld dan bij Here.

Moeten we zeggen bij Tom Tom.

- extra afschrijving in 2019
- van capex naar opex

Maar moeten we ook zeggen maximaliseren Deferred in 2019.

Ik kijk naar de omzetten in 2019

Here
A 796
E 156
C 161
totaal 1113

totaal deferred gaat bij Here eind 2018 464 naar eind 2019 473 groei 9

Omzet Tom Tom 2019
A 266
E 160
C 266
totaal 701

Deferred

eind 2018
A 172,1
E 17,4
C 91,4
totaal 280.9

eind 2019
A 278,3
E 23,3
C 67,7
totaal 369,3 een groei van 78,4 meeste van automotive nl 106,2

Deferred revenu TT laat in automotive in 2019 een groei zien van 106, 2

De omzet automotive bij Here is in 2019 796 en bij TT 266.

Omzet automotive en deferred heeft bij Here een heel andere toepassing dan bij Tom Tom.

Ik zou zeggen TT maximaliseert deferred revenue en Here niet.

Dus 2019 TT

- extra afschrijvingen
- van capex naar opex
- maximaliseren Deferred revenue

maximaliseren Deferred revenue : de grens opzoeken zal wel mogen.

2019 en 2020 mochten totaal niet shinnen bij TT.

Maar vanaf 2022 2023 shint het des te meer :-)
Want die maatregelen extra afschrijvingen, van capex naar opex , maximaliseren deferred ( vooral Automotive ) werken in 2019 en 2020 tegen je, maar vanaf 2022 2023 voor je.

De koers is de koers ik denk tussen 7,75 en 8,15 tijdens de aandelen inkoop.

Maar het kan ook ,7,50 en 8,50 worden.

Daar is zwaar over nagedacht en niet op een bierviltje.

Daar komt top expertise aan te pas.

Regie regisseur .
*JustMe*
0
Oeps. In het volledige artikel dat ik heb kunnen bekijken (hij was hier gepost maar de laatste alinea's zaten achter een paywall) zitten ook minder leuke dingen, zoals de angst die HERE heeft voor Google. Maar ook positieve of dingen die de kaarten anders kunnen verdelen. Zoals een beursgang die HERE zou overwegen en dat de HERE CEO heeft moeten beloven geen verlies meer te maken. Er zijn dus momenteel géén investeringen / injecties in HERE vanuit de autofabrikanten. Alleen de mini-aandeelhouders hebben interesse in investeren, de autofabrikanten niet. In het plaatje zie je trouwens wie de mini investeerders zijn.


HERE moest CEO Edzard Overbeek kaartjes voor robo-auto's verstrekken


Het datahuis Here, in 2015 overgenomen door Audi, Daimler en BMW van Nokia voor 2,6 miljard euro, zou het bolwerk worden van de Duitse auto-industrie in de strijd tegen Google voor robotauto's en digitalisering. Edzard Overbeek (53) riep over het "enorme potentieel" buiten de branche, men droomde ervan de verkoop te verviervoudigen.

De droom is gesprongen. De omzet daalt, zelfs nog geen miljard euro in 2020, minder dan in 2015. Sinds de overname is er voor meer dan 1,1 miljard euro aan verliezen geleden. Sommige hoofdeigenaren verliezen hun inleg en willen enorme besparingen realiseren.

De situatie is "kritiek", zeggen ingewijden. De kern van de ellende zijn de HD-kaarten voor autonoom rijden. Met hen zou Here de onafhankelijkheid van de Duitse autobedrijven veilig moeten stellen - de strategische reden om Here te kopen. Overbeek investeerde honderden miljoenen euro's in de technologie. Maar autonoom rijden - en daarmee het verwachte inkomen - komt niet alleen veel later dan verwacht. Het is zelfs onduidelijk of Here überhaupt iets kan bijdragen.

De toonaangevende fabrikanten van autonome rijsystemen maken hun eigen kaarten. En de robo-auto's houden zelf hun kaarten up-to-date. Dat doet niet alleen de Google-spin-off Waymo, maar ook Argo AI, de joint venture tussen Volkswagen en Ford. Het helpt onvoldoende als Here alleen HD-kaarten mag leveren voor het rijhulpsysteem van de nieuwe Mercedes S-Klasse.

De zaak wordt langzaamaan te duur voor Duitse fabrikanten. Ondertussen hebben ze hun aandelen deels verkocht aan concurrenten, leveranciers en technologiebedrijven (zie afbeelding "In Duitse handen") en er zelfs geld mee verdiend.

Toen Overbeek voor het laatst intern adverteerde met verdere investeringen, vond hij alleen steun van kleinere eigenaren. En uiteindelijk moest hij beloven in 2021 geen verlies meer te maken.

De kostendruk komt voor Here op een ongelegen moment. Ook op het klassieke navigatiegebied heeft het bedrijf het steeds moeilijker. In de branche zijn de Google-systemen veel beter dan de Here-aanbiedingen. GM en Ford gaan naar Google, net als Volvo eerder, de Peugeot-FCA-creatie Stellantis en Renault-Nissan; Het leiderschap van Here beschouwt de verwachte daling van de verkoop als "bedreigend".

Overbeek sloot belangrijke deals buiten de auto-industrie, bijvoorbeeld met Amazon. Maar het is de vraag of de bedrijven de mislukkingen kunnen compenseren. De Here CEO is nu op zoek naar nieuwe donateurs. De intrede van financiële investeerders is net zo veel besproken als een beursgang, misschien dit jaar. Wat ontbreekt is het noodzakelijke sterke investeerdersverhaal.

Overbeek krijgt een nieuwe bestuursvoorzitter; voormalig Siemens-bestuurslid Rudi Lamprecht (72) treedt af en wordt vervangen door een software-expert. Maar dat alleen maakt het aandeel niet interessant. Edzard Overbeek moet Here uit de impasse leiden.
Bijlage:
tatje
0
Redden, wat er te redden valt.

Waar TT een heel voorzichtige outlook geeft.
Tenminste zolang er een aandelen inkoop is, schreeuwt de CEO van Here het van de daken.

Helemaal niet, zegt Edzard Overbeek. In plaats daarvan kondigt de Here-baas in een gesprek met het Handelsblatt de op handen zijnde omslag in de inkomsten aan. “We zijn heel dicht bij het maken van duurzame winsten”, stelt Overbeek. “Onze platformactiviteiten winnen enorm aan kracht. Afhankelijk van de Covid-situatie zijn we duurzaam winstgevend in 2021 of 2022.

Stel covid is na Q1 zo goed als onder controle.

Dan zegt de CEO van Here, we zijn in 2021 2022 duurzaam winstgevend.

Bij Here was er in 2019 sprake van.

omzet 1113
gross profit 887
opex 1195
ebit - 308
D en A 192
ebitda - 116

Groei deferred 9

capex 48

Nu TT

omzet 701
gross profit 515
opex 746
ebit - 231
D en A 292
ebitda 61

groei deferred 88

capex 24

Zie je het verschil in FCF tussen Here en Tom Tom.

alleen al ebitda en groei deferred.

Here
ebitda - 116
groei deferrred 9

Tom Tom
ebitda + 61
groei deferred 88

Here - 107 Tom Tom + 149 meer dan 250 miljoen verschil.

Over Here niet meer in Microsoft en TT in Bing, effectively Azzure maps, prominent in MCVP, praten we maar niet !

Tja, voor de kenners.

cash
TT 437
Here 127 met een schuld van 341

op vergelijk basis TT + 437 Here - 214

650 miljoen verschil.

Here naar de beurs ??

Voor hoeveel !!
Benjamin G.
0
Uit het artikel dat Justin plaatste haal ik deze alinea:

"De situatie is "kritiek", zeggen ingewijden. De kern van de ellende zijn de HD-kaarten voor autonoom rijden. Met hen zou Here de onafhankelijkheid van de Duitse autobedrijven veilig moeten stellen - de strategische reden om Here te kopen. Overbeek investeerde honderden miljoenen euro's in de technologie. Maar autonoom rijden - en daarmee het verwachte inkomen - komt niet alleen veel later dan verwacht. Het is zelfs onduidelijk of Here überhaupt iets kan bijdragen."

Voor mij zit hier veel in besloten als het gaat om de positie van Here. Dus geen HD kaarten, dus afname strategische relevantie en dus honderden miljoen investeren is te weinig.

Dan:
1. Belangrijk is de betekenis van de zin: zelfs onduidelijk of Here überhaupt iets kan bijdragen.
2. Klassiek navigatiegebied is bijvoorbeeld google

1+1 = 2 wat moet Here dan nog doen? Verschuiven naar focus op diensten, als third best optie? Kan me niet voorstellen dat dat third best is.

Hoe gaan Duitse autobedrijven dan hun onafhankelijkheid zeker stellen als dat afhangt van HD kaarten? Of hebben ze een inschattingsfout gemaakt als het gaat om de strategische relevantie van HD kaarten? Vaag verhaal.

Roept nog al wat vragen op dit artikel. Lastig investeerdersverhaal dus.
tatje
0
Helemaal niet, zegt Edzard Overbeek. In plaats daarvan kondigt de Here-baas in een gesprek met het Handelsblatt de op handen zijnde omslag in de inkomsten aan. “We zijn heel dicht bij het maken van duurzame winsten”, stelt Overbeek. “Onze platformactiviteiten winnen enorm aan kracht. Afhankelijk van de Covid-situatie zijn we duurzaam winstgevend in 2021 of 2022.

Onze inkomsten zijn licht gedaald ten opzichte van het jaar 2020. Aan de andere kant hebben we een toestroom van klanten uit de 'last mile'-wereld gezien, of het nu gaat om e-commerce sites, restaurants, pakketbezorgers of om een maaltijd. We hebben het merendeel van onze investeringen in 2020 op deze sectoren gericht en niet op de automobielsector. We hebben onze navigatie- en kaartsystemen aangepast zodat ze rekening houden met de specifieke kenmerken van de bewegingen van een bezorger, zoals frequente stops.

Dit maakt het mogelijk om hun bezorgrondes te optimaliseren en een betere inschatting te geven van het tijdstip van aankomst bij hun klanten. Voor mensen die eten bezorgen, kan ons algoritme ook prioriteit geven aan de bezorgvolgorde op basis van of de gerechten warm of koud zijn. We werken met een aantal apps voor het bezorgen van eten, maar ik kan ze niet noemen. Dit last mile-bedrijf is dit jaar bij Here met ongeveer 30 tot 40% gegroeid.


Tja. Overbeek, hoe zou je dat kunnen.
1) je opex uitgaven vooral R en D automotive uitgaven zwaar beperken.
2) ik geloof niet dat je HET platform klaar en hebt en dus veel minder kosten hebt.
3) e-commerce sites, restaurants, pakketbezorgers of om een maaltijd. We hebben het merendeel van onze investeringen in 2020 op deze sectoren gericht en niet op de automobielsector

Onze Harold gelooft ook in kansen buiten de automotive industrie !

Hij zei het volgende:

I think on the Enterprise thing, things are a little bit more difficult to predict. But as I alluded also in my introductory remarks, we are building a much more powerful platform. And I think that's needed. If you look at our history, we are very much in navigation and that's great because it's the most difficult use case that there is. But there's a whole other world out there for the location services. And I think by 2023 -- 2022 our platform will be much more capable in dealing with those use cases as well. So it's a very active program and the way to automate the hell out of map making make much more efficient use of existing resources that will result in a more powerful platform, broader market opportunities both geographically, but also on the of type of applications we can deploy. It's enough to play with for us to start growing also that enterprise revenue by that time. So I'm confident that we will get there. Difficult to, especially to predict on tech side 2 or 3 years out.
But I'm quite confident that new opportunities will open up.


1) we bouwen een krachtiger platform
2) naast navigatie is er nog een heel ander wereld
3) kunnen meer soorten APIs ontwikkelen.
4) But I'm quite confident that new opportunities will open up.




Lijkt wel of TT vol in automobile blijft gaan.

Maar met APIs vissen ze in de zelfde vijver als here.

Ook mijn idee, Enterprise kan gigantisch worden.

Mijn idee, TT ligt momenteel een straatlengte voor op Here.
*JustMe*
0
quote:

Benjamin G. schreef op 22 februari 2021 13:36:


Uit het artikel dat Justin plaatste haal ik deze alinea:

"De situatie is "kritiek", zeggen ingewijden. De kern van de ellende zijn de HD-kaarten voor autonoom rijden. Met hen zou Here de onafhankelijkheid van de Duitse autobedrijven veilig moeten stellen - de strategische reden om Here te kopen. Overbeek investeerde honderden miljoenen euro's in de technologie. Maar autonoom rijden - en daarmee het verwachte inkomen - komt niet alleen veel later dan verwacht. Het is zelfs onduidelijk of Here überhaupt iets kan bijdragen."

Voor mij zit hier veel in besloten als het gaat om de positie van Here. Dus geen HD kaarten, dus afname strategische relevantie en dus honderden miljoen investeren is te weinig.

Dan:
1. Belangrijk is de betekenis van de zin: zelfs onduidelijk of Here überhaupt iets kan bijdragen.
2. Klassiek navigatiegebied is bijvoorbeeld google

1+1 = 2 wat moet Here dan nog doen? Verschuiven naar focus op diensten, als third best optie? Kan me niet voorstellen dat dat third best is.

Hoe gaan Duitse autobedrijven dan hun onafhankelijkheid zeker stellen als dat afhangt van HD kaarten? Of hebben ze een inschattingsfout gemaakt als het gaat om de strategische relevantie van HD kaarten? Vaag verhaal.

Roept nog al wat vragen op dit artikel. Lastig investeerdersverhaal dus.



De kern zit denk ik aan het begin. Alles dat niet met de kern van autorijden te maken heeft wordt gezien als ‘remblokjes’ dus ballast die geld kost. De focus is vanwege Corona op geld besparen en allerlei dingen zoals ride sharing, taxi service, etc is ballast en mag geen geld kosten. HERE mag ook geen geld kosten. De CEO kreeg letterlijk nul op het rekest bij zijn investeringsplannen. Autonoom rijden is op lange baan geschoven. Eerst moet de transitie naar electrisch rijden en daar hebben ze al hun handen vol aan en kost ook heel veel geld om van de verbrandingsmotor af te gaan.

Ik heb dit eerder gezien. Bij de kredietcrisis werd er niet meer geinvesteerd in de connected car. Daardoor is ook hun achterstand op tech bedrijven ontstaan. Zo’n 2-3 jaar stonden ze stil tijdens de eurocrisis. De winnaars zijn degenen die in moeilijke tijden blijven investeren. Tot die winnaars gaat in elk geval HERE niet behoren, aangezien ze financieel aan de ketting liggen.

Dit klinkt allemaal héél positief voor TomTom, maar wat ze zeggen over Google klinkt weer héél negatief. Die zouden bij veel meer autobouwers binnen zijn dan wij hier weten. Ook bij Stellantis, het fusiebedrijf van Fiat en PSA Peugeot Citroen. Dat zijn dé klanten van TomTom, terwijl TomTom in de laatste conference call aangaf dat het vooral gaat om Google als besturingssysteem en niet als Google als navigatie applicatie. Bij HERE zijn ze er intern van overtuigd dat Google navigatie beter is. Bij TomTom zijn ze dat niet. Komt dat omdat TomTom gewoon voor ligt op HERE met online cloud based navigatie met (near) realtime updates? Of zijn ze in een ontkenningsfase? Of houden ze de buitenwereld in het donker? Dat is onduidelijk nu.
*JustMe*
0
Klopt Tatje, die comments van Goddijn moest ik ook direct aan denken. Het leek erop dat hij de verwachtingen ten aanzien van Licensing wat omhoog probeerde te brengen en van Automotive wat te temperen. Misschien zien we bij TomTom eenzelfde switch als bij HERE maar dan veel lichter. HERE gooit het roer om en investeert niet in meer in automotive en heeft een budget meegekregen terwijl eigenaren eruit willen. Al dat soort dingen zoals een mogelijke beursgang of nieuwe investeerders leiden af van benodigde focus. TomTom investeert denk ik breed in zowel automotive en licensing dus maakt niet dezelfde u-turn als HERE is mijn gevoel.
marique
0
"JustMe",

Dank je wel voor de start van dit draadje.
Voor mij wat meer duidelijkheid over de positie van Here.


*JustMe*
0
quote:

marique schreef op 22 februari 2021 14:43:


"JustMe",

Dank je wel voor de start van dit draadje.
Voor mij wat meer duidelijkheid over de positie van Here.



Ik ben zelf in de markt voor een elektrische auto en merk dat ik tegenwoordig bij elke benzine auto die ik bekijk denk: "a thing from the past". Terwijl ik dat 2 jaar geleden ook had, maar nog niet zo sterk als nu en het aanbod was ook beperkter met veel auto's die een ton moesten kosten. Ik zal daarin niet alleen staan en sommigen waren me voor en vinden dit al lange tijd en sommigen zullen na mij komen en willen over een paar jaar geen benzine auto meer. De overgang naar electrisch heeft dus een enorme prioriteit voor autobouwers.

Deze week Jaguar dat aangeeft dat ALLE benzine auto's er uit gaan www.hln.be/auto/jaguar-dropt-bom-enke...

En vandaag op IEX dat Volkswagen accu's tekort komt
www.iex.nl/Nieuws/ANP-210221-102/Volk...

Dan hebben ze daarnaast nog de corona pandemie en omdat ze te snel chips hadden afbesteld vanwege verwachte lagere verkopen, komen ze nu chips tekort want tech bedrijven hebben die gekocht. Dit komt weer door de supply chain binnen automotive branche waar op het laatste moment besteld wordt om kosten/cashflow redenen. Daardoor wordt nu de lagere verkoop die ze ooit verwachtten een selffulfilling prophecy en komt die dip niet (alleen) door vraagtekort maar aanbodtekort.

Deze twee dingen: corona en electrisch rijden hebben zoveel aandacht nodig en vragen veel van de financiële spankracht van autofabrikanten dat de rest bijzaak is. Dus HERE ook. Ik denk dat ze liever hebben dat toeleveranciers (zoals TomTom) hun eigen CAPEX dragen en hun eigen toekomst investeringen doen en tegen de tijd dat het product geleverd moet worden pas de rekening sturen per geleverd product.

Ik denk dat wat voor HERE geldt (hun funding wordt afgeknepen) ook geldt voor allerlei start-ups die geld kregen van autofabrikanten om eens lekker te experimenteren met HD maps. Waarvan ooit de angst was dat daar nieuwe concurrenten van TomTom uit zouden komen. Wat is de schade voor TT? Ik denk dat die wel meevallen. Wellicht heeft TT te vroeg allerlei wegen in HD in kaart gebracht. Aan de andere kant leverde dat ook publiciteit op voor TT en kwamen ze naar eigen zeggen bij autofabrikanten aan tafel, waardoor ze ook 'reguliere producten' konden verkopen. Niet elke euro die je investeert in innovatie is ook een euro die gaat renderen. Maar toch moet je het doen, want je weet nooit welke euros er wel renderen.



tatje
0
Das Datenhaus Here, 2015 von Audi, Daimler und BMW für 2,6 Milliarden Euro von Nokia übernommen, sollte zum Bollwerk der deutschen Autoindustrie im Kampf gegen Google um Roboterautos und Digitalisierung werden. Here-Chef Edzard Overbeek (53) beschwor das "gewaltige Potenzial" auch abseits der Branche, man träumte von einer Vervierfachung der Umsätze.


CEO Overbeek : er is ook een geweldig potentieel buiten de autobranche.

Gelukkig spreek ik vloeiend duits, ik ben het dus 100% eens met die zin van Overbeek.

Harold zegt vaak : wij zijn te vertrouwen en onafhankelijk in de automobile branche.

corporate.tomtom.com/static-files/a24...

Slide 4 zegt dat MCVP met partners werkt.

MCVP de cloud en de autobouwers maken hun eigen cloud die zorgt dat MCVP in hun auto werkt.

Volkswagen RNM hebben al met Microsoft hhun eigen cloud gemaakt en ik denk Toyota en GM.

De duitse autobouwers wilden een partij kopen ( Here ) om niet afhankelijk te zijn van Google.

BIJ niet afhankelijk, dus onafhankelijk, is Tom Tom Microsoft in de plaats gekomen van Here.

Automotive is nu een 2 strijd Microsoft Tom Tom versus Google.

Autobouwers gaan zelf kaarten maken, ik denk van niet.
Eigen kaarten, maken en onderhouden voor eigen gebruik, te duur denk ik.

Als TT de kaarten maakt en er maken 10 autobouwers gebruik van, zullen de kosten van de autobouwer die de kaarten maakt en onderhoudt en voor zichzelf houdt, veel te hoog zijn per auto.

Als je dat ook nog wilt, zonder platform, is het helemaal te duur.

Niet vergeten Harold wikt en weegt momenteel ieder woord.
Vandaar het hoge euh gehalte, het constant denken, wat kan ik gezien onze strategie zeggen.

Here naar de beurs of een koper die wel potentie ziet in Enterprise.

* JustMe *

Het leek erop dat hij de verwachtingen ten aanzien van Licensing wat omhoog probeerde te brengen en van Automotive wat te temperen.

Enterprise gaat verrassen, ook mijn mening.

Omdat HD level 5 op zich laat wachten, draaien we de investeringen geografisch iets terug, maar niet om het produkt beter te maken.

Misschien zien we bij TomTom eenzelfde switch als bij HERE maar dan veel lichter.

HEEL LICHT DAN :-)
tatje
0
Beste * JustMe *.

Laat je licht even schijnen, dit lijkt me een serieus draadje.

Taco Q4 2020 transcript.

For 2021 most of our recognized revenue will be the outcome of our backlog. In later years, it will be based on a combination of new deals and backlog.

2021 komt de "" meeste "" dus niet alle herkende omzet uit de backlog.
Na 2021 zal de herkende omzet ( IFRS ) niet alleen uit de backlog komen, maar zal het een COMBINATIE worden van backlog en nieuwe deals.

Dus na 2021 nieuwe deals als herkende omzet, die niet uit de backlog komen.

Harold zei: connected zal een jaarlijkse fee geven voor tig produkten, hoger dan embedded

Nu claimt TT dat er al 3 miljoen autos met TT adas rondrijden eind 2020.

Adas connected : een jaarlijkse fee of misschien een maandelijkse fee zal niet in de backlog komen lijkt me.

Dus de herkende omzet van TT komt uit :

- autos die embedded van de band rollen misschien 20% herkend.
- vrijval deferred
- connected jaarlijkse of maandelijkse fee, niet meer via backlog.

autos die embedded van de band rollen drogen op.

herkende omzet komt dan nog van

- vrijval deferred
- connected een jaarlijkse of maandelijkse fee.

Weer later.

vrijval deferred zal opdrogen.

herkende omzet komt uit

- connected een jaarlijkse of maandelijkse fee voor tig produkten zei Harold

Dag Backlog automotive.

Here zal geen grote speler worden in connected een jaarlijkse of maandelijkse fee.

Dus zal de omzet automotive Here blijven dalen, vandaar een investerings change.
tatje
1
Kijk dit zei Harold in het transcript Q3 2020.

So we are -- we have a product for the major road in North American and Western Europe, where we provide HD Maps to the industry for acceleration development, and so on and so forth, that will continue, but we are not accelerating the coverage. The main effort now is to reduce of production and maintenance of those maps, and that continues unabated.

WE versnellen het dekkingsgebied niet, maar het produkt niveau wel.

Dit zei harold over Apple.

We all know what Apple is doing. We still have a very good relationship. We are sharing a lot of data and information. I think that relationship is intact and I think there will be opportunities for extending that relationship. It will be of a different nature than it used to be.

Er zijn mogelijkheden om de relatie uit te breiden, lees ik.
boem!
0
Definitie backlog: inschatting van alle,nog te boeken inkomsten vanuit bestaande Automotive-contracten ongeacht de resterende duur van die contracten verhoogd met de reeds geboekte deferred revenue.

Dwz dat de naar beneden bijgestelde recognised omzet voor Automotive 1,8 miljard minus 335 mio is 1,465 bedraagt.

Daarnaast geeft Taco aan, dat gegeven die inschattingen hij een recognised omzet verwacht van 14% ad 1,8 miljard is 255 mio in 2021 en dat dit voor het overgrote deel bestaat uit reeds bestaande contracten omdat nieuwe contracten pas in 2022 evj de omzet inlopen.

Omzet Automotive 255 mio plus de Omzet Enterprise ad 180 mio geeft de omzet uit de outlook aan van 535 mio.

Wij hoeven geen grote verschillen te verwachte in 2021 vwb nieuwe contracten.

Indien TT haar outlook wil outperformen moet dat komen uit de te laag ingeschatte operationele omzetten daar nieuwe contracten het omzet cijfer in 2021 nog hoegenaamd niet raken.
Benjamin G.
0
@Tatje, ik lees met plezier je posts zowel in volle zinnen en alinea's als opsommingen. Ook ik zie toekomst van TomTom als positief dat is de afgelopen 8 jaar niet veranderd :)

Als het zo is dat de Duitse autobouwers met HERE een strategische positie hadden ingenomen. Als dat met name bedoeld was voor HD maps een route richting robo auto's. Ze zijn bereid geweest 3,8 miljard te investeren en blijkbaar ook nog enkele honderden miljoenen aan R&D.

Voor een strategische move en de belangen die op het spel staan zijn deze bedragen peanuts. Intel kocht Mobileye voor 12 miljard om een strategische positie te krijgen. Welke alternatief hebben de Duitse bouwers nu om hun positie veilig te stellen? Ze kiezen er niet voor om verder in HERE te investeren. Het alternatief is ook onbekend.

Welke motivatie moeten we dan trekken op hun besluit te desinvesteren?
Of ze hebben zich vergist in het strategisch belang, of het tempo waarin de route naar robo auto´s wordt gelopen is lager, of ze accepteren dat ze too little too late waren met alle gevolgen van dien, of ze <...>

ik zie hem niet. Voor mij is de desinvestering in HERE eentje van de alarmbellen. Als de markt voor HD maps echt zo cruciaal en groot wordt als sommigen op het TomTom forum schetsen dan hoort daar concurrentie bij. Het ontbreken van die concurrentie (google immers niet, startups ook desinvesteringen, apple ook niet, here niet, etc) is een slecht teken.

Ook in niche markten doet zich concurrentie voor. Maar goed stel dat TomTom in niche markt ziet dan is de marktomvang in verhouding tot de totale sector laag. Overigens vermoed ik ruim voldoende om de prognoses van Martin te halen rond 2025.
tatje
0
Dank je wel Benjamin G.

Ben in rente. dus steek er veel tijd in.

Ik zal je onrust over HD proberen weg te nemen.

Harold zei het volgende over HD.

So we are -- we have a product for the major road in North American and Western Europe, where we provide HD Maps to the industry for acceleration development, and so on and so forth, that will continue, but we are not accelerating the coverage. The main effort now is to reduce of production and maintenance of those maps, and that continues unabated.

We zetten het dekkingsgebied van HD op een laag pitje.
Maar we blijven doorgaan, met het verlagen van de kosten.

Een finca in Spanje, met een super uitzicht blijft het doel.

Ha Boem.

Dit was de uitspraak van taco.

For 2021 most of our recognized revenue will be the outcome of our backlog. In later years, it will be based on a combination of new deals and backlog.

2021 komt de "" meeste "" dus niet alle herkende omzet uit de backlog.
Na 2021 zal de herkende omzet ( IFRS ) niet alleen uit de backlog komen, maar zal het een COMBINATIE worden van backlog en nieuwe deals.

Ik denk toch echt dat nieuwe deals die connected zijn, direct in de herkende omzet stromen.

Maar goed, verschil van mening draagt bij aan toekomstige beeldvorming.

Ik denk dat automotive online het zelfde gaat, als Enterprise.

In de morgen zien we wel wat iemand heeft afgenomen.

Online - connected.

Microsoft heeft de cloud en MCVP.

Volkswagen gaat dat ook gebruiken, maar heeft samen met Microsoft ook een cloud, die alles in de auto regelt.

De Volkswagen Automotive Cloud, die in samenwerking met Microsoft tot dusver voornamelijk werd ontwikkeld voor de Europese markt, wordt ook geïntroduceerd in de VS en China. Volkswagen en Microsoft werken gezamenlijk aan pilotprojecten voor diensten van connected voertuigen

www.volkswagen.nl/nieuws/automotive-c...,gezamenlijk%20aan%20pilotprojecten%20voor%20diensten%20van%20connected%20voertuigen.

Heb ergens gelezen, dat Volkswagen een soort standaard maakt, waar ander oems zich bij kunnen aansluiten.
boem!
0
Tomtom heeft slechts een beperkte groei in omzet nodig om een flinke FCF winst te laten zien.

Ik maak me geen zorgen over de de automotive-omzet ondanks de vertraging in SDC en robotcars.
Door het wegvallen van startupp's en de draai die HERE nu maakt naar overige LBT verwacht ik een verdere groei in Automotive van 282 mio plus 57 mio = 339 mio in 2020 naar minimaal 500 mio in 2023 (Cagr 12% plus 100 mio deferred).

Groter vraagteken blijft voor mij de Enteprise omzet.
Naast de aloude kampioen Google zijn daar ook alle andere Big-Tech actief met niet te vergeten HERE.

Terwijl Google maar ook HERE in deze markt actief zijn met gebruiksklare API's heb ik de indruk dat TT het hoofdzakelijk over de boeg gooit van het ruwaanbieden van kaartmateriaaal aan cloudaanbieders en probeert zo uit de tweede, derde en vierde hand omzet te genereren.

Dat het TT wonderwel is gelukt om op de plaforms te komen is een gegeven of er daaruit ook voldoende omzet valt te peuren moet nog worden afgewacht.
71 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 14 mei 2021 17:35
Koers 7,150
Verschil +0,070 (+0,99%)
Hoog 7,225
Laag 7,025
Volume 166.996
Volume gemiddeld 347.204
Volume gisteren 403.332