Kijk binnen opkomende markten vooral naar deze bedrijven

Door Redactie op 3 november 2017 14:03 | Views: 36.845

Kijk binnen opkomende markten vooral naar deze bedrijven

Elk bedrijf wil winst maken, maar familiebedrijven leggen vaak net zo veel nadruk op een lange levensduur. Elke generatie probeert het stokje door te geven aan de volgende. Volgens Glen Finegan, hoofd Global Emerging Market Equities bij Janus Henderson Investors, helpt deze combinatie bij het opstellen van een risicobewuste en op de lange termijn gerichte benadering voor de allocatie van kapitaal.  

Daarom geeft hij in het wereldwijde beleggingsuniversum van opkomende markten de voorkeur aan zulke familiebedrijven. Door hun unieke eigendomsstructuur is de blik van familiebedrijven op de lange termijn gericht, terwijl dat bij andere beursgenoteerde bedrijven niet altijd zo is. Een voorzichtige CEO die een afweging maakt tussen het risico en de beloning, blijft waarschijnlijk niet lang aan het hoofd van een beursgenoteerd bedrijf staan.

Familiebedrijf

Voor velen verwijst de term ‘familiebedrijf’ naar kleine of middelgrote bedrijven met een lokale focus. Dit is volgens Finegan echter geen goede afspiegeling van de krachtige rol die familiebedrijven spelen in de hedendaagse wereldeconomie. Enkele voorbeelden van zulke familiebedrijven zijn Walmart, Heineken, Tata Group en Porsche. 

Volgens een analyse van Boston Consulting Group (BCG) is meer dan 30% van alle Amerikaanse, Duitse en Franse bedrijven met een omzet boven de 1 miljard een familiebedrijf. In opkomende markten zijn familiebedrijven meer aanwezig. Volgens BCG is ongeveer 55% van de grote bedrijven in India en Zuidoost-Azië een familiebedrijf en in Brazilië ongeveer 46%. 

"Gezien het grote aantal van dit soort bedrijven in ons beleggingsuniversum en door ons vertrouwen in het vermogen van deze bedrijven om op een risicobewuste manier groei te creëren, verklaren waarom er veel familiebedrijven in onze portefeuille zitten. In totaal zijn ze goed voor ruim een kwart van het belegde kapitaal en voor vijf van de tien grootste posities", aldus Finegan.

Langetermijnbeslissingen

Wat langetermijneigenaren, zoals families, ook aantrekkelijk maakt, is dat ze (soms contraire) beslissingen voor de lange termijn kunnen nemen, zegt Finegan. Een professioneel managementteam, dat zich meer richt op het kortetermijnresultaat en de druk van de aandelenmarkt, zal zulke beslissingen niet zo snel nemen. 

Een CEO met een beperkte horizon kan beslissingen nemen die zijn ingegeven door de vaak procyclische bewegingen van de aandelenmarkt op de korte termijn. Dat kan schadelijk zijn voor de waarde van een bedrijf op de lange termijn. Dit geldt vooral voor de grondstoffensector en cyclische sectoren.

Meer risicobewust

Ook zijn familiebedrijven meer risicobewust wat betreft de hoeveelheid schuld die een bedrijf wil en kan hebben. "Tegenwoordig wordt een weloverwogen schuldniveau als een positief punt gezien, omdat financiële leverage de waardecreatie maximaliseert. Familiebedrijven associëren schuld echter met kwetsbaarheid en risico. Schuld betekent minder ruimte om te manoeuvreren in het geval van een terugval en kan ook leiden tot verplichtingen tegenover banken of obligatiemarkten ten tijde van economische zwakte", aldus Finegan.

In opkomende markten verschillen de omstandigheden waarin bedrijven actief zijn nogal, waarbij de economische, politieke, juridische en financiële situatie steeds verandert. Dankzij hun behoedzaamheid kunnen familiebedrijven volgens Finegan omgaan met deze omstandigheden op een manier die waardecreatie op de lange termijn ondersteunt. 

"Het steunen van families met een goede reputatie, die ons geloof in een lange beleggingshorizon delen, is in onze ogen een belangrijke manier om de belangen af te stemmen en risicobewuste rendementen te leveren aan beleggers", concludeert Finegan.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.