TomTom « Terug naar discussie overzicht

off-topic

23.325 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 » | Laatste
Rider
0
quote:

ketchup schreef op 28 maart 2024 06:29:

prima resultaat van HAL Trust, discount gaat inlopen .. op naar 140 euro

Hang Seng swingt vandaag weer up, het blijft daar stuivertje wisselen .. maar wel steeds sterkere bodemvorming voor Alibaba @ 70 HK$ en Baidu @ 100 HK$ , target op 18 maand voor 35% hoger staan nog steeds , hopelijk komt het uit
Is wel goed voor de inkoop van eigen aandelen dat de koers zo laag blijft. Zou ideaal zijn mochten ze nog een tijdje rond de 70usd blijven. Ondertussen premies binnen halen via opties.
sniklaas
2
2024-Q1 zit erop met een Y2D resultaat van -0,15% en sta 116,5% gealloceerd in 33 posities.

941 HK$44,05
3988 HK$2,68
AGN € 5,198
BABA $71,23
BASF € 45,650
BAYN € 28,257
BLDP $3,80
BPOST € 3,561
CFD-AARDGAS $1,6950
CFD-PLATINUM $898,0000
FFARM € 2,793
GBLB € 75,074
GLEN £3,9904
GLPG € 29,813
HAL € 122,986
INTC $41,00
JD $28,44
MYSZ $2,5045
NENT B SEK 0,85
NESN CHF 93,98
NXFIL € 5,656
PFE $36,64
PNL € 1,540
PROX € 7,350
QFG € 6,252
SAGA £6,5220
SEQUA € 1,949
SLIGR € 13,06
SLVR $23,05
TKWY € 12,560
TOM2 € 6,306
VOD £0,6683
WNDW $0,94

dividend onder aan de streep 1,6% bruto op jaarbasis en dat wordt mijn taak om dit komend kwartaal te verdubbelen.

Al met al een redelijk kwartaal waarbij zowel het britse pond als ook de US dollar 2,5% in waarde zijn toegenomen.
Het GOUD daarentegen is vanaf mijn 1e aankoop in december 2019 met ruim 40% gestegen.

Geniet allen van het lange weekend en voor de gelukkige onder ons van het zoeken door de kleintjes naar de 'verstopte' paaseieren.

Op naar een gezond, vreedzaam en lucratief 2024-Q2...
Saibee
2
Hier ook de resultaten van 2024-Q1 doorgerekend; YTD rendement +3.5%

De top10 bestaat uit de volgende aandelen (percentage porto)
1. Vopak 4.9%
2. DSM-Firmenich 4.3%
3. TKH Group 4.3%
4. HAL Trust 2.3%
5. NN Group 2.2%
6. Unilever 2.2%
7. Carrefour 2.2%
8. Aalberts 1.7%
9. Signify 1.7%
10. Flow Traders 1.6%

De verdeling in assetclasses is:
Aandelen/ETF's : 55%
Edelmetalen (vnml zilver- en mijn-ETF's) 15-20%
Kaspositie 25-30%

Deze week initiële posities ingenomen bij Tessenderlo en Randstad; bij Rubis deels winst genomen.

Januari, met name de eerste drie weken, was uitermate beroerd; stond op een gegeven moment op -3% terwijl de AEX door de chippers omhoog spoot.
Februari was al wat beter en in maart zette het herstel door; de laatste weken noteert de porto het ene na het andere ATH.
Rider
0
Alibaba heeft voor 4.8 milard usd aandelen ingekocht dit kwartaal. Nog 31 miljard te gaan..
Saibee
1
Naast aandelen en cash ook een redelijk grote positie in de edelmetalen (voornamelijk de zilver-etf's SLV en PSLV).

Zilver ligt al een week of vijf redelijk gevraagd in de markt; lang niet zo sterk als goud maar er is een begin.
De prijs van zilver schurkt nu tegen de 26 dollar aan; dat is een belangrijke weerstand.
De afgelopen jaren al een paar keer op stuk gelopen en het ligt niet in de verwachting dat we hier nu direct in één keer doorheen gaan.
Het normale plaatje is 1 a 1.5 dollar terug vallen en dan in een tweede poging er wel doorheen.
Gaan we nu wel direct door de 26 dollar dan kan de koers een stuk doorschieten; vermoedelijk liggen er rond het niveau van 26 dollar shorts die dan gesloten moeten worden (extra koopdruk) waarna in een latere fase de oude weerstand van 26 dollar nog een keer als steun getest wordt.
Ook rond de 28 en 30 dollar liggen weerstanden; met name het niveau van 30 dollar zal niet mee vallen om daar boven te komen.
Hierna nog een weerstandslijn rond 34 dollar en van daaruit kun je naar de toppen van 1980 en 2011 namelijk het niveau van 50 dollar.

Geen idee of een koers van 50 dollar of meer de komende vijf jaar gehaald gaat worden.
Zilver heeft een dubbelfunctie namelijk industrieel gebruik en beleggingsvraag; vroeger ook monetair maar dat is heel lang geleden.
De vraag vanuit de industrie neemt toe; de beleggingsvraag is niet in te schatten; er zijn nogal wat beleggers die de afgelopen 15 jaar zilveren munten gekocht hebben in de hoop om snel geld te verdienen.
Er is een redelijke grote kans dat zodra de zilverprijs fors omhoog gaat dat ook aanbod van deze 'muntenverzamelaars' uitlokt; daarnaast zullen bij stevig hogere prijzen ook zilvermijnen hun voorraad zilver die nog in de grond zit verkopen (door futures te verkopen) wat een hogere zilverprijs zal frustreren.
En (helaas) Gen-Z/millennials stoppen hun speculatieve geld liever in crypto's dan in edelmetalen; vanuit die hoek hoef ik, in eerste instantie, niet veel vraag te verwachten.

Al met al zijn dat redenen om in de rit omhoog stapsgewijs een deel van de zilverpositie te verkopen dan wel call opties te schrijven; dit gaat dan om de positie in SLV.
De positie in PSLV ( zilver-etf waar geen optiehandel is) is een soort buy-and-hold positie en wordt pas afgebouwd nadat de prijs compleet geëxplodeerd is.
ketchup
2
zelf heb ik de volgende aandelen in positie voor grondstoffen/edelmetalen : Umicore, Glencore en Barrick Gold , ieder voor 1,5% weging in de porto
totaal zit ik thans met 34 aandelen in de porto

US: Alphabet , Barrick Gold
UK: Man Group, Glencore
HK: Alibaba, Baidu , Bank of China
CH: Nestlé, Roche, Novartis, Sandoz
FR: LVMH, Danone, Engie, Carrefour, Sanofi, , BNP
BE: GBL, Ackermans vH, Sofina, Umicore, AB-Inbev, KBC
NL: Shell, Unilever, Ahold-Delhaize, Hal-Trust, ASML, ASMI, Besi, ING, ABN-AMRO, Prosus , TomTom

zwaargewichten qua weging @ 5% ieder : Alphabet, Shell, ASML, LVMH, Nestlé

cash/shares : 50/50

cash weging : Euro 60% , $ 15%, CHF 10%, Sterling 10% , HK$. 5%

YTD performance + 5%

PS: op mijn watch- list staat Pan American Silver , die breken echt uit een down turn indien ze boven 17, 50 $ sluiten en dat weten vast te houden .. voor nu ziet het er naar uit dat er fikse bodemvorming zit rond de 15 $
sniklaas
0
@BAYN mooi in het groen en sedert medio januari inmiddels ook mijn portefeuille.
Nu een kwestie van herstel vasthouden en verder uitbreiden, rond een koers van €30,25 heb ik mijn verlies ingelopen..

e.vnexpress.net/news/news/bayer-pharm...
Rider
0
Barrick net bijgekocht. Verder nog een geschreven put Alibaba 70usd die deze maand verloopt.
ketchup
0
op de opening in NY PAN AMERICAN SILVER gekocht

Man Group en Glencore erg vast

Man Group na het behalen van haar eerste koersdoel, nu hopelijk op naar de volgende 300 pence
YTD doet Man Group + 20%
drulletje drie
1
quote:

ketchup schreef op 3 april 2024 21:15:

Zilver Miners door t dak
Pan American + 7%
First Majestic + 16%
Nog maar het begin! Zilver kan snel naar $ 30.00 en daarna richting $ 50.00 (2025).
Rider
0
quote:

drulletje drie schreef op 3 april 2024 21:49:

[...]

Nog maar het begin! Zilver kan snel naar $ 30.00 en daarna richting $ 50.00 (2025).
Ik heb First Majestic en Silvercorp. Zilver naar 50usd hoor ik al lang, we zullen het zien.
Saibee
0
Dit was een aangename beursdag; veel midcap-aandelen (Vopak, Flow Traders, Aperam, Signify,..) 2 a 4 procent omhoog en bij zilver is het al een paar dagen feest.
De etf's SLV en PSLV nemen ongeveer 15% van de porto in beslag; de etf SILJ 2% en daarnaast nog posities in de goudmijn-etf's GDX en GDXJ.

YTD rendement is naar +4.6% opgelopen; de grote kaspositie en de geschreven calls op een deel van de porto werken nu tegen (maar goed daar kies je bewust voor, dalingen komen bij mij ook veel minder hard aan).
sniklaas
0
quote:

drulletje drie schreef op 3 april 2024 21:49:

[...]Nog maar het begin! Zilver kan snel naar $ 30.00 en daarna richting $ 50.00 (2025).
ZILVER in 2020 tijdens het 1e COVID jaar uiteindelijk mijn toppertje, oprapen/middelen op $12<>$14 en binnen het jaar dubbelen…

Vooruitzichten voor ZILVER zijn prima, de komende jaren neemt naar verwacht het aanbod af waar de vraag zal door toepassing in elektronica, elektriciteit en vanuit de autosector zal toenemen.
Zijn zelfs analisten die $100 per ounce in 2025 op de borden verwachten…

Heb zelf enkele jaren @SLVR in portefeuille die per vandaag naar het groen koerst en heb spijt dat ik @AG recentelijk heb verkocht met een paar leuke ritjes na hun recente afstraffing…

Heb daarnaast een positie in PLATINUM die nog achterblijft tov ZILVER en GOUD…

GOUD fysiek heb ik periodiek vanaf december 2019 aangeschaft en mijn gak plust momenteel rond de 50% in de plus, mooi resultaat voor mijn appeltje voor de dorst in roerige tijden…
Saibee
0
quote:

sniklaas schreef op 3 april 2024 22:36:

[...]
....
Heb daarnaast een positie in PLATINUM die nog achterblijft tov ZILVER en GOUD…
...
Ik heb ook een positie in platinum middels de etf's PPLT en Wisdom Tree Physical Platinum, bij elkaar goed voor 2% van de porto.

De toekomst van platinum vind ik lastig in te schatten; het gebruik is deels industrieel (katalysator), deels sieraden, deels investment (etf's).
Overgang naar EV zal de industriële vraag sterk beïnvloeden (lees kleiner maken) maar mocht de hydrogen fuelcel technologie uitgebreid gebruikt gaan worden dan schiet de behoefte aan platinum omhoog.
mjmj
0
quote:

Saibee schreef op 3 april 2024 22:35:

Dit was een aangename beursdag; veel midcap-aandelen (Vopak, Flow Traders, Aperam, Signify,..) 2 a 4 procent omhoog en bij zilver is het al een paar dagen feest.
De etf's SLV en PSLV nemen ongeveer 15% van de porto in beslag; de etf SILJ 2% en daarnaast nog posities in de goudmijn-etf's GDX en GDXJ.

YTD rendement is naar +4.6% opgelopen; de grote kaspositie en de geschreven calls op een deel van de porto werken nu tegen (maar goed daar kies je bewust voor, dalingen komen bij mij ook veel minder hard aan).
Ik zie GDXJ nog niet echt reageren. Heb je een idee hoe dat komt?
Saibee
0
quote:

mjmj schreef op 4 april 2024 19:49:

[...]

Ik zie GDXJ nog niet echt reageren. Heb je een idee hoe dat komt?
GDXJ ('junior' goudmijnen) loopt de laatste maanden ongeveer gelijk met GDX (majors onder de goudmijnen) op.
Zowel GDXJ (+12.7%) als GDX (+11.4%) zijn vanaf 26 maart behoorlijk omhoog gegaan maar ik moet toegeven dat de goudmijnaandelen afgezet tegen fysiek goud het de afgelopen jaren behoorlijk slecht gedaan hebben.

De redenen zijn gestegen kosten en het gegeven dat de sector ten opzichte van vroeger een rerating ondergaan heeft; vroeger (jaren 90) hadden goudmijnaandelen een beduidend hogere k/w dan het marktgemiddelde van alle aandelen, dat is nu niet meer zo.

Ik heb ook het idee dat het type beleggers/speculanten/gokkers die vroeger hun geluk in goudmijnaandelen beproefden nu voor een belangrijk deel in crypto's gegaan is.
ketchup
0
ga mijn positie in Miners verder uitbreiden thans 3 in positie : Barrick Gold, PAN AMERICAN SILVER en First Majestic
zie ze allemaal een inhaalslag halen voor waardering , de Miners staan niet in verhouding tot de prijs van het edelmetaal, vooral wat Goud betreft
Zilver staat ook ondergewaardeerd versus Goud voor ratio

naarmate de geo-politieke spanningen toenemen gaan de meeste grondstoffen omhoog
Glencore is wat dat betreft voor mij een aandeel voor de LT porto

Glencore PLC
beurswaarde: 56 miljard Sterling
12 mnd high - low 500 - 365 , thans @ 462 pence
kw múltiple x 17
dividend : 2,25%
ketchup
0
Goud _ Zilver ratio fluctueert sterk, maar voor gemiddelde ligt het zo rond de 60 ( range 50-70)
thans doet Goud - Zilver voor ratio 85-90
dat indiceert wel dat Zilver thans 'laag' genoteerd staat versus Goud, let wel dat Goud bij "spanningen" veel meer een veilige haven is dan Zilver
Saibee
0
De porto (inclusief de kaspositie) noteert YTD een rendement van ongeveer +4.6%.

Verdeling over de assetclasses:
- aandelen 55%
- cash 25%
- edelmetalen 20%

Mooie week voor de edelmetalen waardoor het totaalrendement voor 2024 ruim 1% opliep.
In de top10 aandelen zo goed als geen mutaties doorgevoerd; qua koers is Flow Traders deze week de grootste stijger en Unilever de grootste daler.
23.325 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront