PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL September 2017

2.144 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 104 105 106 107 108 » | Laatste
keffertje
0
[quote alias=eduardo3105 id=10258688 date=201709051544]
[...]
Post geeft zelf aan 50mio maar jij gaat het opnieuw berekenen? quote

Ja, inderdaad, kijk maar eens naar de reactie van Ceberus, direct onder jouw posting, die aangeeft dat het complete onzin is wat post nl beweerd.

Ik sluit niet uit dat Verhagen's opmerking politiek-gedreven is en als ik daar een vinger achter kan krijgen, helpt dat bij het nemen van een goede beleggingsbeslissing.

Cerburus
0
enige nuancering: ik zeg niet dat het complete onzin is. Ik zeg dat die 50 miljoen een schromelijke overdrijving is.

Dat zou nou een mooie vraag zijn aan IR. Welke kosten worden nu exact aan die (max) 50 miljoen toegerekend?
jammer dat PostNL hier nooit expliciet over is..................
[verwijderd]
0
quote:

hangklok schreef op 5 september 2017 17:05:

wat heeft Postnl met USA te maken. Geloof er nu gewoon in dat de koers weer terug gaat naar 3,90.
Niet zo vreemd doen Hang, indexen en veel aandelen gaan vaak even mee met een ROOD USA, vandaag valt het mee voor POST, maar niet zo raar doen, heel Europa volgt altijd de USA, dat moet je toch weten....
[verwijderd]
0
quote:

keffertje schreef op 5 september 2017 16:57:

[...]

Hoi Martijn,

Ad 1. Ik denk dat jij het verkeerd ziet (op basis van de p. 87 en 127 van het jaarverslag)

- er is geen sprake van liability ceiling, want dat kan per definitie niet bij een definied benefit plan
- dat de ontwikkelingen zich momenteel in een gunstige richting begeven zegt niets over de toekomst (ik heb overigens zelf aangegeven dat het twee kanten op kan, maar anders dan de mensen die zeggen dat het pensioen risico is afgedekt/opgelost, blijkt het risico nog wel degelijk te bestaan).

Ad 2. Als ik het persbericht van Post NL goed interpreteer, maken ze juist voor zowel de verwachting voor 2017 als de ambitie voor 2020 een sterk voorbehoud, dus dan voorspellen ze niet goed, maar zeggen slechts waar dit van afhankelijk is. Dit is geen verwijt naar post nl maar eerder een onderbouwing van het uninvestable-argument van Causeway (speelbal van de politiek).

Overigens doe ik mijn onderzoek niet in het licht van de koersontwikkeling (die onvoorspelbaar is op korte termijn) maar op basis van een eventuele waarde-propositie (die het al dan niet interessant zou kunnen maken op dit niveau in te stappen).
Op pagina 127 beschrijft PostNL toch echt dat by de genoemde percentages geen rekening is gehouden met diverse mogelijke beperkingen die van toepassing kunnen zijn op de eventuele omvang in termen van bedragen:

"Sensitivity analysis of the defined benefit obligation

The table below shows the sensitivity of the defined benefit obligation at year-end 2016 to deviations in key assumptions, with all other
assumptions held unchanged. The percentages presented [u]exclude any impact from applying a liability ceiling, nor is the impact on plan
assets, asset ceiling and/or minimum funding requirement included.[/u] The sensitivity to life expectancy of +1/-1 year is measured by
assuming all plan participants 1 year younger/older. The percentages presented are prior to any effect of liability or asset ceiling."


PS. Sinds de zomer van vorig jaar heeft PostNL de gevoeligheid van de balans voor renteschommeling flink terug gebracht, hierbij is beschreven dat de impact nu ongeveer 5 miljoen is per 0,1% stijging of daling van de 20 jaars rente.

Overigens, de getallen die worden genoemd op pagina 127 geven inzicht in de omvang van het vermogen dat het PensioenfondsPostNL in beheer heeft, echter je moet dit niet verwarren met PostNL zelf:

Per eind 2016:
"Benefit obligation at end of year (in € millions) 8,542"

In de kwartaalupdate van de Stichting Pensioenfonds PostNL kunnen we lezen dat het vermogen inmiddels 8.327,2 bedraagd, zie:
www.pensioenpostnl.nl/sites/pensioenp...

ESSENTIEEL: Het is niet zo dat PostNL zelf de fluctuaties van het beheerd vermogen moet opvangen zolang de dekkingsgraad boven de drempel van 104,7% zit... waarbij mag worden aangetekend dat de actuele dekkingsgraad per eind juli op 114,4% zat (met de kanttekening dat in augustus de actuele dekkingsgraad waarschijnlijk met een procentje is gedaald, beleidsdekkingsgraad is vermoedelijk wel stabiel gebleven rond de 109,4%).
[verwijderd]
0
zie ik het niet dat we een lastig laatste uur zouden krijgen en ja hoor gebeurt ook nog gewoon, baal hier enorm van, damm
keffertje
0
quote:

Martijn van M schreef op 5 september 2017 17:24:

[...]

Op pagina 127 beschrijft PostNL toch echt dat op de genoemde percentages geen rekening is gehouden met diverse mogelijke beperkingen die van toepassing kunnen zijn op de eventuele omvang in termen van bedragen:

"Sensitivity analysis of the defined benefit obligation

The table below shows the sensitivity of the defined benefit obligation at year-end 2016 to deviations in key assumptions, with all other
assumptions held unchanged. The percentages presented [u]exclude any impact from applying a liability ceiling, nor is the impact on plan
assets, asset ceiling and/or minimum funding requirement included.[/u] The sensitivity to life expectancy of +1/-1 year is measured by
assuming all plan participants 1 year younger/older. The percentages presented are prior to any effect of liability or asset ceiling."


PS. Sinds de zomer van vorig jaar heeft PostNL de gevoeligheid van de balans voor renteschommeling flink terug gebracht, hierbij is beschreven dat de impact nu ongeveer 5 miljoen is per 0,1% stijging of daling van de 20 jaars rente.

Overigens, de getallen die worden genoemd op pagina 127 geven inzicht in de omvang van het vermogen dat het PensioenfondsPostNL in beheer heeft, echter je moet dit niet verwarren met PostNL zelf:

Per eind 2016:
"Benefit obligation at end of year (in € millions) 8,542"

In de kwartaalupdate van de Stichting Pensioenfonds PostNL kunnen we lezen dat het vermogen inmiddels 8.327,2 bedraagd, zie:
www.pensioenpostnl.nl/sites/pensioenp...
1. Indien er al sprake is van een liability ceiling (quod non) dan hadden ze dit moeten vermelden indien het materieel is.
2. Als de rente dus daalt, heeft dit impact op de verplichtingen van Post NL (dat is het enige wat ik wil aangeven, niet de kans erop)
3. Als het pensioenfonds tekort komt, moet Post NL bijstorten (dat ze nu een buffer hebben is mooi, maar dan, zie p. 87 ook gemakkelijk worden weggeslagen). Het aanhoudend roepen dat de pensioenproblematiek geen risico meer vormt, is misleiding en strijdig met de opmerkingen van Post NL zelf in haar jaarverslag 2016. Dat staat overigens los van de vraag hoe je die risico's inschat, maar dat is in deze discussie helemaal niet van belang. Zouden ze defined contribution hebben dan is er sprake van een vaststaande verplichting (zonder risico).
Cerburus
0
btw het is echt ff wat leeswerk maar lees dit eens. Dit is de externe versie dus helaas wat retracted kon in het publieke domein helaas niet de volledige versie vinden.

www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/...
Hansbeleg
0
Mochten we nog een slotdividend van 18c krijgen over 2017 dan is dit bij de huidige koers al 5.37% , absurd hoog dus. Maar toch nog niet aantrekkelijk genoeg?

Daar moet men binnenkort toch op gaan reageren, dat kan een normale grootbelegger of particulier toch niet laten lopen. Dan moet je wel ontzettend negatief over de kansen/verdiensten van PostNL denken.
Cerburus
0
hahaha ik zat ff niet op de koers te letten. Kunnen ze het fenomeen eindveiling gewoon niet eens afschaffen. LOL. Dit redmiddel wordt nu wel erg veel gebruikt bij PostNL
[verwijderd]
0
quote:

Cerburus schreef op 5 september 2017 15:54:

PostNL moet haar netwerk open 'blijven' houden de situatie is onveranderd t.o.v van de vorige periode

Ietwat meer context:

"n de markt voor “24-uurs zakelijke post” moet PostNL zijn sorteer- en bezorgdiensten voorlopig open blijven stellen voor concurrenten. Het gaat om post en kleine pakketten die door bedrijven naar huisadressen wordt gestuurd, zoals reclame, bankafschriften en facturen.

PostNL en zo’n honderd concurrenten zoals Sandd van Van Straaten halen deze post bij bedrijven op. Deze concurrenten hebben meestal niet de capaciteit om deze post zelf te sorteren en te bezorgen. Ze mogen dan gebruik maken van het geavanceerd bedrijf van PostNL. Jaarlijks worden er 2,9 miljard poststukken door de brievenbus gegooid. In 93 procent van de gevallen is een bedrijf de afzender"

Wat hierbij het % van de 2.9 miljard is die bij SANDD en anderen via PostNL terecht komt..geen idee..een fractie. Iedereen die een beetje in de Postmarkt actief is weet dat die 50 miljoen een schromelijk overdrijving om zich vanuit PostNL te verzetten tegen deze openstelling. PostNL krijgt gewoon een kostendekkend tarief om deze PostNL af te handelen.. Veel geschreeuw weinig inhoud.

Dit lijkt me niet juist, want de onderbouwing is er wel degelijk (ofschoon niet d.m.v. concrete getallen t.a.v. de huidige stand van zaken):

PostNL heeft immers aangegeven dat dankzij de maatregel bezorging in de buitengebieden inmiddels niet meer rendabel is... en dus vraagt dit om een andere organisatie!

PostNL wordt hiermee dus eigenlijk gepusht om mee te gaan in de 'race naar de bodem' t.a.v. de voorwaarden van de arbeidscontracten... of om anders wel keuzes te maken die ten koste gaan van de kwaliteit van de bezorging.

PS. Nogmaals, die 30-50M wordt volgens PostNL pas geheel zichtbaar in 2020; het is voor mij wel geheel onduidelijk hoe groot de impact op dit moment al is geweest van de maatregel (wellicht dat die impact nu nog pas enkele miljoenen is i.p.v. de tientallen miljoenen die voor 2020 worden genoemd).
[verwijderd]
0
Die Trump....

Tweet Trump laat beurs schrikken
Een tweet van de Amerikaanse president Trump over extra verkopen van Amerikaanse wapens richting Japan en Zuid-Korea in het conflict met Noord-Korea zorgt voor enige schrik op de beurs.
BoterbijdeVis
0
Slotveiling ruim 410k = 20% van de handel tot 17.30 uur. Lijkt me geen gezonde handel maar de koers valt er lekker mee sturen.
[verwijderd]
0
quote:

BoterbijdeVis schreef op 5 september 2017 17:40:

Slotveiling ruim 410k = 20% van de handel tot 17.30 uur. Lijkt me geen gezonde handel maar de koers valt er lekker mee sturen.
Lijkt me geen gezonde handel ..

Maar dat is er al lang niet meer Boter, je weet toch hoe DE beurs werkt....gr
(gewoon meehobbelen met DE jongens, zit niets anders op)
keffertje
0
quote:

Martijn van M schreef op 5 september 2017 17:38:

[...]

Dit lijkt me niet juist, want de onderbouwing is er weldegelijk:

PostNL heeft immers aangegeven dat dankzij de maatregel bezorging in de buitengebieden inmiddels niet meer rendabel is... en dus vraagt dit om een andere organisatie!

(PostNL wordt hiermee dus eigenlijk zelf gepusht om mee te gaan in de 'race naar de bodem' t.a.v. de voorwaarden van de arbeidscontracten... of om anders wel keuzes te maken die ten koste gaan van de kwaliteit van de bezorging)

PS. Nogmaals, die 30-50M wordt volgens PostNL pas geheel zichtbaar in 2020; het is voor mij wel geheel onduidelijk hoe groot de impact op dit moment al is geweest van de maatregel (wellicht dat die impact nu nog pas enkele miljoenen is
i.p.v. de tientallen miljoenen die voor 2020 worden genoemd).
Dit was nu juist mijn vraag enkele postings hiervoor:

* Dat concurrenten meer post collectioneren als het PostNL netwerk opengaat is logisch (ze kunnen tegen klanten zeggen, ja wij bezorgen daar ook)
* Dat er druk op de marges komt van Post NL is ook logisch (want de concurrent snoept er een stukje opbrengst vanaf en de kosten van Post NL's netwerk zijn dooreengenomen 'vast'

De vraag die openstaat is natuurlijk: € 50 miljoen ten opzichte van wat (bijvoorbeeld: ten opzichte van een budget of als Post NL een monopolie zou hebben?) en kwantificeer dat nu eens met behulp van tarieven en (verandering in) marktaandeel.



DWB Happy
0


Heeft niks met gezonde of ongezonde handel te maken, koers wordt gewoon vastgezet.

Het moest omlaag en moet nu dus ook laag blijven, afwachten totdat de mouw uit de aap komt:)
aandeelofoptie
0
Rustig blijven zitten en bij nog lagere koersen wat bijkopen / middelen ; met een koerswinst van nog geen 8 worden partijen vanzelf weer hebberig
[verwijderd]
1
quote:

DWB Happy schreef op 5 september 2017 17:49:

Heeft niks met gezonde of ongezonde handel te maken, koers wordt gewoon vastgezet.

Het moest omlaag en moet nu dus ook laag blijven, afwachten totdat de mouw uit de aap komt:)
En dat noem jij dan gezond, kom op zeg... jij gokt op een overname, vergeet dat maar met POST...
DWB Happy
0
quote:

aandeelofoptie schreef op 5 september 2017 17:49:

Rustig blijven zitten en bij nog lagere koersen wat bijkopen / middelen ; met een koerswinst van nog geen 8 worden partijen vanzelf weer hebberig
Een omzet van 125 miljoen stukken de afgelopen maand, wie waren er toen al zo hebberig?
2.144 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 104 105 106 107 108 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 4 jun 2024 09:56
Koers 1,384
Verschil -0,018 (-1,28%)
Hoog 1,397
Laag 1,375
Volume 322.368
Volume gemiddeld 1.973.579
Volume gisteren 5.148.159

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront