BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM juni 2021

1.320 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 ... 62 63 64 65 66 » | Laatste
HenkdeV
0
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 22 juni 2021 06:23:

De beurs is weer aardig in de maling genomen met de verwachte renteverhogingen per 22-23-24, vorige week door een fed manneke dat voor zijn beurt sprak en nog geen stemrecht heeft. Altijd makkelijk om met een paniekboodschap de beurs even te sturen. Of mag je dat hier niet zeggen? Er zijn weer miljarden verdiend-en verloren- sinds de koersvallen van afgelopen vrijdag.
Wie de meute bespeelt heeft de winst.
Het echte verhaal:

De Amerikaanse Fed gaat tóch eerder de rente verhogen en de coronasteunpakketten afbouwen. De centrale bank doet dat omdat het economisch herstel sneller gaat dan verwacht.

Volgens de huidige prognoses kan vanaf 2023 de eerste renteverhoging worden verwacht. Dat liet de directeur van de Fed, Jerome Powell, gisteren weten na afloop van een bestuursvergadering. Volgens Koen Bender van Mercurius Vermogensbeheer kwam het nieuws onverwacht, omdat de centrale bank in maart nog duidelijk andere signalen liet horen. 'Het economisch herstel gaat sneller dan ze verwacht hadden.
€d_Modus Vivendi
0
RTL
20 miljard van landelijke overheid nodig voor grootschalige woningbouw
21 juni 2021 21:08 Aangepast: 21 juni 2021 22:34

De landelijke overheid moet 20 miljard euro investeren om een groot woningbouwprogramma van de grond te krijgen. Dat blijkt uit een brief die demissionair minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Als de overheid de portemonnee zou trekken, gaat het om een trendbreuk.

Bouwen, bouwen, bouwen. Dat lijkt de enige oplossing om het woningtekort te bestrijden. Er is bijna geen huis meer te krijgen en ondanks de coronacrisis blijven de prijzen stijgen. De woningnood loopt steeds verder op, deels doordat mensen vaker alleen wonen en deels door bevolkingsgroei.

De teller staat nu op een tekort van 279.000 woningen. De huizen die er zijn, worden bovendien vaak door beleggers opgekocht die ze voor hoge bedragen weer verhuren.
Betaalbare huizen

Vorig jaar werd een plan gepresenteerd om 440.000 woningen te bouwen vóór 2040, waarvan 70 procent betaalbaar is. Het gaat dan om sociale huurwoningen en huurwoningen in de vrije sector met een huur lager dan 1000 euro per maand. Koopwoningen moeten onder de NHG-grens van 325.000 vallen. Het gaat met name om appartementen (70 procent) en een klein aantal eengezinswoningen.

De huizen moeten verspreid door Nederland worden gebouwd, in 14 gebieden die door de overheid in de nationale omgevingsvisie zijn aangewezen als geschikte plekken voor woningbouw.
Gat van 20 miljard

Een inschatting van de kosten is nu bekend. In totaal kost het project 142 miljard euro, blijkt uit de doorrekening. Het grootste deel, 109 miljard euro, wordt door private partijen zoals bouwbedrijven en investeerders betaald. Voor 13 miljard euro is dekking vanuit al bestaande overheidsuitgaven of -reserveringen.

Maar de overheid moet ook structureel met geld over de brug komen voor het gat van 20 miljard euro, iets wat niet gebruikelijk is.
Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Woningnood sneller aangepakt, tienduizenden betaalbare woningen erbij

De landelijke overheid laat het bouwen van huizen en infrastructuur voor die woningen al sinds de jaren 90 aan de commerciële markt, provincies en gemeenten over en legt er geen geld voor opzij. De 1 miljard euro die in 2019 werd beloofd voor de bouw van ten minste 65.000 woningen (woningbouwimpuls) is daarop een uitzondering.
1 miljard per jaar

Het tij lijkt te keren. Ollongren zegt in een brief aan de Tweede Kamer: "Om de vele woningen te kunnen bouwen, zijn investeringen nodig. Ik heb hier onderzoek naar gedaan, zodat een volgend kabinet hierover kan besluiten. Uit de onderzoeken komt naar voren dat zonder financiële steun vanuit het Rijk er onvoldoende wordt gebouwd, in een lager tempo en met minder betaalbare woningen."

In de nu gepresenteerde business case, opgesteld op verzoek van het ministerie, staat het voorstel om de landelijke overheid een structurele bijdrage van 20 miljard euro te laten betalen, omgerekend over 20 jaar 1 miljard euro per jaar.
Goede infrastructuur

Het geld is met name bedoeld voor aanleg van een goede infrastructuur en grondexploitatiekosten. Dat zijn kosten voor bijvoorbeeld de aanleg van riolering en de aanleg van groenvoorzieningen.
Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
'Grote steden willen beleggers verbieden woningen op te kopen'

Ook gaat er in de business case geld van de landelijke overheid naar aanleg van een goede infrastructuur. In de metropoolregio Amsterdam moeten 213.000 huizen komen, waarvan het merendeel in de oostflankregio richting Almere.
Oostkant grote steden

In de zuidelijke Randstad, het gebied bij Rotterdam en Den Haag, komen 133.000 woningen. Ook hierbij worden de meeste huizen gebouwd aan de oostkant van de grote steden. In Utrecht is plek voor 42.000 woningen, verder zijn er plannen voor bouw in onder meer Brabant en de provincie Groningen.

Essentieel is dat alle woningbouwlocaties goed ontsloten worden, staat in het plan. In de regio Amsterdam moet onder meer de Noord-Zuidlijn verlengd worden richting Schiphol en de IJmeerverbinding, een oeververbinding tussen Amsterdam en Almere over het IJmeer moet er komen.
HenkdeV
0
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 22 juni 2021 06:23:

De beurs is weer aardig in de maling genomen met de verwachte renteverhogingen per 22-23-24,
De Fed, de koepel van Amerikaanse centrale banken, verwacht de rente voor het einde van 2023 in twee stappen te hebben verhoogd met telkens 0,25 procentpunt. Dat heeft de Fed zojuist bekend gemaakt tijdens hun beleidsvergadering. Eerder verwachtte de bankenkoepel dat er voor 2024 geen renteverhoging zou komen.

De verwachting is onverwacht eerder verhoogd. Gewoon het echte blijven vertellen.
Zwijnash
1
quote:

popie schreef op 22 juni 2021 02:55:

[...]
Ik ben 85 jaar dus ik hoef niet meer ,bedankt.
Weet ik - u bent 1 jaar jonger dan mijn oma.
Vindt ik knap dat u nog naar Spanje reisde en op dit forum, mijn oma weet niet hoe je een bericht stuurt op een telefoon, zij heeft geen verstand van internet / computers.
Ik vindt het heel knap hoor.
€d_Modus Vivendi
0
het laatste woord

het echte verhaal is dat wordt verwacht dat etc.
Verwachten is GEEN voldongen feit noch dat de eerder verwachte 'geen renteverhoging' verwacht werd niet door te gaan.
En de beurs dendert voort.
€d_Modus Vivendi
0
Bullard said he penciled in a rate hike starting next year because core PCE inflation will be 3% this year and 2.5% next year. He cautioned there was a lot of volatility in the economy and his forecast could change.

Bullard is not currently a voting member of the Federal Open Market Committee, the policy setting committee of the central bank, but he will be in 2022.
JVDP
0
HenkdeV
0
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 22 juni 2021 07:48:

het laatste woord

het echte verhaal is dat wordt verwacht dat etc.
Verwachten is GEEN voldongen feit noch dat de eerder verwachte 'geen renteverhoging' verwacht werd niet door te gaan.
En de beurs dendert voort.

Precies, de (rente)verwachtingen zijn veranderd. En daar reageert de beurs in eerste instantie met een daling op. Op dat moment even vervelend, maar voor de actieve belegger een mooi koop dan wel bijkoopmoment. Of om met Royce Tostrams te spreken: Buy the dips. Ook deze keer niets nieuws onder de zon dus.
HenkdeV
0
AEX wacht vermoedelijk hogere opening

Door ABM Financial News op dinsdag 22 juni 2021

(ABM FN-Dow Jones) De Amsterdamse beurs gaat dinsdag naar verwachting in het groen van start. Futures op de AEX index wezen ongeveer een uur voor de beursgong op een winst van 0,3 procent. Op Wall Street sloot hoofdgraadmeter S&P 500 maandagavond aanzienlijk hoger.

De AEX wist maandag nog de openingsverliezen van zich af te schudden en de hoofdindex sloot uiteindelijk 0,6 procent in het groen op 723,77 punten.

De markten in Europa begonnen maandag de handelsdag nog met een valse noot na forse verliezen op Wall Street vrijdagavond en in Azië maandagochtend. Het sentiment draaide naar negatief in de nasleep van het rentebesluit van de Federal Reserve afgelopen woensdag. Toen werd uit de dot plot van de Fed duidelijk dat beleggers in 2023 rekening moeten houden met twee renteverhogingen.

Op Wall Street wist hoofdgraadmeter S&P 500 maandagavond echter met een winst van 1,4 procent de verliezen van vrijdag te neutraliseren. Volgens marktanalist Michael Hewson van CMC Markets werd het herstel gedragen door een terugval van de Amerikaanse tienjaarsrentes, terwijl ook een zwakkere dollar bijdroeg aan de winsten op Wall Street.
ferry5
0
Loopt ik en ik loopt is niet correct.
Dus vindt ik en ik vindt is ook niet correct
Al vind ik uw reactie erg aardig.
[verwijderd]
2
quote:

Zwijnash schreef op 22 juni 2021 07:43:

[...]

Weet ik - u bent 1 jaar jonger dan mijn oma.
Vindt ik knap dat u nog naar Spanje reisde en op dit forum, mijn oma weet niet hoe je een bericht stuurt op een telefoon, zij heeft geen verstand van internet / computers.
Ik vindt het heel knap hoor.
Die oma heeft nog fatsoenlijk taalonderricht gehad en die " U" ook.
innicksname
0
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 22 juni 2021 09:01:

geopend op 2,35
Je bent me voor Ed. Vernoed dat Dongen niet weet dat niet iedereen hier Nederlands taalonderwijs heeft gevolgd.
€d_Modus Vivendi
0
quote:

innicksname schreef op 22 juni 2021 09:07:

[...]
Je bent me voor Ed. Vermoed dat Dongen niet weet dat niet iedereen hier Nederlands taalonderwijs heeft gevolgd.
Tja, en zo wel dan maakt het niet uit. Het maakt de persoon niet minder zelfs niet als je ook nog fatsoenlijk 'U' hierbij betrekt. Twee vliegen in één klap.
Ca 5% van de mensen is dyslectisch en dat is hier niet anders.
PS, Ik heb 'vernoed' voor je gewijzigd, dat scheelt een ander weer om het te corrigeren,
Marinus-86
0
quote:

Zwijnash schreef op 22 juni 2021 07:43:

[...]

Weet ik - u bent 1 jaar jonger dan mijn oma.
Vindt ik knap dat u nog naar Spanje reisde en op dit forum, mijn oma weet niet hoe je een bericht stuurt op een telefoon, zij heeft geen verstand van internet / computers.
Ik vindt het heel knap hoor.
Bedankt.
€d_Modus Vivendi
0
BAM Construct and BAM Nuttall are on a drive to power their construction machinery with hydrotreated vegetable oil instead of diesel.

Werken maakt hongerig en helemaal als de patatlucht de bouwplaats vult.
Goed bezig!
[verwijderd]
1
Men kan schrijven wat men wil. Ik sta voor het juiste gebruik van de Nederlandse taal. Heb gemerkt dat anderen mij daar in steunen.
1.320 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 ... 62 63 64 65 66 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 3,896
Verschil -0,004 (-0,10%)
Hoog 3,932
Laag 3,860
Volume 525.331
Volume gemiddeld 1.429.485
Volume gisteren 691.847

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront