Arcelor Mittal « Terug naar discussie overzicht

Opties Arcelor Mittal

5 Posts
HarryvG
1
Ik ben een nieuweling in de opties Arcelor Mittal. Heb 600 aandelen in bezit. Kan iemand mij een advies geven welke opties het meest rendabel zijn? Dank alvast.
Leefloon
0
quote:

HarryvG schreef op 30 augustus 2023 10:33:

Ik ben een nieuweling in de opties Arcelor Mittal. Heb 600 aandelen in bezit. Kan iemand mij een advies geven welke opties het meest rendabel zijn? Dank alvast.
Er is een optieforum, wat hiervoor misschien geschikter is:

www.iex.nl/Forum/241/Opties.aspx

En het antwoord is "nee", want je vraagt o.a. eigenlijk naar een bijna gegarandeerde toekomstvoorspelling van de koers van je aandelen.

Wat zijn je eigen bedoelingen en verwachtingen, om mee te beginnen...
HarryvG
1
Dank Leeflang. Ik heb ze een jaar geleden gekocht voor 27 euro en wil ze in portefeuille houden. Ik wil gewoon mijn winstmarges wat vergroten. Ik hoop hier wat ideeën daar voor te krijgen. Zal ook nog es naar die andere site kijken die je me aanbeval.
Leefloon
0
quote:

HarryvG schreef op 30 augustus 2023 10:58:

Ik hoop hier wat ideeën daar voor te krijgen.
Verkoop/schrijf 1 tot 6 kortlopende callopties, met een uitoefenprijs ((al dan niet ver) boven de koers) die je bevalt als je je aandelen zou moeten verkopen tegen die prijs, met kosten van uitoefening. Kortlopend, omdat de tijds- of verwachtingswaarde pas op het laatst versneld uit de premie verdwijnt. Let op dividenden in de optiepremie, let op de agenda (cijfers), kies een geschikt moment, en zie het als een (dat is het ook) "synthetisch dividend". Ga ook niet zomaar voor hoge bedragen. Liever 12x per jaar netto slechts € 0,15 premie, dan 1x per jaar maar liefst netto € 1,40. Bovendien is een lagere looptijd riskanter.

Met onnozelheden zoals een GAK houd ik geen rekening, maar als je vindt dat een calloptie september 27 netto té weinig oplevert, dan zou je voor een iets langere looptijd kunnen gaan. Oktober, bijvoorbeeld. Dat vasthouden aan 27 kost je dan wel wat rendement.

Voor het geval dat: je begint dus met een verkoop van een optie, short dus, en je aandelen zullen ws. als afdekking worden geblokkeerd. Als "reparatie" lijkt het mij oké, om niet teveel op helemaal dood geld te zitten. Herstel het aandeel fors, metalen ligger er slecht bij, dan mis je wel dat herstel wanneer de koper van de optie(s) deze uitoefent. Je kunt, het is toch centenwerk per aandeel, ook wat spreiden in tijd en uitoefenprijzen om te leren. Je hoeft er niet met 6 te beginnen. Zorg er wel voor dat je uitoefenprijzen relevant blijven. Zakt het aandeel verder, dan is de aandelen verkopen wellicht beter dan een paar centen optiepremie.

En, algemeen, zorg ervoor dat een optiepositie bij je eigen verwachtingen past. In dit geval zou je geen noemenswaardige daling meer verwachten, en een stabiele of licht herstellende koers. Of een forse koersstijging, mag ook. In theorie had je de calloptie dan beter kunnen kopen dan verkopen, maar door de afdekking doet een forse stijging van het aandeel jou geen pijn. Callopties kunnen dus goed passen bij een aandeel dat net een rampje achter de rug heeft, en dat je zelf minimaal als "houden" inschat. De nettopremies zijn dan een soort "extra" dividend, en als het aandeel toch teveel stijgt dan zul je iets nieuws moeten zoeken.

Volatiliteit is ook belangrijk. Des te hoger eventjes de bewegelijkheid van een aandeel, des te hoger de te ontvangen optiepremie. In een rustige periode kunnen opties beduidend minder opleveren.
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:37
Koers 23,750
Verschil +0,210 (+0,89%)
Hoog 24,080
Laag 23,700
Volume 2.295.626
Volume gemiddeld 2.493.843
Volume gisteren 2.802.569

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront