'Tesla naar 3000 dollar in 2025'

Door Belegger.nl op 25 maart 2021 10:00 | Views: 14.014

'Tesla naar 3000 dollar in 2025'

De waarde van een aandeel Tesla kan in 2025 de 3000 dollar aantikken. Dat is een stijging van meer dan 350% vergeleken met de huidige koers.

Deze voorspelling werd onlangs gedaan door het Ark Invest fonds, dat geleid wordt door de bekende Amerikaanse techbelegger Cathie Wood.

'Zelfs in het slechtste geval nog 1500 dollar'

Zelfs in het slechtste scenario zullen Tesla-aandelen over vier jaar minstens 1500 dollar waard zijn, schreef Tasha Keeney, analiste bij Ark, volgens CNN afgelopen vrijdag in een toelichting.

Tesla, dat momenteel wordt verhandeld voor rond de 662 dollar, heeft de afgelopen paar weken zo’n 26% in waarde verloren nadat het aan het eind van januari een recordhoogte bereikte.

Bekijk ook: Charlie Munger kritisch over Tesla en bitcoin

Verzekeringen en autonome taxi's

Ark heeft twee redenen voor de drastische verhoging van zijn koersdoel: de winst die Tesla naar verwachting zal halen uit de verkoop van autoverzekeringen aan zijn klanten in een aantal Amerikaanse staten, en de komst van 'robotaxi’s'.

Ark schat de kans dat Tesla in staat zal zijn om in 2025 een zelfrijdende taxidienst te realiseren op 50%. De robotaxi’s zouden per jaar maar liefst 160 miljard dollar extra winst kunnen betekenen voor Tesla.

Niet alle analisten zo positief

Niet alle analisten delen het optimisme van Ark. Volgens een aantal beursexperts houdt het techfonds geen rekening met de kosten van de groei die het voor Tesla projecteert.

"Het lijkt erop dat Ark denkt dat Tesla in 2025 tussen de 300 miljard tot 700 miljard dollar aan inkomsten zal hebben (tegenover 31,5 miljard dollar in 2020), zonder nieuwe schulden en zonder uitgifte van aandelen", zei Gordon Johnson van GLJ Research.

'Gebrekkig'

"Aangezien iedereen het heeft over het prijsdoel van Ark, moeten de uitgangspunten in het model van Ark zwaar onder de loep worden genomen. Toen we dat een beetje deden... kwam er een beeld naar voren van een potentieel gebrekkig model."

Sommige critici vragen zich bovendien af of we echt over vier jaar allemaal in een zelfrijdend voertuig zullen stappen.

Eindelijk concurrentie

Het aandeel Tesla staat de laatste tijd onder druk vanwege de toegenomen concurrentie van autofabrikanten zoals Volkswagen, General Motors en Ford, die flink vaart hebben gezet achter de productie van elektrische voertuigen.

Met een half miljoen verkochte auto’s is Tesla nog steeds de onbetwiste marktleider op het gebied van elektrische voertuigen, maar het zou binnenkort wel eens kunnen worden ingehaald door Volkswagen.

Ook GM - dat ver achterligt op zowel Tesla als Volkswagen - heeft het zich ten doel gesteld om tegen 2035 alleen nog maar emissievrije voertuigen te verkopen. En er zijn volgens CNN inmiddels aanwijzingen dat de nieuwe Ford Mustang Mach-E in de VS marktaandeel begint af te snoepen van Tesla.

Koers omhoogpraten

Na een explosieve koersstijging van 743% in 2020, is het aandeel Tesla in de afgelopen twee maanden in een berenmarkt beland.

Maar zelfs met de recente koersdaling is het bedrijf bijna evenveel geld waard als de zes grootste autofabrikanten ter wereld (op basis van verkochte aantallen) samen.

Lees ook: Waarom Ark Invest Tesla blijft bijkopen

Reacties

3 Posts
Appelboom
0
Enige reden waarom Ark de koers van Tesla omhoog heeft bijgesteld is vanwege de grote hoeveelheid aandelen Tesla die ze zelf bezitten. Op de huidige koers is het al een extreem overgewaardeerd aandeel.
rene verstraeten
1
Niks geleerd door Lernout & Hauspie?
Hier wat begrippen die je zou moeten kennen als belegger:
Pump en dump
Concurrentie door vrijwel alle conventionele autofabrieken van Tesla op gebied van alle componenten:carrosserie,elektromotoren,accu's,autobanden,verlichting en kabels, besturing software, besturing computers
Tekort aan elektrische stroom productie en distributie capaciteit, bij slechts lage percentages aan rijders op stroom
Lithium productie voor miljarden auto's betekent dure lithium, dus dure accu's , hetzelfde voor kobalt of andere metalen.
Conventionele automotoren halen een hoger brandstof omzettingsrendement dan steen of bruinkool centrales , Diesel boven de 50% , benzine injectie 45% .. Kolen centrale 37-42%..

Afval warmte van de interne verbranding motor te gebruiken voor cabine verwarming. Vermogens voor verbranding motoren zijn veel groter te maken zonder veel gewichts toename van de auto.
Nog steeds zeer lage actie radius van een Tesla bij al een zeer dure accu en economisch (dus super traag ), rijden. Energie investering in een accu is zeer hoog, ook bij een verwachte levensduur (bij afname van de capaciteit voor opslag van tot 35%) is 200.000km.. Een conventionele auto op interne verbranding van koolstof georienteerde brandstof zoals diesel, kan op de energie investering voor de Tesla accu al 120.000 km rijden.
Zonder groen politieke steun voor elektrische auto's is het een failliet project.. Zonder subsidies en dwang maatregelen voor aanschaf van de auto, laadpalen etc. is er geen grote markt.
Wat betreft koolstof producerende interne verbrandingsmotoren, de concurrentie:

Waarom is Tesla dan zo gewild? Door scam propaganda van de massa media die CO2 uitstoot verketteren.
Bedenk dit CO2 is goed voor het milieu, het laat planten groeien, het is essentieel , het is het LEVENSGAS. Verrijking van de natuur door CO2 is geconstateerd in vergroening van voormalige grote droogte woestijn gebieden, omdat extra CO2 de planten toestaat minder water te gebruiken. Patrick Moore , ex Greenpeace oprichter is voorstander van een andere CO2 politiek omdat hij bewezen acht dat we tegen een catastrofaal LAAG CO2 gehalte voor plantengroei aangekeken hebben, vlak na de laatste ijstijd. De plantenwereld stond gedeeltelijk stil bij 170ppm CO2 vlak na een koude ijstijd, de meeste planten gaan dood onder 150ppm We zitten nu op 420ppm door de heerlijk comfortabele temperaturen in onze INTERGLACIALE periode, we hebben nu dus wat reserve voor de planten en dat is waar we van leven. CO2 gehalte in de atmosfeer VOLGT de globale temperatuur en is hoofdzakelijk het gevolg van uitgassing van water in Oceanen en land bij hogere temperatuur. Koud water kan immers meer CO2 vastleggen. De zon instraling bepaalt de temperatuur en daarmee het CO2 gehalte. Een ijstijd is een een echte catastrofe en wordt veroorzaakt door de astronomische Milankovitsch cycli niet door CO2 gehalte. Landbouw opbrengsten zijn gestegen door de extra CO2 in de atmosfeer van nu.
Bij realisatie dat CO2 geen extra of maar heel matige klimaat opwarming veroorzaakt (klimaat door de zon opwarming veroorzaakt extra CO2 in de atmosfeer door uitgassing!)
Zeespiegel rijzing is al 14000 jaar aan de gang, 8000 jaar geleden kon je nog naar Engeland lopen en woonden er mensen op de bodem van wat nu de Noordzee is. Catastrofale zeespiegel rijzing was toen een probleem, nu niet en is bij de lage waarden van 18 cm per eeuw geen probleem. Het is sowieso niet tegen te houden, het is hoofdzakelijk natuurlijk, niet mens gemaakt.
Klimaat verkoeling is een groter probleem dan klimaat opwarming, betreffende de landbouw productie
De zeespiegel heeft miljoenen jaren geleden hoger gestaan dan nu en fluctueerde soms catastrofaal snel (bijvoorbeeld tijdens de uitdroging van de Middellandse zee 4.5 miljoen jaar geleden en het steeds weer vollopen; globaal in de oceanen soms 12 meter in enkele tientallen jaren.
klimaat is 'moving average' parameter: er is NOOIT een stabiel klimaat geweest , het verandert ALTIJD zonder ingrijpen van de mens over miljarden jaren. Meren in Afrika zoals het toen gigantische Tsjaadmeer zijn 1000 jaar geleden al bijna verdwenen..Natuurlijke klimaat verandering is de schuld. Gebrek aan kennis van standaard conclusies uit de geologie astronomie en geofysica zijn de schuld dat de massa aan mensen dit niet weet, dom gehouden door de propaganda georiënteerde massa media.
Zonder propaganda voor klimaat politiek (scam georiënteerde hersenspoeling) zijn bedrijven als Tesla compleet overbodig, dus markt technisch failliet. Alleen met kernenergie zou elektrisch rijden zinvol kunnen zijn voor niche markten.
Op de lange termijn dus shorten, op korte termijn: bloembollen- anno 1600, markt.
BertXL
0
quote:

rene verstraeten schreef op 25 maart 2021 17:47:


Zeespiegel rijzing is al 14000 jaar aan de gang, 8000 jaar geleden kon je nog naar Engeland lopen en woonden er mensen op de bodem van wat nu de Noordzee is. Catastrofale zeespiegel rijzing was toen een probleem, nu niet en is bij de lage waarden van 18 cm per eeuw geen probleem. Het is sowieso niet tegen te houden, het is hoofdzakelijk natuurlijk, niet mens gemaakt.

xkcd.com/1732/
Je kan veel lullen maar als je naar het einde van de grafiek kijkt, zie je wel degelijk dat de mens een impact heeft en dat die bovenop de natuurlijke temperatuurschommelingen komt

3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.