7 batterijaandelen voor een elektrisch ritje

Door Redactie op 4 februari 2022 08:55 | Views: 19.561

7 batterijaandelen voor een elektrisch ritje

Beleggen in elektrisch rijden is een goed idee, het is al jaren een trend. Maar wat wordt de uiteindelijke winnaar? Een succesvolle strategie is om te beleggen in een onmisbaar onderdeel van de elektrische auto: de batterij, schrijft Faizan Farooque op InvestorPlace. Hij heeft daar 7 tips voor.

De afgelopen maanden heeft de koers van Tesla het goed gedaan, maar dat geldt niet voor alle aandelen van elektrischevoertuigmakers. Sommige beleggers geloven dat Tesla het enige bedrijf in de sector is waarin zij moeten investeren. Anderen vinden het te riskant zolang er nog geen duidelijke winnaar in deze sector is.

Beleggers kiezen daarom vaak een indirecte strategie en kopen aandelen in bedrijven die de grondstof of dienst zelf produceren. De strategie werkt bijzonder goed in een snelgroeiende sector, zoals elektrische voertuigen. Daarom is het slim om in batterijaandelen te beleggen om blootstelling te verwerven aan de EV-(elektrische voertuigen-)sector. Dit zijn 7 kanshebbers:

China’s antwoord op Tesla: Nio

Ondanks de handelsoorlog tussen China en de VS zien veel analisten en beleggers de Chinese EV-markt als te aantrekkelijk om te negeren. Nio doet het goed in China en wint marktaandeel. In veel opzichten is Nio China's antwoord op Tesla. Kwartaal na kwartaal slaagt het erin de verwachtingen voor winst en aantal geleverde voertuigen ruimschoots te overtreffen. Het heeft ook een uitstekende relatie met de Chinese overheid - dat zal beleggers geruststellen.

Nio verwacht in het vierde kwartaal van 2022 een 150kWh accupakket te kunnen leveren. Een upgrade van en uitwisseling tussen alle Nio-modellen zijn daarmee mogelijk. In tegenstelling tot een standaardbatterij heeft dit solid-state-ontwerp geen vloeibare elektrolyt en is daarom veiliger en goedkoper te produceren. Het belooft ook een groter bereik. Beleggers kijken ernaar uit en de koers zal in de tweede helft van het jaar ongetwijfeld profiteren.

General Motors investeert volop in elektrische technologie

General Motors heeft wereldwijd tal van vestigingen en verkoopt auto's in 150 landen, maar het is niet de eerste naam die bovenkomt als we het hebben over EV’s of batterijaandelen. Als u op zoek bent naar een manier om te investeren in elektrische auto's, bent u bij General Motors niettemin aan het goede adres.

Het bedrijf is van plan om 6,6 miljard dollar te investeren in een fabriek voor elektrische batterijen en het wil meer elektrische pick-up trucks gaan produceren. General Motors lheeft ook een nieuwe onderzoeksfaciliteit voor de ontwikkeling van batterijcellen in Michigan aangekondigd, dat moet zorgen dat de batterijen langer meegaan en sneller opladen.

Aandelen General Motors worden verhandeld tegen slechts 7,4 keer de verwachte winst, wat veel lager is dan bij EV-startups. Dat maakt General Motors aantrekkelijk voor beleggers die een goed rendement op hun geld willen zonder risico's te moeten nemen met nieuwe technologieën die misschien niet meteen aan de verwachtingen voldoen.

Zie ook: Tesla, Rivian en Lucid - de nieuwe Grote Drie van de auto-industrie?

Freeport-McMoRan voor onmisbare delfstoffen

Freeport-McMoRan is actief in de delving van koper, goud, molybdeen en zilver. Het is 's werelds grootste beursgenoteerde koperproducent en een van de grootste beursgenoteerde goudproducenten.

Freeport delft grondstoffen voor batterijen, en die zijn behoorlijk populair. De groeiende wereldwijde vraag, het optimisme rond de economie, de verstoringen in de toeleveringsketens en de toegenomen vraag van Chinese consumenten hebben allemaal geleid tot hogere grondstoffenprijzen. Freeport profiteert daarvan. De omzet blijft groeien dankzij de hogere koperprijzen.

De Amerikaanse infrastructuur brokkelt af en er wordt gewerkt aan de heropbouw ervan. Mogelijkheden om geld te verdienen aan deze heropbouw liggen in het verschiet. Het aandeel Freeport-McMoRan zal het de komende kwartalen goed blijven doen.

Teck Resources schakelt van steenkool naar koper

EV's zijn populair bij beleggers in grondstoffen. Dat is niet zonder reden. In EV’s gaat vier keer zoveel koper als in auto's met een verbrandingsmotor.

Dat is goed nieuws voor koperproducent Teck. Teck Resources is een van de grootste gediversifieerde grondstofbedrijven ter wereld en is gevestigd in Canada. Dankzij de stijging van de grondstofprijzen doet het bedrijf het erg goed.

Teck is in de eerste plaats een steenkoolbedrijf, maar die activiteiten hebben het de afgelopen tien jaar niet al te best gedaan. De transitie naar hernieuwbare energiebronnen betekent dat er uiteindelijk minder vraag zal zijn naar steenkool.

Er zijn geruchten dat Teck zijn steenkoolactiviteiten wil verkopen of verzelfstandigen. Hoewel de steenkoolprijzen onlangs de pan uit rezen, is dit een potentiële strategische zet op lange termijn.

Lucid Group wedt met zijn batterijen niet op één paard

Lucid Group produceert EV’s en loopt zelfs voorop in de ontwikkeling en productie daarvan. Via een SPAC (lege beurshuls) heeft het veel geld opgehaald.

Lucid heeft ambitieuze productiedoelstellingen. Dat zal veel werk en geld kosten. Lucid Group beschikt over genoeg cash om zijn activiteiten dit jaar te financieren.

Afgelopen oktober is Lucid begonnen met de levering van de eerste elektrische auto’s aan klanten. Die hebben een veel grotere actieradius dan die van de concurrenten. Intussen heeft Lucid Motors zijn batterijpakketten ontworpen voor twee doeleinden. Het bedrijf is ook actief in energieopslagsystemen voor woningen en commerciële klanten en hoeft het dus niet alleen van EV’s te hebben.

De accu’s die worden gebruikt om auto's aan te drijven, zijn ook geschikt voor de opslag van energie. Deze modules kunnen ook een efficiënte oplossing bieden voor langdurig gebruik. Dit zal de inkomstenbasis verbreden en de aandelenkoers verder opdrijven.

Panasonic heeft meer dan alleen Tesla als klant

Panasonic is al vele jaren een toonaangevend elektronicabedrijf. Het bedrijfsmodel is fors uitgebreid naar andere sectoren, zoals huisvesting en gezondheidszorg. Dat heeft Panasonic geholpen om concurrerender te zijn.

Panasonic produceert voor Tesla de volgende generatie batterijen. Die moeten vijf keer meer energie opslaan dan de huidige modellen. Hoewel Tesla de primaire klant is voor deze accu's, zegt Panasonic ze in de toekomst mogelijk ook aan andere bedrijven te gaan leveren. De nieuwe batterijen beloven een verbeterde actieradius voor elektrische auto's en maken die goedkoper.

De brede spreiding van activiteiten van Panasonic geeft het een voordeel ten opzichte van andere bedrijven die slechts in één sector actief zijn. Het gediversifieerde bedrijfsmodel helpt het bedrijf tijdens economische recessies en geeft beleggers een gevoel van zekerheid.

QuantumScape heeft een technologische voorsprong

QuantumScape is al meer dan tien jaar bezig met de ontwikkeling van een solid-state batterij. Financiering kregen zij onder meer van het Saoedische staatsfonds en van Bill Gates. Volkswagen is de grootste aandeelhouder van het bedrijf.

Het management van Volkswagen beweert dat de helft van de jaarlijkse verkoop van Volkswagens tegen 2030 elektrisch zal zijn. Het bedrijf wil zijn CO2-uitstoot tegen 2050 terugbrengen tot nul. QuantumScape zal een belangrijke rol spelen bij de verwezenlijking van deze plannen.

QuantumScape heeft een nieuw type batterij ontwikkeld die langer meegaat en goedkoper te produceren is dan de huidige lithium-ionbatterijen. Deze nieuwe batterij laadt ook sneller. Door de innovatieve technologie is het een van de meest opwindende batterijaandelen.

De technologieën van het bedrijf gaan de meest urgente uitdagingen van de EV-industrie aan: levensduur van de batterij en oplaadtijden. Daarmee heeft het bedrijf een voorsprong op de concurrentie. Een doorbraak zou enorme winsten kunnen opleveren voor zowel investeerders als het bedrijf in zijn geheel.

Lees ook: Zó profiteert u van de EV-transitie

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.