EEN NIEUW BEGIN, EEN NIEUW GELUID
schreef Gorter ooit. Tot nu toe waren mijn berekeningen en schattingen op dit gebied verspreid over vele draadjes, ik werd er zelf gek van. Daarom ga ik ze vanaf nu onderbrengen in deze draad. Mag ik? Ja, dat mag, gezien het feit dat er veel meer draadjes over flauwekul geopend worden.
Ik begin met het laatste persbericht van TT, ingekort tot de kale door TomTom Telematics verschafte cijfers over hun 'probes'. En voeg daar twee vorige berichten van die TTT-club bij:
Amsterdam, 10 July, 2015 – TomTom Telematics has become the first fleet management solution (FMS) provider in Europe to break through the 500,000 milestone for subscribed vehicles serving more than 36,000 customers across the globe. …
This includes more than 600 million messages and GPS positions each day.
Amsterdam, 24 July 2014 – As of this week, it has more than 30,000 customers and 400,000 vehicles subscribed to its Software as a Service. …
In a single day, these 400,000 managed vehicles make 1.9 million business and private trips and drive more than 65 million km. The data centres ... process over 500 million messages and GPS positions per working day, equalling 30 billion new data points every quarter.
Amsterdam, 23 April 2014- TomTom Telematics (formerly known as TomTom Business Solutions) now has 28,000 customers and 350,000 vehicles subscribed to its Software as a Service (SaaS) Fleet Management Solution.
In a single day, these 350,000 managed vehicles make 1.75 million business and private trips and drive more than 60 million km, the equivalent of 1,500 times around the world. The data centers, provided with the highest security and performance standard (ISO27001), process over 425 million messages and GPS positions per day or 25 billion new data points every quarter. ….
Zoek de verschillen...
Wie naar evenredigheden zoekt, die zijn er niet, althans niet precies. Wat ook niet te verwonderen is gezien de afgeronde getallen en ondergrenzen ("more than 600 mio messages") die ze gebruiken. Maar met een timmermans oog kan je wel lijntjes trekken door de getallen die ze voor de drie opeenvolgende datums geven. Dat heb ik dus gedaan. (Als een exacteling hier liniaire regressielijntjes wil berekenen: ga je gang, als je je aan wilt stellen).
Nu al enkele simpele conclusies, gewoon effe getallen delen en zorgvuldig omgaan met de vele nullen voor de komma. Ik vergelijk ze met de cijfers uit een presentatie van TT-er Rasmussen (een heel goede bron) van een jaar geleden over alle TT-probes:
Per werkdag leggen deze TTT-voertuigen gemiddeld ca 162-170 km af, verdeeld over meerdere trips. Per trip ca 34,2 km. (Rasmussen: 43,4 km per trip).
De TTT-cijfers geven geen voertuiguren, in t.t.t. Rasmussen, daarom zijn hun over alle trips en voertuigen gemiddelde snelheden niet te berekenen. Bij Rasmussen wel: 50,8 km/h. Wat zeer plausibel is.
Maar nou komt-ie:
De TTT-apparatuur levert kennelijk 7-8 GPS positions per km op (zie de berichten uit 2014, en effe getallen delen). Maar alle probes tesamen leveren volgens Rasmussen, bij zijn gemiddelde snelheden, 26 positions per km op. (Een dat klopt met alles wat ik weet van GPS en navigatie: één positiebepaling per 2-3 sec.)
RARA, 7-8 versus 26, dat zijn geen afrondfouten meer. Wie het weet mag het zeggen.
Over Rasmussen (en het echte aantal actieve 2-way connected probes) later nog veel meer.