Euronav Analyses 2016

94 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 » | Laatste
aossa
0
TEST-AANKOOP Analyse (22/01/2016)
Euronav: zorgen op middellange termijn?

Na 4 jaar rode cijfers te hebben geschreven, boekt de groep weer winst (jaarresultaat 28/01). De olietransporttarieven zijn sinds eind 2014 weer rendabel en Euronav is goed geplaatst om ervan te profiteren.

Toch zijn sommige beleggers nu al bezorgd om het evenwicht tussen de vraag en het aanbod van de transportcapaciteit in 2017-'18. Een o.i. overdreven reactie. Al blijft Euronav riskant (4),na de recente koersdip is het aandeel een koopje.
Bovendien tippen we voor de volgende jaren op recorddividenden: 1,25 EUR voor 2015 (0,42 EUR uitgekeerd in september), 0,67 EUR voor 2016 en 0,58 EUR voor 2017.
KOPEN.

Daling olieprijs: goed nieuws!

Sinds medio 2014 is de olieprijs onophoudelijk gedaald. Dit is vooral het gevolg van het toegenomen aanbod. Geboost door de lage olieprijs is de vraag naar olie in 2015 bijgevolg sneller gestegen dan in de jaren ervoor (+1,8 % t.o.v. gemiddeld +1 %). En al is de economische groei in China al een tijdlang aan het vertragen, toch klom ook daar de vraag in 2015 met ±3,5 %.

In de eerste plaats is de overproductie het gevolg aan de agressieve politiek die Saoedi-Arabië voert om korte metten te maken met de recentere concurrenten (die schaliegas- en olie, olie uit teerzand ontginnen) en zo zijn marktaandeel af te schermen. Daarnaast zal Iran, nu het embargo op het land is opgeheven, ook zijn productie opvoeren, waardoor het aanbod verder zal klimmen. Een vooruitzicht dat nu al op de olieprijs weegt.

Overigens nemen zowel de te vervoeren olievolumes als de af te leggen afstanden toe. Ook blijven de vrachttarieven voor Euronav erg rendabel. Zo sloot de groep al verschillende contracten af voor de volgende jaren. Bovendien kunnen de reders dankzij de lage olieprijs fors besparen op hun brandstofkosten (die 40 à 50 % van de bedrijfskosten uitmaken).

Wat het aanbod betreft...

In 2015 groeide de wereldvloot met 3,3 %. Dit jaar zou dit cijfer iets hoger kunnen liggen. De bestellingen die bij de scheepswerven tot nog toe binnenliepen, zijn immers al goed voor ±19 % van de huidige wereldvloot. Rekening houdend met de nodige tijd om de schepen te bouwen, zullen 2017, 2018 en 2019 volgens sommigen dus delicate jaren worden. Waarschijnlijk zullen de tarieven dan lichtjes dalen.

Het aantal bestellingen van nieuwe schepen dient echter met een korrel zout te worden genomen. Gezien schepen gemiddeld zo'n 20 jaar kunnen worden ingezet, dient jaarlijks immers al 5 % van de wereldvloot te worden vernieuwd om de wereldwijde transportcapaciteit op peil te houden. Van deze bezorgdheid is trouwens helemaal niets te merken op de markt voor tweedehandsschepen, die haar hoogste punt bereikte sinds 2011. Euronav maakt van de gelegenheid dan ook gebruik om zijn oudere schepen met een meerwaarde van de hand te doen. Op basis hiervan is het aandeel volgens ons 13 EUR waard.

Koers op het moment van de analyse: 10,06 EUR

Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie en olieproducten (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).
[verwijderd]
0
13 euro waarde ben ik dik tevreden mee, eerlijk gezegd ben ik al blij met een KT rendement van 10% dus als het aandeel de 11,4 aantikt stap ik uit, het liefst voor de 4e kwartaalcijfers van komende donderdag.
objectief
0
Artikel van Test-Aankoop is me onduidelijk. Ze weten nu al dat er in 2016 en 2017 resp. 0,67 en 0,58 dividend wordt uitgekeerd.
M.i. zegt de onderneming zelf: we keren 80% van de winst uit en de winst weet nog niemand;bij de huidige tarieven komt dat toch op > EUR 2 uit. (de $ omgerekend) met een dividend van > EUR 1,50.
aossa
0
quote:

fred12345 schreef op 25 januari 2016 10:57:


Artikel van Test-Aankoop is me onduidelijk. Ze weten nu al dat er in 2016 en 2017 resp. 0,67 en 0,58 dividend wordt uitgekeerd.

Misschien hebben ze het over "netto dividenden" na afhouding van roerende voorheffing van 27% (voor de belgen althans).
aossa
0
Test-Aankoop 3/2/2016

Euronav: gulle dividenden in het vooruitzicht

De winst bereikte in het 4e kwartaal haar hoogste punt sinds 2008.

Gezien de prijzen van tweedehandsschepen (record sinds 2011) schatten we de intrinsieke waarde in op minstens 13 EUR. Ook wil de groep 80 % van de winst uitkeren. Er vallen dus fraaie dividenden te verwachten.

KOPEN.

2015 was voor de sector een uitstekend jaar (gemiddelde stijging vrachttarieven: 80 à 100 %). Voor de groep was het des te meer een boerenjaar daar ze tussen januari 2014 en juni 2015 haar vloot uitbreidde met 23 VLCC's (tot 2 miljoen olievaten). Hierdoor werd de bedrijfswinst met 30 vermenigvuldigd, kwam de winst uit op 2,03 EUR per aandeel en zal het dividend over 2015 mogelijks 1,10 EUR netto bedragen (0,42 EUR uitgekeerd in september). Voor 2016 tippen we op een stijging van de belastingen en vooral een lichte daling van de vrachttarieven. Door de levering van nieuwe schepen in 2016 en '17 zou de wereldwijde transportcapaciteit van olie immers met 5 à 7 % per jaar moeten toenemen. Maar gezien regelmatig oude schepen op de schroothoop belanden en de zwakke olieprijs de vraag zal blijven stutten, zullen de tarieven erg winstgevend blijven. We tippen voorzichtig op een tarievendaling van iets meer dan 10 % per jaar in 2016 en '17 en voorzien een winst per aandeel van 1,42 EUR in 2016 en 0,90 EUR in 2017 en bijgevolg een dividendrendement van respectievelijk 7,6 en 4,9 % netto


NB. netto dividend => na afhouding van 27% belgische roerende voorheffing belasting. (enkel toe te passen op de belgen onder ons).
Lammetod
0
Goedendag
Vraag als ik dit aandeel heb wordt er bij mij ook dividend belasting ( 15 % ) in gehouwen en krijg ik dit volgend jaar terug of hoe gaat dit met buitenlandse aandelen
Lammetod
0
Goedendag
Wanneer gaat Euronav ex dividend krijg deze datum niet gevonden wil ook graag instappen
aossa
0
quote:

Lammetod schreef op 21 februari 2016 19:38:


Goedendag
Wanneer gaat Euronav ex dividend krijg deze datum niet gevonden wil ook graag instappen

Interim dividend 2015 werd reeds betaald op 22/09/2015.
Slotdividend 2015 moet nog beslist worden: waarschijnlijk in mei 2016...
Lammetod
0
quote:

aossa schreef op 21 februari 2016 19:52:


[...]
Interim dividend 2015 werd reeds betaald op 22/09/2015.
Slotdividend 2015 moet nog beslist worden: waarschijnlijk in mei 2016...



Bedankt voor je reactie weet je misschien ook ongeveer hoeveel dividend in mei is en wat was interm dividend
Lammetod
0
quote:

aossa schreef op 21 februari 2016 23:04:


In het andere draadje is daar uitvoerig over geschreven nav de bekendmaking van de Q4 cijfers...

www.iex.nl/Forum/Topic/1330080/17/For...

www.iex.nl/Forum/Topic/1330080/30/For...





Dank voor de links Euronav betaald een behoorlijk dividend ruim € 1,- da is veel nog maals dank voor de link ga toch eens kijken voor aankoop
aossa
0
quote:

Lammetod schreef op 22 februari 2016 09:25:


[...]
Dank voor de links Euronav betaald een behoorlijk dividend ruim € 1,- da is veel nog maals dank voor de link ga toch eens kijken voor aankoop

Als de grootte van het saldo-dividend zal bekend raken (in maart), moet de koers daar toch logiserwijze op reageren! Nu lijkt het alsof het dividend reeds van de koers is geknipt...
Lammetod
0
Ja een ieder is toch positief over dit aandeel snap ook niet waarom het achter blijft en vooral met zo'n dividend
Sky-jumper
0
quote:

Lammetod schreef op 22 februari 2016 13:19:


Ja een ieder is toch positief over dit aandeel snap ook niet waarom het achter blijft en vooral met zo'n dividend


Shorters die de koers manipuleren, natuurlijk op slechte dagen, ze jagen dan de stuipen op het lijf. Het kan op enkele uren dan 50 cent lager staan. Heel heel volatiel.
aossa
0
Lijkt me toch geen goed idee als ze de te knippen coupon willen meenemen...

Covering soon ?
Sky-jumper
0
quote:

aossa schreef op 22 februari 2016 16:58:


Lijkt me toch geen goed idee als ze de te knippen coupon willen meenemen...

Covering soon ?


Ja, maar op een lagere koers dan vandaag, ze zullen vandaag een deel verkocht hebben boven de 10 , volgende dagen bij de minste geruchten naar 9,7 en dan coveren. Althans dat denk ik, ze trekken zich niks aan van het divident.
toontjeavanti
0
Van alle AEX-aandelen doet Vopak het het beste. We lezen overal dat de opslagtanks op het land bomvol met olie zitten en dat ook de tankers op zee vol beginnen te raken. Misschien wel logisch dat beleggers investeren in bedrijven die olie opslaan als businessmodel hebben. Neem Vopak. Een ander bedrijf dat hierdoor zou kunnen profiteren is het Belgische Euronav, maar dat fonds staat -20% voor dit jaar.

www.iex.nl/Column/172068/De-tien-stij...
toontjeavanti
0
Mooi aandeel om mee te traden, onder de 10 kopen en boven de 10 er weer uit. Helaas heb ik daar de tijd niet voor om de hele dag de koers in de gaten te houden en wacht gewoon op een stijging die er al had moeten wezen, een koers van 12-13 zou toch moeten kunnen?
Misschien dat dividendjagers na aankondiging van de hoogte van het dividend de koers hoger gaan zetten.
Sky-jumper
0
quote:

toontjeavanti schreef op 22 februari 2016 17:37:


Mooi aandeel om mee te traden, onder de 10 kopen en boven de 10 er weer uit. Helaas heb ik daar de tijd niet voor om de hele dag de koers in de gaten te houden en wacht gewoon op een stijging die er al had moeten wezen, een koers van 12-13 zou toch moeten kunnen?
Misschien dat dividendjagers na aankondiging van de hoogte van het dividend de koers hoger gaan zetten.


Toch niet idealiseren , het artikel hieronder is leuk om lezen :
www.iex.nl/Column/171325/Oliewinnaars...
toontjeavanti
0
Inderdaad leuk en interessant artikel, zie dat Euronav bijna het zelfde rendement oplevert qua koerswinst als de AEX, alleen Vopak blijft achter.
Vopak kan imho ook mooie cijfers laten zien op 26 feb. Misschien dat de koers van Euronav dan iets omhoog gaat.
94 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 nov 2020 17:35
Koers 7,105
Verschil +0,200 (+2,90%)
Hoog 7,135
Laag 6,980
Volume 775.921
Volume gemiddeld 846.709
Volume gisteren 765.900