KPN « Terug naar discussie overzicht

KPN maanddraad JULI 2016

923 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 » | Laatste
Brievenbus
0
quote:

HJ deTuinman schreef op 28 juli 2016 17:46:

[...]

Misschien heeft C.S. een grote Amerikaanse zakenbank ingehuurd om zijn aandeeltjes te slijten?
Kijk nog maar eens goed naar het koersverloop van de afgelopen weken BB.. Dan zul je zelf ook het patroon (moeten) herkennen.

Groet HJ.

Kijk jij maar 's goed naar die voorgaande dip bij 27 juni!
Brievenbus
0
quote:

HJ deTuinman schreef op 28 juli 2016 18:07:

[...]

Meldingen van de AFM maar even volgen dan.. Zou ook een verklaring kunnen zijn. Daar komen we dan vanzelf wel achter.
Ik ken BB al járen hier en weet dat Brievenbus een typische "buy-and-hold" belegger is en hij zou mij erom verketteren haha.. ;-)
Maar ik krijg steeds meer de neiging om (zoals vandaag) te gaan daghandelen en deels korte ritjes met KPN te gaan maken. Dat blijkt al weken een lucratieve bezigheid. ;-)

Ehhh, buy / hold / buy / hold/ buy / hold etc dan toch hè!
Tot het gewenste rendement gehaald is...

Discussie is al zo oud als de wereld, dagpielen contra gokken op het grote geld.
Voor beiden geldt, soms lukt het, soms niet.....
HJ deTuinman
0
quote:

Brievenbus schreef op 28 juli 2016 19:27:

[...]

Ehhh, buy / hold / buy / hold/ buy / hold etc dan toch hè!
Tot het gewenste rendement gehaald is...

Discussie is al zo oud als de wereld, dagpielen contra gokken op het grote geld.
Voor beiden geldt, soms lukt het, soms niet.....
Inderdaad een klassieker BB.. ;-)
Ben het wel met je eens dat het kopen/houden/verkopen van de aandelen zelf de enige en juiste beleggingsstrategie is. Ook al is het (gedekt) schrijven van opties soms als beschermingsmaatregel ook goed.
Ik ben geen voorstander van de overbekende derivaten, zoals de speeders, sprinters, turbo's etc.
Alles waarmee ik kan worden "uitgestopt", daar houd ik mij doorgaans heel ver weg van.

Groet HJ.
Brievenbus
0
Ik ook, stomme tijdsdruk en stopjes.
Niets voor mij.
Niets leuker dan na een jaar of langer hier op IEX op de gang van zaken te hebben lopen kankeren alsnog het schip met geld binnen te zien lopen.
Komt met KPN ook nog wel......
Adek 2001
0
[verwijderd]
0
Verder een renteclaim, die nog wel eens meer pijn kan gaan doen, dan men nu denkt.
effegenoeg
0
quote:

Jager63 schreef op 28 juli 2016 20:31:

Morgen ex-dividend, dus iedereen de deur uit!
I drink to that!
Het geld blijft maar na me toe rollen.
HJ deTuinman
0
Ik help het je hopen BB.. Heb zelf ook nog steeds best een hoop van die aandeeltjes en morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen.
Als er al een grote partij aan het verkopen is, dan is die ooit ook een keertje "klaar" ermee en kan de koers weer hard omhoog.
Geduld is nog altijd een heel belangrijke eigenschap en daar moet elke succesvolle belegger in ruime mate over (kunnen) beschikken..
Veel succes met jouw KPN'ertjes want dan heb ik het ook!

Groet HJ.
domin8tor
0
Na de cijfers even op me ingewerkt te laten hebben, heb besloten om mijn aandelen te verkopen. Hieronder voor wat betreft de consumentenmarkt mijn gedachtegang.

Punt 1. De groei op de consumentenmarkt begint af te vlakken.

Op FttH weet KPN nog wel nieuwe klanten te trekken wat er op lijkt dat er binnen koper gebied stagnatie of daling gaande is. Lees ook de reacties op Tweakers.net onder dit artikel tweakers.net/nieuws/110183/onderzoek-... Hier doe ik de aanname dat deze groei in abbo's ook verantwoordelijk is voor de groei in KPN's triple play abonnementen.

Mensen hebben geen incentive om over te stappen naar triple play als je van je koperlijn 20mbit naar een VDSL verbinding gaat. Je merkt weinig van je upgrade zogezegd afgezien van iets sneller internet. Bij glasvezel uitrol is er een happening, straten worden opengehaald en je krijgt echt het idee van een supersnelle aansluiting. Ook al doet men er vervolgens bijna niets mee, de capaciteit voor de toekomst ligt er iig en een opex besparing is gerealiseerd voor iig de komende 20 jaar.

Punt 2. Buitengebieden. Overal zie je initiatieven opkomen als champignons. Buitengebied toch zo'n 500k huishoudens in Nederland waar KPN, lijkt mij, een marktaandeel heeft van >75% zo niet richting 100%.

KPN zegt te investeren maar volgens mij worden ze aan alle kanten voorbijgevlogen door het CIF/Cogas/Caiway kanon. www.glasvezelbuitenaf.nl/ & www.rtvdrenthe.nl/nieuws/106473/Glasv... & www.omroepgelderland.nl/nieuws/211110...

Juist dit buitengebied is/was een makkelijke cashcow voor KPN. Je doet bijna geen investeringen in dit netwerk en trekt goeie ebitda marges met een marktaandeel van >80%. Daar ga je dus in het buitengebied naar minder dan 50% marktaandeel omdat die uitrol in het buitengebied pas start als meer dan >50% v/d mensen zich aanmeld.

Mobiele markt is de groei nu ook wel uit maar presteert verder prima. Zakelijke markt hebben we het niet over... Voor mij is KPN nu geen groeiaandeel meer en zeker geen value stock. Enige dat rest is overnamekandidaat.
HJ deTuinman
0
quote:

domin8tor schreef op 28 juli 2016 21:08:

Na de cijfers even op me ingewerkt te laten hebben, heb besloten om mijn aandelen te verkopen. Hieronder voor wat betreft de consumentenmarkt mijn gedachtegang.

Punt 1. De groei op de consumentenmarkt begint af te vlakken.

De rest van jouw verhaal ga ik niet meer quoten, want dat kan ieder zelf wel lezen.

Voor een deel kan ik jouw beslissing rechtvaardigen en ik heb bewust jouw punt 1 laten staan.
KPN doet het op dat vlak nog steeds uitstekend en beter dan de concurrentie. Mijn grootste bezwaar is dan ook, dat KPN teveel gericht is en blijft op de particuliere consumentenmarkt en daar doen ze het (nu nog) goed.
Maar ik had deze week ook liever eens een Eelco Blok gehoord die zei dat KPN al een aantal kwartalen problemen heeft met de zakelijke markt en dat KPN "op schema ligt" om die problemen ASAP aan het oplossen is. En die oplossing moet er snel komen, aangezien de particuliere consumentenmarkt geleidelijk aan wel verzadigd is met een hoop overaanbod tot gevolg. Daar moet bij KPN de groei stabiliseren en dat lijkt mij ook voorlopig het hoogst haalbare.

De concurrentie is moordend en daarom kan Eelco Blok de groei er alleen inhouden als er serieus en vooral heel erg snel naar de zakelijke markt wordt gekeken.
Ik kan er met mijn verstand niet bij, wanneer ik Eelco Blok in een interview hoor verkondigen dat ze "bezig zijn" met die zakelijke markt, maar oplossingen tussen nu en pakweg twee tot drie jaar niet voorhanden zijn.. Daar zakt dan mijn broek van af, want zoveel tijd kan en mag KPN zichzelf domweg niet (meer) gunnen!
Het probleem is niet van gisteren en al zo lang bekend.. Je zou verwachten dat er achter de schermen volop aan gewerkt is en wordt, maar nog eens twee tot drie jaar? Dan haken beleggers toch af, want zoveel tijd kan Eelco Blok zich in deze keiharde en concurrerende markt niet meer veroorloven.

Wil je de groei erin houden, dan moet je de uitdagingen zoeken daar waar ze liggen. Die liggen niet zozeer op een verzadigde particuliere consumentenmarkt. Die moet je hooguit koesteren en de concurrentie op afstand houden. Op de zakelijke markt ligt de groei nog voor het grijpen, maar dan moet Blok er nu wel op zeer korte termijn aan gaan werken en niet achterover leunen met de gedachte, dat hij op die markt de uitdagingen gerust nog wel een paar jaartjes kan laten wachten...

Met name dat interview heeft volgens mij veel beleggers doen besluiten om afscheid te nemen van het aandeel. Omdat de bestuursvoorzitter het probleem al een aantal kwartalen achtereen kent en dan achterover leunt en zegt.. "Ik neem er gerust nog weleens tien kwartalen of meer voor om het bekende probleem eindelijk eens op te lossen"..!

Beleggers zien heel goed dat de concurrentie op de consumentenmarkt heel groot is en dat daar de groei en dus de rek wel uit is. Handhaven is dan het devies maar groei zit er niet meer in. Op de zakelijke markt kan KPN nog groeien, maar alleen onder een bestuursvoorzitter die er op korte termijn vaart achter zet en resultaten laat zien.
Niet met een bestuursvoorzitter die nu al weet dat hij nog minstens twee of drie jaar nodig heeft om die groei in gang te zetten.. Dan moet Eelco maar opstappen en plaats maken voor een bestuursvoorzitter met net dat beetje extra dadendrang..

Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke visie op KPN. Iedere aandeelhouder die er anders over denkt, mag op mijn visie gaan schieten en ik sta open voor elke andere mening van wie dan ook.

Groet HJ.
domin8tor
0
Eens, consumentenmarkt is nu een duopolie en zowel KPN als Ziggo zullen die weten te melken.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens zo goed weet wat er bedoeld wordt als we over de 'zakelijke' markt spreken. Is dat met name wederom internetlijnen en mobiele abonnementen aan groot en MKB bedrijven?

Of is dat zakelijke dienstverlening etc. Vond dit altijd lastiger te begrijpen en daarom niet mee bezig gehouden.
[verwijderd]
0
@HJ de Tuinman, je rancune ten aanzien van de ceo heeft iets weg van een persoonlijke vete. Je bent blijkbaar zo goed ingevoerd, dat het lijkt of je op het hoofdkantoor werkzaam bent.
Waarom bied je jezelf niet aan als adviseur. Verder is Blok natuurlijk niet de enige die daar werkt, en zullen ze echt al het mogelijke doen om een succes van die tent te maken.
Volgens mij lijd jij aan zelfoverschatting. Een advies van mijn kant: verkoop snel je aandelen.
HJ deTuinman
0
quote:

Jager63 schreef op 28 juli 2016 23:07:

@HJ de Tuinman, je rancune ten aanzien van de ceo heeft iets weg van een persoonlijke vete. Je bent blijkbaar zo goed ingevoerd, dat het lijkt of je op het hoofdkantoor werkzaam bent.
Waarom bied je jezelf niet aan als adviseur. Verder is Blok natuurlijk niet de enige die daar werkt, en zullen ze echt al het mogelijke doen om een succes van die tent te maken.
Volgens mij lijd jij aan zelfoverschatting. Een advies van mijn kant: verkoop snel je aandelen.
Tjonge jonge, wat een domme reactie van jouw kant! Mag je als aandeelhouder (en daar ben ik er nog steeds één van) hier geen inhoudelijke kritiek op de bestuursvoorzitter hebben?
Ik bepaal zelf wel wanneer ik aandelen KPN (bij)koop of verkoop, daar heb ik jou niet voor nodig!
Reageer liever gewoon inhoudelijk en laat me maar weten waar mijn verhaal volgens jou niet klopt of niet deugt.. Daar kan ik dan weer wat mee, anders dan jouw reactie die meer erop lijkt dat we hier onder een regime vergelijkbaar met Noord Korea leven en waar geen enkele vorm van kritiek van hogerhand wordt toegestaan!
[verwijderd]
0
Graag wat opbouwende kritiek. Inhoud heeft je post meer dan genoeg, maar geef eens aan hoe het anders moet. Alleen kritiek heeft toch geen enkele zin.
HJ deTuinman
0
quote:

domin8tor schreef op 28 juli 2016 22:19:

Eens, consumentenmarkt is nu een duopolie en zowel KPN als Ziggo zullen die weten te melken.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens zo goed weet wat er bedoeld wordt als we over de 'zakelijke' markt spreken. Is dat met name wederom internetlijnen en mobiele abonnementen aan groot en MKB bedrijven?

Of is dat zakelijke dienstverlening etc. Vond dit altijd lastiger te begrijpen en daarom niet mee bezig gehouden.
Gaat een beetje te ver om al die technische details hier te plaatsen, maar google gewoon maar eens op KPN en "zakelijk" en verder... Dan heb je ineens een heleboel nuttig "leesvoer" voor de komende dagen voorhanden.
HJ deTuinman
0
quote:

Jager63 schreef op 28 juli 2016 23:47:

Graag wat opbouwende kritiek. Inhoud heeft je post meer dan genoeg, maar geef eens aan hoe het anders moet. Alleen kritiek heeft toch geen enkele zin.
Volgens mij is/was mijn kritiek "opbouwend" genoeg.. Eelco Blok heeft het volgens mij op de consumentenmarkt goed gedaan en zijn sporen verdiend.
Nu moet hij, na meerdere kwartalen terugkerende en teleurstellende resultaten, ook laten zien dat hij ook op de zakelijke markt op zijn minst een positief perspectief voor beleggers kan laten zien.
Daar is hij bestuursvoorzitter voor en daar wordt hij goed voor betaald. Niet om achterover te leunen en het "nog een paar jaartjes aan te zien", maar hij wordt er mede door ons beleggers voor betaald om die problemen eindelijk eens op te lossen.
[verwijderd]
0
Tot 2,80 alvast drie kooporders klaargezet. Als het zakt, kan het wel eens heel snel gaan. En daarna weer de weg omhoog! Dan valt er tenminste wat te verdienen.
[verwijderd]
0
vandaag hopelijk weer een slot BOVEN de 3
laat er maar eens overnamegeruchten komen want dit gestuntel duurt me nu echt te lang
voor 4 Euro mogen ze mijn aandelen hebben
923 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 10 mei 2024 17:35
Koers 3,408
Verschil -0,008 (-0,23%)
Hoog 3,432
Laag 3,405
Volume 6.284.296
Volume gemiddeld 11.057.795
Volume gisteren 7.335.835

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront