OCI « Terug naar discussie overzicht

OCI - 2021

7.828 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 ... 388 389 390 391 392 » | Laatste
Kruimeldief
0
Schaatser, ik ken uiteraard de beleggers in Abu ook niet, maar speciaal voor de kleineren hebben ze de prijsvork in het midden gedaan, zo zeggen ze in het bericht. Gezien de overtekening, verwacht ik volgende week een bijkoop, dus stijging.
Ruval
0
quote:

de schaatser schreef op 20 oktober 2021 10:50:

De 27 e oktober komt er dus een notering van Fertiglobe in Abu Dhabi. 90 % van de 1.145.582.011 aandelen zitten bij de 3 grote partijen.
10 % = ruim 145 miljoen stuks komen bij de kleine belegger voor 2,55 AED introductiekoers. Zij moeten de aanjagers worden bij de opening. Dat is dus maar1,38 % van de totale waarde van Fertiglobe.
Veel zal afhangen van het dag sentiment.
Ik kan de belangstelling van de kleine belegger niet in Abu Dhabi. Is dat te vergelijken met Nederland?
Als de introductie slaagt met een koerswinst, kan je theoretische stellen dat bij koerswinst of verlies dit voor 50 % doorwerkt in de koers van OCI.
Ik wil alle posters vragen of zij aanvullingen of andere zienswijze hebben op deze stelling.

Mijn zienswijze: er is mega belangstelling voor een relatief beperkt aantal verhandelbare aandelen. Veel vraag en weinig aanbod kan leiden tot forse koersstijging, met als gevolg een hogere waarde die wordt toegekend aan totaal Fertiglobe. Hiermee wordt onderliggende waarde van OCI tastbaar gemaakt en dat is precies wat de doelstelling was van de beursgang.

Uiteraard moeten we gaan zien in hoeverre dit door vertaald wordt in hogere koers aandeel OCI. Ondanks alle sterke fundamentals is er onbegrijpelijk weinig belangstelling voor het aandeel en dat is toch nodig om koers fors hoger te zetten.

Ik begrijp alleen niet dat er geen hogere prijs is gesteld voor Fertiglobe. Gelet op massale belangstelling zou er toch veel meer uit te halen moeten zijn. Wellicht is gunstig dividend percentage essentieel geweest voor de twee cornerstone investors. De waarde vermeerdering komt dan wel uit potentiële toekomstige stijging aandeel Fertiglobe
Biobert
0
quote:

Ruval schreef op 20 oktober 2021 10:58:

[...]
Mijn zienswijze: er is mega belangstelling voor een relatief beperkt aantal verhandelbare aandelen. Veel vraag en weinig aanbod kan leiden tot forse koersstijging, met als gevolg een hogere waarde die wordt toegekend aan totaal Fertiglobe. Hiermee wordt onderliggende waarde van OCI tastbaar gemaakt en dat is precies wat de doelstelling was van de beursgang.

Uiteraard moeten we gaan zien in hoeverre dit door vertaald wordt in hogere koers aandeel OCI. Ondanks alle sterke fundamentals is er onbegrijpelijk weinig belangstelling voor het aandeel en dat is toch nodig om koers fors hoger te zetten.

Ik begrijp alleen niet dat er geen hogere prijs is gesteld voor Fertiglobe. Gelet op massale belangstelling zou er toch veel meer uit te halen moeten zijn. Wellicht is gunstig dividend percentage essentieel geweest voor de twee cornerstone investors. De waarde vermeerdering komt dan wel uit potentiële toekomstige stijging aandeel Fertiglobe
Investors hadden wel veel belangstelling voor het aandeel Fertiglobe maar niet voor de maximale prijs van 2,65. Dat is mijn conclusie en daar leid ik uit af dat ze op 27 oktober wanneer het aandeel in de notering komt, ze ook niet meer voor het aandeel gaan betalen.
de schaatser
0
Ruval men wil in ieder geval een veilige IPO waar men elkaar de winst gunt. Later in het verhaal worden de kortingen die nu gegeven worden dubbel en dwars terugverdient.
Met andere woorden de beursintroductie van Fertiglobe geeft nog geen weerspiegeling van de waarde van OCI. Deze waarde wordt in de loop der tijden zichtbaar. Misschien na de 3e kwartaal cijfers.
BultiesBrothers
0
quote:

Ruval schreef op 20 oktober 2021 10:58:

[...]
Ik begrijp alleen niet dat er geen hogere prijs is gesteld voor Fertiglobe. Gelet op massale belangstelling zou er toch veel meer uit te halen moeten zijn. Wellicht is gunstig dividend percentage essentieel geweest voor de twee cornerstone investors. De waarde vermeerdering komt dan wel uit potentiële toekomstige stijging aandeel Fertiglobe
Die gedachte heb ik dus ook. Maar zoals enkelen hier op het forum stellen moet het een Win-Win situatie zijn voor beide kanten. Alhoewel het lijkt alsof ze prima die 1 dollar per aandeel hadden kunnen vragen, gezien de interesse (al zou dat misschien wat afnemen naarmate de ipo prijs hoger wordt), hebben ze wellicht meer baat bij dat de koers flink gaat oplopen vanwege de interesse die niet ingewilligd kan worden vanwege kleine beschikbaarheid bij de IPO, maarja dat heeft effect of de boekwaarde van Fertiglobe, maar niet zozeer dat OCI dan meer opbrengsten heeft gekregen uit de IPO, wat eigenlijk wel weer jammer is. Maarja we zullen het meemaken wat de 27e ons brengt.
Ruval
0
quote:

BultiesBrothers schreef op 20 oktober 2021 11:07:

[...]

Die gedachte heb ik dus ook. Maar zoals enkelen hier op het forum stellen moet het een Win-Win situatie zijn voor beide kanten. Alhoewel het lijkt alsof ze prima die 1 dollar per aandeel hadden kunnen vragen, gezien de interesse (al zou dat misschien wat afnemen naarmate de ipo prijs hoger wordt), hebben ze wellicht meer baat bij dat de koers flink gaat oplopen vanwege de interesse die niet ingewilligd kan worden vanwege kleine beschikbaarheid bij de IPO, maarja dat heeft effect of de boekwaarde van Fertiglobe, maar niet zozeer dat OCI dan meer opbrengsten heeft gekregen uit de IPO, wat eigenlijk wel weer jammer is. Maarja we zullen het meemaken wat de 27e ons brengt.
Opbrengsten uit IPO voor OCI lijken mij persoonlijk ondergeschikt aan het concreet maken van onderliggende waarde. Dividend inkomsten zijn ook prima. Per saldo zit OCI nu echt goed in de slappe was, benieuwd wat ze daarmee gaan doen
eduardo3105
0
quote:

Biobert schreef op 20 oktober 2021 11:05:

[...]

Investors hadden wel veel belangstelling voor het aandeel Fertiglobe maar niet voor de maximale prijs van 2,65. Dat is mijn conclusie en daar leid ik uit af dat ze op 27 oktober wanneer het aandeel in de notering komt, ze ook niet meer voor het aandeel gaan betalen.
Er zijn meer beleggers dan die paar investors die nu gevraagd zijn om in te schrijven voor de IPO. Denk ook aan de particuliere beleggers. Ik denk dat op de 1e beursdag van Fertiglobe er een plus staat van +40%
de schaatser
0
quote:

eduardo3105 schreef op 20 oktober 2021 11:30:

[...]
Er zijn meer beleggers dan die paar investors die nu gevraagd zijn om in te schrijven voor de IPO. Denk ook aan de particuliere beleggers. Ik denk dat op de 1e beursdag van Fertiglobe er een plus staat van +40%

Jij bent wel heel enthousiast. Dat zou betekenen dat Fertiglobe op het eind van de dag meer dan 8 miljard dollar waard is.
OCI gaat die dag met 20 % stijgen. Ik krijg nou al een hartrolling.
Hoe laat Nederlandse tijd opent en sluit de beurs in ABU DHABI?
de schaatser
0
quote:

StartendeBelegger schreef op 20 oktober 2021 10:54:

[...]

10% is naar mijn weten ruim 114 miljoen stuks...
Je hebt gelijk 31 miljoen minder.
Ruval
0
quote:

de schaatser schreef op 20 oktober 2021 11:44:

[...]

Jij bent wel heel enthousiast. Dat zou betekenen dat Fertiglobe op het eind van de dag meer dan 8 miljard dollar waard is.
OCI gaat die dag met 20 % stijgen. Ik krijg nou al een hartrolling.
Hoe laat Nederlandse tijd opent en sluit de beurs in ABU DHABI?
Schaatser, verwacht jij echt dat hogere waarde Fertiglobe tot uiting gaat komen in hogere koers OCI?

Tot nu toe is het IPO effect namelijk nog verwaarloosbaar. Wat is jouw zienswijze?
de schaatser
0
Ik constateer dat de mineur stemming van de afgelopen dagen op dit forum naar de achtergrond is verwezen.
De rating voor OCI gaat internationaal op kort termijn omhoog.
Bij DEGIRO gaat OCI morgen al van status C naar B. Volgens mij ook belangrijk voor je margin verplichting je bij leen mogelijkheden. Al met al een sterk signaal. Het eerste schaap is over de dam. Na de derde kwartaal cijfers is OCI wereldwijd een betrouwbaardere partner geworden.
de schaatser
0
quote:

Ruval schreef op 20 oktober 2021 11:50:

[...]
Schaatser, verwacht jij echt dat hogere waarde Fertiglobe tot uiting gaat komen in hogere koers OCI?

Tot nu toe is het IPO effect namelijk nog verwaarloosbaar. Wat is jouw zienswijze?
Absoluut. Een mooi boorbeeld is ASMI had altijd een enorm belang in TSMC .( naam weet ik niet zeker) Dat belang werd steevast in de koers van ASMI vertaalt. Niet altijd 1 op 1. Er kwam zelfs een activistische belegger die ASMI probeerde te overreden om dat belang te verkopen. Omdat hij vond dat het niet voldoende tot uiting kwam.

Maar als je nuchter denkt dan zeg je als belegger ik heb door het bezit van OCI aandelen, ook het bezit van de helft van Fertiglobe. Ik wil nog eens proberen uit te rekenen : Het aantal FERTIGLOBE aandelen wat in 1 aandeel OCI zit.
[verwijderd]
1
"Last week, the fund signed a deal with Scatec and Fertiglobe to build a 50 to 100 megawatt ammonia plant in Ain Sokhna, 75 miles east of Cairo, for an undisclosed sum, which it said, “is the first step towards developing a green hydrogen hub in Egypt."

www.arabnews.com/node/1951556/busines...

Er zal dus nog meer volgen.
[verwijderd]
0
Al met al nog niet zo slecht.

Yara International ASA (YARIY) CEO Svein Tore Holsether on Q3 2021 Results - Earnings Call Transcript
Ruval
0
quote:

jessebrown schreef op 20 oktober 2021 14:24:

Al met al nog niet zo slecht.

Yara International ASA (YARIY) CEO Svein Tore Holsether on Q3 2021 Results - Earnings Call Transcript
Dank, ga hem vanavond even luisteren. Yara sluit 0,5% in de plus.

Benieuwd wanneer OCI cijferdatum aankondigt….
DeZwarteRidder
4
Beleggers enthousiast over beursgang dochter kunstmestfonds OCI
Rémy Baurichter 14:58

Kunstmestmaker Fertiglobe heeft geen moeite met het vinden van geldschieters. In de aanloop naar een beursgang in Abu Dhabi volgende week, zegden beleggers van over de hele wereld voor $17,4 mrd aan investeringen toe, een veelvoud van het bedrag dat Fertiglobe hoopt op te halen. Dat maakt grootaandeelhouder OCI, genoteerd aan de Amsterdamse beurs, woensdag bekend.

Vermogensbeheerders, waaronder het pensioenfonds van de golfstaat en Inclusive Capital van de Amerikaanse belegger Jeff Ubben, beloven alvast voor $150 mln aan aandelen in het bedrijf te zullen kopen. Aandelen Fertiglobe zullen volgende week woensdag aan een openingskoers van omgerekend €0,60 per stuk worden verkocht.
Enthousiasme

Het bedrijf krijgt daarmee een waardering van $5,8 mrd (€4,9 mrd), iets meer dan waar het in eerste instantie op mikte. Dat is goed nieuws voor aandeelhouders van OCI, net als Fertiglobe een maker van kunststof. Het aandeel OCI steeg woensdagochtend met een goede anderhalf procent. Dit jaar boekte het koerswinst van ruim 62%.

De naam Fertiglobe is op het eerste gezicht hoofdveroorzaker van het enthousiasme onder beleggers. In april maakte OCI samen met mede-eigenaar Adnoc, het staatsoliebedrijf van de Verenigde Arabische Emiraten, bekend hun joint-venture naar de beurs te willen brengen en 13,8% van hun gezamenlijke belang te verkopen. Adnoc was bereid om zijn aandeel terug te schroeven naar een ruime 36%. OCI houdt een onbekend meerderheidsbelang aan.

Oci kan een flink bedrag opstrijken bij de beursentree van Fertiglobe volgende week. Het gaat het bedrijf dit jaar toch al voor de wind nu kunstmest met recordprijzen verhandeld wordt. Vanuit fabrieken in onder meer Delfzijl produceert het Midkap-fonds stoffen zoals methanol en stikstof, hoofdingrediënten voor kunstmest.
Duur gas

De hoge prijzen zijn het gevolg van duur gas, een noodzakelijk ingrediënt. Kunstmestmakers in Europa hebben hun productie teruggeschroefd omdat het voor veel van hen bij de huidige tarieven niet loont om mest te blijven produceren. Daardoor is een nijpend tekort ontstaan.

Dankzij de steun van een van 's werelds grootste oliebedrijven als aandeelhouder, lijkt Fertiglobe nauwelijks last te hebben van duur gas. De kunstmestmaker heeft zijn voorraad al voor een vaste prijs ingekocht. Dat betaalt zich nu terug. Fertiglobe heeft dankzij die deal een 'bijzonder voordeel' op de concurrent, zo merkt moeder OCI op in het jongste jaarverslag.

Dat was vorig jaar wel anders. In datzelfde jaarverslag schrijft OCI in 2020 juist last te hebben gehad van extreem lage prijzen voor gas. Net als Fertiglobe verwacht OCI zelf dit jaar dan ook te kunnen profiteren van de hoge gasprijs, zo schrijft het in zijn jaarverslag. De verklaring luidt dat dit 'de verkoopprijzen van onze producten bevordert.' Oftewel: de winstmarge verbetert.

Lees het volledige artikel: fd.nl/financiele-markten/1416516/bele...
[verwijderd]
2
Laten we eens gaan rekenen,OCI noteert nu een beurswaarde van $ 6,234 miljard op dit moment

Fertiglobe,beurswaarde $ 5,8 miljard OCI belang 50% is $ 2,9 miljard,dus zonder Fertiglobe noteert OCI 3,334 daar zitten de US fabrieken voor Nitro fertilizers en alles wat erbij hoort en de fabrieken in Nederland en natuurlijk de Methanol fabrieken.
De geruchten van een paar jaar terug,dat SABIC de methanol activiteiten wilde overnemen voor $4 miljard (nooit bevestigd)maar de BOFA (bank of Amerika) had kopers voor $2,5 miljard (ook nooit bevestigt )inmiddels zal bij een eventuele verkoop van Methanol,door de fors gestegen prijzen zeker $ 3miljard waard zijn,wanneer je dus nu de beurswaarde ziet van OCI,$3,334 miljard minus $3 miljard dan zijn de US activiteiten (nitro fertilizers) en de Nederlandse activiteiten (nitro) zonder Methanol maar 0,334 waard......dit kan niet waar zijn zo een koopje, CF zal maar wat graag deze activiteiten er bij willen hebben met de hoge afzetprijzen, graag reacties op mijn reken sommetje.
de schaatser
0
Ik heb uitgerekend dat 1 aandeel OCI gelijk staat met 39,57833796 aandeel FERTIGLOBE. Afgerond naar beneden 39 .
We kunnen nu het volgende rekensommetje hanteren:
STEL: Het aandeel Fertiglobe stijgt van 2,55 Dirham naar 2,68 Dirham . Dan is de winst 0.13 Dirham.
Dat betekend voor de koers van OCI: 39 X 0,13=5,07 Dirham.
1$=3,6728 Dirham.
5,07 delen door 3,6728= 1,38 $= .......euro.(vandaag is de koers1,1655 euro - dollar)
Op deze manier kan je de koersen in Abu Dhabi volgen en de theoretische invloed op de koers van OCI berekenen.
de schaatser
0
quote:

jessebrown schreef op 20 oktober 2021 15:21:

Laten we eens gaan rekenen,OCI noteert nu een beurswaarde van $ 6,234 miljard op dit moment

Fertiglobe,beurswaarde $ 5,8 miljard OCI belang 50% is $ 2,9 miljard,dus zonder Fertiglobe noteert OCI 3,334 daar zitten de US fabrieken voor Nitro fertilizers en alles wat erbij hoort en de fabrieken in Nederland en natuurlijk de Methanol fabrieken.
De geruchten van een paar jaar terug,dat SABIC de methanol activiteiten wilde overnemen voor $4 miljard (nooit bevestigd)maar de BOFA (bank of Amerika) had kopers voor $2,5 miljard (ook nooit bevestigt )inmiddels zal bij een eventuele verkoop van Methanol,door de fors gestegen prijzen zeker $ 3miljard waard zijn,wanneer je dus nu de beurswaarde ziet van OCI,$3,334 miljard minus $3 miljard dan zijn de US activiteiten (nitro fertilizers) en de Nederlandse activiteiten (nitro) zonder Methanol maar 0,334 waard......dit kan niet waar zijn zo een koopje, CF zal maar wat graag deze activiteiten er bij willen hebben met de hoge afzetprijzen, graag reacties op mijn reken sommetje.
Jesse je benadert het juist. Echter de schuld van OCI en de daarbij behorende lage rating hebben steeds de prijs en vooral inzicht in die prijs van OCI vertroebelt.
Als OCI een goede balans en rating krijgt en heeft is OCI 46 dollar waard= 38,15 euro.
7.828 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 ... 388 389 390 391 392 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:36
Koers 25,300
Verschil +0,250 (+1,00%)
Hoog 25,470
Laag 25,090
Volume 328.207
Volume gemiddeld 378.310
Volume gisteren 198.786

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront