BAM: komt het nog goed? | Belegger.nl

BAM: komt het nog goed?

Door John Beijer op 10 jul 2019 om 11:00 | Views: 13.739

BAM: komt het nog goed?

De markten worden de afgelopen dagen opgeschrikt door winstwaarschuwingen. Gisteren was het het Duitse BASF dat met een winstwaarschuwing kwam. Het concern verwacht dat de winst met 30% terug zal vallen. De belangrijkste oorzaak hiervoor is de handelsoorlog en de hierdoor moeilijkere marktomstandigheden in de auto-industrie.

Daimler kwam recent ook al met soortgelijke geluiden naar buiten. Ook Danske Bank en het Chinese Geely kwamen met waarschuwingen voor winst en omzet.

Ook de PMI-cijfers, die ik op de voet volg, geven aan dat met name in Duitsland de economie in een rap tempo aan het verzwakken is. De handelsoorlog van Trump raakt niet alleen Azië, maar dus ook Europa. Maandag werden de markten in Nederland opgeschrikt door wederom een winstwaarschuwing van het al geplaagde BAM.

BAM in zwaar weer

Koninklijke BAM Groep heeft het zwaar. Men heeft de verwachte winstmarge van 2,1% naar 1% verlaagd. Het bedrijf heeft op twee internationale projecten een voorziening moeten nemen voor in totaal 90 miljoen euro. BAM betreurt het dat deze twee projecten een schaduw werpen op de andere sterke prestaties die het bedrijf laat zien bij andere activiteiten.

Men is in gesprek met de opdrachtgevers van deze projecten voor eventuele compensatie. Ik weet echter dat dit altijd een heel moeilijk en langdurig verhaal gaat worden.

Even wat cijfers: in 2018 behaalde BAM een omzet van 7,2 miljard euro en werd er een winst behaald van 23,8 miljoen en dat is natuurlijk zeer mager. Het bedrijf heeft meer dan 20.000 werknemers en als je dan met een omzet van 7,2 miljard zo weinig winst maakt, geeft dit stof tot nadenken.

Wat opvalt is dat met name de projecten die men een aantal jaren geleden heeft aangenomen, bijna tegen kostprijs wordt uitgevoerd. Een tegenvaller zorgt dan direct voor verlies.

Als u als particulier nu een dakkapel op uw huis wil zetten is er een wachttijd van drie maanden en de prijs is 20% hoger dan een jaar geleden. Bedrijven die gespecialiseerd zijn in bouwproducten laten een forse prijsstijging zien en BAM krijgt het dus niet voor elkaar om haar personeel voor een iets hogere prijs weg te zetten.

De grondstoffen worden duurder en zodra het maar even tegenzit is BAM de pineut. We kunnen ons allemaal natuurlijk nog de parkeergarage in Eindhoven Airport herinneren die instortte en het debacle rond de zeesluizen bij IJmuiden. Bij de zeesluizen is het echter gedeelde smart, want daar zit BAM samen met VolkerWessels voor mogelijk 200 miljoen euro in het schip.

Kleine winst voor 2019

Voor heel 2019 verwacht BAM nog wel een kleine winst. Men ziet, volgens de topman, wel zeer sterke ontwikkelingen bij nieuwe bouwprojecten en hiervoor heeft het bedrijf een eigen commissie in het leven geroepen die het kostenverloop beter in kaart brengt. Daardoor zullen de risico's voor de winstdoelstellingen volgend jaar beperkt zijn.

Als we kijken naar het technische plaatje liggen er momenteel kansen in de zone 2,80 euro tot 2,90 euro om in te stappen. Hier liggen langetermijnbodems en BAM heeft voldoende buffers om dit soort tegenvallers te kunnen opvangen. Ik verwacht dan ook dat de koers ondanks deze nieuwe tegenvaller de komende maanden weer op weg zal gaan richting 4,60 euro.


AEX naar 609

In mijn laatste column gaf ik al aan dat de AEX het stukje luchtledig in de grafiek tussen 561 en 568 mocht gaan opvullen. In technische analyse-jargon heet dit een gap. Gisteren is de AEX even laag geweest op 564,55 en deze gap fill verandert niets aan mijn visie dat we de komende maanden op weg zijn naar 609.

De afgelopen maanden hebben we meerdere keren een weerstand op 573 tot 578 getest om vervolgens iedere keer sterk terug te vallen. Ook nu zien we dit gebeuren maar dit is een voorbode voor hogere koersen de komende maanden. Van belang is dat de AEX de steun op 558 niet neerwaarts doorbreekt. Dan is het positieve scenario namelijk eerst weer even voorbij.


Beijer heeft zakelijk posities in ING, Fugro en Ahold. Privé heeft hij longposities in Shell, Ahold en PostNL.

John Beijer is directeur van Beursfoon en heeft twintig jaar ervaring met de handel in opties en futures. Beursfoon geeft handelssignalen voor een breed scala aan beleggers, van daghandel tot lagere termijn. De handelssignalen van Beursfoon worden gegenereerd door een exclusief computersysteem dat door veel professionele beleggers in de VS wordt gebruikt. In zijn columns combineert John Beijer deze kwantitatieve signalen met fundamentele analyse en een grote dosis eigen visie. De columns zijn dus niet per definitie gelijk aan de signalen van het Beursfoon-systeem. De informatie in deze column is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als individuele aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Beleggers wordt geadviseerd bij elke beleggingsbeslissing contact op te nemen met zijn of haar financiële adviseur. John Beijer heeft geen posities in individuele aandelen en beleggingsfondsen. Als posities worden ingenomen in de aandelen of fondsen waarover wordt geschreven zal dit onder aan de column worden vermeld.

Reacties

2 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
pardon
0
Kleine winst voor 2019
Voor heel 2019 verwacht BAM nog wel een kleine winst. Men ziet, volgens de topman, wel zeer sterke ontwikkelingen bij nieuwe bouwprojecten en hiervoor heeft het bedrijf een eigen commissie in het leven geroepen die het kostenverloop beter in kaart brengt. Daardoor zullen de risico's voor de winstdoelstellingen volgend jaar beperkt zijn.

Ze hebben het toch over een winst van 1 % in plaats van 2,1 %
1 % van van 7,5 miljard is is toch 75 miljoen euro.

Dat is toch geen kleine winst maar een goed resultaat na een tegenvaller van 90 miljoen.
Die 90 miljoen zijn niet afgeschreven maar er word over onderhandeld.
k2es
0
1% winst is veel te weinig om tegenvallers op te vangen en die tegenvallers komen regelmatig bij BAM, zo weten we nu uit ervaring.
2 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.