7 techaandelen die een recessie vaak goed doorstaan | Belegger.nl

7 techaandelen die een recessie vaak goed doorstaan

Door Belegger.nl op 5 sep 2019 om 09:00 | Views: 6.094

7 techaandelen die een recessie vaak goed doorstaan

Technologieaandelen hebben in het verleden vaak slecht gepresteerd tijdens een neergang van de markt. Maar het ene aandeel is het andere niet: er zijn ook techbedrijven met goede kaarten. Nomura Instinet zette er zeven op een rij.

De aandelenmarkten kampten afgelopen maand met tegenwind, door de toenemende angst voor een recessie. Technologieaandelen hebben in het verleden vaak slecht gepresteerd tijdens een neergang van de markt, waardoor beleggers worstelen met de vraag hoe zij hun portefeuille het beste kunnen positioneren voor de volgende recessie.

Analist Mark Kelley van Nomura Instinet onderzocht de prestaties van technologieaandelen tijdens de laatste recessie, om de tech-aandelen te vinden met een goed trackrecord. US News selecteerde er zeven die volgens Kelley wellicht minder hard worden getroffen dan sectorgenoten tijdens een volgende economische neergang.

1. Alphabet

Volgens Kelley kunnen bedrijven met sterke balansen en een dominant marktaandeel veilige havens zijn tijdens een recessie. Internetgigant Alphabet voldoet precies aan die beschrijving.

Bovendien presteerden digitale adverteerders zoals Google relatief goed tijdens de laatste recessie. De wereldwijde advertentiebudgetten daalden tijdens crisisjaar 2008 met 1% en een jaar later met nog eens 10%, maar volgens Kelley stegen de digitale advertentiebudgetten in die jaren met respectievelijk 20% en 6%. Online adverteren is een conjunctuuronafhankelijke groeitrend en Google is marktleider.

Kelley verwacht dat de digitale advertentiebudgetten waarschijnlijk goed zullen standhouden tijdens de volgende recessie.

2. Facebook

Ook Facebook is een marktleider in digitale reclame en net als Google heeft dit socialmediabedrijf een sterke balans en een stabiele business.

Kelley denkt wel dat digitale reclame waarschijnlijk niet zo beschermd zal zijn als tijdens de laatste recessie, simpelweg omdat die nu een veel groter percentage van de totale advertentie-uitgaven uitmaakt. Maar adverteerders zullen waarschijnlijk wel sneller de traditionele advertentiebudgetten verlagen dan dat ze het mes zetten in digitale advertenties op Facebook.

Bovendien kunnen politici en regelgevers in Washington hun handen vol hebben met de aanpak van de recessie, waardoor de regelgevende instanties mogelijk minder hardhandig zullen optreden tegen Facebook.

3. Amazon.com

Net als digitale reclame is e-commerce volgens Kelley ook een groeitrend die onafhankelijk is van de conjunctuur. Webshops als Amazon zullen volgens hem waarschijnlijk beter presteren dan traditionele retailers tijdens de volgende economische neergang.

In 2008 en 2009 daalde de S&P 500 met 24%, maar het aandeel van Amazon.com steeg in die periode met 45,6%.

En vanaf de dag dat zich in 2005 in de VS een omgekeerde rentecurve voordeed tot een jaar na de bodem van maart 2009 steeg de waarde van het mandje met e-commercebedrijven van Nomura Instinet met maar liefst 328%, waarbij Amazon de leiding nam.

Een omgekeerde rentecurve, waarbij de langetermijnrente onder de kortetermijnrente duikt, wordt als een belangrijk recessiesignaal gezien.

4. eBay

De Amerikaanse detailhandelsverkopen daalden in 2009 met 8%, maar de e-commerce-omzet steeg dat jaar met 2%.

Kelley erkent dat eBay en andere e-commerce-aandelen zeker niet recessiebestendig zijn en een grote klap kunnen krijgen tijdens een economische neergang. Maar hij verwacht dat deze bedrijven en hun beurskoersen wel sneller zullen herstellen.

Tijdens de vorige crisis toonde eBay opmerkelijke veerkracht. Vanaf het begin van 2007 tot de bodem van de markt in 2009 daalde de beurskoers met meer dan 60%. Maar begin 2012 waren de verliezen weer weggewerkt, terwijl de S&P 500 toen nog steeds tegen een verlies van meer dan 11% aankeek.

5. Chewy

Chewy is niet alleen een e-commerce-aandeel, maar de leverancier van dierbenodigdheden biedt volgens Kelley een extra laag bescherming bij dalende koersen. Tijdens een recessie snijden Amerikaanse consumenten fors in de uitgaven aan luxegoederen, maar de geschiedenis wijst uit dat ze niet bereid zijn hun economische pijn door te geven aan hun huisdieren. De uitgaven voor huisdierproducten zaten zelfs in 2008 nog in de lift.

Het is bovendien een grote markt. Bijna 70% van de Amerikaanse huishoudens bezit huisdieren. Beleggers kunnen dan ook verwachten dat Chewy de volgende recessie goed zal doorstaan, aldus Kelley.

6. Shopify

Na Amazon en eBay is Shopify het grootste Amerikaanse e-commercebedrijf naar brutovolume, goed voor een marktaandeel van 5%.

Shopify brengt bedrijven slechts 9 dollar per maand in rekening voor toegang tot een basistoolkit voor het online verkopen van goederen. Moeilijke tijden kunnen zelfs meer kleine bedrijven naar het online platform van Shopify dwingen om hun klantenbestand uit te breiden en gebruik te maken van de diensten van Shopify, waaronder betalingsverwerking en leningen voor werkkapitaal.

Hierdoor zou Shopify volgens Kelley relatief goed stand kunnen houden in een recessie.

7. Walmart

Walmart is technisch gezien geen technologieaandeel, maar het bedrijf heeft de afgelopen jaren miljarden geïnvesteerd om de website Walmart.com te verbeteren en de online shoppingsite Jet.com te verwerven.

De online verkopen in de VS stegen vorig jaar met 40% en Walmart zal dit jaar naar verwachting ten minste 21 miljard dollar aan online omzet genereren. Daarnaast is de handel in de fysieke winkels van Walmart ook relatief recessiebestendig.

Van begin 2007 tot eind 2009 is het aandeel Walmart met 15,7% gestegen, tegen een daling van 12,3% van de SPDR S&P Retail ETF.

Lees ook: 3 groeiaandelen om 50 jaar te houden

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.