10 winnaars om te kopen en lang vast te houden | Belegger.nl

10 winnaars om te kopen en lang vast te houden

Door Belegger.nl op 14 okt 2019 om 10:20 | Views: 19.290

10 winnaars om te kopen en lang vast te houden

De algemene perceptie bij beleggers is dat aandelen beter presteren dan obligaties. In feite geldt dat maar voor een select groepje, blijkt uit onderzoek onderzoek van Hendrik Bessembinder van de Arizona State University. Het is dus extra belangrijk om de winnaars te selecteren.

In de afgelopen decennia hebben aandelen ongeveer 10% per jaar opgeleverd, terwijl langlopende staatsobligaties ongeveer 5% à 6% per jaar hebben opgeleverd. Dit hogere rendement voor aandelen is logisch - het zijn risicovollere activa, en om dat extra risico te compenseren, moeten ze een extra rendement geven.

Selecteer de winnaars

Het onderzoek van Bessembinder werpt een interessant licht op deze vergelijking van aandelen versus obligaties. Hij constateerde dat, hoewel aandelen als categorie beter presteren dan obligaties, de meeste individuele aandelen feitelijk minder presteren dan obligaties, en slechts een select aantal winnende aandelen beter presteert.

Dus beleggers moeten niet alleen aandelen kopen, ze moeten de winnaars kopen. InvestorPlace selecteerde tien aandelen die in de afgelopen vijf jaar sterk zijn gestegen, die het nog altijd goed doen en ook in de toekomst goed zullen blijven presteren.

1. Facebook

In de afgelopen vijf jaar is het aandeel Facebook met 147% gestegen. Het bedrijf heeft zijn digitale ecosysteem van apps met miljarden gebruikers en grote hoeveelheden data gebruikt om een van 's werelds grootste digitale advertentiebedrijven te creëren.

Facebook is daarmee een belangrijk en onmisbaar onderdeel geworden van de marketingstrategie van bijna elk bedrijf. Het is ook een onderneming met een zeer hoge marge en een robuuste omzet- en winstgroei.

Facebook heeft nog voldoende ruimte om de omzet in zijn ecosysteem van digitale platforms uit te breiden. En terwijl ze dat doen, zullen de omzet, winst en de aandelenkoers van Facebook verder blijven stijgen.

2. Shopify

De Canadese aanbieder van e-commerce-oplossingen Shopify ging in mei 2015 voor 17 dollar per aandeel naar de beurs. Het aandeel noteert momenteel rond 329 dollar. Dat is een koerswinst van ruim 1000% ten opzichte van de introductieprijs.

De enorme koerswinst van Shopify in de afgelopen jaren kan worden toegeschreven aan twee zaken. Ten eerste is een groot deel van de retailwereld gedraaid van fysieke winkels naar webwinkels, en Shopify helpt de retailers om websites te bouwen.

Ten tweede is de hele retailwereld tegelijkertijd meer gedecentraliseerd geworden. Dit betekent dat er meer verkeer rechtstreeks via websites loopt, dus het verkoopvolume dat door Shopify-aangedreven websites stroomt, is de afgelopen jaren gestegen.

Beide trends zullen zich in de nabije toekomst in een krachtig tempo voortzetten. Als zodanig blijft Shopify de komende jaren een grote en belangrijke speler in het wereldwijde retaillandschap. Dit zal ervoor zorgen dat de omzet, winst en de aandelenkoers van Shopify zullen blijven stijgen.

3. The Trade Desk

Het online advertentieplatform The Trade Desk ging in september 2016 naar de beurs voor 18 dollar per aandeel. Momenteel noteert het aandeel rond 193 dollar. Dat is een stijging van bijna 600% in de afgelopen drie jaar.

De snelle opmars van het aandeel kan bijna volledig worden toegeschreven aan automatisering en dataverwerking. The Trade Desk biedt programmatische advertentie-oplossingen, waarbij algoritmen en gegevens worden gebruikt om transacties voor het kopen en verkopen van advertenties te automatiseren.

Het ziet ernaar uit dat de programmatische reclamegolf en The Trade Desk zich nog steeds in het vroege stadium bevinden van enorme groei. Op dit moment is programmatische reclame goed voor een groot deel van de uitgaven voor digitale media-advertenties, maar vormt het nog slechts een klein deel van de wereldwijde reclamemarkt.

Op de lange termijn is er dus voldoende ruimte voor groei en zou de omzet, winst en aandelenkoers van The Trade Desk kunnen blijven stijgen.

4. Nike

Sportkledingmaker Nike heeft de afgelopen jaren flink de wind in de rug gehad en zijn sterke merkpositionering gebruikt om een van de stralende sterren van de retailwereld te worden. Deze glans zal het bedrijf de komende jaren blijven behouden.

In de afgelopen vijf jaar is het aandeel 112% in waarde gestegen. Nike profiteerde van de groeiende wens van de consument om een fitte en actieve levensstijl te leiden. Het bedrijf heeft deze trend volledig omarmd, en is meer een lifestyle-merk geworden dan een prestatiemerk.

Deze twee factoren hebben gezorgd voor een gezonde omzet- en winstgroei bij Nike en de aandelenkoers heeft goed op die groei gereageerd. Dit zal in de nabije toekomst doorgaan. De trend die ten grondslag ligt aan de sterkte van de sportkledingmarkt - de toenemende wens van de consument om gezond, fit en actief te zijn - verdwijnt niet, maar wint juist aan momentum.

Ondertussen blijft Nike er alles aan doen om het perfecte merk voor zijn kerngebruikers te zijn, zoals gedurfde en politieke reclameboodschappen te maken die aansluiten bij die consumenten.

5. Alphabet

De wereldwijde internetreus Alphabet heeft zijn aandelenkoers de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld. Dit kwam vooral door twee zaken: digitale advertenties en de cloud. Op het gebied van digitale advertenties heeft het bedrijf zijn brede bereik benut om 's werelds grootste en belangrijkste digitale advertentiespeler te worden.

Op het gebied van de cloud heeft het bedrijf zich aangesloten bij zijn grote rivalen door cloudinfrastructuurdiensten aan te bieden. Zowel de digitale advertentie- als de cloudactiviteiten van Alphabet doen het al enkele jaren zeer goed en zullen dat naar verwachting blijven doen.

Daarnaast heeft Alphabet veel ontluikende activiteiten die binnenkort in belangrijke groeimotoren kunnen veranderen, zoals het onderdeel van zelfrijdende voertuigen Waymo, cloud-gamingbedrijf Stadia en drone-bezorgbedrijf Wing.

6. Okta

Cloudbeveiligingsplatform Okta ging in april 2017 naar de beurs voor 17 dollar per aandeel. Het aandeel is momenteel 118 dollar waard. Dat is een stijging van iets meer dan 400%.

De grote aanjager van de koerswinst is Okta's nieuwe en baanbrekende benadering van cloudbeveiliging, die Identity Cloud wordt genoemd. Okta biedt één platform voor het identiteitsbeheer van vele IT-oplossingen, terwijl voorheen op ieder afzonderlijk platform opnieuw moest worden ingelogd. Die flexibiliteit wordt steeds belangrijker in bedrijfssystemen met meerdere softwaretoepassingen.

Deze nieuwe benadering van cloudbeveiliging heeft de afgelopen jaren een flinke impuls gekregen omdat ondernemingen steeds meer worden gewaardeerd op hun beveiligingsoplossingen. Okta heeft de afgelopen jaren een enorme groei van klanten en omzet gerealiseerd. Het bedrijf is echter nog steeds klein in vergelijking met zijn markt, en op identiteit gebaseerde cloudbeveiligingsoplossingen worden alleen maar populairder.

7. Walmart

Retailgigant Walmart is al enkele decennia het gezicht van de retailwereld en wil dat ook de komende decennia blijven. In de afgelopen vijf jaar is de aandelenkoers met 52% gestegen.

Sinds 1990 is Walmart de belangrijkste en grootste detailhandelaar in de Verenigde Staten. Walmart bereikte de top door zich te richten op twee zaken: het minimaliseren van de prijzen en het maximaliseren van het consumentengemak.

Walmart heeft in de afgelopen 30 jaar consequent een positieve omzet- en winstgroei gerealiseerd en het aandeel is in die periode met ongeveer 2000% gestegen, vergeleken met een winst van 735% voor de S&P 500. En in de toekomst zal Walmart blijven domineren op prijs en gemak.

8. Roku

Streaming-apparaatmaker Roku ging in september 2017 naar de beurs voor 14 dollar per aandeel en noteert momenteel rond 110 dollar. Dat is een winst van 340% in twee jaar tijd. Roku profiteert van de populariteit van streamingdiensten als Netflix en maakt de kastjes waarmee consumenten hun favoriete streamingkanalen kunnen volgen.

Aangezien steeds meer mediabedrijven hun eigen streamingdiensten lanceren blijft Roku een belangrijke spil om al deze diensten met de consument te verbinden. En naarmate het aanbod van streamingdiensten de komende jaren met sprongen zal groeien, groeit Roku mee. Dit zal resulteren in een robuuste omzet- en winstgroei voor het bedrijf en een stijgende aandelenkoers.

9. Chegg

Het aandeel van digitaal onderwijsbedrijf Chegg is de afgelopen vijf jaar 435% in waarde gestegen. Chegg heeft een digitaal onderwijsplatform ontwikkeld voor studenten, waar ze kunnen leren en studiehulp kunnen krijgen. Het platform is in snel tempo een belangrijk leermiddel geworden voor middelbare scholieren en studenten in de VS. Dit heeft geleid tot een forse omzet- en winstgroei van het bedrijf.

Het groeiverhaal van Chegg is bovendien nog lang niet voorbij. Chegg heeft slechts 3 miljoen abonnees, en in de VS alleen al zijn er ongeveer 36 miljoen middelbare scholieren en studenten.

10. Amazon

Het aandeel van internetgigant Amazon is de afgelopen vijf jaar 464% gestegen en de opmars lijkt nog lang niet voorbij.

In de afgelopen jaren ging het groeiverhaal bij Amazon over e-commerce en cloud. Amazon is nu het gezicht van e-commerce in de VS en wereldwijd, en aangezien de e-commerce-markt met grote sprongen is gegroeid, is ook de e-commerce-activiteit van Amazon fors toegenomen. Tegelijkertijd is Amazon uitgegroeid tot een belangrijke speler in de cloud met Amazon Web Services.

In de komende jaren zal de groei van e-commerce en cloud-activiteiten robuust blijven, aangezien pas 10% van de detailhandelsverkopen in de VS via het online kanaal wordt afgehandeld, en slechts 20% van alle ondernemingen is overgestapt naar de cloud. Tegelijkertijd breidt Amazon snel zijn activiteiten op het gebied van digitale advertenties uit.

Bekijk ook: 5 aandelen die door insiders worden gekocht

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.