'Shell verdient voordeel van twijfel'

Door Redactie op 30 september 2020 13:55 | Views: 12.773

'Shell verdient voordeel van twijfel'

Slechts iets meer dan een week geleden gaf Shell aan behoorlijk in de kosten te willen snijden om zo een slanker en minder complex bedrijf te worden. De gang zit erin, want vandaag werd bekend dat de oliegigant 7000 tot 9000 banen wil schrappen.

“Een belangrijke stap, want het leidt tot een serieuze kostenbesparing”, stelt analist Martin Crum van de IEX Beleggersdesk. Hij verwacht echter niet dat het hierbij zal blijven. “Het is nog aan de lage kant voor een bedrijf dat 83.000 mensen in dienst heeft. Ik vermoed dat er een tweede slag komt.”

Welkome kostenbesparing, maar slechts tussenstap

Deze kostenbesparing is zeker welkom, maar betekent ook slechts een tussenstap in de energietransitie, zo schrijft hij. “Het is nu vooral wachten op de strategische review, die naar verwachting eind dit jaar naar buiten komt.” 

“In de update van vandaag wordt wel alvast gehint op de richting waar Shell heen wil. Een materiële verschuiving van de energiemix richting elektriciteit, biobrandstoffen, waterstof en andere duurzamere energievormen.”

Het is een zware opgave voor Shell. “De energietransitie raakt het bedrijf midscheeps en het management staat voor de lastige opgave de omslag van fossiele naar duurzame energie te maken.”

Voordeel van de twijfel

Toch heeft Shell beleggers nog genoeg te bieden, zo mogen we uit de woorden van de analist opmaken. 

“De financiële slagkracht, het sterke trackrecord van het management, het nog altijd aantrekkelijke dividend én het feit dat de rol van fossiele brandstoffen nog lang niet is uitgespeeld, spreken in het voordeel van het olieconcern. RDS verdient daarom het voordeel van de twijfel.”

Lees hierna: 'Te vroeg om de Shells van deze wereld af te schrijven'

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

2 Posts
Maan Arkenbosch
0
Gesubsidieerde windmolens, elektriciteit import uit Franse kerncentrales, elektriciteit uit Duitse bruinkool en kolen centrales duiden nog altijd op een fors tekort aan schone energie. En dan komen er nog meer elektrische personen auto-s en vrachtwagens. De belastingbetaler wordt door de politiek steeds verder uitgeperst. Voorlopig hebben wij nog diesel en benzine/LPG nodig.
Gnos
0
Vermoedelijk is het het Corona virus dat Shell (tijdelijk) midscheeps raakt, evenals allerlei andere bedrijven. Het aanbod van 'groene' energie - tegen immense investeringen en materiaalgebruik - is niet of nauwelijks genoeg om de mondiale vraag naar energie bij te benen. Bovendien is het 'groene'aanbod vrijwel nul als wind en zon het laten afweten. Hebt U al een pro-groen persoon ontmoet die zijn mobiel, vliegvakantie, verwarmde huis en volle winkelschappen heeft opgegeven? Ik niet. Zonder subsidies is het groene circus niet levensvatbaar/economisch haalbaar. In Australië noemen ze dat m.b.t. zonnepanelen de 'deathspiral'; steeds minder mensen moeten de subsidies opbrengen voor steeds meer mensen met panelen, en de inpassing op het net wordt na het bereiken van de kritische hoeveelheid onhaalbaar en onbetaalbaar. Het plezier is snel voorbij als hele woonwijken worden afgeschakeld zoals onlangs nog in California*. M.a.w. al het tromgeroffel over toename van 'groene'energie is vooralsnog slechts propaganda; feiten en natuurwetten winnen uiteindelijk gemakkelijk van groene dromen.
* 'Forcing Americans in the dark': Green energy push blamed in California's rolling blackouts
2 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.