Luchtvaartaandelen aantrekkelijk door lage olieprijs | Belegger.nl

Luchtvaartaandelen kansrijk door lage olieprijs

Door Robert Schuckink Kool op 28 jan 2016 om 09:00 | Views: 1.127

De koersen van aandelen zijn over een breed front omlaag gegaan. Ik snap dat de oliefondsen en olie gerelateerde waarden in koers omlaag kachelen als de olieprijs daalt. Die worden immers direct geraakt in hun inkomsten bij een lagere olieprijs. Maar als je ziet dat ook sectoren zoals voeding en financials omlaag zijn gegaan, sectoren die niet tot nauwelijks beïnvloed worden door de olieprijs, dan is dat al weer moeilijker te bevatten. Toch zijn er ook sectoren die juist profiteren van de lage olieprijs, zoals de luchtvaart. Ook daar zijn de koersen van gedaald.

Uiteraard begrijp ik wel dat in een negatief beursklimaat beleggers soms emotioneel reageren en eigenlijk alles in de uitverkoop doen. Dan zie je dus beurzen zoals recent, waarbij geen sector gespaard wordt. Maar rationeel is dat niet altijd. Als je inderdaad kijkt naar luchtvaartmaatschappijen, dan moet je erop bedacht zijn dat kerosine zo’n beetje de belangrijkste kostenpost is voor deze ondernemingen. Luchtvaartmaatschappijen spinnen dus garen bij de lage huidige olieprijzen, omdat hierdoor hun marges fors verbeteren.

Interessant momentum

Daarom is het bij de huidige lagere koersen voor beleggers nu interessant om eens naar de luchtvaartaandelen te kijken. Vooral als je weet dat er hoe dan ook sprake is van flinke groei voor de luchtvaartmarkt. De International Air Transport Association (IATA) verwacht dat de internationale luchtvaartmarkt meer dan zal verdubbelen; van circa 3,4 miljard passagiers nu naar 7,3 miljard in 2034. En als je dan weet dat analisten verwachten dat de olieprijs langdurig laag zal blijven, maakt dat luchtvaartaandelen bij de huidige koersen nog extra interessant.

Prijsvechters

Ik zou dan vooral eens kijken naar de prijsvechters, zoals het Ierse Ryanair en het Britse easyJet (I). De prijsvechters opereren in tegenstelling tot de traditionele luchtvaartmaatschappijen namelijk al jaren heel efficiënt. Prijsvechters doen wat de moderne passagier wil: goedkoop, veilig en stipt vliegen.

Van die verdubbeling van het aantal passagiers in 2034 gaan volgens analisten ook vooral de prijsvechters de vruchten plukken. Prijsvechters hebben ook beduidend minder personeel in dienst dan traditionele luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM. Dat maakt dat bij de prijsvechters het voordeel van de lage brandstofkosten nog groter is, omdat hun bedrijfsvoering dan verhoudingsgewijs nog extra goedkoper wordt.

Drie goede redenen

Ik denk dus dat je als belegger nu drie goede redenen hebt om nu met meer dan gemiddelde (koop)interesse naar deze aandelen te kijken; de lage olieprijs, de groei van de luchtvaart en de gedaalde aandelenkoersen. Waarbij ik persoonlijk de voorkeur geef aan de prijsvechters. En zoals u misschien wel van mij gewend bent het advies om te spreiden. Daarmee voorkom je dat je net in dat verkeerde aandeel zit en door spreiding optimaliseer je de kans dat je werkelijk gaat profiteren. Als laatste een aantal kanshebbers; Air Berlin, Jet Blue, Norwegian, Ryanair en Southwest (I).


(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.

Deze column is geschreven door Robert Schuckink Kool, directeur van Trend Invest

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.