Non-stop groei

Door Robert Schuckink Kool op 16 maart 2017 16:12 | Views: 1.192

Als je door de Kalverstraat of PC Hoofstraat in Amsterdam loopt, zie je niet onmiddellijk wat de groei van online shopping teweegbrengt. Maar in een doorsnee Nederlandse winkelstraat zie je dat maar al te goed: leegstaande winkelpanden. En de oorzaak is online shopping. Zo hebben Nederlandse consumenten vorig jaar voor ruim 20 miljard euro online besteed: 23% meer dan in 2015. Dat groeicijfer kan ik heel goed plaatsen. Ik merk aan mezelf hoezeer ik in korte tijd gesteld ben geraakt op het gemak van online winkelen. 

In alle rust thuis op de bank alles online kunnen vergelijken, is simpelweg heel comfortabel. Schoenen bijvoorbeeld, dat was toch een artikel waarvoor je nog niet zo lang geleden naar de winkel ging. Maar nu zoek ik online op mijn gemak de schoenen van mijn keuze. Bovendien ben ik goedkoper uit dan voorheen en worden de schoenen bij mij thuis afgeleverd. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Die steeds maar groeiende groep consumenten die kiest voor het gemak van online shopping gaat ten koste van winkels en winkelketens in het middensegment. De V&D is al verdwenen, voor Blokker dreigt eenzelfde lot. Ook de Hema krijgt het steeds moeilijker. Die winkelketens zijn simpelweg niet onderscheidend genoeg. De Hema is ook een mooi voorbeeld om duidelijk te maken waar dat onderscheidende in zit. 

Rituals

Neem de winkels van Rituals. Daar koop je eigenlijk heel normale dingen: zeepjes, scheerschuim, badolie. Artikelen die je voor veel minder geld ook bij de Hema kunt kopen. Toch zal de Hema het vermoedelijk niet redden en groeit Rituals als kool. Dat komt door slechts één ding: beleving.

Dan gaat het over prachtige productverpakkingen, winkels die er heel mooi uitzien en bovendien lekker ruiken. Rituals heeft echt een concept neergezet: geluk en beleving vinden in de kleine dingen van het leven. Zo'n concept zet je natuurlijk niet zomaar neer. Daar wordt onderzoek naar gedaan, je moet goed opgeleid personeel hebben, enzovoorts. Maar dan creëer je ook wel een keten waar mensen graag willen komen en die dus bestand is tegen de groei van online shopping.

Ook de Bijenkorf heeft het goed begrepen. Zij hebben voor de uitstraling en de beleving shop-in-shops van Gucci, Prada en Dior aan zich gebonden. Vergelijk dat eens met de toch wat ongezellige uitstraling van de Hema.

4000 miljard dollar

Het weinig onderscheidende winkelmiddensegment zal worden weggevaagd door de verdere groei van online shopping. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van de wereld. Het gerenommeerde onderzoeksbureau eMarketeer gaat voor de komende jaren uit van jaarlijkse groeipercentages van circa 20-21%.

In 2020 zal wereldwijd - exclusief online reisbestedingen en concerttickets - voor 4058 miljard dollar online worden besteed! En toch is dat dan pas 14,6% van alle retail-aankopen. Nog volop ruimte voor verdere groei dus! Zo'n non-stop groeimarkt is voor beleggers natuurlijk heel interessant. 

Deze column is geschreven door Robert Schuckink Kool, directeur van Trend Invest

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Koersen meer

AEX 882,63 +12,36 +1,42% 18:05
AMX 914,42 -2,12 -0,23% 18:05
ASCX 1.198,74 +7,95 +0,67% 18:05
BEL 20 3.874,87 +16,93 +0,44% 18:05
Germany40^ 18.180,70 +263,42 +1,47% 19:08
US30^ 38.279,57 +155,44 +0,41% 19:08
US500^ 5.107,03 +62,09 +1,23% 19:08
Nasd100^ 17.740,32 +311,77 +1,79% 19:08
Japan225^ 38.248,05 +522,91 +1,39% 18:23
WTI 83,87 +0,12 +0,14% 19:08
Brent 88,11 +0,20 +0,23% 19:08
EUR/USD 1,0697 -0,0033 -0,30% 19:08
BTC/USD 64.303,10 +323,24 +0,51% 02:59
Gold spot 2.335,29 +3,25 +0,14% 19:08
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ASMI 623,800 +42,200 +7,26% 17:35
ASML 858,800 +25,100 +3,01% 17:39
PROSUS 31,625 +0,815 +2,65% 17:35
Dalers Laatst +/- % tijd
IMCD 141,700 -7,300 -4,90% 17:35
ABN AMRO BANK N.V. 15,210 -0,665 -4,19% 17:35
BESI 130,400 -5,600 -4,12% 17:35