Advertorial
Online gaming is wereldwijd een echte groeimarkt. Steeds massaler spelen ook mensen die vroeger misschien helemaal niet aan gamen waren toegekomen, op hun smartphone online games. Bijvoorbeeld als ze onderweg zijn in de trein.
Gamebedrijven slagen er steeds beter in gamers te verleiden tot het aanmaken van een account, onder meer door de start van het spel gratis te maken. Maar als het spel ze eenmaal bevalt – en dat is vaak het geval – betalen veel gamers alsnog voor de upgrades van het spel.
Onbekend maar groot
Als u beursgenoteerde gamebedrijven op een rijtje zet, valt ten eerste op dat sommige van deze ondernemingen een enorme beurswaarde hebben, terwijl ze bij veel beleggers relatief onbekend zijn. Neem het Chinese Tencent, dat 47% van zijn omzet behaalt met online gaming. Waarschijnlijk zal niet bij veel Nederlandse beleggers een belletje gaan rinkelen als ze de naam van dit bedrijf horen. Toch is de beurswaarde van dit bedrijf - circa 296 miljard euro - een stuk groter dan bijvoorbeeld die van Unilever, dat een beurswaarde van 149 miljard euro heeft.(I)
Winstgevender dan Apple!
Maar misschien nog verrassender is de winstmarge van deze onderneming: brutowinstmarge 56%, nettowinstmarge 27%. Dat zijn betere marges dan die van de erkende winstmachine Apple: 39% en 21%! Ook andere online gaming-bedrijven als het Amerikaanse Activision Blizzard, dat onder meer de succesvolle games World of Warcraft en Destiny uitbrengt, en het Amerikaanse Electronic Arts hebben geweldige winstmarges. Mede omdat na de ontwerp- en maakfase de kosten voor verveelvoudiging en distributie van een online game niet hoog zijn.(I)
Prestaties op de beurs
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Digi-Capital groeit de online gaming-markt jaarlijks met 8%, naar een omvang van 110 miljard dollar in 2018. De prestaties op de beurs van online gaming-aandelen houden ook gelijke trend met de mooie groeicijfers.
Zo boeken Electronic Arts en Tencent een plus van 50,5% respectievelijk 55,4% de afgelopen twaalf maanden. Maar er zijn toonaangevende online game-bedrijven, doorgaans afkomstig uit China, de VS en Japan, die het nog beter doen. Zo behaalt Activision Blizzard een koersplus van 60,9% de laatste twaalf maanden (peildatum: 7 juni 2017).
Instappen in Online Gaming
Beleggers die op zoek zijn naar een sector waar flinke groei wordt geboekt en die extreem winstgevend is, kunnen overwegen bij Trend Invest in te stappen in de Trend Online Gaming.* In deze Trend zijn vijftien toonaangevende internationale aandelen opgenomen, zoals de hierboven genoemde aandelen.
Alle informatie van Trend Invest over rendementen, kosten en risico's vindt u op www.trendinvest.nl. Trend Invest is als beleggingsonderneming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten in Amsterdam.
(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.
Advertorial
Deze content is tot stand gekomen buiten de verantwoordelijkheid van de redacties van Belegger.nl en Beursduivel.be om. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!