Na jarenlang gebonden te zijn geweest aan restricties is de Europese limiet wat betreft de productie en export van suiker opgeheven. In een tijd waarin instanties en steeds meer consumenten juist de strijd aangaan met suiker, juichen de Europese suikerproducenten deze beleidswijziging vanzelfsprekend toe.
Nu er in Europa meer geproduceerd mag worden is er minder reden om suiker te importeren uit Afrikaanse landen of het Caraïbisch gebied. De markt heeft zich de laatste maanden al voorbereid op deze omslag. Door het hogere aanbod dat nu beschikbaar is, is de prijs van suiker dit jaar fors gedaald, maar de prijsdruk is (nog) niet van de ketel.
Productietoename
Voor het nieuwe seizoen, dat net van start is gegaan, verwachten analisten een toename van de productie in Europa van bijna 25%. De Europese export zal dit seizoen naar verwachting met 50% toenemen. Daarbij wordt Frankrijk bestempeld als het grootste groeiland met een verdrievoudiging van de export. Europa was vorig seizoen goed voor 10% van de wereldwijde suikermarkt. Nu de Europese restricties zijn opgeheven kan het Europese marktaandeel groeien.
Door de hogere suikerproductie wordt het aanbod groter met een daling van de suikerprijs tot gevolg. Dit is goed nieuws voor bedrijven als bijvoorbeeld Nestlé en Coca-Cola waar in veel van hun producten suiker één van de basisbestanddelen is.
Het zou eveneens een positieve ontwikkeling kunnen zijn voor consumenten. Door de lagere inkoopkosten zou de prijs van suikerhoudende producten namelijk in theorie eveneens verlaagd kunnen worden. Waarschijnlijk zullen die prijsverlagingen wel een illusie blijken te zijn en zullen de gedaalde inkoopkosten zich juist vertalen in hogere marges voor de producenten van suikerhoudende consumptiegoederen. Mochten er al prijsverlagingen worden doorgevoerd, dan komt daar veelal de belasting op suiker, die in steeds meer landen wordt ingevoerd, weer bovenop.
Belasting op suiker
In Nederland consumeren we volgens onderzoek van Euromonitor zo’n 103 gram suiker per dag. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert om niet meer dan 50 gram per dag aan suiker te nuttigen, bijna de helft dus van wat wij zoal per dag naar binnen werken. Alleen in Duitsland en de Verenigde Staten consumeert de bevolking meer suiker dan wij.
Om te proberen de consumptie van suiker terug te dringen heeft een aantal landen, waaronder Mexico, Thailand, Zwitserland en een aantal Amerikaanse staten op advies van de WHO een belasting op suiker ingevoerd. Volgend jaar zal ook onder andere Groot-Brittannië volgen. Nederland heeft nog geen belasting op suiker ingevoerd. De overheid vertrouwt voorlopig op het zelfregulerend vermogen van de markt.
Is het wel echt een belasting op suiker te noemen? De heffing wordt hoofdzakelijk ingevoerd om de strijd met obesitas en diabetes aan te gaan. In veel van de genoemde landen geldt deze belasting alleen voor fris- en andere suikerhoudende dranken. Deze zijn immers de grootste veroorzaker van alle overmatige suikerinnames. Mexico bewijst dat het een succes is. De verkopen van frisdranken zijn in de eerste twee jaar na invoering ervan met ruim 7,5% gedaald.
Vervangen van suiker
De belastingheffing op suiker is vooral voor frisdrankproducenten als PepsiCo en Coca-Cola van invloed. Niet voor niets zetten zij op grote schaal in op frisdranken waarin suiker wordt vervangen door andere zoet- en smaakstoffen en verkleinen zij bijvoorbeeld de grootte van de verpakkingen van de dranken met suiker. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld al de Monster Beverage dranken uit de schappen gehaald vanwege het torenhoge suikergehalte dat zij bevatten.
Europese suikerprijzen handelden de afgelopen jaren hoger dan de gemiddelde prijs die in de rest van de wereld als standaard werd gehanteerd. Dat werkte door in hogere prijzen in de winkel. Nu de restricties zijn opgeheven en het aanbod stijgt kunnen de Europese prijzen weer richting ‘normaal’ bewegen waardoor er, als producenten ons welgezind zijn, op een aantal producten prijsverlagingen zouden kunnen worden doorgevoerd.
Maar of de realiteit zo suikerzoet zal zijn als de theorie doet voorkomen, waag ik te betwijfelen. Als belegger kunt u dan echter wel profiteren van de verbeterde resultaten die Europese voedselproducenten als gevolg van de hogere marges kunnen realiseren.
Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn, en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier.
Deze publicatie is samengesteld door Fintessa B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Fintessa B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Fintessa B.V. niet instaan.
Fintessa B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Voor de uitgebreide Disclaimer verwijzen wij naar onze website www.fintessa.nl.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!