De grote autofabrikanten gaan nu echt uitpakken met elektrische auto’s. Volkswagen Groep bijvoorbeeld is met Roadmap E gestart. Dit is het meest omvangrijke elektrificatieprogramma ooit in de auto-industrie. Kun je als belegger al uit de voeten met deze ontwikkeling?
Voor ik daar verder op inga, eerst even wat meer over het ambitieuze Roadmap E van Volkswagen. Tussen nu en 2025 komen er 50 volledig elektrische modellen. In 2030 voeren Volkswagen, Audi, Skoda en Seat circa 300 elektrische modellen. De eerste investeringsronde hiervoor vergt al ruim 20 miljard euro.
Niet alleen Volkswagen kondigde recent tal van elektrische modellen aan. BMW komt tot 2025 met 25 modellen volledig elektrische auto’s. En Volvo kondigde aan dat het concern vanaf 2019 alleen nog maar met modellen komt die deels of helemaal elektrisch zijn.
Elon Musk
Elon Musk van Tesla maakte elektrisch rijden natuurlijk sexy. Met auto’s die geweldige rijprestaties, zoals ultrasnel optrekken, combineren met een gelikt uiterlijk. En er is zoveel belangstelling bij autorijders voor elektrisch rijden dat ik soms verbaasd was dat de grote autofabrikanten maar bleven investeren in benzine- en dieseltechnologie.
Dit terwijl veel consumenten graag minder vervuilend willen autorijden. Bovendien komen steeds meer landen met strengere wetgeving. In Noorwegen bijvoorbeeld mogen vanaf 2025 geen nieuwe auto’s en vrachtwagens die op benzine of diesel rijden worden verkocht. Waarom komen de autofabrikanten dan nu pas met die overvloed van elektrische modellen?
Batterijtechnologie
Dat komt vooral omdat de grote autofabrikanten nog druk doende waren zich goed te positioneren als het gaat om de batterijtechnologie. Goede batterijen zijn cruciaal bij elektrisch rijden. De grote autofabrikanten hebben qua batterijproductie een forse achterstand op Tesla. Tesla is simpelweg eerder begonnen met het bouwen van eigen, grote batterijenfabrieken. Volkswagen is nu voor de nieuwe elektrische modellen langdurige samenwerkingsverbanden aangegaan met batterijfabrikanten in China, Noord-Amerika en Europa. Het ordervolume daarvoor alleen al bedraagt meer dan 50 miljard euro.
En daarmee is slechts de eerste golf van elektromobiliteit afgedekt. Volkswagen en de andere fabrikanten zullen ook eigen batterijenfabrieken uit de grond moeten gaan stampen. Er staat dus heel veel te gebeuren de komende jaren als het gaat om elektrisch rijden. Ik ga er daarbij vanuit dat de enorme investeringsprogramma’s van de grote autofabrikanten elektrisch rijden een enorme extra push zullen geven. Net zoals de durf van Elon Musk de hele auto-industrie in beweging heeft gebracht.
Nu al interessant?
Is beleggen in elektrisch rijden nu al een interessante mogelijkheid? Eigenlijk niet.
Op dit moment is alleen Tesla een zogeheten pure player: volledig actief in de sector elektrisch rijden. Bij de andere grote autofabrikanten vormen benzine- en dieselauto’s op dit moment nog 90% tot 95% van het totale productievolume. Dan investeer je dus nog altijd niet in elektrische auto’s, maar voornamelijk in benzineauto’s. Maar dat kan de komende jaren best eens snel gaan veranderen.
Deze column is geschreven door Robert Schuckink Kool, directeur van Trend Invest
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
U vergeet Renault en Nissan die al voor 2010 zijn begonnen met electrisch rijden!
De Nissan leaf is zelfs de meest verkochte electrische auto.
Hier bij stel ik vast dat dit een eenzijdig bericht is.
In Tesla zou ik niet investeren.
Ze hebben bijna steeds nog verlies geleden, en de model 3 loopt hopeloos achter.