Het nieuwe zwarte goud: Waarom Big Oil inzet op de consument

Door Belegger.nl op 4 december 2020 14:20 | Views: 12.831

Het nieuwe zwarte goud: Waarom Big Oil inzet op de consument

De grote oliemaatschappijen staan onder grote druk van overheden en aandeelhouders om de uitstoot van fossiele brandstoffen te verminderen en over te stappen op groene energie. En hoewel 'Big Oil' al miljarden dollars heeft besteed aan de energietransitie, lijken aandeelhouders tot nu niet erg onder de indruk.

Groene energie genereert immers in het algemeen een lager rendement dan olie en gas. Maar volgens Reuters hebben de grote oliemaatschappijen een troef achter de hand: hun wereldwijde netwerken van pompstations en gemakswinkels.

Even opladen

Oliegiganten als BP, Shell and Total hebben hun hoop gevestigd op de verkoop van koppen koffie, chocoladerepen en tijdschriften om hun rendement op te vijzelen. De overgang naar elektrisch rijden speelt de oliemaatschappijen hierbij in de kaart.

Het kost namelijk minstens 10 tot 15 minuten om een elektrische auto op te laden bij een pompstation, en dat geeft de consument voldoende tijd om even te gaan winkelen. Pompstations verkopen tegenwoordig niet alleen koffie en koek, maar ook luxe chocoladerepen, diepvriesmaaltijden en benodigdheden voor de auto, zoals anti-vries of motorolie.

Uitgebreid netwerk

De Brits-Nederlandse oliereus Shell is van plan zijn retailnetwerk met meer dan 20% uit te breiden tot 55.000 locaties wereldwijd in 2025. Shells Britse rivaal BP is bezig zijn netwerk met bijna de helft uit te breiden tot 29.000 tankstations in 2030. Het Franse Total streeft ernaar zijn netwerk van oplaadstations voor elektrische voertuigen in Europa tegen 2025 uitgebreid te hebben van 18.000 naar 150.000 punten.

Ter vergelijking: Subway en McDonald's, de twee grootste fastfoodketens ter wereld, hebben beide minder verkooppunten dan Shell.

Data is nieuwe olie

Bijkomstig voordeel: het dagelijks contact met tientallen miljoenen klanten levert de oliebedrijven een enorme hoeveelheid data over consumentengedrag op. Deze gegevens kunnen aangewend worden om het aanbod precies af te stemmen op het winkelend publiek in kleine steden of zelfs specifieke tankstations.

Hoewel de verkoop van benzine en diesel tijdens de coronacrisis flink daalde, trokken de verkopen in de gemakswinkels van de pompstations juist aan.

De retaildivisie van Shell, die het grootste netwerk van benzinestations heeft van alle oliemaatschappijen, boekte een recordwinst van 1,6 miljard dollar in het afgelopen kwartaal. De marketingdivisie van Shell heeft dit jaar maar liefst 60% bijgedragen aan de winst, die normaal gesproken gedomineerd wordt door olie- en gasopbrengsten.

Pandemiewinkelen

Ook BP en Total boekten dit jaar een grotere omzet in hun retailnetwerken. Huibert Vigeveno, hoofd raffinage, chemicaliën en marketing bij Shell, vertelde Reuters dat het bedrijf een dagelijkse conference call houdt om de voorkeuren van klanten te checken voor producten uiteenlopend van motorolie tot croissants. "Met 45.000 winkels in meer dan 80 landen hebben we een hoop opgestoken", aldus Vigeveno.

Tijdens de pandemie zijn veel mensen overgestapt op online winkelen en shoppen in de lokale gemakswinkels van de tankstations. Volgens Emma Delaney, hoofd klanten en producten van BP, is dat een langetermijntrend. 

Lees ook: 'Te vroeg om Shells van deze wereld af te schrijven'

Reacties

3 Posts
raprijk
1
Het is vooral de media die druk uitoefent op oliebedrijven om te vergroenen
Ik ken beleggers die er helemaal van overtuigd zijn dat olie nog 20 jaar en gas nog langer belangrijke brandstoffen zullen zijn
Niet zo zeer in Europa maar de rest van de wereld is zo veel groter
3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.