exit na cijfers Q1-2013 schreef op 16 mei 2013 19:17:
[...]
Bovenstaande martinmartin-post heb ik maar even overgenomen naar hier.
Het blijft idd onbegrijpelijk dat AKO deze risico's durft te nemen. Zeker nu de transitie succesvol verloopt en er de komende jaren kan worden geoogst. Vanuit die optiek zou je kunnen denken dat ze wellicht worden gedekt in hun handelen.
Meer dan opvallend was de afgelopen periode de uitbouw van de AKO-shortpositie terwijl tegelijkertijd op de bodemkoers de boel door Botman wordt losgeweekt van Delta Lloyd. De aandelen van TomTom gaan voor een prikkie naar een partij die zich richt op beleggingen in niet-beursgenoteerde ondernemingen.
"Cyrte wordt gesplitst in twee delen: Cyrte, dat zich richt op beleggingen in beursgenoteerde Technologie, Media & Telecom ondernemingen en Dasym Investment Strategies dat zich richt op beleggingen van private equity in niet-beursgenoteerde ondernemingen. Delta Lloyd vergroot haar belang in Cyrte naar 100 procent. F.J. Botman, een huidige minderheidsaandeelhouder in Cyrte, is volledig eigenaar van Dasym."
Vreemder kun je het haast niet bedenken.
Daarnaast is de afgelopen periode op verzoek van aandeelhouders de beschermingsconstructie aangepast. Opeens, na jaren en jaren waarin dat kennelijk niet noodzakelijk was. Opvallend dat in hetzelfde persbericht melding werd gemaakt van het toetreden tot de RvC van Janivo directeur Toine van Laack.
corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...Ondertussen heeft TomTom de boel aardig opgeschoond en zijn deelnemingen voorzover mogelijk omgezet naar 100%, is de organisatie gestroomlijnd, de aanschaf van kaarten a €2,9 miljard afgewaardeerd en zijn de schulden naar vrijwel nul teruggebracht. Eind dit jaar zit er naar verwachting minimaal €100 miljoen in kas.
Vervolgens kun je niet anders dan concluderen dat dit allemaal keurig past in de de stroom aan exit-geruchten. Zelfs de serieuze pers maakte melding van het feit dat de grootaandeelhouders TomTom van de beurs willen halen.
Mocht dit zo zijn, dan is het drukken van de koers via ingeschakelde derden uiterst lucratief. Het maakt nogal wat uit of je een exit-premie van 70% betaalt over €4 of over €6. Dat drukken kan via AKO maar ook door een betrokken zakenbank die met ingeleende aandelen de koers naar beneden brengt zonder zich te hoeven melden bij de AFM.
Zolang er geen AFM-nieuws is lijkt mij het onderzoek nog volop gaande.
Het zou dan ook fijn zijn als de AFM in haar onderzoek naar alle facetten kijkt. Ook het opzetten van een wettelijk kader waarbij grootaandeelhouders het uitlenen van hun aandelen moeten melden bij de AFM lijkt mij relevant in deze. Wellicht kan de VEB hierbij een rol spelen.
P.S. LET BIJ DE WAARDEBEPALING VAN TOMTOM VOORAL OP DE WAARDE VAN DE IN 2008 AANGESCHAFTE KAARTEN VOOR EEN KLEINE €14 PER AANDEEL.
Nokia betaalde in 2008 €27 voor haar kaarten en Google spendeerde de afgelopen periode naar schatting ergens rond €56 om ook met eigen kaarten te komen. Dat zijn de 3 enige wereldspelers. TomTom is van deze 3 de enige onafhankelijke partij. Nieuwe toetreders (stel dat Apple of Samsung zelf kaarten wil maken) zullen Google-achtige bedragen moeten uitgeven en jaren de tijd moeten nemen.
Vraag is of die kaarten van €14 per aandeel meer of minder waard zijn geworden sinds 2008. De nieuwe mega-massamarkten van smartphones en connected-cars staan pas aan het begin van hun ontwikkeling. De komende jaren gaan deze markten explosief groeien. Hoe waardeer je kaarten?