Duitse automakers met HERE naar China

Door AFN op 27 december 2016 09:57 | Views: 5.421

EINDHOVEN (AFN/DPA) - De Duitse automakers Audi, BMW en Daimler zetten met hun navigatiedienstverlener HERE voet aan de grond in China. De partijen maakten dinsdag bekend een belang van in totaal 10 procent van de voormalig Nokia-dochter over te doen aan een drietal Aziatische investeerders, te weten de branchegenoot NavInfo, techbedrijf Tencent en staatsinvesteringsfonds Singapore GIC.

Financiële details over de nieuwe samenwerking werden niet bekendgemaakt. De samenwerking met NavInfo moet ertoe leiden dat HERE in China wordt uitgerold.

De Duitse automakers betaalden in augustus 2015 circa 2,6 miljard euro aan Nokia voor HERE, een belangrijke concurrent van TomTom op het gebied van digitale kaarten en navigatiesoftware. Met HERE kregen de bouwers van luxe auto's toegang tot de kaarten die nodig zijn om in de toekomst steeds slimmere auto's te kunnen bouwen, die deels zelfstandig kunnen rijden.

De samenwerking tussen de Duitse automakers is enigszins ongewoon omdat ze elkaars grootste concurrenten zijn. Ze benadrukten dinsdag andermaal dat HERE als een ,,open platform" opereert. Daarbij zoekt het drietal mogelijk meer partners om mee in zee te kunnen gaan.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

12 Posts
[verwijderd]
0
Wat direct door mijn hoofd flitst bij het lezen van dit bericht:

China is een gesloten markt voor buitenlandse mapbedrijven. Dat gaat met deze deal niet veranderen.

Voor Automotive is China zeer belangrijk (ongeveer 1/3 van de wereldmarkt).

3 extra partijen in HERE met in totaal 10% van de aandelen; met gemiddeld 3,33% zijn het kleine partijen. Kennelijk onder druk gezet vanuit Mercedes, BMW en Audi die nu al de kaarten van NavInfo in China gebruiken.
(3 partijen is eigenlijk 1 partij Tencent met financier uit Singapore)

Als er echt Chinese partijen aan de slag gaan op de wereldmarkt, dan komen grootmachten als Baidu, Alibaba etc. om de hoek kijken. En die hebben dan nog maar 1 partij die ze met gemak kunnen en willen kopen: TomTom.

Alleen de grootaandeelhouders van TomTom moeten willen. En die kennen de waarde en verkopen niet voor minder dan de huidige minimale assetwaarde van ergens 30-40 euro.
[verwijderd]
0
quote:

wampie schreef op 27 december 2016 10:27:

tom tom zit al in china, hier de website voor wie chinees kan

www.tomtom.com/zh_cn/
Dat is voor polsbandjes van TomTom

Waar te koop? O.a. hier (bij Penningmeester Dennis):))

Henan

Penningmeester Dennis en Zhengzhou Branch Erqi Road, 5th Floor, Erqi District, de provincie Henan, Taikang Road knooppunt en de Stad van David 010-87577887
aandeeltje!
0
quote:

groeibriljant schreef op 27 december 2016 10:37:

Wat direct door mijn hoofd flitst bij het lezen van dit bericht:

China is een gesloten markt voor buitenlandse mapbedrijven. Dat gaat met deze deal niet veranderen.

Voor Automotive is China zeer belangrijk (ongeveer 1/3 van de wereldmarkt).

3 extra partijen in HERE met in totaal 10% van de aandelen; met gemiddeld 3,33% zijn het kleine partijen. Kennelijk onder druk gezet vanuit Mercedes, BMW en Audi die nu al de kaarten van NavInfo in China gebruiken.
(3 partijen is eigenlijk 1 partij Tencent met financier uit Singapore)

Als er echt Chinese partijen aan de slag gaan op de wereldmarkt, dan komen grootmachten als Baidu, Alibaba etc. om de hoek kijken. En die hebben dan nog maar 1 partij die ze met gemak kunnen en willen kopen: TomTom.

Alleen de grootaandeelhouders van TomTom moeten willen. En die kennen de waarde en verkopen niet voor minder dan de huidige minimale assetwaarde van ergens 30-40 euro.
Daarom zet HERE ook een JV op. Dat is de manier hoe het werkt.
[verwijderd]
1
"Financiële details over de nieuwe samenwerking werden niet bekendgemaakt."

Er zit dus tóch een TomTom luchtje aan ....
[verwijderd]
0
quote:

aandeeltje! schreef op 27 december 2016 10:46:

[...]

Daarom zet HERE ook een JV op. Dat is de manier hoe het werkt.
Lulverhaaltje van HERE. De Duitsers verliezen marktaandeel aan TomTom en voeren een massale ontslagronde door. Dan moet je wat om het gedeukte vertrouwen te verdedigen. En dat is met name het vertrouwen van de grote Amerikaanse en Japanse autobouwers. Nissan, Suzuki schijnen al naar TomTom te zijn. Wat gaat Toyota doen? En vooral GM en Ford. In de wandelgangen gaan al geruchten dat ook Ford naar TomTom overstapt.

JV in China werkt niet voor mapbedrijven. Vraag maar aan TomTom die jarenlange ervaring heeft in China. Die mapmarkt is en blijft gesloten.
[verwijderd]
0
India en China zijn gezien voor TT, het zijn wel 2 groeimarkten met enorme potentie en afzet-mogelijkheden.

Hoe je het ook draait of keert: HERE zet een Meesterzet in de nog steeds snelst groeiende automarkt....
Jan Peter Balkenellende
0
quote:

paulta schreef op 27 december 2016 11:05:

India en China zijn gezien voor TT, het zijn wel 2 groeimarkten met enorme potentie en afzet-mogelijkheden.

Hoe je het ook draait of keert: HERE zet een Meesterzet in de nog steeds snelst groeiende automarkt....
Altijd als je de naam Paulta voorbij ziet komen, dan weet je in ieder geval dat het negatief voor TT is.

[verwijderd]
0
Vervang het woord Here voor TomTom in het persbericht, een 10% deelneming uit de groeiregio China voor TT.
De koers zal dan gelijk +20% doen op geweldige groeivooruitzichten en nieuwe afzetgebieden...."VOC-mentaliteit" BakEllende.

TT is een genoteerde familie-BV
[verwijderd]
0
quote:

paulta schreef op 27 december 2016 11:21:

Vervang het woord Here voor TomTom in het persbericht, een 10% deelneming uit de groeiregio China voor TT.
De koers zal dan gelijk +20% doen op geweldige groeivooruitzichten en nieuwe afzetgebieden...."VOC-mentaliteit" BakEllende.

TT is een genoteerde familie-BV
Als Baidu of Alibaba een belang in TomTom neemt, kan de koers in korte tijd zomaar eens +200% gaan doen.
De huidige minimale assetwaarde van TomTom is 30-40 euro (o.a. marktexpert Roger Lanctot en Morgan Stanley blue sky scenario alleen al maps 5 miljard waard). Voor minder zie ik de grootaandeelhouders ook niet verkopen.
[verwijderd]
0
Je dure vingers tikken megalomane bedragen in Groeibriljant, en toch zit er wat in!

Alibaba en TomTom gaan intensiever samenwerken op logistiek gebied "Buy on location".."deliver on location"

Jack Ma is in Amsterdam gesignaleerd, hij stond verloren en eenzaam op het Damrak, kijkend in zijn smartphone om lopend naar de Ruiterkade te komen...hij komt toch niet verder dan de entree-desk.
ljjls
0
quote:

groeibriljant schreef op 27 december 2016 10:37:

Wat direct door mijn hoofd flitst bij het lezen van dit bericht:

China is een gesloten markt voor buitenlandse mapbedrijven. Dat gaat met deze deal niet veranderen.

Voor Automotive is China zeer belangrijk (ongeveer 1/3 van de wereldmarkt).

3 extra partijen in HERE met in totaal 10% van de aandelen; met gemiddeld 3,33% zijn het kleine partijen. Kennelijk onder druk gezet vanuit Mercedes, BMW en Audi die nu al de kaarten van NavInfo in China gebruiken.
(3 partijen is eigenlijk 1 partij Tencent met financier uit Singapore)

Als er echt Chinese partijen aan de slag gaan op de wereldmarkt, dan komen grootmachten als Baidu, Alibaba etc. om de hoek kijken. En die hebben dan nog maar 1 partij die ze met gemak kunnen en willen kopen: TomTom.

Alleen de grootaandeelhouders van TomTom moeten willen. En die kennen de waarde en verkopen niet voor minder dan de huidige minimale assetwaarde van ergens 30-40 euro.
Typisch wishfull thinking van een starre TT aandeelhouder. TT werk in Spanje slecht nog steeds kan ik uit eigen ervaring melden. Zodra je van de hoofdwegen afgaat is het bagger. Hoezo in China wel goed kaarten maken?
12 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

TomTom 5,780 +0,205 +3,68% 26 apr

Koersen meer

AEX 882,63 +12,36 +1,42% 26 apr
AMX 914,42 -2,12 -0,23% 26 apr
ASCX 1.198,74 +7,95 +0,67% 26 apr
BEL 20 3.874,87 +16,93 +0,44% 26 apr
Germany40^ 18.177,90 +260,62 +1,45% 26 apr
US30^ 38.211,61 0,00 0,00% 26 apr
US500^ 5.095,29 0,00 0,00% 26 apr
Nasd100^ 17.698,09 0,00 0,00% 26 apr
Japan225^ 38.345,55 0,00 0,00% 26 apr
WTI 83,64 0,00 0,00% 26 apr
Brent 87,99 0,00 0,00% 26 apr
EUR/USD 1,0693 -0,0036 -0,34% 14:08
BTC/USD 63.101,97 -877,90 -1,37% 02:59
Gold spot 2.337,95 0,00 0,00% 26 apr
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ASMI 623,800 +42,200 +7,26% 26 apr
ASML 858,800 +25,100 +3,01% 26 apr
PROSUS 31,625 +0,815 +2,65% 26 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
IMCD 141,700 -7,300 -4,90% 26 apr
ABN AMRO BANK N.V. 15,210 -0,665 -4,19% 26 apr
BESI 130,400 -5,600 -4,12% 26 apr