Technische Analyse « Terug naar discussie overzicht

Koersdruk indicator

32 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
0
Onder mijn prijsgrafieken heb ik een door mijzelf ontwikkelde indicator, een koersdruk indicator.

In deze discussie zal ik in verschillende berichten uiteenzetten hoe die werkt en er de algoritmes van geven.

Inleidend de bedoeling van de indicator

De analyse betreft het vaststellen van zowel een koersdruk als de volumedruk en brengt beide met elkaar in verband. Hierdoor is men vroegtijdig attent op volumeveranderingen en de daarmee gepaard gaande prijsveranderingen. Aangezien deze al in de indicator zichbaar zijn terwijl de candles nog klein zijn (lage volatiliteit), gaat het om een een signalering die voorafgaat aan de grotere koersbewegingen. Althans, soms.

De code voor de koersdruk heb ik gejat uit de volgende publicatie:
janderson99.hubpages.com/hub/Promisin...

Na wat proberen en aanpassen heb ik nu de tegenwoordige 'slang' onder de grafieken.
[verwijderd]
0
Reeds bestaande algoritme's hebben slechts een geen tot geringe waarde.
Logisch toch !!
Miljoenen gebruiken ze al. (Schat ik)

Verzin eens iets nieuws zou ik zeggen.
N.B. Zie trouwens geen prijsgrafiek ook.
[verwijderd]
0
quote:

TA-Phoenix schreef op 15 januari 2012 19:50:

Reeds bestaande algoritme's hebben slechts een geen tot geringe waarde.
Logisch toch !!
Miljoenen gebruiken ze al. (Schat ik)

Verzin eens iets nieuws zou ik zeggen.
N.B. Zie trouwens geen prijsgrafiek ook.
Niemand heeft mijn algoritme voor het volume gedeelte van mijn indicator. Die voor de koersdrukanalyse is inderdaad overbekend, komt al voor in de stochastics. Ik verzin niet alles zelf, maar de variaties in de algoritmes kunnen ook interessant zijn. Geduld, zou ik zeggen, ik heb een paar posts nodig om alles uit de doeken te doen.

Wel een grafiek, het gaat om de indicator onder de prijzen.
Bijlage:
[verwijderd]
0
En wanneer ga je je eerste prognose publiceren hier ?
Lijkt me veel waardevoller om te kunnen beoordelen.
[verwijderd]
0
quote:

TA-Phoenix schreef op 15 januari 2012 20:29:

En wanneer ga je je eerste prognose publiceren hier ?
Lijkt me veel waardevoller om te kunnen beoordelen.

Nooit, denk ik. Maar als je de algoritmes hebt en je ziet er wat in, dan draai je toch zelf een back test, eventueel op door jezelf bedachte varianten? Lijkt mij wel interessant om over te horen. Bovendien is deze indicator ondersteunend, als aanvulling op de prijsgrafiek, er komen geen aan- en verkoopsignalen uit.
[verwijderd]
0
quote:

johannes51 schreef op 15 januari 2012 20:39:

[...]Nooit, denk ik. Maar als je de algoritmes hebt en je ziet er wat in, dan draai je toch zelf een back test,
Hihi die johannes51, heb inmiddels al tig forward en backward tests uitgevoerd de laatste jaren.

je systeem is voor buitenstaanders alleen maar geloofwaardig als er ook werkelijke "vooraf" gepubliceerde prognoses zijn.

Zolang het bij m.i. kleur verblindende plaatjes blijft, zonder een werkelijk verifieerbare uitkomst, lijkt het er op dat je op zoek bent naar iets, waarvan je de uitkomst zelf nog niet weet.

Ervaring is een goede school, maar het leergeld is hoog.

Denk dat Gakgak, alias Noach enz enz enz er precies hetzelfde overdenkt.
Grappig en interessante man trouwens !!
Mvg Peerke
[verwijderd]
0
De basislijnen.
Deze lijnen worden in de uiteindelijke versie onzichtbaar gemaakt, maar ze zitten nog wel in het return statement (Pro Real Time script taal), dus kan ik ze nog wel illustreren met grafieken.

De prijslijn betreft een perunnage (dat is een percentage waarin vergeten is om met 100 te vermenigvuldigen; een perunnage is een waarde tussen 0 en 1) dat de plaats aangeeft van de close in de true range. Hiervan is 0.5 afgetrokken, zodat het eindresultaat een waarde is tussen -0.5 en +0.5, suggererend dat een close in de onderste regio's duidt op een downtrend.

algorime in scripttaal:
krt=3
gem=2//gemiddelde

//true range, hoge en lage waarde
ht=max(high,close[1])
lt=min(low,close[1])

//positie close in true range
if ht>lt then //er is een true range
pc=abs(close-lt)/(ht-lt)//relatieve plaats in range ht-lt
else
pc=0.5 //geen drukkracht
endif
pcg=average[gem](pc)-0.5

De basislijn voor het volume wordt op gelijksoortige wijze berekend, alleen is daar het probleem dat er geen true range is, zoals bij prijzen. Elke candle begint met een volume van nul. Dit is opgelost door drie in plaats van twee candles te beschouwen. In deze drie is er altijd een hoogste en een laagste, die dan als volumerange beschouwd wordt, waarbinnen het volume van de lopende candle een positie heeft.

Algoritme:
cv=volume
lv=lowest[3](cv)
hv1=highest[3](cv)
hv=max(hv1,lv+1) //hv altijd groter dan lv

if hv1>1 then //er is volume, sommige insturmenten krijgen geen volume mee
vf=(cv-lv)/(hv-lv) //volume als perunnage
else
vf=0 //geen volume
endif
vfg=average[3](vf)

Deze beide basislijnen heb ik zichtbaar gemaakt in de onderstaande grafiek. Van daaruit worden de uiteindelijke lijnen afgeleid.

Bijlage:
[verwijderd]
0
quote:

TA-Phoenix schreef op 15 januari 2012 21:07:

[...]

Hihi die johannes51, heb inmiddels al tig forward en backward tests uitgevoerd de laatste jaren.

je systeem is voor buitenstaanders alleen maar geloofwaardig als er ook werkelijke "vooraf" gepubliceerde prognoses zijn.

Zolang het bij m.i. kleur verblindende plaatjes blijft, zonder een werkelijk verifieerbare uitkomst, lijkt het er op dat je op zoek bent naar iets, waarvan je de uitkomst zelf nog niet weet.

Ervaring is een goede school, maar het leergeld is hoog.

Denk dat Gakgak, alias Noach enz enz enz er precies hetzelfde overdenkt.
Grappig en interessante man trouwens !!
Mvg Peerke

Nou, beste Peerke, dat is dan Jammer, ik voel dat ik hier op iets waardevols ben gestuit en dat wil ik graag delen. Het is waar dat ik zoekende ben, maar het is ook waar dat ik nergens een indicator heb gezien die volume- en prijsveranderingen op zinvolle wijze bij elkaar brengt. Wel is er de theorie dat een trendverandering met volumetoename krachtiger zou zijn dan één met gelijkblijvend volume. Het is die volumebevestiging die ik zichbaar maak. Als jij een reeds bestaande indicator weet die dat doet, hou ik me aanbevolen, ik ben dat nog nooit tegengekomen.

Verder denk ik dat ook beginnelingen hun ideetjes op deze fora mogen presenteren zonder in de zeik te worden genomen of allerlei kwaliteitseisen opgedrongen te krijgen.

Ik heb overigens mijn indicator wel visueel gecheckt aan verschillende historische grafieken en het geeft volgens mij relevante bewegingen die gemakkelijk aan prijsbewegingen kunnen worden gekoppeld.

Het is goed mogelijk dat Noach of Tein of zoiets het met je eens is, maar ik vind hem een beetje neerbuigend in zijn reacties op andere deelnemers. Maar hij schrijft zeker interessante dingen.
[verwijderd]
0
De volume bevestigde koersdruk.
We hebben nu dus een volumedruk-oscillator tussen 0 en 1 gekoppeld aan een prijsdruk-oscillator tussen -0.5 en +0.5. Nu kun je dus uitrekenen in hoeverre de volumedruk de prijsdruk bevestigt, door ze met elkaar te vermenigvuldigen. De resulterende lijn noem ik "trend", die dus ook een oscillator wordt tussen -0.5 en +0.5.
Deze tel ik op bij de prijsdruk, zodat je een combilijn krijgt tussen -1 en +1.

Ook de trend wordt in de uiteindelijke indicator onzichtbaar gehouden, maar in onderstaande grafiek heb ik hem toegevoegd aan de eerder beschreven basislijnen. Het verschil tussen trend (zwart) en prijsdruk (bruin) wordt dus zichbaar in hun afstand en veroorzaakt door volumeinvloed.

het algoritme van dit 'halffabrikaat' waar de uiteindelijke lijnen van worden afgeleid is als volgt:
trend=vfg*pcg+pcg

Bijlage:
[verwijderd]
0
De vier uiteindelije lijnen van de indicator.

Als je in het voorgaande bericht van mij de trendverandering bekijkt, zie je dat die iets vooruitloopt op een later gevormde top. Je ziet ook dat bij daling soms de hele lijn onder nul gaat en bij stijging boven nul. Hieruit kreeg ik het idee om van de hoogste waardes en de laagste waardes een "na-ijl" te creëren door met een gemiddelde van hoogste en laagste te werken.

Dan krijg je vier lijnen, met als algoritme:
krt=3
gem=2//gemiddelde

//slangenlijnen
trendlan=average[gem](highest[krt](trend))
trendlan2=average[gem](lowest[krt](trend))

pclan=average[gem](highest[krt](pcg))
pclan2=average[gem](lowest[krt](pcg))

Bijlage:
[verwijderd]
0
De totale indicator heeft het volgende algoritme

krt=3
gem=2//gemiddelde

//volume
cv=volume
lv=lowest[3](cv)
hv1=highest[3](cv)
hv=max(hv1,lv+1) //hv altijd groter dan lv

if hv1>1 then //er is volume, sommige insturmenten krijgen geen volume mee
vf=(cv-lv)/(hv-lv) //volume als perunnage
else
vf=0 //geen volume
endif
vfg=average[3](vf)

//true range, hoge en lage waarde
ht=max(high,close[1])
lt=min(low,close[1])

//positie close in true range
if ht>lt then //er is een true range
pc=abs(close-lt)/(ht-lt)//plaats tov krt candles
else
pc=0.5 //geen drukkracht
endif
pcg=average[gem](pc)-0.5

trend=vfg*pcg+pcg //volume tussen 0 en 1, alleen sync met positief volume getoond.

//slangenlijnen
trendlan=average[gem](highest[krt](trend))
trendlan2=average[gem](lowest[krt](trend))

pclan=average[gem](highest[krt](pcg))
pclan2=average[gem](lowest[krt](pcg))

//hulplijnen voor kleurvlakken
vanonder=min(0,trendlan)
vanboven=max(0,trendlan2)

return 0 as "nul", vfg as "volumedruk", trend as "trend", pcg as "koersdruk", trendlan as "volumetrend hoog", trendlan2 as "volumetrend laag", vanonder as "vanonder", vanboven as "vanboven", pclan as "kale trend hoog", pclan2 as "kale trend laag", 0.5 as "plus", -0.5 as "min"

Voor de kleurvlakken zijn nog wat hulplijnen toegevoegd, voor de duidelijkheid worden de basislijnen onzichtbaar gemaakt. Boven de plus lijn en onder de min lijn is er pure volumedruk, dus zulke topjes krijgen een accent, daar ik iets aan de knikker.

Bijlage:
[verwijderd]
0
Ik hoop dat deze indicator nu duidelijk is. Vragen kunnen uiteraard gesteld worden.
[verwijderd]
0
Inmiddels heb ik bedacht dat de slangenlijnen sneller moeten, omdat het toch wel zonde is om de vroege indicatie op te geven. Daarom schrap ik de average[gem]() bewerking uit hun algoritme.
[verwijderd]
0
Ik durf het nauwelijks te schrijven.
De kale trend ook onzichtbaar gemaakt, paar kleuren weg, andere terug, en het wordt een steeds begrijpelijker indicatortje ...
Bijlage:
[verwijderd]
0
OK, na de verschillende aanpassingen, vanwege dat ik door het maken van deze beschrijving dieper ben gaan nadenken over deze indicator, dan nu de definitieve versie van de code (hoop ik)

Het ziet er nu gelikt uit, al zeg ik het zelf.

code in Pro Real Time script taal:

krt=3
gem=3//gemiddelde

//volume
cv=volume
lv=lowest[3](cv)
hv1=highest[3](cv)
hv=max(hv1,lv+1) //hv altijd groter dan lv

if hv1>1 then //er is volume, sommige insturmenten krijgen geen volume mee
vf=(cv-lv)/(hv-lv) //volume als perunnage
else
vf=0 //geen volume
endif
vfg=average[3](vf)

//true range, hoge en lage waarde
ht=max(high,close[1])
lt=min(low,close[1])

//positie close in true range
if ht>lt then //er is een true range
pc=abs(close-lt)/(ht-lt)//plaats tov krt candles
else
pc=0.5 //geen drukkracht
endif
pcg=average[gem](pc)-0.5

trend=vfg*pcg+pcg //trend

//slangenlijnen van volumetrend
trendlan=highest[krt](trend)//average[gem](highest[krt](trend))
trendlan2=lowest[krt](trend)//average[gem](lowest[krt](trend))

//kale trend lijnen
pclan=highest[krt](pcg)//average[gem](highest[krt](pcg))
pclan2=lowest[krt](pcg)//average[gem](lowest[krt](pcg))

//hulplijnen voor kleurvlakken; kale trend blijft binnen volumetrend
vanonder=min(pclan,trendlan)
vanboven=max(pclan2,trendlan2)

return 0 as "nul", vfg as "volumedruk", trend as "trend", pcg as "koersdruk", trendlan as "volumetrend hoog", trendlan2 as "volumetrend laag", vanonder as "vanonder", vanboven as "vanboven", pclan as "kale trend hoog", pclan2 as "kale trend laag", 0.5 as "plus", -0.5 as "min"

Bijlage:
[verwijderd]
0
Onmogelijk om met deze indicator.En al je systemen überhaupt iets ermee te kunnen verdienen.Wel leuke kleurplaten mijn kinderen zijn er dol op :)
[verwijderd]
0
quote:

Transpiratie & Zweten schreef op 16 januari 2012 21:46:

Onmogelijk om met deze indicator.En al je systemen überhaupt iets ermee te kunnen verdienen.Wel leuke kleurplaten mijn kinderen zijn er dol op :)
Er zijn mensen die nooit iets verdienen, ook al hebben ze nog zulke goede indicators.
Kleur is alles, het spaart je een hoop denken. Met een kleur geef je aan welke lijn boven en onder de andere loopt, zodat je niet meer hoeft te redeneren of nagaan, want je ziet het onmiddellijk.
De mens is zeer visueel en zijn ogen en hersenen komen voort uit miljoenen jaren evolutie. Het doel van grafieken is om die kwaliteit aan te spreken, zodat een onbegrijpelijke stroom van getallen wordt samengevat in een begrijpelijk plaatje waar je wat mee kunt. Daarom moet je het niet bij lijnen laten, maar de prijs candles in een landschap laten lopen, dan zie je hoe de koers loopt en waar de koers loopt en kun je anticiperen op waarheen het gaat.

Volgens mij begint het verdienen bij mij nu op gang te komen.
[verwijderd]
0
Gebruik van de indicator.
In bijgaande grafiek zijn getallen geplaatst bij verschillende dramapunten in het koersverloop, zodat per punt toegelicht kan worden hoe de indicator de betreffende episode in het drama mede laat zien.

1. Na opening zie je de lage trend omlaag lopen, terwijl de candles een stijging laten zien. Er is volumesteun voor de stijging (dikke blauwe zone) Na de pincer zakt de koers naar de kijun-sen(bruine lijn, mid26)

2. De hoge trend loop op met volumesteun, maar blijft halverwege de grijze zone horizontaal.

3. Ellipsen. Er volgt een zijwaarts verloop met twijfelcandles. De indicator laat zien dat er een duidelijke neerwaartse druk is, maar zonder enige volumesteun (alleen dunne lijnen), zodat die druk onvoldoende krachtig is om een daling teweeg te brengen.

4. Er volgen enige blauwe twijfelcandles, maar de indicator laat een forse opwaartse druk zien met toenemend volume. De lage trend komt boven nul, getoond door het gele vlak. Dit is een krachtige opwaartse koersdruk.
Bijlage:
[verwijderd]
0
Ik heb naar aanleiding van een brainwave over het brengen van rangeverschillen in een relatieve lijn tussen 0 en 1, ontdekt dat die lijn eigenlijk een rustig en voorspellend verloop heeft.

Toen kwam ik op het idee om twee lijnen te maken, die door hun onderlinge verhouding iets zouden verklappen over de invloed van het volume.

Het zijn twee ergodicjes geworden, één van de som van relr en vf (volume gecombineerd met rangeverloop), de ander van de som relr en pc (plaats van de candle gecombineerd met rangeverloop)

We zien nu episodes waar het volume geen effect meer heeft, of waar het overdreven veel effect heeft.

code:

//volume
cv=volume
lv=lowest[5](cv)
hv1=highest[5](cv)
hv=max(hv1,lv+1) //hv altijd groter dan lv

if hv1>1 then //er is volume, sommige insturmenten krijgen geen volume mee
vf=(cv-lv)/(hv-lv) //volume als perunnage
else
vf=0 //geen volume
endif

//true range, hoge en lage waarde
ht=max(high,close[1])
lt=min(low,close[1])

//positie close in true range
if ht>lt then //er is een true range
pc=abs(close-lt)/(ht-lt)//plaats tov krt candles
else
pc=0 //geen drukkracht
endif

atr=averagetruerange[2](close)
ahoog =highest[20](atr)
alaag=lowest[20](atr)
relr=(atr-alaag)/(ahoog-alaag)

voltrend=average[3](average[5](vf+relr))
pctrend=average[3](average[5](pc+relr))

return voltrend as "voltrend", pctrend as "pctrend"
Bijlage:
32 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

AEX 882,63 +12,36 +1,42% 18:05
AMX 914,42 -2,12 -0,23% 18:05
ASCX 1.198,74 +7,95 +0,67% 18:05
BEL 20 3.874,87 +16,93 +0,44% 18:05
Germany40^ 18.177,90 +260,62 +1,45% 22:29
US30^ 38.211,61 +87,48 +0,23% 21:59
US500^ 5.095,29 +50,35 +1,00% 22:29
Nasd100^ 17.698,09 +269,54 +1,55% 22:29
Japan225^ 38.345,55 +620,41 +1,64% 22:12
WTI 83,64 -0,11 -0,13% 22:29
Brent 87,99 +0,08 +0,09% 22:29
EUR/USD 1,0694 -0,0036 -0,33% 23:05
BTC/USD 64.046,93 +67,06 +0,10% 21:02
Gold spot 2.337,95 +5,92 +0,25% 23:05
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ASMI 623,800 +42,200 +7,26% 17:35
ASML 858,800 +25,100 +3,01% 17:39
PROSUS 31,625 +0,815 +2,65% 17:35
Dalers Laatst +/- % tijd
IMCD 141,700 -7,300 -4,90% 17:35
ABN AMRO BANK N.V. 15,210 -0,665 -4,19% 17:35
BESI 130,400 -5,600 -4,12% 17:35

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront