DEN HAAG (AFN) - Winkeliers hebben in mei 3,1 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit de recentste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De verkopen stegen met 2,8 procent.
In de non-foodsector groeide de omzet met 3,5 procent, de omzet van de foodsector kromp met 0,4 procent. Daarnaast is online 19,6 procent meer omgezet.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in mei. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,4 procent hoger dan in mei 2018.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
zijn dat de cijfers incl de online winkels?
Omzet detailhandel
In dit nieuwsbericht wordt de omzetontwikkeling van de detailhandel gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De cijfers over de verslagmaanden in 2018 zijn definitief, die van 2019 zijn voorlopig.
Branches
De detailhandel (excl. tankstations en apotheken) is onderverdeeld in een aantal hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (in 2018 een omzetaandeel van 39 procent), non-foodwinkels (49 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (12 procent).
Postorderbedrijven en internetwinkels
De cijfers van de detailhandel via postorder en internet betreffen de omzetontwikkelingen van bedrijven die voornamelijk via postorder en/of internet goederen aan de consument verkopen. Deze cijfers geven geen beeld van de totale detailhandelsverkoop via internet.
De omzet die fysieke winkelbedrijven via internet realiseren wordt namelijk niet bij de detailhandel via postorder en internet gemeten, maar bij de branches die aansluiten op de hoofdactiviteiten van deze winkelbedrijven. Zo wordt bijvoorbeeld de omzet van een kledingwinkel die voornamelijk via de winkel verkoopt, maar deels ook via internet, toegerekend aan de branche kledingwinkels.
Online omzet detailhandel
CBS publiceert niet alleen cijfers over de totale omzet van de postorder- en internetbedrijven maar daarnaast ook gegevens over de omzet via internet van het midden- en grootbedrijf (10 werkzame personen en meer) van de detailhandel. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de eerdergenoemde pure internetverkopers en multi-channelers. De pure internetverkopers hebben dus als hoofdactiviteit de verkoop via het internet, de multi-channelers kenmerken zich door de verkoop via het internet als nevenactiviteit te hebben naast de ‘fysieke’ verkoop in winkels.