Staat koopt invloed bij Air France-KLM

Door AFN op 26 februari 2019 20:20 | Views: 6.589

Staat koopt invloed bij Air France-KLM

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse staat heeft de portemonnee getrokken voor een belang in luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. Volgens minister Wopke Hoekstra geeft Nederland daarmee een duidelijk signaal af dat het de belangen van KLM, het publieke belang en ook de belangen op Schiphol duidelijker beschermt.

In eerste instantie kocht het kabinet een pluk aandelen met een waarde van 680 miljoen euro. Dat komt neer op 12,68 procent van de aandelen Air France-KLM. Het uiteindelijke doel is om circa 14 procent van de stukken te verwerven, gelijk aan de aandelenportefeuille die Frankrijk in de combinatie bezit. De bijna 6 procent die de Nederlandse Staat al heeft in KLM zal worden behouden.

De laatste tijd gingen al vaker geluiden op dat Nederland meer moest doen om de eigen belangen te beschermen. Daartegenover werd ook gerept over het verkopen van alle aandelen in het luchtvaartbedrijf door zowel Frankrijk als Nederland.

Herbenoeming Elbers

Vanuit Parijs klonk steeds nadrukkelijker de wens, tegen eerdere afspraken in, om bepaalde zaken en diensten over te hevelen. In de recente strategie-update van Air France-KLM werd ook gesproken over verdere samenwerking en het in elkaar schuiven van diensten. Verder krijgt Air France-KLM-baas Ben Smith zitting in de raad van commissarissen van KLM.

Ook was er recent het nodige te doen om de herbenoeming van Pieter Elbers. De KLM-topman, die uiteindelijk voor vier jaar werd herbenoemd, zou door de directie van Air France-KLM worden gezien als een lastige sta-in-de-weg bij de plannen van het moederbedrijf om de structuur te wijzigen. De Nederlander lag meermaals dwars bij plannen van het moederbedrijf om de autonomie van KLM in te perken. Minister Hoekstra sprak zich eerder uit voor een herbenoeming van Elbers, ook met het oog op de Nederlandse belangen die beschermd moeten worden.

Niet tornen aan afspraken

Volgens Hoekstra stond de aandelenkoop los van de spanningen rond de positie van Elbers. Hij sprak wel van een ,,illustratie van de verhoudingen." Smith bezocht onlangs nog het ministerie. Hij benadrukte tijdens dat bezoek dat Air France-KLM niet van plan is om te tornen aan afspraken die in het verleden gemaakt zijn over de positie van KLM binnen de luchtvaartgroep.

Volgens Hoekstra zijn de meeste aandelen dinsdag verworven. Het aandeel Air France-KLm sloot de sessie met een winst van 5,4 procent op 12,73 euro. Daarmee behoorde het fonds tot de sterkste stijgers in de MidKap.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

21 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Porscheknakker
0
Vandaar die stijging van vandaag van ruim 5%.
De bewindslieden zullen vandaag privé bezig zijn geweest met het inslaan van KLM-aandelen en morgen gaan ze cashen.
Jammer dat ik geen minister ben, want zou ik in 1 dag een paar ton hebben verdiend.
@iPlof
1
Wordt met de dag gekker met dit beleid waarbij de burger het bedrijfsleven subsidieert en de overheid bedrijven willekeurig voortrekt. Over 10 jaar als de combi failliet is krijgen we vast een parlementaire enquête waarin veel beterschap wordt beloofd.
ruchhouwer
1
Duidelijk dat er geen vertrouwen is binnen deze organisatie, lekker samenwerken is dat. Normaliter gedoemd te mislukken. Zo gaat het ook binnen EU, NL trekt aan het kortste eind als het aan de anderen ligt.
Heinz
1
Welk belang heeft de Nederlandse burger hierbij? Ik zie er geen.

Daarnaast, de luchtvaartsector moet juist eens normaal door Den Haag worden aangepakt qua groei/uitstoot/overlast/uitbreiding/etc. Dat gaat nu nog minder snel gebeuren.
rationeel
0
Ze hadden beter het hele bedrijf kunnen houden.

Maar ja zaken mensen zijn het zeker niet.
pietje-2005
2
Nederlandse belastingbetaler neemt risico in een frans bedrijf ???
Zijn we helemaal van de ratten besnuffeld aan het worden ??
Is altijd fout gegaan, dacht ik.
[verwijderd]
0
@rationeel
mw Jorritsma was 1995-2005 de expert op dit gebied. Heeft ze al een lintje?
rationeel
0
quote:

goeruh schreef op 26 februari 2019 21:43:

@rationeel
mw Jorritsma was 1995-2005 de expert op dit gebied. Heeft ze al een lintje?
Wel veel lijntjes;)
FlashHenk
0
Dit is heel verstandig. Nederland moet een stem hebben in de besluitvorming die genomen wordt over de toekomst van KLM op holding-niveau. Het internationale netwerk op Schiphol mag in geen geval in gevaar komen!
HD_Erik
1
het zwaard
0
Men had dit al veel eerder moeten doen, wat niet betekend dat het nu te laat is. Beter te laat dan nooit. In België hebben ze hun bedrijven van Nationaal belang destijds ook verkocht aan de Fransen, en zijn nu niet alle grip op het beleid kwijt maar lopen ook nog eens een deel belastingen mis. Enkel Linkse rakkers willen of kunnen dit niet inzien.
crypt
1
[quote alias=mollowitz id=11448266 date=201902262056]
Zo gaan we het klimaat akkoord NOOIT

Klimaat gekkigheid.. als jij moet kiezen heb je liever KLM kapot waarschijnlijk. En daarna heel blij zijn met 0,0003 graad minder opwarming van de aarde?? Als je dat al haalt trouwens. Ongelovelijk...
crypt
0
quote:

Heinz schreef op 26 februari 2019 20:52:

Welk belang heeft de Nederlandse burger hierbij? Ik zie er geen.

Daarnaast, de luchtvaartsector moet juist eens normaal door Den Haag worden aangepakt qua groei/uitstoot/overlast/uitbreiding/etc. Dat gaat nu nog minder snel gebeuren.
Wat dacht je van een economisch belang??? Weet je hoeveel banen er gemoeid zijn met KLM/schiphol???

En jij gaat zelf nooit met het vliegtuig op pad??
erjee-ff
0
Nou, voor mij een uitstap moment. Twee overheden met een verschillende visie op economie en schuld aan boord met samen bijna 30% belang, dat gaat de besluitvaardigheid zeker niet ten goede komen.
leek2018
0
Waarom gaat het met Air France slecht en waarom ging het met KLM goed? Misschien heeft dat wel met staatsbemoeienis te maken. En wat te zeggen over het belang van de Chinezen en Amerikanen in het bedrijf.
Heinz
0
quote:

crypt schreef op 27 februari 2019 07:20:

[...]

Wat dacht je van een economisch belang??? Weet je hoeveel banen er gemoeid zijn met KLM/schiphol???

En jij gaat zelf nooit met het vliegtuig op pad??
Schiphol? Ja, mee eens. Daar ligt een serieus economisch belang. AF-KLM zeer zeker niet.

En idd, ik vlieg al jaren niet meer.
crypt
0
quote:

Heinz schreef op 27 februari 2019 09:10:

[...]
Schiphol? Ja, mee eens. Daar ligt een serieus economisch belang. AF-KLM zeer zeker niet.

En idd, ik vlieg al jaren niet meer.
Ja en wie is de grootgebruiker op schiphol? KLM, dus daar ligt het belang voor de staat.
21 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

Air France... 9,720 +0,030 +0,31% 26 apr

Koersen meer

AEX 882,63 +12,36 +1,42% 26 apr
AMX 914,42 -2,12 -0,23% 26 apr
ASCX 1.198,74 +7,95 +0,67% 26 apr
BEL 20 3.874,87 +16,93 +0,44% 26 apr
Germany40^ 18.177,90 +260,62 +1,45% 26 apr
US30^ 38.211,61 0,00 0,00% 26 apr
US500^ 5.095,29 0,00 0,00% 26 apr
Nasd100^ 17.698,09 0,00 0,00% 26 apr
Japan225^ 38.345,55 0,00 0,00% 26 apr
WTI 83,64 0,00 0,00% 26 apr
Brent 87,99 0,00 0,00% 26 apr
EUR/USD 1,0694 -0,0036 -0,33% 26 apr
BTC/USD 63.101,97 -877,90 -1,37% 02:59
Gold spot 2.337,95 0,00 0,00% 26 apr
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ASMI 623,800 +42,200 +7,26% 26 apr
ASML 858,800 +25,100 +3,01% 26 apr
PROSUS 31,625 +0,815 +2,65% 26 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
IMCD 141,700 -7,300 -4,90% 26 apr
ABN AMRO BANK N.V. 15,210 -0,665 -4,19% 26 apr
BESI 130,400 -5,600 -4,12% 26 apr