'AF-KLM wordt lastiger bestuurbaar'

Door AFN op 27 februari 2019 08:26 | Views: 6.855

'AF-KLM wordt lastiger bestuurbaar'

AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Het aanzienlijke belang dat de Nederlandse staat in Air France-KLM heeft genomen zorgt er voor dat het toch al lastig te besturen bedrijf er een strategische eigenaar bij heeft gekregen. Kenners van Bernstein benadrukken dat de grote aandeelhouders ieder een eigen agenda hebben. Dat kan voor spanningen zorgen in het bestuur van de onderneming. ING benadrukt de tragere besluitvorming als mogelijke bijwerking.

Nederland kocht een deelneming van 12,7 procent en sprak de intentie uit om dit verder uit te breiden tot ruim 14 procent van de stukken. Daarmee zou het overheidsbelang gelijk zijn aan het belang van de Franse staat. Verder hebben strategische partners China Eastern en Delta Air Lines tezamen 17,6 procent van Air France-KLM in handen.

Al met al zorgt de bemoeienis van Nederland er voor dat het voor topman Ben Smith van Air France-KLM nog uitdagender wordt om de koers te bepalen. En dat was volgens de analisten al geen sinecure. De uiteenlopende belangen van aandeelhouders kunnen volgens de Bernstein-kenners noodzakelijke herstructureringen in de weg zitten.

Spanningen

Het is voor Smith en de zijnen al een heel karwei om de spanningen tussen Parijs en Amsterdam te verminderen, benadrukt Bernstein. Daarbij wordt gezocht naar evenwicht om op verder te kunnen bouwen, gericht op winstgroei voor het bedrijf. De recente koerswinst van Air France-KLM kan voor beleggers reden zijn winsten te nemen.

ING legt uit dat de Nederlandse staat zich genoodzaakt zag om in te grijpen. De Nederlandse belangen van KLM en Schiphol sneeuwden de voorbij jaren steeds verder onder. Het kabinet krijgt door de stap een zetel in het bestuur van Air France-KLM. In twee jaar tijd zal het stemrecht van Nederland zijn vergroot tot 23 procent. Ook wijst ING op het verrassingselement, dat mogelijk voor verbazing bij de Fransen zal hebben gezorgd.

Beurswaarde

Het aandeel Air France-KLM won dit jaar tot aan woensdag ruim een derde aan beurswaarde. Voor kenners van Morgan Stanley was die stijging reden om het advies op het luchtvaartbedrijf te verlagen naar equal-weight van overweight. Woensdag omstreeks 09.40 uur toonde het aandeel en min van 12 procent op 11,20 euro.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

19 Posts
Jopie1962
0
Ja, als het slecht gaat met een bedrijf dan moet je de ambtenaren er bij halen, dán gaat het pas goed ! not.
Jinba
0
QUOTE
"AF-KLM wordt lastiger bestuurbaar"

Wat een one-liner. ROFLOL
Op naar 15€. Als overheden erachter staan, join 'de rovers'.
Voornu
2
Regeren is vooruit zien en dat is waar onze overheid nu net niet goed in is. Nog geen half jaar geleden stond de koers van AF-KLM onder de € 7 en dt had ons dan €280 miljoen gescheeld of bijna het dubbele aantal aandelen dat nu is verkregen. Het tekort aan zeggenschap was toch al vele jaren bekend. Overigens had de staat in 2003 al niet zo dom moeten zijn om KLM aan de Fransen toe te vertrouwen.
Jinba
0
quote:

Voornu schreef op 27 februari 2019 08:44:

Regeren is vooruit zien en dat is waar onze overheid nu net niet goed in is. Nog geen half jaar geleden stond de koers van AF-KLM onder de € 7 en dt had ons dan €280 miljoen gescheeld of bijna het dubbele aantal aandelen dat nu is verkregen. Het tekort aan zeggenschap was toch al vele jaren bekend. Overigens had de staat in 2003 al niet zo dom moeten zijn om KLM aan de Fransen toe te vertrouwen.
Als je alles vooruit weet kom je met een duppie de wereld rond.
leek2018
0
Heeft de Staat de aandelen gekocht om KLM te redden of om Schiphol te laten groeien. De bewindslieden waren er al maanden mee bezig. Dan hebben ze nu wel de hoofdprijs betaald gezien de koers van de afgelopen jaar.
pietje-2005
0
Het gaat wel lekker met het geld van de belastingbetaler.
Stelletje communisten.
Zal Rutte een russische connectie hebben ??
Lijkt er wel op ;-)
erjee-ff
2
quote:

pietje-2005 schreef op 27 februari 2019 09:02:

Het gaat wel lekker met het geld van de belastingbetaler.
Stelletje communisten.
Zal Rutte een russische connectie hebben ??
Lijkt er wel op ;-)
Jij leeft nog in de veronderstelling dat we in een democratie leven?

Voor het overige, dit is een mooi uitstapmoment. Met zo veel overheidsbemoeienis wordt het inderdaad lastig om effectief beleid te formuleren.
ki
0
quote:

erjee-ff schreef op 27 februari 2019 09:11:

[...]
Jij leeft nog in de veronderstelling dat we in een democratie leven?

Voor het overige, dit is een mooi uitstapmoment. Met zo veel overheidsbemoeienis wordt het inderdaad lastig om effectief beleid te formuleren.
inderdaad wie denkt dat we in een democratie leven is echt een gemanipuleerde idioot....
drooglegging1920
0
quote:

Voornu schreef op 27 februari 2019 08:44:

Regeren is vooruit zien en dat is waar onze overheid nu net niet goed in is. Nog geen half jaar geleden stond de koers van AF-KLM onder de € 7 en dt had ons dan €280 miljoen gescheeld of bijna het dubbele aantal aandelen dat nu is verkregen. Het tekort aan zeggenschap was toch al vele jaren bekend. Overigens had de staat in 2003 al niet zo dom moeten zijn om KLM aan de Fransen toe te vertrouwen.
In 2003 had KLM geen keuze , het zou anders failliet gaan! Het had zich alleen niet het (Hollandse) kaas van het brood moeten laten eten! Als makke schaap is KLM opgegaan in Air-France. KLM-top en de Nederlandse regering had toen echt hard-ball moeten spelen en goede voorwaarden moeten scheppen met een belang waarin je nog zelf enigszins de touwtjes in handen zou (blijven) houden.
pietje-2005
1
Juist, ki :Zoiets als een idioot die denkt dat "we" het klimaat ook bepalen met een wetje (democratisch?) van andere idioten.
Gelukkig zijn we allemaal voorstander van ambtenaar-piloten, en zo ;-)
taurus86
1
Na OGEM en RSV heeft de overheid nog weer eens zin om een potentieel failliete business te gaan ondersteunen. Een belegging in Ryanair of Virgin Atlantic had beter geweest.
De bus gemist en je met de taxi naar de volgende halte laten vervoeren om dan de bus alsnog te halen. Groot zakelijk instinct.
josti5
0
Niet te geloven: 700 miljoen door het putje!
En alle 'overleg' tussen bewoners, Schiphol en overheid kan met onmiddellijke ingang worden gestopt, nu Den Haag het masker heeft afgeworpen.

chogogo
1
Goh, iedereen negatief over de overheidsbijdrage. Ik ook trouwens. Hoe gaan we die bende in Den Haag nu afstraffen? Ik ben altijd voorstander geweest om die tent daar te sluiten met hun significant achterlijke dure driedelige pakjes ambtenaren. HOE GAAN WE DAT NU DOEN?
relpinda
0
quote:

Voornu schreef op 27 februari 2019 08:44:

Regeren is vooruit zien en dat is waar onze overheid nu net niet goed in is. Nog geen half jaar geleden stond de koers van AF-KLM onder de € 7 en dt had ons dan €280 miljoen gescheeld of bijna het dubbele aantal aandelen dat nu is verkregen. Het tekort aan zeggenschap was toch al vele jaren bekend. Overigens had de staat in 2003 al niet zo dom moeten zijn om KLM aan de Fransen toe te vertrouwen.
en vele negatieve reacties hier op IEX,

Goed luisteren is dus bij vele ook een probleem.

Hoekstra heeft duidelijk gezegd dat n.a.v. het bezoek van Benjamin Smith er voor de Regering het speel veld wederom is veranderd. M.a.w. zij zijn er niet geruster op geworden op een Status Quo van voorgaande jaren van beleid.

De Regering heeft steeds op het vinkentouw gezeten om aandelen in te kopen OMDAT Frankrijk zich NIET aan hun afspraken hebben gehouden om hun belang te verkleinen (dochter AF 100% en Holding 14,3% ) in bezit van Franse Regering!!
Nu men de visie en plannen van B.Smith heeft aangehoord (voor het publiek onbekend wat die zijn), heeft men zich bedacht en deze week in stilte toch maar ook een belang opgebouwd idem richting Franse Overheid.

Schiphol en KLM zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden en gaat om ca. 100.000 arbeidsplaatsen en zere vele toeleveranciers ook van buiten Nederland op alle gebieden en terreinen.

BULLSHIT om te zeggen dat KLM vervuilende CO2 uitstotend bedrijf is.

KLM heeft de modernste minst vervuilende en minst lawaai gevende vloot, bovendien wordt er het meeste biofuel gebruikt en voortdurend gezocht naar nog betere minder co2 toepassingen.

Door het gehele bedrijf heen is er een verduurzamingscultuur om het milieu zo min mogelijk te belasten of te benadelen! Daar worden koste noch moeite aan bespaard!

JA KLM heeft bij het aangaan met AF zeker tot op de dag van vandaag geprofiteerd van AF. En ja de Fransen vliegen liever met KLM dan met hun eigen AF-vluchten/bemanning en daar komen ze heel graag naar SPL voor om over te stappen.

En voor sommige "Groenen" de Burgerluchtvaart is niet meer weg te denken netzo als uw mobieltje! Op houden met die onzin geroepertoeter.

En let maar op de tickets worden duurder want Hoekstra wil zijn 680mio terughalen hoor, die ticketTAX gaat er komen hoor! Maar daar gaat geen reductie CO2 van ontstaan.

En ik wil wel eens zien wie er meer of minder CO2 uitstoot per persoon per kilometer? Een gezin met de auto+sleurhut naar Zuid-Frankrijk of degene die het vliegtuig(96%bezetting) neemt??

LOLZEALL

josti5
0
'En ik wil wel eens zien wie er meer of minder CO2 uitstoot per persoon per kilometer? Een gezin met de auto+sleurhut naar Zuid-Frankrijk of degene die het vliegtuig(96%bezetting) neemt??'

Zelfs vliegreizen binnen Europa zijn al erg vervuilend. Zo leidt een vliegreis naar het Franse Nice tot een uitstoot van ongeveer 240 kilo CO2 per persoon. Een reis naar Nice met de trein leidt tot maar 25 kilo CO2 uitstoot en met een benzineauto bedraagt de uitstoot zo'n 600 kilo CO2. En als je bijvoorbeeld met vier personen reist, is ook de auto milieuvriendelijker dan het vliegtuig.

www.nu.nl/weekend/5427539/zo-slecht-v...
relpinda
0
josti5
0
quote:

relpinda schreef op 5 maart 2019 20:34:

NEP VERHAAL wat je hebt aangehaald josti. Die gaat niet op. Droom door.
Lekker sterke, inhoudelijke, bronrijke reactie.
Dank voor je bijdrage, grmpf.
leek2018
0
Elbers roept nu dat de vliegtax nadelig is voor de winst van de KLM. Het gedonder begint al.
19 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

Air France... 9,720 +0,030 +0,31% 26 apr

Koersen meer

AEX 882,63 +12,36 +1,42% 26 apr
AMX 914,42 -2,12 -0,23% 26 apr
ASCX 1.198,74 +7,95 +0,67% 26 apr
BEL 20 3.874,87 +16,93 +0,44% 26 apr
Germany40^ 18.177,90 +16,89 +0,09% 26 apr
US30^ 38.211,61 0,00 0,00% 26 apr
US500^ 5.095,29 0,00 0,00% 26 apr
Nasd100^ 17.698,09 0,00 0,00% 26 apr
Japan225^ 38.345,55 0,00 0,00% 26 apr
WTI 83,64 0,00 0,00% 26 apr
Brent 87,99 0,00 0,00% 26 apr
EUR/USD 1,0717 +0,0021 +0,20% 05:03
BTC/USD 63.244,68 -802,24 -1,25% 03:00
Gold spot 2.324,71 -13,24 -0,57% 05:03
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ASMI 623,800 +42,200 +7,26% 26 apr
ASML 858,800 +25,100 +3,01% 26 apr
PROSUS 31,625 +0,815 +2,65% 26 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
IMCD 141,700 -7,300 -4,90% 26 apr
ABN AMRO BANK N.V. 15,210 -0,665 -4,19% 26 apr
BESI 130,400 -5,600 -4,12% 26 apr