TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Oktober 2016

6.784 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 335 336 337 338 339 340 | Laatste
[verwijderd]
0
met us-verkiezingen voor de deur kan je dat wel (even) vergeten! Be realistic...
VanillaSky
0
quote:

martinmartin schreef op 1 november 2016 10:26:

Er is niks mis mee om voorzichtig te prognotiseren.
Dat heb ik nu nl ook gedaan.

Brutomarge wordt bepaald door C&S vs hardware.

Consumer is voor een alsmaar groter deel C&S door de toepassing van deferred.

Hardware in 2014, 2015, 2016 en 2017 bestaat/bestond uit PND, Sports, uitfaserende Hardware Automotive en een gedeelte bij Telematics.

Indien ik een schatting moet maken van de met die hardware te behalen/behaalde marges zet ik op 1 Telematics daarna Sports gevolgd door PND om te besluiten met Hardware Automotive.

Om de omzet in 2017 beperkt te houden tot ruwweg 1 miljard moet je gegeven de groei in Automotive en Telematics de omzet van hardware Automotive helemaal laten vervallen terwijl PND incl C&S omzet(in 2017 is deze C&S omzet al goed voor ca 100 mio zie deferred) nog eens met 15% overall afneemt.
Dat het wegvallen van de slechtst renderende Hardware-omzet een impact zal hebben op de overall marge is mi overduidelijk.
Indien men er in slaagde om incl de 50 mio uitfaserende omzet automotive (goed voor 7% van de totaalomzet q3) een marge van 57,2% te realiseren dan komt mij de 59% van jou erg pover over.
Ook mijn 60% zit aan de onderkant van wat je zou mogen verwachten.

Dat valt nogal mee met voorzichtig. Zie ook dit jaar, honderden keren heb ik hier moeten horen 'Nee HG is zo ontzettend conservatief/bang van zijn eigen schaduw/haalt de outlook met twee vingers in de neus' etc etc. Zie daar, de 23 centen (let wel adjusted) worden behaald door wat meer op de kosten te letten met een 70 mio lagere omzet.

Een 60% marge over het gehele jaar verwacht ik niet maar uitsluiten kan ik het niet, als consumer omzet in een dergelijk rap tempo blijft dalen dan zie ik dat nog wel gebeuren - echter met MINDER omzet. Dan krijg je zoiets:

Consumer 489
Automotive 168
Telematics 175
Licensing 143

Totaal omzet 975 mio
Operating result 585 (60% bruto marge)
Opex 565
Operating result 20 mio

Blijft er dan meer over? Conclusie is nee. Laten we in godsnaam hopen dat Consumer zich nog enigszins sterk houd anders gaat die 23 eurocenten adjusted in 2017 nog lastig worden.

boem!
1
Waar jij volledig aan voorbijgaat is dat uit de gepubliceerde cijfers blijkt dat Consumer naast Automotive Hardware, Sports en PND's ook C&S omzet produceert .

In 2014 bedroeg die C&S omzet Consumer 111,1 mio in 2015 103 mio en cum 3q-16 werd er 73,7 mio in de boeken verantwoord.

De in de regel zeer voorzichtige HG heeft een omzetwaarschuwing afgegeven met als nieuwe outlook 980 mio die zich naar Consumer vertaald met 560 mio. Ik kan me niet voorstellen dat hij bij het afgeven van dit cijfer ook maar enig risico wilde lopen. Gevoeglijk mag je daarom aannemen dat dit een ondergrens is.

De opbouw van Consumer 2016 ziet er dan als volgt uit:
Hardw autom 55 mio(daling 25%)
PND's 305 mio(daling 20%)
Sports 115 mio(stijging 65%)
C&S 95 mio(daling 8%)
Totaal 560 mio.

Het wisselgeld bij de outlook zit derhalve in Sports bij een zeer succesvol 4Q zit een evenaring van de omzet 2015 er nog wel degelijk in. Sports zou dan een omzet moeten behalen van 135 mio.

Veel belangrijker is echter de transitie van hardware naar C&S die door het wegvallen van de automotive hardwareomzet en de implosie bij PND's vanaf het 4q verder doorzet.

De relatie tussen hoger aandeel C&S en hogere marge zal niemand ontkennen.

Juist het aandeel C&S omzet dat onder invloed van het toegepaste principe van deferred long veel minder hard daalt zal zijn effecten op de overall marge hebben maar ook op de te behalen omzetten in de toekomst .

Aannemende dat Sports in 2017 nogmaals een stijging kan laten zien van 65% op 115 mio naar 190 mio. blijft er naast C&S omzet ad 85 mio(10% daling) wel verrekte weinig over voor PND's met jouw inschatting consumer 2017 ad 489 mio.

Een omzet PND ad 489-85-190= 214 mio zou een verdere daling betekenen van 30% in 2017.
Niets is onmogeljk maar ik denk dat met een daling van nog eens 20% voldoende zekerheid is ingebouwd. Hierdoor komt Consumer op 519 mio en de totaalomzet op 1.005 mio.

Waarom de Opex zou moeten stijgen van 550 mio in 2016 naar 565 mio in 2017 is mij ook nog niet duidelijk.

Met de ingebouwde voorzichtigheid van het volledig wegvallen van Automotive Hardware en verdere achteruitgang met 20% bij PND, een stagnerende brutomarge op 60% en een stagnerende Opex op 550 mio krijg je zoiets:

Omzet 1.005
Gross margin 600 mio
Opex 550
Operating result 50 mio.

Blijft er dan meer over? Conclusie is ja. Laten we in godsnaam hopen dat de PND geen 20% maar "slechts" 10% inzakt want dan gaat het operationeel resultaat naar 68 mio en dat zal met het inzakken van de omzetten automotive uit de orderboeken de kans om een netto wpa van 1 euro te laten zien in 2020 alleen maar toenemen.



VanillaSky
2
quote:

martinmartin schreef op 4 november 2016 05:06:

Waar jij volledig aan voorbijgaat is dat uit de gepubliceerde cijfers blijkt dat Consumer naast Automotive Hardware, Sports en PND's ook C&S omzet produceert .

In 2014 bedroeg die C&S omzet Consumer 111,1 mio in 2015 103 mio en cum 3q-16 werd er 73,7 mio in de boeken verantwoord.

De in de regel zeer voorzichtige HG heeft een omzetwaarschuwing afgegeven met als nieuwe outlook 980 mio die zich naar Consumer vertaald met 560 mio. Ik kan me niet voorstellen dat hij bij het afgeven van dit cijfer ook maar enig risico wilde lopen. Gevoeglijk mag je daarom aannemen dat dit een ondergrens is.

De opbouw van Consumer 2016 ziet er dan als volgt uit:
Hardw autom 55 mio(daling 25%)
PND's 305 mio(daling 20%)
Sports 115 mio(stijging 65%)
C&S 95 mio(daling 8%)
Totaal 560 mio.

Het wisselgeld bij de outlook zit derhalve in Sports bij een zeer succesvol 4Q zit een evenaring van de omzet 2015 er nog wel degelijk in. Sports zou dan een omzet moeten behalen van 135 mio.

Veel belangrijker is echter de transitie van hardware naar C&S die door het wegvallen van de automotive hardwareomzet en de implosie bij PND's vanaf het 4q verder doorzet.

De relatie tussen hoger aandeel C&S en hogere marge zal niemand ontkennen.

Juist het aandeel C&S omzet dat onder invloed van het toegepaste principe van deferred long veel minder hard daalt zal zijn effecten op de overall marge hebben maar ook op de te behalen omzetten in de toekomst .

Aannemende dat Sports in 2017 nogmaals een stijging kan laten zien van 65% op 115 mio naar 190 mio. blijft er naast C&S omzet ad 85 mio(10% daling) wel verrekte weinig over voor PND's met jouw inschatting consumer 2017 ad 489 mio.

Een omzet PND ad 489-85-190= 214 mio zou een verdere daling betekenen van 30% in 2017.
Niets is onmogeljk maar ik denk dat met een daling van nog eens 20% voldoende zekerheid is ingebouwd. Hierdoor komt Consumer op 519 mio en de totaalomzet op 1.005 mio.

Waarom de Opex zou moeten stijgen van 550 mio in 2016 naar 565 mio in 2017 is mij ook nog niet duidelijk.

Met de ingebouwde voorzichtigheid van het volledig wegvallen van Automotive Hardware en verdere achteruitgang met 20% bij PND, een stagnerende brutomarge op 60% en een stagnerende Opex op 550 mio krijg je zoiets:

Omzet 1.005
Gross margin 600 mio
Opex 550
Operating result 50 mio.

Blijft er dan meer over? Conclusie is ja. Laten we in godsnaam hopen dat de PND geen 20% maar "slechts" 10% inzakt want dan gaat het operationeel resultaat naar 68 mio en dat zal met het inzakken van de omzetten automotive uit de orderboeken de kans om een netto wpa van 1 euro te laten zien in 2020 alleen maar toenemen.



Jij gaat ook aan heel veel zaken voorbij en doet heel gevaarlijk aannames.

1) HG te voorzichtig? Ik vind helemaal niet dat hij voorzichtig is, hij doet voorspellingen die spot on zijn. Dit jaar helaas iets te positief geweest, maargoed de beste man heeft ook geen glazen bol.
Nu begin je opnieuw het zal wel te voorzichtig zijn en ga je er maar vanuit dat de 980 word overtroffen. Dat HG wel wil zorgen dat het er niet weer ver onder komt ben ik met je eens maar laten we realistisch zijn ten tijde van de omzetverlaging was het verdomme bijna november, een groot deel van de orders zitten al in de pijplijn met een marge van + en - 5mio gaat het niet afwijken. Dus laten we zeggen 975 - 985.

2) 65% stijging sports lijkt mij niet realistisch. Zie wat er gebeurd op de consumentenmarkt bij Fitbit, GoPro, PND TT etc. Heb al eerder aangegeven dat ik sowieso denk dat de groei zwaar gaat afvlakken. Waarom? Omdat er gewoon zoveel op de wearables markt is - allemaal van goede merken met mooie producten. Als je nagenoeg geen omzet haalt en je maakt goede producten en gooit er wat marketing tegen aan kan je prima een paar kruimels veroveren in deze markt. Een 100% stijging op een nihile omzet is dan ook 'snel' gemaakt. Zie dit echter niet doorgaan en derhalve een flinke afvlakking van de groei.

3) PND 20-30% daling acht ik zeer goed mogelijk.

4) Opex, waar haal jij de informatie vandaan dat dit gaat dalen? Het stijgt al jaren op rij omdat het nieuwe TT gewoon een hogere overhead heeft. Personeel stijgt dit jaar naar 4800-5000 man, denk jij dat die mensen van de zon leven? Nergens staat dat dit gaat dalen, alle indicaties die we hebben wijzen op een gestaag toenemen van de #FTE en de benodigde verdere investeringen voor de toekomst. Ik houd het juist erg binnen de perken, dit jaar +- 555 dus dan is naar 565 slechts wat inflatie + een beetje.

Maargoed het blijft toch een eindeloze discussie, laten we maar wachten op de outlook. Alhoewel ik weet nu al hoe dat zal gaan, als de outlook 25 centen adjusted is krijg je hier hetzelfde riedeltje, dat is veel te voorzichtig we gaan de 35 wel halen. Dus dan kunnen we weer een jaar bakkeleien hierover.

6.784 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 335 336 337 338 339 340 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 jul 2024 16:57
Koers 5,110
Verschil +0,070 (+1,39%)
Hoog 5,105
Laag 4,984
Volume 120.174
Volume gemiddeld 298.247
Volume gisteren 117.436

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront