PARIJS (AFN) - Het nieuwe, goedkopere dochterbedrijf waar Air France aan werkt, heeft de naam Joon gekregen. De luchtvaartmaatschappij richt zich vooral op de werkende jongere ,,wiens levensstijl draait om digitale technologie''. De eerste vluchten zijn komend najaar, bevestigde Air France donderdag.
Het project dat Air France moet helpen na jaren van stagnatie weer te gaan groeien, luisterde tot dusver nog naar de codenaam Boost. Het kostte de Franse zustermaatschappij van KLM veel moeite om de vakbonden te overtuigen van de nut en noodzaak van het plan, dat een belangrijke pijler is onder de strategie die topman Jean-Marc Janaillac vorig jaar ontvouwde.
Joon is geen prijsvechter, maar moet dankzij lagere kosten wel beter dan Air France kunnen concurreren met vooral luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten. Er komt nieuw cabinepersoneel dat werkt tegen soberdere arbeidsvoorwaarden dan de collega's bij het moederbedrijf. Dit jaar worden alleen nog middellange routes aangeboden, volgend jaar komen er ook verre bestemmingen bij.
Air France
Bij Air France liepen veel pogingen om de kosten substantieel te verlagen de afgelopen jaren vast op verzet van de bonden. Omdat KLM het wel voor elkaar kreeg om al het personeel harder en efficiënter te laten werken, kreeg de Nederlandse tak van de groep ruimte om het vluchtaanbod te vergroten, terwijl in Frankrijk pas op de plaats werd gemaakt.
Die situatie deed de toch al matige onderlinge verstandhouding geen goed. Daarom presenteerde Janaillac vorig jaar, enkele maanden na zijn aantreden, een plan om het vertrouwen te herstellen. Belangrijk onderdeel daarvan is de nieuwe dochtermaatschappij, die Air France in staat stelt in ieder geval op de meest verlieslatende routes de kosten te drukken.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
De luchtvaartmaatschappij richt zich vooral op de werkende jongere ,,wiens levensstijl draait om digitale technologie''.
Hmm, het klinkt als een wanhoops offensief bedacht door een marketingburo, ik weet niet of dit h'm nou gaat worden. Zit je straks tussen de zuipende en brallende jongeren die de hele rit op hun mobieltje zitten te pielen.
@ Sjonnie, daarom kan het ook goedkoper, geen dure elektronische apparatuur meer in de stoelen, gewoon een simpel beeldscherm waar de mobiele gebruiker in kan pluggen. verder niets ;)
Voor ieder wat wils,
Maar of dit de wedstrijd gaat redden, nee ik denk het niet, helaas voor KLM zullen zij dit avontuur weer mogen sponseren..
High-tech low-cost, wie verzint het? Mooie praatjes voor een bedrijf zonder visie. Ik vond Boost trouwens een veel leuker naam dan Joon...Boost heeft wat meer pit, Joon klinkt als een SOA.
Toen KLM zo'n 15 jaar geleden samenging met Air France is al vaak voor dit scenario gewaarschuwd: KLM is de melkkoe van Air France. Hoofdoorzaken: Air France is een grote uit de hand gelopen bureaucratie. De FRanse staat heeft via haar ambtenarij een grote vinger in de pap bij alle (strategische) beslissingen en last but not least: de vakbonden zijn oppermachtig. Zolang Frankrijk niet bij machte is daar een eind aan te maken moet KLM erg op z'n tellen passen en kan zelfs een faillisement dreigen voor het gehele concern.
Ik vind Joon wel een slim idee. AirFrance is een bedrijf wat vastgeroest zit aan CAO`s die vastgeklonken zijn door oxiderende vakbonden.
Als AirFrance nu een nieuwe organisatie gaat opzetten met nieuwe en flexibeler CAO`s, kunnen ze overall met lagere personeelskosten werken.
Als Joon nu populairder wordt, zal AirFrance als bedrijf het tegenovergestelde bereiken. Ergo, weg met die dure vakbond ondersteunde medewerkers. Je kan bij Joon komen werk voor minder of je vliegt eruit (haha)
@ Da Freeze,
Daar zit hem nu al de crux, namelijk de Piloten bonden hebben al bedongen (afgedwongen, door fysiek geweld te gebruiken) dat de piloten bij beide maatschappijen dezelfde rechten, plichten en beloning hebben..
Joon moet een nieuw begrip worden. Geen telefoon maar joon. Jonger publiek met high techniek. Dit moet een tactische zet van Air France worden om verlieslatende lange vluchten te drukken.
Het is toch te bezopen voor woorden, dat een retourvlucht Amsterdam - Rio de Janeiro zegge en schrijve één hele euro winst per passagier oplevert, zoals ik van een bevriend KLM-stewardess hoorde...
De SLM als template.
Voor die kist op Schiphol die op en neer gaat Amsterdam-Paramaharibo wordt een uitzendburo uit Miami ingeschakeld, 70 plussers die nog wat graag willen vliegen voor minimaal geld, een en al blijdschap in de cockpit.
Altijd een volle bak met prijsafspraak KLM voor maximaal rendement met in beide vleugeltips elk een pakketje van 8kg cocaine om de locals ook tevreden te houden...een win-win situatie, alles extern, zonder vakbonden....
DA Freeze, lees jij wel eens verder dan je neus lang is ?
de Franse pilotenmaffia heeft bepaald dat niet alleen hun salarisniveau is gegarandeerd (en er ZEKER geen piloten van buiten worden aangetrokken..dat is TABOE in Frans vakbondland...) en dat bovendien er maximaal 18 vliegtuigen voor Joon mogen worden ingezet en Joon mag ook nooit door AF worden verkocht of afgestoten.
maw. de pilotenmaffia bepaalt alles (meer banen voor hun en goed betaald) en het verdienmodel van dit zielige businessplan is bij voorbaat al om zeep geholpen.