DUBLIN (AFN) - De Ierse prijsvechter Ryanair kampt in het recent afgesloten boekjaar met een kostenpost van 300 miljoen euro als gevolg van eerder gemaakte afspraken over vliegtuigbrandstof. Door de coronacrisis en de prijzenoorlog tussen Rusland en Saudi-Arabië is de olieprijs recent hard gezakt. Maar Ryanair had voor die tijd al zogeheten hedging-afspraken gemaakt over de levering van kerosine.
Het boekjaar van Ryanair liep 31 maart af. Het bedrijf waarschuwde vrijdag dat de winst over het jaar, mede door de extra last, uit zal komen rond de 950 miljoen euro. Dat is aan de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte.
Ryanair waagde zich niet aan voorspelling voor het nieuwe boekjaar gelet ook op alle problemen rond de coronacrisis. Daardoor blijven vrijwel alle vliegtuigen aan de grond. Van het schema van 2500 vluchten worden er dagelijks nog geen twintig uitgevoerd.
Doorgaans is een prijsval van olie goed nieuws voor luchtvaartmaatschappijen die aanzienlijke kosten voor brandstof moeten maken. Door hedging-posities in te nemen, kunnen maatschappijen zich indekken tegen eventuele prijsstijgingen.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Geen zorgen; ze praten de olie wel weer omhoog ;-)
Is het een extra last als de kerosineprijs voor jou gelijk blijft? Ook al is de daadwerkelijke prijs toevallig een lager? En inderdaad, zo lang ze geen afnamegarantie hebben afgegeven, kopen ze nu bijzonder weinig Jet A1-fuel in.
Dit is voornamelijk een boekhoudkundig ding.
Die hedging positie vertegenwoordigd een waarde --> vergelijk het met aandelen. Door elke stijging / daling van het onderliggende product (in dit geval olie) vind er een positief / negatief effect plaats van de hedging positie.
Als Casper hierboven gelijk heeft dan hebben ze eerder een evengrote winst opgevoerd.