DEN HAAG (ANP) - Plug-inhybrideauto’s zijn niet altijd beter voor het klimaat en de gezondheid dan auto’s met een benzinemotor. Dat meldt de Consumentenbond naar aanleiding van een internationale test waarin allerlei auto’s zijn beoordeeld op verbruik en schadelijke uitstoot.
Uit de test komt naar voren dat plug-inhybrideauto’s, waarbij een benzinemotor gecombineerd wordt met een elektrische motor, niet altijd beter scoren op duurzaamheid. De verschillen in de resultaten zijn soms gedeeltelijk te verklaren door gewicht en aerodynamica. Daarnaast hebben sommige fabrikanten vooral bij auto's met een brandstofmotor de motortechniek beter voor elkaar. Er is veel winst te behalen met een goed motorontwerp en een uitlaatgas-nabehandeling, aldus de onderzoekers.
Opvallend volgens de Consumentenbond zijn de goede scores van een aantal conventionele auto's. Zo krijgen de Volkswagen Golf 1.5 TSI (benzine) en Skoda Octavia Combi 2.0 TDI (diesel) beide een goede beoordeling omdat het verbruik en de uitstoot van schadelijke gassen door deze auto’s relatief laag zijn.
De test werd uitgevoerd in het kader van het Green NCAP-programma. Daarbij werken Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten samen om auto’s te vergelijken op duurzaamheid.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Goed dat er begonnen is met dit soort onderzoeken, maar helaas uitkomsten die nu al weer verschillend geïnterpreteerd worden. Skoda een 4,6/10 en Volkswagen een 5,3/10 bij uitstoot broeikasgassen wordt in dit artikel relatief laag genoemd en 3,5/5 sterren wordt een goede beoordeling genoemd. Dat de Mitsubishi Outlander door de mand valt en ten onrechte al die jaren zwaar gesubsidieerd is, weet iedereen al jaren.
De Mitsubsidi Outlander is de duurste auto van Nederland
[Modbreak IEX: Gelieve uw berichten niet in vette letters te schrijven. Dat komt minder schreeuwerig over en houdt onze forums leesbaar. Waarschuwing.]
Steeds meer elektriciteit wordt opgewekt in gascentrales, want dat is beter dan kolen. Nu moet wel heel Nederland vanaf 2040(?) van het aardgas af zijn. Dus het alternatief wordt elektriciteit inkopen uit buitenlandse kolencentrales?
Elektrische auto’s s in Noorwegen, Frankrijk etc. zijn duurzamer dan de soortgenoten in ons landje.
En hoe zat het ook alweer met het maken van al die accu's en wat gebeurt er met al die accu's als de auto wordt afgedankt? Is dat meegenomen in het onderzoek?
het gaat Waterstof/Hydrogen worden ...er is GEEN ontkomen meer aan, geloof het nu maar.
Ik dacht even dat de RIVM nerds weer een onderzoekje hadden gedaan.
Een schone diesel auto..... Femke kom er maar in met de milieuzone
Als je de ontwikkelingen op het gebied van energieopwekking en energietransport en energieopslag volgt, weet je, dat er een enorme revolutie het komend decennium aankomt. Maar met de bestaande technologie"en is al veel winst te behalen en zal voorkomen, dat we energiegeld aan schurkenstaten kwijt zijn, in plaats van dit geld aan b.v. onderwijs en innovatie te besteden. Isolatie is nog maar bij een minderheid van Nederland ingevoerd en zou veel meer gesubsidieerd moeten worden i.pv. miljarden subsidie per jaar aan fossiele energie te besteden. Zonne-energie en Windenergie op zee zou in een hoger tempo moeten worden aangelegd (zonder een cent subsidie en garanties op milieu en afbraak (bij kernenergie mag de belastingbetaler dat voor zijn rekening nemen), Tennet moet met investeringen van de overheid in sneller tempo kabels aanleggen van Noord naar Zuid en vaan zee naar Oost. Als we dan nog attenter en doelbewust met energie omgaan, kunnen we nog 10 tot 15% besparen en in totaal kunnen we hierdoor 50% besparen met nog een aantal kleinere maatregelen de komende tien jaar en met de nieuwe technologie kunnen we zelfs 75% besparen in 15 jaar!
Kernenergie moet je echt niet in investeren gezien de kosten, gevaren en opslag/veiligheid en het is ook nog eens een onvolwassen energie vorm (wie kan Fukushima na 10 ! jaar oplossen?).
Ja voor een klein deel, maar over tien jaar zou je gek zijn om geen electrisch aangedreven auto te kopen, die geen enkele beperking meer heeft van actieradius en zelfs eigen energie opwekt tijdens het rijden of bij stilstaan (zelfs bij bewolking) en tevens helpt je energie huishouden thuis te beheersen. Dit zal ook voor vrachtauto's en bussen gaan gelden en vliegtuigen gaan met passagiers de oceaan over vliegen.