Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Beleggingsholdings

485 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 21 22 23 24 25 » | Laatste
h980577.
0
Ja, (hoewel iets anders natuurlijk veel opmerkelijker zou zijn geweest) dat waar de politiek TikTok lijkt te willen blokkeren, de topman aangeeft juist geen banden met de Chinese overheid te hebben.

Als (!) dat zo is, is het te hopen dat ze het goed kunnen bewijzen.

Was in de BNR podcast, de top van NL. Kun je daar evt zoeken.
'belegger''
0
quote:

'belegger'' schreef op 4 april 2024 16:14:

Dat zou betekenen dat er elk jaar zo'n 3% vergoeding aan de beheerders wordt betaald (?).
Gebruikelijk bij private equity is 2% over de investering plus 20% van de winst, net als bij hedge funds. Daar kunnen nog wat (neerwaartse) correctie op plaatsvinden, maar het gaat even om het grotere plaatje.

Holdings worden vaak (mede) gebruikt om toegang te krijgen tot private equity. Kijken jullie ook naar beursgenoteerde private (equity) partijen zelf zoals Blackstone, KKR, EQT etc.?

Met Investor zit je voor 6% van de NAV in EQT en voor 4% in de fondsen van EQT. In februari hebben ze nog €22 miljard opgehaald bij investeerders. Vergeleken met andere partijen schijnen ze relatief veel van de fee aan de aandeelhouders te geven, maar daar is de waardering ook naar.
'belegger''
0
In China zit je, al dan niet indirect en/of achteraf, altijd met de overheid aan tafel.

In mindere mate, als we goed kapitalistisch zijn gehersenspoeld, geldt dat in het westen ook. Neem bijvoorbeeld pharma, halfgeleiders, subsidies voor duurzame energie, aanpakken van fossiel etc. Elk bedrijfsmodel dient binnen wettelijke kaders te opereren en bepaalde bedrijven zijn extra gevoelig voor het politieke klimaat.

Naar mijn weten is TikTok vooral met de Amerikaanse overheid in conclaaf en Sofina zit in ByteDance. Mocht ByteDance (delen van) TikTok verkopen, dan lijkt mij vooral de vraag wie de koper(s) zullen zijn en hoe die goedkeuring krijgen van de mededingsautoriteit(en). Voor Sofina is het neerwaartse risico nu een stuk kleiner dan toen Sofina boven de €400 noteerde. Maar het blijft natuurlijk wel de moeite om over te berichten.
'belegger''
0
Bij Exor is in 2023 de NAV met 32,7% toegenomen. Je betaalt nu 5,2 keer de winst van 2023.
Bart Meerdink
0
quote:

'belegger'' schreef op 11 april 2024 18:19:

Bij Exor is in 2023 de NAV met 32,7% toegenomen. Je betaalt nu 5,2 keer de winst van 2023.
Tja, ik vind het vrij raadselachtig waarom men zomaar een 35% (of zelfs meer) discount op Exor plakt.
Zal wel komen omdat men qua advies niet te veel wil afwijken van de actuele koers.

De historische performance van Exor is meer dan uitstekend (ondanks het kleine 'charity' belang in Juventus, een bodemloze put).

De grote positie in Ferrari, mede door de geweldige performance van dat aandeel natuurlijk, baart enige zorg. Het is wel een beetje een luxe probleem.

Maar argumenten over slechte spreiding (Exor is grotendeels automotive) kan ik altijd slecht plaatsen.
Koop je Shell, Volkswagen, ING, Heineken e.d. dan heb je geen enkele spreiding en daar speelt dat dan blijkbaar niet.
'belegger''
0
Met de huidige systematiek (t/m 2023) geeft Exor naast de NAV ook inzicht in de pro rata resultaten van de participaties. Die doorkijkfunctie zal vanaf 2024 komen te vervallen. Zie ook het Exor draadje.

Stellantis koop je nu voor 4,2 keer de winst van 2023. Bij Exor bedraagt de waardering nu 5,2. Daarbij is Ferrari de grootste positie met 38% van de NAV, maar levert Stellantis 67% van de winst. Op dergelijke manieren kun je er ook naar kijken. Verder viel mij op dat Exor in 2024 voor €1.1 miljard aan dividend ontvangt uit haar belangen, waarvan ruim 60% van Stellantis komt. Met zulke dividenden heeft Exor in 2,5 jaar de aankoop van hun belang in Philips terugverdiend, om maar iets te noemen.

Bij individuele bedrijven kan ook sprake zijn van een korting. Dat komt er soms uit bij afsplitsingen, als de som der delen meer opbrengt dan het concern. Bij een holding heeft ook iedereen wel onderdelen die ze los niet zo snel zouden kopen, zoals bijvoorbeeld Ferrari of Stellantis. Bij holdings kijk nooit enkel naar de korting, die kan er lang in blijven zitten. Aan de andere kant kun je het zien als een veiligheidsmarge, net als in het verkeer. Met minimaal 2 seconden afstand tot je voorganger, zal 5 seconden ook wel goed zijn. Dat het koersdoel van een analist daar ergens tussenin zit, maakt ook niet zoveel uit.
Bart Meerdink
0
Komt zo'n discount er niet altijd uit, op enig moment? Ik zat in Kinnevik (vanwege diezelfde discount) toen ze besloten om het belang in Tele2 te gelde te maken.
Plop, koers omhoog.
Ik ben er wel uit gegaan, want de laatste tijd is het trackrecord van Kinnevik bedroevend.

Eigenlijk zou Exor het belang in Ferrari wat terug moeten brengen nu dat zo groot geworden is. Kunnen ze meteen (nog meer) eigen aandelen inkopen tegen een enorme discount. Helaas zou de markt vanwege zo'n signaal Ferrari een stuk lager zetten (denk ik), dus dat zal wel niet gaan gebeuren.
h980577.
0
Kinnevik is lastig, stel ze komen wel met een aandeleninkoop of dividend vanwege Tele2 verkoop, kan het nog best hoger.

Denk dat er best mooie kansen zouden zijn voor investeringen, maar de ATM functie die Tele2 had is weg, dus meer performance van de startups/scaleups nodig.

Gisteren met wat mazzel rond de DH wat afgebouwd op SEK 125. Vond winstname vanaf 103 sws verstandig. Wil wel LT iets houden, zitten best leuke bedrijven in porto.

Verkochte deel herbelegd in GIMV.
'belegger''
0
Het kan ook omslaan naar een premie, maar over het algemeen noteren holdings tegen een korting. Als je daarop gaat handelen ben je aan het timen en dat maar net bij je passen. De families kijken vaak naar de lange termijn. Daarbij zitten Fiat en Ferrari in hun DNA, dat zal ook wel meespelen.

De koers van Kinnevik ging iets omhoog op de verkoop van Tele2, maar daarmee is de korting nog niet weg. Per jaareinde hadden ze een NAV van SEK 171.
h980577.
0
Met Umicore dichtbij dieptepunten, de cacaoprijzen op toppen en vastgoed onder druk, Ageas als mogelijke overnamekandidaat en tenslotte (maar uiteraard standaard dikke korting op de NAV), ben ik vandaag in Bois Sauvage gestapt.

Benieuwd of er hier meer bezitters zijn en hun mening.
'belegger''
0
Nee ik heb geen aandelen van deze Compagnie. Waarom de hoge cacaoprijs gunstig zou zijn, zie ik nog niet. Misschien zijn zij beter gepositioneerd dan de concurrentie, daar heb ik geen weet van. Bij Acomo was de cacao hedge bijvoorbeeld in hun gezicht ontploft. Door de combinatie van slechte oogsten en futures is het een speculantenmarkt geworden.

Je volgt heel wat bedrijven. Heb je naast holdings ook aandelen van individuele bedrijven?
h980577.
0
Nauwelijks meer individuele namen, etfs en holdings vooral. Geeft meer rust.

Mbt cacao; bij recente cijfers van CBS werd wel naar de situatie op de markt gewezen, maar leken er geen ongelukken door te gebeuren. Dus bedoelde ik vooral dat nu sprake is van de meest lastige markt en dit straks alleen nog maar mee kan gaan vallen. (Uitgaande van geen verkeerde toekomstige hedge idd)
'belegger''
0
De cacaoprijs is vooral in 2024 sterk omhoog geschoten. Uitgaande van een hedgetermijn van 6-12 maanden, verwacht ik dat de gevolgen in de tweede helft van het jaar meer tot uiting komen. De markt kijkt vooruit, maar dan moet je wel goed kunnen positioneren. Buy the dip danwel kopen wanneer het buiten guur is snap ik. Of de desbetreffende aandelen rond de bodem zitten, geen idee.

Voor rust zie ik toch niet zo heel veel verschil tussen een portefeuille van holdings of (blue chip) aandelen. Met holdings heb je een stuk spreiding, maar niet zoals een brede index. De korting wordt vaak aangehaald, maar het closed-end karakter vormt ook een extra complicerende factor. Je krijgt toegang tot bepaalde delen van de markt waar je anders niet bij kan en je kunt meeliften op de expertise van de teams en families die vaak op de lange termijn zijn gericht. Interesse, betrokkenheid, iets leren, dat is voor mij ook onderdeel van het beleggen en met ETF's mis ik dat. Zo heb ik voornamelijk losse aandelen en holdings, plus wat ETF's gewoon omdat het kan.
Bart Meerdink
0
quote:

h980577. schreef op 17 april 2024 18:36:

23SEK per aandeel kapitaalteruggave bij Kinnevik
www.kinnevik.com/newsroom/press-relea...

Ongeveer de helft van de opbrengst van het belang in Tele2
Daarmee zal de discount wat oplopen, tenminste als de uitkering van de koers af gaat.

Anders bekeken, de koers kan navenant wat omhoog als men de discount hetzelfde laat. Maar omdat Tele2 het meest stabiele element van Kinnevik was verwacht ik eerder iets er tussenin. Gezien de koers de laatste tijd anticipeerde men niet op een 100% payout van de opbrengst.
h980577.
0
Morgenochtend ook cijfers Kinnevik. Daarom wel apart dat ze dit niet gelijk publiceren met de cijfers, zeker omdat er geen handelsmoment tussen zit.

(Ik tel TradeGate niet mee, niet liquide voor dit aandeel)
'belegger''
0
Op deze manier krijgt de kapitaalteruggave meer een eigen status in de informatieverstrekking, in plaats van een opmerking ergens in het kwartaalbericht te "verstoppen". Ik weet niet of dat de reden is. Maar zo'n kapitaalteruggave is m.i. een andere actie dan de kwartaalcijfers.
Bart Meerdink
0
In ieder geval weet Kinnevik de handen niet op elkaar te krijgen met het kwartaalbericht:
www.kinnevik.com/newsroom/press-relea...

Change in NAV Q/Q (0.5)%
"The value of our unlisted portfolio was down 5 percent in the quarter, driven primarily by a significant write-down of VillageMD, reflecting a goodwill impairment by controlling shareholder WBA. Without the VillageMD write-down, the unlisted portfolio was up 3 percent"
h980577.
0
Ja, balen. Bij de jaarcijfers juist schoon schip gemaakt en dan nu weer zo'n impairment.

Hier vreesde ik wel voor, ziet toch regelmatig dat bij nieuws er vlak voor, de narigheid er achteraan komt. (Recent bijv ook JET) Toeval? Jammer iig. Maar als het verder zakt koop ik mijn andere deel weer terug.
Bart Meerdink
0
quote:

h980577. schreef op 18 april 2024 11:58:

Ja, balen. Bij de jaarcijfers juist schoon schip gemaakt en dan nu weer zo'n impairment.

Hier vreesde ik wel voor, ziet toch regelmatig dat bij nieuws er vlak voor, de narigheid er achteraan komt. (Recent bijv ook JET) Toeval? Jammer iig. Maar als het verder zakt koop ik mijn andere deel weer terug.
Over de discount:
NAV eind Q1'24 SEK 47,9bn, Market cap nu: SEK 32,102bn -> discount 33%
Maar: "Following the Tele2 transaction, our Board intends to propose an extraordinary cash distribution of SEK 23 per share, or SEK 6.4bn in total. This corresponds to approximately half of the proceeds from the Tele2 divestment, and leaves Kinnevik with a SEK 13.9bn pro forma net cash position."

Dat betekent dat met de verkoop van het Tele2 belang meegerekend, vóór de uitkering van SEK 6,4bn de cash component in Kinnevik nu SEK 20,3bn is.
Haal je die cash eruit, dan krijg ja NAV 27,6bn met een Market cap ex cash van SEK 11,8bn. ofwel een discount van 57%
Nou is cash in handen van Kinnevik minder waard dan cash voor de aandeelhouders, maar 57% discount is toch niet niets.
Ik weet niet of de uitkering belastingvrij is, maar in ieder geval loopt de markt niet over van vertrouwen in de kapitaalallocatie van Kinnevik.

Op basis van deze analyse overweeg ik toch om weer wat in te stappen.
485 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 21 22 23 24 25 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

AEX 878,83 -3,44 -0,39% 18:05
AMX 915,44 -10,56 -1,14% 18:05
ASCX 1.190,39 -17,42 -1,44% 18:05
BEL 20 3.883,26 -3,50 -0,09% 18:05
Germany40^ 17.942,40 -175,92 -0,97% 19:51
US30^ 38.043,99 -324,54 -0,85% 18:29
US500^ 5.072,07 -42,71 -0,84% 19:51
Nasd100^ 17.596,93 -193,52 -1,09% 19:51
Japan225^ 38.318,54 +92,87 +0,24% 18:11
WTI 81,80 -0,90 -1,09% 19:51
Brent 86,23 -0,94 -1,08% 19:51
EUR/USD 1,0678 -0,0043 -0,41% 19:51
BTC/USD 60.111,86 -2.976,67 -4,72% 19:51
Gold spot 2.294,90 -40,97 -1,75% 19:51
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Ahold Delhaize 28,440 +0,330 +1,17% 17:35
UNILEVER PLC 48,500 +0,440 +0,92% 17:39
ASR Nederland 46,970 +0,180 +0,38% 17:35
Dalers Laatst +/- % tijd
EXOR NV 102,700 -2,400 -2,28% 17:35
ArcelorMittal 23,590 -0,460 -1,91% 17:39
ADYEN NV 1.130,200 -20,800 -1,81% 17:35

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront