Beste lezers van dit forum. Het gaat zoals altijd om het maken van keuzes, keuzes die voor de een acceptabel zijn en voor de ander volstrekt niet. Zo gaat het nu eenmaal in het leven, en ik durf te beweren dat het onze overheid aan dit soort realiteitszin ontbreekt. Voortdurend het paard achter de wagen spannen en er ook nog trots op zijn als men oproept de put te dempen nadat het kalf al lang verdronken is.
Over het maken van keuzes gesproken, die (wellicht zijdelings, maar toch..) met het onderwerp van dit artikel samenhangen. Ik moedig u aan om het volgende stuk door te lezen, waaruit moge blijken dat het maken van keuzes van imminent belang is:
HET VERHAAL VAN DE HETE BRIJ EN DE HETE SOEP.
In de media (krant, radio, TV etc.) wordt voortdurend om de hete brij heen gedraaid, waar het gaat om het terugbrengen van de alsmaar stijgende lijn in het aantal lange files op de Nederlandse snelwegen. Dit artikel beoogt niet dé oplossing in handen te hebben, maar wil wel een aantal voorstellen doen die, zeker in combinatie, de druk op de snelwegen drastisch zal doen afnemen. Het moet duidelijk zijn dat elk van die voorstellen bij een grote groep landgenoten pijnpunten zal opleveren, maar het pamper tijdperk lijkt me nu echt voorbij, het is hoogtijd voor doortastende heelmeesters die de stinkende open wonden gaan trachten te dichten. Nogmaals, dat zal niet zonder pijn gaan.
a. De lease auto van de zaak. Zo'n 11% van het wagenpark in Nederland bestaat uit zakelijke lease auto's. Dat betekent dat er 900,000 lease auto's rondrijden, het merendeel daarvan dagelijks op de snelwegen. Het gedeelte van al deze lease auto's dat onontbeerlijk is voor het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden is m.i. laag. Volgens mij is het overgrote gedeelte van deze auto's een lokkertje van de baas, oftewel een verkapte vorm van salaris. Het is aan de overheid om hier paal en perk aan te stellen. Door het aantal 'gratis' lease auto's enorm te verminderen zal, als bijkomend voordeel, ook de druk op de snelwegen in het weekend afnemen, doordat gereden kilometers dan uit eigen portemonnee betaald moeten worden.
b. Waarom niet wonen in de directe omgeving van waar je werkt? Het is maar voor weinigen weggelegd om een woning te kopen of te huren in de grote steden in de randstad, maar binnen een straal van 10-15 km daar omheen liggen meer mogelijkheden. Het komt nu vaak voor dat in het geval van tweeverdieners de woonplek tussen de twee werklocaties ligt, met als gevolg elke ochtend en avond twee auto's op de weg. En de werkgever? Ach, die geeft misschien aan beiden wel een lease auto, dat verzacht de pijn van het dagelijks filerijden tenminste. Aangenomen dat beide auto's niet voor het werk noodzakelijk zijn, afschaffen dus. Bovendien zet ik mijn vraagtekens bij het vergoeden van de kosten die voor woon-werk verkeer gemaakt worden. In het geval van tweeverdieners binnen één huishouden zou slechts voor één van de twee het woon-werk verkeer vergoed dienen te worden. Kortom, er is een drijfveer nodig om het wonen in de omgeving van het werk te stimuleren, wellicht af te dwingen.
c. Het openbaar vervoer, en met name dat met de trein, is in Nederland geweldig goed geregeld, maar ook de NS loopt kennelijk tegen grenzen op. Ik pleit ervoor om de treinen in en rondom de spitsuren (nog?) langer te maken. Dat betekent waarschijnlijk dat de perrons op veel stations langer moeten worden. Meer van dat soort treinen per uur, waardoor een zitplaats opnieuw mogelijk wordt, zal het reizen per trein ook in de spits aantrekkelijker maken, zodat men minder snel de auto als alternatief kiest.
d. Verhogen van de brandstofprijzen. Een onbespreekbaar pijnpunt? We hebben het kwartje van Kok gehad, doe daar maar eens de halve of hele euro van Rutte (of diens opvolger straks) bij. Hierbij moet wel aan worden toegevoegd dat, mocht zo'n maatregel er komen, de extra inkomsten met name voor verbetering van het openbaar vervoer dienen te worden ingezet, immers door het verhogen van de brandstofprijzen zullen woon-werk reizigers sneller voor openbaar vervoer gaan kiezen.
e. Verlagen van de kosten van openbaar vervoer. Simpelweg betekent dit met name dat het reizen per trein minder duur moet worden, opnieuw om de strijd met de auto in z'n voordeel te beslissen.
f. Vrachtauto's bezetten overdag het overgrote gedeelte van de rechter rijbaan op de snelwegen. Ik pleit ervoor om óf vrachtauto's niet toe te laten tot de snelwegen in de spitsuren óf om ze van 6 tot 19 uur zelfs helemaal van de snelwegen te houden. We zullen voor lief moeten nemen dat het Malieveld dan opnieuw volloopt met zwaar materieel..
g t/m z. Ter invulling aan de lezers van dit opiniestuk. Ik ben niet zozeer benieuwd naar de reacties op mijn nogal ver gaande voorstellen, maar veeleer naar betrekkelijk snel in te voeren andere maatregelen die (wellicht pijnloos?) het groeiende file probleem te lijf gaan.
Alle door mij genoemde voorstellen zullen voor veel mensen/bedrijven/instanties moeilijk te verteren zijn, maar eerst klagen en daarna niets doen lijkt me geen optie. Laten we daarom ophouden met om de hete brij heen te drentelen, en er met z'n allen voor zorgen dat de soep niet zo heet hoeft te worden gegeten als hij nu door mij wordt opgediend!