Geen Unilever-reclames meer op Facebook en Twitter in VS

Door AFN op 26 juni 2020 19:03 | Views: 3.911

ROTTERDAM (AFN) - Consumentengoederenmaker Unilever plaatst dit jaar geen reclames meer op de sociale netwerken Facebook, Instagram en Twitter voor de Amerikaanse markt. Dat heeft het Nederlands-Britse bedrijf bekendgemaakt. Unilever haalt de gepolariseerde Amerikaanse politiek, racisme en haatdragende berichten op de sociale media in een verklaring aan als redenen.

Unilever laat weten dat het blijven adverteren op de drie sociale media "geen waarde toevoegt" voor mensen en de samenleving. Het bedrijf stelt dat "het huidige complexe culturele landschap" nieuwe eisen stelt aan verantwoordelijke bedrijven. Die zouden moeten leren, reageren en actie ondernemen om een veilig en vertrouwde digitale omgeving mogelijk te maken.

De advertentiestop geldt vooralsnog alleen voor reclames die aan gebruikers in de Verenigde Staten zijn gericht. Of Unilever ook overweegt om in andere landen te stoppen met reclames op de socialmediaplatforms, kon het bedrijf niet zeggen. "We hebben gezien dat de situatie in de VS zodanig is dat we deze beslissing hebben genomen", aldus een woordvoerster

Andere merken

De aankondiging komt twee dagen nadat dochter Ben & Jerry's al besloot in juli geen advertenties meer te plaatsen op Facebook en Instagram. Het ijsjesmerk sloot zich met die boycot aan bij de campagne Stop Hate for Profit, die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen. Doel daarvan is om Facebook op te roepen harder op te treden tegen racisme en haatdragende berichten.

De burgerrechtenorganisaties nemen het Facebook onder meer kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. Ook het feit dat het bedrijf de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron aanmerkt, vinden ze een probleem.

Boycot verlengen

Behalve Ben & Jerry's hadden ook onder meer kledingmerken Patagonia en The North Face zich bij de boycot aangesloten. Telecomgigant Verizon voegde zich daar vervolgens ook bij.

Unilever houdt de mogelijkheid open om zijn boycot ook na dit jaar te verlengen. Het bedrijf is een grote adverteerder. De boycot betekent niet dat Unilever minder geld uitgeeft om zijn merken als Dove, Magnum, Lipton en Vaseline aan de man te brengen. Het advertentiebudget van de Amerikaanse tak wordt bij andere media besteed.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

23 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Thorgall
0
Jonas,
Ik ben het er niet mee eens dat alleen de politiek invloed zou moeten hebben op een bedrijf als Facebook. Want waarom? Waar staat dat geschreven? Alles is met elkaar verweven hedendage. Een bedrijf streeft naar continuïteit. Dat doet het door zoveel mogelijk omzet te genereren. Dat doe je door mensen aan je te binden als klant. Een bedrijf zal dus redelijk opportunistisch zijn in zijn beleid. Als dreigt dat een grote groep consumenten je producten gaat boycotten dan stel je je beleid zo bij dat dat risico een stuk kleiner wordt. Dus ik snap dat dit gebeurt. Inmiddels hebben vandaag Coca-Cola en Levis zich ook bij de stap van Unilever gevoegd en meerdere zullen volgen. Ik zie het als een logisch gevolg van ons kapitalistisch systeem.
FlashHenk
1
quote:

jonas schreef op 27 juni 2020 23:16:

Thor en Flash Henk.

Het is wel opvallend dat die bedrijven boycott qua advertenties net nu er is met dat opgefakte gedoe rond racisme opgejaagd door vooral de deugmensen van links.

Komt bij jullie begrijpen de essentie niet van mijn punt en dat is : er is een speelveld voor de bedrijven en die behoort te worden bepaald te worden door de politiek die idealiter een beetje afspiegeling is van de bevolking.

Facebook dient dus ingeperkt te worden door de politiek en niet door bedrijven die menen wel even het volk te mogen vertegenwoordigen. Bedrijfsleiders moeten zich richten op de markt en daar goed presteren om het bedrijf te doen bloeien door het maken van winst door het leveren van gewenste produkten!

Met betrekking tot discriminatie is de markt niet discriminerend op ras etc, want dan zou je als ondernemer niet altijd de beste mensen aannemen. De econoom en ex nobelprijswinnaar Milton Friedman verdedigde heel fel dergelijke standpunten in zijn boek Capitalisme and Freedom. Lezen jullie die maar eens.

Neem ook in dit verband de discriminatie van CPN-ers op het vlak van het verkrijgen van overheidsfuncties. Waar gingen er veel naar toe om toch centen te verdienen: de markt! Ze begonnen dus met eigen bedrijfjes.

Groet, Jonas

PS Door het leveren van voor de massa betaalbare produkten zoals het veel goedkopere dan boter produkt margarine aan de kant van Van de Bergh en Jurgens en aan de Engels Leverkant van betaalbare zeep en niet door politieke onzin is Unilever groot geworden.

Overigens geeft dit van Unilever voor mij aan dat er teveel overbodige overhead in dat bedrijf zit waar het mes in moet. Politieke figuren aldaar gaan maar werken in de politiek.
Ik vind het wel bijzonder dat u Milton Friedman aanhaalt in een post waarin u tegelijkertijd overheidsingrijpen in het bedrijfsmodel van bedrijven als Facebook propageert. Deze twee punten zijn namelijk niet verenigbaar met elkaar. Friedman was van de Chicago School of economics, en schurkte bij tijden tegen de libertarische school aan die juist propageert dat de overheid zich zo min mogelijk dient te bemoeien met wat er in de samenleving gebeurt. Met de economie dient zij zich al helemaal niet te bemoeien, daar zij in de samenleving eerder een rol heeft als nachtwaker (defensie, basale veiligheid). Bedrijven daarentegen hebben een volstrekt andere functie volgens Friedman. In zijn artikel “The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits” poneert hij de stelling dat het de verantwoordelijkheid is van bedrijven om hun winst te maximaliseren ten gunste van de aandeelhouders.

Als aandeelhouder zou ik natuurlijk kunnen smullen van dergelijke ideologisch puriteinse theorieën. Maar het is helaas een hoeveelheid lariekoek die je met logische argumenten maar moeilijk bij elkaar kunt houden. Ja, aandeelhouders verwachten uiteraard dat een bedrijf gericht is op het positief laten renderen van het tewerkgestelde kapitaal. Dat doel betekent echter niet dat zij in een isolement leeft van de samenleving waarvan zij een onderdeel is. Heeft een bedrijf geen medewerkers, geen klanten, geen toeleveranciers of fysieke omgeving waarvan zij afhankelijk is? Leeft zij soms in een vacuüm? Heeft zij geen rekening te houden met hun belangen of hun wensen? Zijn die belangen niet soms tegengesteld aan de belangen van haar aandeelhouders? Wanneer het aankomt op redelijke werktijden voor haar werknemers, achting voor het milieu, een redelijke belastingafdracht in het land waar zij actief is? Allemaal zaken die ten koste gaan van de winst... Het lijkt me niet logisch dat een overheid tot op de komma nauwkeurig regelt hoe een bedrijf zich zou moeten gedragen in alle situaties waarmee zij geconfronteerd wordt. Laten we niet vergeten dat het de bedrijven zijn die regelmatig klagen over de druk van teveel regulering. Regulering die te ver reikt kan zelfs zorgen voor hoge kosten voor het bedrijfsleven.

Uw argument dat de overheid er is voor regulering en dat bedrijven zich verder niet met elkaars morele afwegingen moeten bemoeien is dus helaas inconsistent met de filosofie van Friedman. Friedman zou juist smullen van deze marktwerking. Unilever is immers een private partij en kan doen met haar advertentiegelden wat zij wil. Wat u tevens vergeet is dat de positie van Unilever weleens deels gemotiveerd kan zijn door zakelijke overwegingen. Het zal u wellicht verrassen maar Unilever heeft meer klanten dan witte blanke mannen, en die hebben ook een mening. Misschien dat u dat niet zo zint, maar ja, een dollar is nu eenmaal niet blank of zwart. En zoals Nike heeft laten zien met hun besluit om de door de NFL op een zijspoor gezette Colin Kaepernick te laten figureren in hun advertenties, kan het bijzonder lucratief zijn om stelling te kiezen voor wat u omschrijft als 'deugen'. Mmmh, een moreel correct besluit wat positief uitpakt voor aandeelhouders.... Wacht even, volgens de theorie van Friedman is het dus moreel goed om te deugen. Wow! We zijn er hoor, precies op het plek waar u niet wilde komen. Misschien moet u dat boek nog eens lezen. Deze keer wat aandachtiger dan de eerste keer, he?
jonas
0
Flesh Henk

Onjuiste uitleg van Friedman. Hij is wel degelijk voor marktregulering en zeker als die betreft het tegengaan van monopolistische tendenties zoals ik die nu zie bij bedrijven zoals Amazon, Google en Facebook.

Denk je dat mensen producten kopen om kleurtje in advertenties. Marketing guru Kotler met zijn 4 P's maar een (her)lezen.

Groet, Jonas
23 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

Meta Platf... 443,290 +1,910 +0,43% 26 apr
Twitter 53,700 0,000 0,00% okt '22
UNILEVER PLC 48,250 +0,660 +1,39% 26 apr

Koersen meer

AEX 882,63 +12,36 +1,42% 26 apr
AMX 914,42 -2,12 -0,23% 26 apr
ASCX 1.198,74 +7,95 +0,67% 26 apr
BEL 20 3.874,87 +16,93 +0,44% 26 apr
Germany40^ 18.177,90 +260,62 +1,45% 26 apr
US30^ 38.211,61 0,00 0,00% 26 apr
US500^ 5.095,29 0,00 0,00% 26 apr
Nasd100^ 17.698,09 0,00 0,00% 26 apr
Japan225^ 38.345,55 0,00 0,00% 26 apr
WTI 83,64 0,00 0,00% 26 apr
Brent 87,99 0,00 0,00% 26 apr
EUR/USD 1,0702 +0,0009 +0,08% 00:58
BTC/USD 63.490,70 -489,17 -0,76% 28 apr
Gold spot 2.334,92 +2,88 +0,12% 00:58
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ASMI 623,800 +42,200 +7,26% 26 apr
ASML 858,800 +25,100 +3,01% 26 apr
PROSUS 31,625 +0,815 +2,65% 26 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
IMCD 141,700 -7,300 -4,90% 26 apr
ABN AMRO BANK N.V. 15,210 -0,665 -4,19% 26 apr
BESI 130,400 -5,600 -4,12% 26 apr