Verhuizing hoofdkantoor Shell is 'een optie'

Door AFN op 4 juli 2020 10:41 | Views: 17.460

Verhuizing hoofdkantoor Shell is 'een optie'

DEN HAAG (AFN) - Het vertrek van het hoofdkantoor van Shell uit Nederland is een van de oplossingen om een einde te maken aan de dubbele aandelenstructuur waarmee het bedrijf te maken heeft. Dat bevestigt een woordvoerder naar aanleiding van een interview met Ben van Beurden in het FD, waarin de Shell-bestuursvoorzitter die optie openhoudt. Al benadrukt de Shell-woordvoerder, net als Van Beurden, dat er geen concrete plannen zijn om het Nederlandse hoofdkantoor te schrappen.

Van Beurden zegt in het FD-interview na te denken over een verhuizing omdat het plan van het kabinet om de dividendbelasting af te schaffen definitief van tafel is. Hierdoor valt de Britse energiereus onder twee belastingregimes en is het gedwongen twee soorten aandelen uit te geven. De dividendbelasting in het Verenigd Koninkrijk staat namelijk al jarenlang op nul.

Shell ziet deze 'duale structuur' als een beperking en wil daar al geruime tijd vanaf. Dat is de reden dat het bedrijf nadenkt over oplossingen voor dit probleem. "Een van die oplossingen zou inderdaad een vertrek uit Nederland kunnen zijn. Maar concrete plannen daartoe zijn er niet", aldus de woordvoerder.

Een eventueel vertrek van Shell zou betekenen dat twee van de grootste bedrijven in Nederland hun hoofdkantoor uit Nederland halen. Een maand geleden kondigde Unilever, een multinational met dezelfde Brits-Nederlandse wortels, aan naar Londen te willen verhuizen, al ontkent het bedrijf dat de dividendbelasting hiermee te maken heeft.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

106 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
mjmj
2
Voor zover ik weet is er geen Duits bedrijf dat verhuizing naar de UK overweegt. Hoe zou dat komen?
Ceas
0
quote:

drooglegging schreef op 4 juli 2020 12:52:

Het aandeel RDS kan sterk omhoog als van Beurden gaat leveren....
Wordt/is een Fugro aandeel !!! Niks meer niks minder..
Kantoor weg...hij heeft zelf ontdekt door maanden vanuit huis te werken dat "het kantoor" straks niet meer bestaat..Dus niks verhoging werkeloosheid.. Ze hebben veel minder pennenlikkers uit de oude economie nodig.
tietatovenaar
1
quote:

Felix66 schreef op 4 juli 2020 11:46:

Ik vind dit echt lachen .

Als England de EU zou verlaten zou het het licht daar uit gaan en zouden vele grote bedrijven England gaan verlaten en mogelijk naar Nederland vertrekken. De grootste doem scenarios werden over de bevolking uitgestrooid om ons te ontmoedigen de Engelsen te volgen en zie nu wat er gebeurd .... het tegenovergestelde, grote multinationals vertrekken naar England !!

Zij die nog steeds niet de EU willen verlaten zijn domme volgzame schapen die niet verder kunnen kijken dan hun beurs winst die niets meer te maken heeft met de werkelijke economie maar alleen stijgt op al het waardeloze geld wat de ECB steeds maar weer in de markt MOET zetten willen bedrijven niet de een na de andere omvallen.... we zijn ZOMBIE bedrijven in stand aan het houden wat uiteindelijk tot een complete collaps zal leiden van beurzen maar ook van de Euro. En daar vervliegt al je gemaakte winst. Hyperinflatie zal ontstaan, huizenmarkt stort totaal in beurzen verliezen 95% van hun waarden en al u spaargeld is geconfisqueerd door de banken.

Veel succes met de dictatuur die EU heet die onze pensioenen overhevelen naar de Zuidelijke landen die nu al failliet zijn en door ons ( Noordelijke landen) overeind moet worden gehouden wat uiteindelijk wel eens tot een oorlog zou kunnen leiden tussen Zuid en Noord Europa.
@iPlof
0
Eens kijken of ze straks echt gaan zodra de harde Brexit zich ontvouwd..
Enige reden is die 0% dividendbelasting.
Neo liberale Race to the bottom waarbij bedrijven praktisch geen belasting betalen en burgers juist steeds meer.
tietatovenaar
5
quote:

Felix66 schreef op 4 juli 2020 11:46:

Ik vind dit echt lachen .

Als England de EU zou verlaten zou het het licht daar uit gaan en zouden vele grote bedrijven England gaan verlaten en mogelijk naar Nederland vertrekken. De grootste doem scenarios werden over de bevolking uitgestrooid om ons te ontmoedigen de Engelsen te volgen en zie nu wat er gebeurd .... het tegenovergestelde, grote multinationals vertrekken naar England !!

Zij die nog steeds niet de EU willen verlaten zijn domme volgzame schapen die niet verder kunnen kijken dan hun beurs winst die niets meer te maken heeft met de werkelijke economie maar alleen stijgt op al het waardeloze geld wat de ECB steeds maar weer in de markt MOET zetten willen bedrijven niet de een na de andere omvallen.... we zijn ZOMBIE bedrijven in stand aan het houden wat uiteindelijk tot een complete collaps zal leiden van beurzen maar ook van de Euro. En daar vervliegt al je gemaakte winst. Hyperinflatie zal ontstaan, huizenmarkt stort totaal in beurzen verliezen 95% van hun waarden en al u spaargeld is geconfisqueerd door de banken.

Veel succes met de dictatuur die EU heet die onze pensioenen overhevelen naar de Zuidelijke landen die nu al failliet zijn en door ons ( Noordelijke landen) overeind moet worden gehouden wat uiteindelijk wel eens tot een oorlog zou kunnen leiden tussen Zuid en Noord Europa.
mee eens, te veel regels in Europa en in Engeland mogen ze weer de eigen regels bepalen.
ook Nederland zal heel snel uit de EU moeten en al dan niet met Engeland een unie beginnen.
dan volgen Duitsland, Zweden, Noorwegen en Denemarken ook wel.

helaas gaat dit vermoedelijk pas gebeuren als de 1500 Miljard aan pensioen gelden vertrokken zijn naar Italie en andere landen die failliet zijn.
Delange1971
1
Blufpoker. Shell heeft niks meer in de UK alleen nog tankstations. Hoofdkantoor werkt anderhalve paardenkop. Beslissingen en winsten gaan naar Houston daar zitten de divisie hoofdkantoren. HR en It zitten in Polen en India.
30% van Shell winst komt uit Nederland, miljarden kosten projecten in US en China te vergeefs.
Antwerpen/Rotterdam/Rhineland is nog steeds de petrochemie cluster in de Wereld. Ineos en BASF investeren in deze regio en niet meer in Azië.
Shell is al 10 jaar bezig om hun personeel in NL onder de duim te krijgen omdat ze te veel verdienen in verhouding.
Wat vorig jaar mislukt is met de nieuwe CAO.
Ceas
0
quote:

tietatovenaar schreef op 5 juli 2020 09:23:

[...]

helaas gaat dit vermoedelijk pas gebeuren als de 1500 Miljard aan pensioen gelden vertrokken zijn naar Italie en andere landen die failliet zijn.
Je kletst uit je nek !!
Lepre Chaun
2
quote:

tietatovenaar schreef op 5 juli 2020 09:23:

[...]

mee eens, te veel regels in Europa en in Engeland mogen ze weer de eigen regels bepalen.
ook Nederland zal heel snel uit de EU moeten en al dan niet met Engeland een unie beginnen.
dan volgen Duitsland, Zweden, Noorwegen en Denemarken ook wel.

helaas gaat dit vermoedelijk pas gebeuren als de 1500 Miljard aan pensioen gelden vertrokken zijn naar Italie en andere landen die failliet zijn.
De resolutie van Straatsburg (olie in ruil voor moslim-immigratie en islamisering).

Ja en de problematiek is daar elke dag zichtbaar van dus Shell gaat zijn biezen pakken .
gasbel leeg , verdrag van straatsburg problematiek en vergroening energie.
en de puinbak is voor een ander .
Maar de vogel is dan gevlogen .
radfahrt
1
Mylan NV gaat - onder de nieuwe naam - toch ook weg? Naar de VS, meen ik. Lijkt een behoorlijke uittocht te worden. Jammer, hoor.
BeleggerMetGeduld
0
As we speak, het huidige hoofdkantoor in Den Haag wordt grondig gerenoveerd. Daarnaast hoorde ik van iemand die in de buurt woont dat Shell een ander kantoorpand wil slopen om er een nieuw pand neer te zetten. Dit lijkt niet op een terugtrekkende beweging
[verwijderd]
0
quote:

peter545 schreef op 4 juli 2020 11:42:

Om 'n stuk of tien (vol-automatisch lopende) boekhoudregels zou Shell in het zeer dure Londen een nieuw hoofdkantoor bouwen + nieuw personeel werven?

Iedereen voelt het al aan z'n water: daar moet iets ánders achter zitten.
U mag raden wát daar achter zit.
nou én...vertel
jonas
2

Wijsneus. Betaald door EU?

Even dit "Het is gewoon een feit dat Nederland, en de positie waarin die zich verbind met de EU, voornamelijk als exportland, een behoorlijk stukje armer wordt. Welvaart inlevert. Dat is op zich geen showstopper"

Nu even economie. Nederland export land? Ja: we importeren en exporteren. Dat levert op zich hoofdzakelijk weinig op. Het gaat om toegevoegde waarde (bijdrage aan BNP) en dat is al een stuk lager en dan de interne handel met EU landen is ook al afgelopen 10 jaar afgenomen en dus kom je bijvoorbeeld bij Italië aan hooguit 5% bijdrage aan ons BNP.

Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld een speciale deal met Vietnam een land met 90 mln inwoners. Je moet ook goed leren lezen trouwens want ik stel nergens dat Nexit geen gevolgen heeft. Ik denk alleen zelf na en geloof niet in die EU matra's.

Wat met Unilever en mogelijk ook met Shell gebeurt , was enigszins voorzienbaar behalve dan voor die zgn deskundigen bij NPO, BNR, en RTL. De Britten hadden al lang aangekondigd te gaan zwaaien met de portemonnee om zo aantrekkelijker voor bedrijven te worden.

En als we slim zijn, moeten we gewoon de Britten achterna gaan. EU is een zekere "Road to Poverty" ( en een Road to Serfdom zoals Hayek omschreef ook al).

Groet, Jonas
pwijsneus
0
quote:

jonas schreef op 5 juli 2020 11:19:

Wijsneus. Betaald door EU?

Even dit "Het is gewoon een feit dat Nederland, en de positie waarin die zich verbind met de EU, voornamelijk als exportland, een behoorlijk stukje armer wordt. Welvaart inlevert. Dat is op zich geen showstopper"

Nu even economie. Nederland export land? Ja: we importeren en exporteren. Dat levert op zich hoofdzakelijk weinig op. Het gaat om toegevoegde waarde (bijdrage aan BNP) en dat is al een stuk lager en dan de interne handel met EU landen is ook al afgelopen 10 jaar afgenomen en dus kom je bijvoorbeeld bij Italië aan hooguit 5% bijdrage aan ons BNP.

Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld een speciale deal met Vietnam een land met 90 mln inwoners. Je moet ook goed leren lezen trouwens want ik stel nergens dat Nexit geen gevolgen heeft. Ik denk alleen zelf na en geloof niet in die EU matra's.

Wat met Unilever en mogelijk ook met Shell gebeurt , was enigszins voorzienbaar behalve dan voor die zgn deskundigen bij NPO, BNR, en RTL. De Britten hadden al lang aangekondigd te gaan zwaaien met de portemonnee om zo aantrekkelijker voor bedrijven te worden.

En als we slim zijn, moeten we gewoon de Britten achterna gaan. EU is een zekere "Road to Poverty" ( en een Road to Serfdom zoals Hayek omschreef ook al).

Groet, Jonas
Het is nog maar afwachten of de Britten hier nu zo verstandig aan doen.

Vietnam is inderdaad een land met 90mln inwoners, net zoals Duitsland.

Uit de EU heeft grote gevolgen, dan blijft het niet bij de 5% BNP bijdrage van Italie - weet niet of dat getal klopt - maar als Italie al zo'n substantieel onderdeel is van ons BNP, is het verstandig om gewoon in de EU te blijven. Of in ieder geval gewoon te volgen wat Duitsland doet.

Rubicon
5
quote:

Felix66 schreef op 4 juli 2020 11:46:

Ik vind dit echt lachen .

Als England de EU zou verlaten zou het het licht daar uit gaan en zouden vele grote bedrijven England gaan verlaten en mogelijk naar Nederland vertrekken. De grootste doem scenarios werden over de bevolking uitgestrooid om ons te ontmoedigen de Engelsen te volgen en zie nu wat er gebeurd .... het tegenovergestelde, grote multinationals vertrekken naar England !!

Zij die nog steeds niet de EU willen verlaten zijn domme volgzame schapen die niet verder kunnen kijken dan hun beurs winst die niets meer te maken heeft met de werkelijke economie maar alleen stijgt op al het waardeloze geld wat de ECB steeds maar weer in de markt MOET zetten willen bedrijven niet de een na de andere omvallen.... we zijn ZOMBIE bedrijven in stand aan het houden wat uiteindelijk tot een complete collaps zal leiden van beurzen maar ook van de Euro. En daar vervliegt al je gemaakte winst. Hyperinflatie zal ontstaan, huizenmarkt stort totaal in beurzen verliezen 95% van hun waarden en al u spaargeld is geconfisqueerd door de banken.

Veel succes met de dictatuur die EU heet die onze pensioenen overhevelen naar de Zuidelijke landen die nu al failliet zijn en door ons ( Noordelijke landen) overeind moet worden gehouden wat uiteindelijk wel eens tot een oorlog zou kunnen leiden tussen Zuid en Noord Europa.
Ik moest ook wel gniffelen om jouw reactie. Het is namelijk precies wat je schrijft.
De prijs die de Nederlandse burger betaalt voor deze prachtige unie met zijn grote interne markt is disproportioneel. Pensioen onzekerheid, interen eigen vermogen, transfer van belastinggelden van Noord naar Zuid. Samen in een Unie die politiek en cultureel te verschillend is om ooit efficiënt te kunnen zijn. De onwil om te hervormen, daar waar nodig is, zodat de ECB wel gedwongen wordt tot ongekende maatregelen, teneinde zuidelijke landen in staat te stellen te lenen tegen lage rente.

Het wel duidelijk waar de rekening komt te liggen. Bij burgers die hun spaargeld ziet verdampen en tot meer risico worden gedwongen, door mee te surfen op financiële bubbels, terwijl zij intrinsiek risico-afkerig zijn. Dat is overigens doorgaans niet de categorie met een doorwrocht beleggingsplan en een visie hoe om te gaan met grote marktfluctuaties die zeker gaan komen. Het is wel duidelijk hoe dat gaat aflopen. Gratis geld, lage rente, waardoor huizenprijzen tot recordhoogte zijn gestegen met als gevolg dat een nieuwe generatie niet in staat is een fatsoenlijk huis te kopen en diegenen die bereid zijn geweest dat wel te doen, zichzelf kunnen feliciteren, onderdeel te zijn van de volgende lichting financiële snorkelaars.

Kees1
2
quote:

Delange1971 schreef op 5 juli 2020 09:30:

Blufpoker. Shell heeft niks meer in de UK alleen nog tankstations. Hoofdkantoor werkt anderhalve paardenkop. Beslissingen en winsten gaan naar Houston daar zitten de divisie hoofdkantoren. HR en It zitten in Polen en India.
30% van Shell winst komt uit Nederland, miljarden kosten projecten in US en China te vergeefs.
Antwerpen/Rotterdam/Rhineland is nog steeds de petrochemie cluster in de Wereld. Ineos en BASF investeren in deze regio en niet meer in Azië.
Shell is al 10 jaar bezig om hun personeel in NL onder de duim te krijgen omdat ze te veel verdienen in verhouding.
Wat vorig jaar mislukt is met de nieuwe CAO.
Shell zou er ook heel goed voor kunnen kiezen om het hoofdkantoor in Houston te vestigen. Shell is daar al heel groot en dat is de oliehoofdstad van de wereld.
€URO-Trader
0
Gewoon lekker naar Engeland gaan, Engeland wordt een financieel zinkend eiland. Check de huizenprijzen en aanschouw de waardevermindering in de toekomst. Succes!
jonas
4

Goede scherpe beschouwing van Marcel. Minder wild dan ik af en toe ben.

"De prijs die de Nederlandse burger betaalt voor deze prachtige unie met zijn grote interne markt is disproportioneel. Pensioen onzekerheid, interen eigen vermogen, transfer van belastinggelden van Noord naar Zuid. Samen in een Unie die politiek en cultureel te verschillend is om ooit efficiënt te kunnen zijn

De onwil om te hervormen, daar waar nodig is, zodat de ECB wel gedwongen wordt tot ongekende maatregelen, teneinde zuidelijke landen in staat te stellen te lenen tegen lage rente.

Het wel duidelijk waar de rekening komt te liggen. Bij burgers die hun spaargeld ziet verdampen en tot meer risico worden gedwongen, door mee te surfen op financiële bubbels, terwijl zij intrinsiek risico-afkerig zijn. Dat is overigens doorgaans niet de categorie met een doorwrocht beleggingsplan en een visie hoe om te gaan met grote marktfluctuaties die zeker gaan komen.

Het is wel duidelijk hoe dat gaat aflopen. Gratis geld, lage rente, waardoor huizenprijzen tot recordhoogte zijn gestegen met als gevolg dat een nieuwe generatie niet in staat is een fatsoenlijk huis te kopen en diegenen die bereid zijn geweest dat wel te doen, zichzelf kunnen feliciteren, onderdeel te zijn van de volgende lichting financiële snorkelaars."

Groet, Jonas
voda
1
quote:

BeleggerMetGeduld schreef op 5 juli 2020 10:31:

As we speak, het huidige hoofdkantoor in Den Haag wordt grondig gerenoveerd. Daarnaast hoorde ik van iemand die in de buurt woont dat Shell een ander kantoorpand wil slopen om er een nieuw pand neer te zetten. Dit lijkt niet op een terugtrekkende beweging
Dit klopt, ze zijn al jaren bezig!

Shell investeert miljoenen in uitbreiding huidige Haagse hoofdkantoor

Den HaagIn de komende jaren gaat Shell meer dan 200 miljoen investeren in een nieuwe Shell-campus in Den Haag.

Het huidige hoofdkantoor van Shell, gelegen aan de Carel van Bylandtlaan, wordt gerenoveerd en uitgebreid. Dat heeft Shell maandag bekendgemaakt, zo meldt het Financieele Dagblad. Shell verwacht de komende jaren ook honderden banen te creëren bij de New Energies-divisie, waarvan het wereldwijde hoofdkantoor op de nieuwe camputs komt, zo schrijft de krant. De New Energies-divisie gaat zich onder meer richten op energievormen die minder CO2 uitstoten, zoals zonne- en windenergie en biobrandstoffen. Shell zou plannen hebben om de activiteiten van deze divisie ook flink uit te breiden tot een groot onderdeel van het bedrijf. In Den Haag moet er nu een nieuwe campus voor Shell komen, waar ook New Energies wordt gehuisvest.

www.blikopnieuws.nl/nieuws/266941/she...

Zie ook:

www.braaksma-roos.nl/project/hoofdkan...

Uitbreidingsplannen Shell, Carel van Bylandtlaan 16, 30 en 23/25 en te slopen 1 t/m 19 en Raamweg 24 t/m 28 e.o.(planbehandeling en hoorzitting)

Voor meer, zie link:

denhaag.raadsinformatie.nl/modules/13...
Analyse
3
quote:

DerksVisie schreef op 4 juli 2020 18:00:

[...]

Beide bedrijven (Unilever en Shell) houden er geen rekening mee dat die Brexit deal misschien nooit komt en dan zou de EU strenge regels moeten stellen voor de Britten. Blijkbaar denkt het management dat de EU zich toch niet streng gaat opstellen. Maar mocht dit wel gebeuren dan wordt dit een erg dure grap voor de multinationals.

Anderzijds de beide bedrijven zitten op een toplocatie in Nederland met het hoofdkantoor. Daar kunnen weer mooie woningen van gemaakt worden.
Als ze in Brussel echt willen zou de Brexit soepel kunnen verlopen. Ze hebben er alleen alle baat bij het stroef te laten verlopen om angst te creëren bij mogelijk andere uittredende landen. UK zou in een diepe recessie belanden werd er geschetst, bedrijven zouden en masse het land de rug toekeren etc. etc. Het tegengestelde gaat waar blijken te zijn. De EU in deze vorm gaat niet overleven. Teveel tegenstellingen, teveel verschillende culturen.
Rotterdammert
5
Brexit zou het einde van UK zijn. Afschaffen dividendbelasting domste plan ooit. We zijn een paar maanden verder en NL zit in een EU-samenwerking die inhoudt geld overmaken naar iedereen en z’n moeder terwijl onze bedrijven met staart tussen de benen verdwijnen. Begrijp met niet verkeerd: NL is zo ongeveer het paradijs op aard, maar man man wat gaan we er slordig en naïef mee om.
106 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

SHELL PLC 33,735 -0,280 -0,82% 30 apr

Koersen meer

AEX 878,83 -3,44 -0,39% 30 apr
AMX 915,44 -10,56 -1,14% 30 apr
ASCX 1.190,39 -17,42 -1,44% 30 apr
BEL 20 3.883,26 -3,50 -0,09% 30 apr
Germany40^ 17.905,20 -26,97 -0,15% 30 apr
US30^ 38.043,99 0,00 0,00% 30 apr
US500^ 5.063,57 0,00 0,00% 30 apr
Nasd100^ 17.570,06 0,00 0,00% 30 apr
Japan225^ 38.318,54 0,00 0,00% 30 apr
WTI 81,58 0,00 0,00% 30 apr
Brent 85,94 0,00 0,00% 30 apr
EUR/USD 1,0660 -0,0009 -0,09% 03:55
BTC/USD 60.121,21 -2.967,32 -4,70% 03:49
Gold spot 2.288,57 -47,30 -2,03% 03:55
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Ahold Delhaize 28,440 +0,330 +1,17% 30 apr
UNILEVER PLC 48,500 +0,440 +0,92% 30 apr
ASR Nederland 46,970 +0,180 +0,38% 30 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
EXOR NV 102,700 -2,400 -2,28% 30 apr
ArcelorMittal 23,590 -0,460 -1,91% 30 apr
ADYEN NV 1.130,200 -20,800 -1,81% 30 apr