DEN HAAG (AFN) - Telecombedrijf KPN rekende te hoge kosten voor de afwikkeling van bepaald telefoonverkeer naar netwerken van branchegenoten. Dat concludeert marktwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) na een geschillenprocedure die voorgangers van VodafoneZiggo zijn begonnen.
De kwestie draait om telefoonverkeer naar telefoonnummers die niet aan een bepaald gebied zijn gebonden, zoals 0800- en 0900-nummers. De tarieven die KPN voor de verwerking van deze belletjes tussen het eigen netwerk en die van VodafoneZiggo rekende, waren volgens de ACM niet volgens de regels. Uitgangspunt is namelijk dat deze tarieven in lijn moeten zijn met die voor geografische telefoonnummers, bijvoorbeeld 010-nummers voor de regio Rotterdam, en dat was in vier gevallen niet zo.
In een vergelijkbaar geschil tussen KPN en BT Nederland kwam de marktwaakhond tot de conclusie dat voor één verkeersstroom te veel vergoeding werd gevraagd. De ACM draagt KPN nu op om de tarieven aan te passen, maar doet geen uitspraak over de hoogte. Omdat het om commerciële afspraken tussen telecomproviders gaat, moeten die bedrijven zelf tot nieuwe afspraken komen.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Zoveelste voorbeeld dat de ACM vooral de nationale bedrijven opjagen en beboeten en de buitenlandse bedrijven toelaten om aan cherrypicking mogen doen.
Dus je moet je concutenten voor een schappelijk prijsje op jouw net toe laten zodat zij goedkoper (dan jijzelf )jouw klanten af pikken kunnen .
Leuk is dat