AMSTERDAM (ANP) - In 2030 zijn er in Nederland voldoende betaalbare elektrische auto's te koop om te voldoen aan de ambities uit het Klimaatakkoord. Ook kunnen er dan voldoende laadpalen zijn en genoeg groene stroom om de accu's mee op te laden. Dat komt naar voren in een onderzoek van financieel adviseur PwC naar de haalbaarheid van elektrisch rijden.
Volgens het Klimaatakkoord mogen in Nederland vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe auto's met een elektromotor worden verkocht. Volgens de onderzoekers zijn er "geen onoverkomelijke hindernissen" om dit doel te halen. "In 2030 zijn er voldoende betaalbare modellen beschikbaar, niet alleen voor leaserijders, maar ook voor de privérijders", aldus PwC.
In dat jaar rijden er zo’n 1,9 miljoen elektrische personenauto’s op Nederlandse wegen, samen goed voor jaarlijks 28 miljard kilometers. Vanaf 2030 komen daar jaarlijks ongeveer 400.000 nieuwe elektrische voertuigen bij.
Te duur
Op dit moment zijn elektrische auto’s voor veel consumenten nog te duur. Maar dat zal volgens de onderzoekers snel veranderen. "Autofabrikanten zetten vol in op elektrisch vanwege strengere CO2-normen in de Europese Unie en de enorme boetes die daarmee gepaard gaan", zo klinkt het. De gemiddelde prijs van een elektrische auto met een bereik van 300 km zal rond 2024 onder die van een brandstofauto duiken, zo verwacht PwC.
In 2030 rijden er naar verwachting zo’n 9,4 miljoen personenauto's rond in Nederland. Eén op de vijf auto's zal dan elektrisch aangedreven zijn. Om die op te laden zijn er 1,5 miljoen extra laadpalen nodig. Eind vorig jaar stonden er 230.000 laadpalen in Nederland.
Volgens PwC moeten er per werkdag de komende negen jaar gemiddeld 644 laadpunten worden geplaatst. Dat is volgens de onderzoekers haalbaar, mits de overheden eraan meewerken. Het is volgens PwC zaak dat het nieuwe kabinet aansluit bij positieve ontwikkelingen in de markt. Dat kan onder andere door afspraken over elektrisch rijden in wet en regelgeving te verankeren, het liefst ook binnen de EU. Daarmee ontstaat zekerheid over investeringen in nieuwe modellen en laadinfrastructuur.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Wie had ooit gedacht dat het zo snel zou gaan ?
En is dit de juiste keuze .
De batterijen moeten vervangen worden door waterstof en dat zal ook snel gaan
Dus die laadpalen vind ik overdreven
Ik vraag mij bij dit soort onderzoeken altijd af of die glazen bol van bedrijven als PwC ooit achteraf wordt getoetst. Er worden vaak behoorlijk stellige conclusies getrokken en achteraf hoor je er nooit meer iets over.
Knap dat PWC zo ver in de toekomst kan kijken.
als je een beetje kan rekenen, dan zie je dat veel elektrische auto's nu al goedkoper zijn (4ct/km, nauwelijks onderhoud, geen wegenbelasting, hogere inruil)
Zou mooi zijn als de elektra infrastructuur het dan ook aan kan
Die geen/lage wegenbelasting blijft natuurlijk niet. Die EV dingen zijn enorm zwaar en vernielen het wegdek.
En waardebehoud? Als de prijzen dus dalen zie ik dat ook niet. Kijk maar naar de Tesla jojo prijzen, niet goed voor de restwaarde.
Als er laadpalen genoeg zijn gaat men die belasten .
2030 is zover weg niet meer... ik denk dat op de lange termijn waterstof het ook niet gaat worden. Je auto thuis opladen is toch verreweg het makkelijkst (al gaat dat nu nog niet heel snel). Superchargen is alleen nodig voor lange ritten en daarvoor is een goed netwerk nodig langs de autosnelwegen.
Dit is zeer goed neuws voor de situatie 2030 waar we met zijn allen keihard voor moeten gaan werken om de droom van weldoener Schwab ook in Nederland te kunnen realiseren. Ik ben dan ook heel erg blij met de uitkomst van dit gedegen onderzoek van Pricewaterhousecooper. Hulde hiervoor en ik ben erg blij met het schitterende resultaat en zeer hoopgevende voorspelling.
Ik ben er van overtuigd dat dit gaat uitkomen het zijn echte kanjers bij PWC.
Electrische auto's zullen veel sneller (dus meer) verkocht gaan worden door nieuwe accutechniek, die op het punt staat op de markt gebracht te worden. Accu's van en met grafeen, zullen vele malen meer capaciteit hebben, eindeloos meegaan/opladen, vele malen lichter en geen of nauwelijks vervuiling. Tevens zal de grafeenaccu dienen om thuis bij te laden of energie afgifte voor de nacht. Elon Musk zal waarschijnlijk nog dit jaar grafeen/sillicum accu introduceren. Je kan dit nano-materiaal in je banden verwerken (200x sterker dan staal) en zo besparen we 5% brandstof/energie. Ik zou maar niet in olie investeren..
De prijzen van diesel & benzine bestaan omzeggens hoofdzakelijk uit belastingen.
En wie gaat die inkomst verliezen van vadertje staat betalen bij elektrisch rijden?
Twee mogelijkheden,
- elektriciteit belasten (ook uw traditioneel elektriciteitsverbruik wordt hierdoor extra belast)
- Of je betaald gewoon direct meer belastingen op je inkomsten.